Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg tenker 2 seperate bloggserier. Jeg har ingen deadline på den ene og sprøyter ut av og til. Den andre skal jeg avslutte en måned med. Den første bloggserien kaller jeg Album og det er enkelt og greit en track for track gjennomgang av et og et album. Jeg elsker å skrive om musikk og nå skal jeg gjøre det for real. Den andre skal som sagt avslutte måneden og da er det top 3 album som har blitt sluppet denne månden. Jeg går igjennom hvert eneste album i år, tilogmed "One Direction". Jeg må da selvfølgelig finne tak i albumene da. Dette kan bli morsomt fordi jeg får oppdage ny musikk og si til dere hva som er bra.

Reglene jeg har til dette er at albumet skal være på denne listen: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_2014_albums

Og at man skal finne albumet på Spotify (med mindre jeg faktisk kjøpe det fordi jeg digger bandet)


The Black Parade - Track by Track
Band - My Chemical Romance
Sluppet ut - 26.Oktober.2006
Plateselskap - Reprise
Album nr - 3
Antall Sanger - 13 (Standard) 14 (Internasjonal Edition)
Bandet under innspilling
Gerard Way - Vokal
Frank Iero - Rytmegitar, Backingvokal
Ray Toro - Leadgitar, Backingvokal
Mikey Way - Bass
Bob Bryar - Tromme

The End
Sanger her er starten på albumet, og selveste konseptet er om slutten av livet. Sangen varer bare i knappe 2 minutt og er introen på neste sang "Dead". Jeg har ikke så mye konseptet på meningen av sangen, men jeg kan selv tenke at det er på en måte å se døden fra en av de som er forlatt sitt syn, samtidig som Gerard Way viser live hvor han ligger selv i sykehussengen og synger. Jeg tenker at han selv har tenkt litt om døden fra begge vinklene av døden. Sangen starte med den kjente lyden av en hjertemonitor også går videre til en akustisk gitar og vokalen, når han har sunget første verset så går det til et litt heaviere riff hvor sangen får litt mer trykk, hvor da sangen går tilbake til neste vers med en rolig gitar, og sånn fortsette sangen videre til avsluttningen. Dette er en perfekt start på albumet i min mening og det er så sykt mange album som skulle ha hatt en slik symbolisk start isteden for mye annet tull jeg har hørt.

Dead!
Det blir fortsettet med den andre kjente lyden fra et sykehus som alle frykter, et langt pip fra hjerterytmemåleren, som betyr at hjertet har stoppet, samtidig hvor det spilles en kraftig gitar. Sangen her tenker jeg har noe med meningen med at man skal tenke på om man fortjente å dø osv. I starten så går teksten om hva som egentlig skjer med den avdøde, kom han til himmelen, og fikk han det som han fortjente. Ganke utenpå på teksten så er den avdøde ikke en særlig likt person fordi sangen høres nesten litt glad ut iforhold til temaet. Teksten går igjen på to sider fordi sangen avsluttes med "Then why am I dead?
Dead!" Det merkes jo også i teksten hvor han forteller at han ligger i sykehussengen. Jeg selv mener at denne sangen er en bra fortsettelse på starten og handler om det som skjer etter "the end".

This Is How I Disappear
På toppen så tenker jeg nesten på Jesus som ble borte, Denne sangen er betydligere hardere enn de sangene før, og har en veldig kjapp gitar, som går veldig repretivt, og om man faktisk lytter på den alene, så virker den nesten litt massete. Teksten virker litt filosoferende fordi han spør blant annet om det er virkelig sånn at gode jenter drar til himmelen. Det virker også sånn at teksten viser at om man er alene så forsvinner man litt etter litt (fuck da sliter jeg). I denne sangen så blir også døden snakket om som om det skulle ha vært et eget liv, og det kommer fram at fortelleren er død i bridge. "I'm just a ghost, so i can't hurt you anymore". Dette er kanskje den sangen jeg bryr meg minst om på dette albumet, men fortsatt ganske bra.

Sharpest Life
Denne sangen vet jeg faktisk litt bak teksten, og det handler om et veldig rotete forhold, og samtidig så slet vokalisten med alkoholproblem en stund tilbake før dette albumet ble sluppet. rytmen på starten er veldig lett å huske også kommer vokalen inn litt slapt, men passer bra. Han snakker også om kannibalisme som hinter litt til at vi mennesker er dyr ofte animalistisk mot hverandre. Vi driter i hverandre og tar det som vi vil ha. Jeg tar ihvertfall symbolismen sånn.

Welcome To The Black Parade
Sangen starter med en rolig harmonisk pianointro, og teksten går på mimring om engang faren tok han med ut til byen for å se på et korps, ikke akkurat som 17.mai, men mer for å feire døden. Han forteller at en dag så blir han borte, og er nødt å stå på egne bein. "Sometimes I get the feeling, She's watching over me," Hun personen i denne teksten kan jeg tenke er henvist til bestemoren til sangeren som gikk bort, og var inspirasjonen til Gerard Way og det var hun som fikk han til å begynne å synge i det hele tatt. I teksten så sier han også at selv om noen er død, så klarer de som er igjen å komme seg over det, og leve livet sitt videre uten å sorge, men minnet etter den avdøde blir alltid å være med deg.

I Don't Love You
Dette er en veldig kraftig sang, og som jeg tar det så virker det som om han har elsket noen dypt, men har vært nødt til å trekke seg unna personen av personlige grunner. I musikkvideoen så viser de en svart skikkelse som er symboliken på "ondt, skitten, demonisk osv" som er den manlige karakteren, og en hvit skikkelise som er symboliken på "ren, jomfru, god osv" og i starten så ville det ha gitt mening, men etterhvert så kommer begge til sansene sine å ser at det blir bare galt at to vidt forskjellige personer skal leve seg med hverandre. "when you go, would you have the guts to say, i dont love you, like i loved you, yesterday" Det skal være ondt å si det men om ting ikke funker så funker det bare ikke.

House of Wolves
Denne sangen er litt mer religiøs og handler om at man skal akseptere sine synder, og om man kan, inrøm dem. Selv om man er en slem person så går det an å snu før det blir forsent. Dessverer så er personen i sangen så langt nede i mørket at det er umulig å rette på det, så ta heller å rett det på før det blir forsent. Jeg mener selv dette er en veldig tøff sang, og får en til å tenke virkelig på hva vi gjør nå mens vi lever, og om vi har noe vi må snu på nå før det er forsent.

Cancer
Fra toppen av tittelen så viser denne sangen at det er kraftige saker dette. Ingen tar opp en sang med tittelen "kreft" uten at det skal være sånn passe dypt og trist. Sangen starter enkelt med en fin pianointro som går videre inn i sangen. vokalen starter rett på. Tenk å vite at du blir å forlate alle rundt deg, du er på den dødende siden i denne sangen. Se for deg at du ligger der, ser alle du kjenner rundt deg sier hade til deg, gråter, sorger over deg. Sterkt ikke sant? Ligg å tenke på tingene du aldri fikk gjort, i denne teksten så kommer det "Know that i will never marry", og samtidig forteller han at han er svak etter alle mislykkede behandlingene han har fått. Dette er den sterkeste sangen på albumet, og han får sagt mye på litt over 2 minutt og 2 vers alene. (sad-fact - 1/3 blir rammet av kreft)

Mama
Sangen i seg selv handler om brødre under 2 verdenskrig som drar ut for å beskytte landet, og moren aksepterer det ikke. Hun skriker og hyler at hun skulle ønske hun aldri fikk sønner, men døtre isteden. Dessuten kommer det fram helt i starten i sangen "mama, we all go to hell" og det stemmer jo fordi de er sendt inn på en slagmark for å drepe andre når det egentlig ikke gir mening i det hele tatt. Sangen er framført på en måte at det skal høres ut som et mørkt teaterstykke. Og sangen avslutter med en referanse til "from ashes to ashes" referanse hvor teksten sier "And return from the ashes you call.". Dette er en av mine favoritter på dette albumet, men det har noe med helheten i sangen, temaet, og hvordan den ble framført.

Sleep
Sangeren Gerard Way skrev denne sangen en natt han ikke fikk sove, og i starten så hører man en stemme som jeg tror tilhører George.W.Bush sin tale etter 9/11 katastrofen. 9/11 er grunnen til at My Chemical Romance eksistere og lagde musikk fordi Gerard Way var nede på bakken ved World Trading Centre hvor flyene gikk inn i bygget. Han fikk ikke sove pga han tenker på sånne her katastrofer og at verden er sånn som den er. (Jeg er selv preget av sånt her når jeg skriver sangen som jeg har skrevet i en sang jeg kaller "We Are Those Who Saved The World" og om dere er intressert kan jeg legge den ut i kommentarfeltet). Egentlig så vil Gerard bare legge seg ned å sove, og drømme hvor det er fredelig.

Teenagers
Vi er framtidens folk, det har jeg hørt mye, og det er noe denne sangen handler om. Er vi virkelig det perfekte folket?, Hjelper virkelig alle de tunge reglene som blir lagt framfor oss, tonnevis med lekser?. Er det rart at det er så mange ungdom som snur seg fra mengden? Du skal se ut som en verdig innbygger, og du skal ikke gjøre galt. Du skal ikke dope deg, du skal følge alle reglene, du skal være perfekt. Det blir lagt så mye press på hvordan vi skal være, og ikke hvordan vi skal være. Jeg skriver i "vi" person fordi de fleste som leser dette er tenåringer. Det blir lagt så mye press på mangel på disiplin når ungdom starter opptøy, bruker dop eller gjør andre ting en skolearbeid som f.eks drive på med punkmusikk osv. Denne sangen er her for å fortelle at det er kanskje det motsatte, man blir lei av at alle går å hakker på deg dag ut og dag inn på hvordan du skal være.

Disenchanted
Følelsen å se tilbake på ting, se hvordan folk endte opp. De som mobbet deg på ungdomskolen endte opp med å jobbe som sveiser på et verksted, osv. Denne sangen er om drømmer og forventninger mot realiteten på en måte ifølge meg, og har et veldig bemerkelsesverdig gitarriff som er lett å huske. Det er det med å se tilbake på sin egen suksess, feiltakelse, og andre ting man husker for livet. Ting som man gjor når man var ung som man sitter å forteller sine barnebarn når man er gammel. Personlig så kommer jeg til å fortelle masse om at jeg og mine venner snek oss inn i en barnehage etter stengetid, og alarmen gikk og vi sprang så hardt at vi lå på bakken i 20 minutt etter vi hadde kommet oss vekk derifra. Sangen avslutter med å spørre lytteren om de minnene er verd noe for deg og andre i det hele tatt. For meg er dette den beste sangen på albumet, men tanke på at det er en tekst som man husker, og i det hele tatt så er hele sangen fantastisk å høre på.

Famous Last Words
Er du redd for å være alene, er du redd for å gå i denne verden alene?, det er ikke My Chemical Romance, og det får de virkelig ut i denne sangen. Det handler om å stå alene og akseptere det, og gjøre det beste ut av det. Dette er den siste sangen, her avslutter de albumet med et bang, de gir lytteren en kraftig avslutting. Når en ligger å tar sine siste åndedrag så sier de ting de aldri trudde de ble å si, men samtidig er de våken, og ikke redd for å død, men heller ikke redd for å gå alene.

Dette ble veldig rotete, men sitter å skriver fra toppen av mitt hode og jeg er alt i alt fornøyd med at jeg har fått skrevet litt om alle sangene på det som er mitt favorittalbum. Jeg har hørt på dette albumet siden 2007/2008, og er enda ikke lei selv om jeg har sikkert hørt det opp mot 200 ganger. Dette albumet har fått meg igjennom mye sorg, og har hjulpet meg i livet, men å se ting fra flere sider, og at det som skjuler seg i mørket er kanskje ikke så ille som en skal ha det til å være, og at det er lov til å slå seg ut ifra mengden. Jeg har blitt inspirert veldig mye både personlig og musikalsk av dette albumet.

Venom
<bild>
*MacGyver Theme*
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Jeg liker ideen. Men du skal ha lykke til med å høre hvert eneste nye album som kommer i år. Antar at du mener innenfor visse sjangere dog, så hvilke kan en forvente blogger om?
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Jeg liker ideen. Men du skal ha lykke til med å høre hvert eneste nye album som kommer i år. Antar at du mener innenfor visse sjangere dog, så hvilke kan en forvente blogger om?
'
Blir de fleste, men jeg skal selvfølgelig ikke pine meg igjennom det jeg hører er crap, men skal gi alt en sjanse.
*MacGyver Theme*
  • 0
synd du går glipp av så mye bra på den wikipedialisten. ingen av albumene jeg ser frem til i januar er der. anbefaler deg også å kutte ut en del av leksikoninformasjonen du har. ingen bryr seg om hvilket plateselskap det er, hvilket album det er i rekken, eller hvor mange låter det er (det får de vite hvis de leser teksten). og dersom de har en desperat trang til å vite det, så eksisterer wikipedia nettopp til det formålet. men, jeg ville vurdert å legge inn sjanger, ettersom det gir en god indikasjon for leseren om det er et band som kan være i deres interesse (mcr er emo)
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Hører noen på det der? Antar musikksmaken til enklete er...."spessiel", men bra skrevet det skal du ha Venom
When I die I don't want no part of heaven I would not do heaven's work well I pray the devil comes and takes me To stand in the fiery furnaces of hell
  • 0
Siterer The Heretic:
synd du går glipp av så mye bra på den wikipedialisten. ingen av albumene jeg ser frem til i januar er der. anbefaler deg også å kutte ut en del av leksikoninformasjonen du har. ingen bryr seg om hvilket plateselskap det er, hvilket album det er i rekken, eller hvor mange låter det er (det får de vite hvis de leser teksten). og dersom de har en desperat trang til å vite det, så eksisterer wikipedia nettopp til det formålet. men, jeg ville vurdert å legge inn sjanger, ettersom det gir en god indikasjon for leseren om det er et band som kan være i deres interesse (mcr er emo)


Hehe bare kom med forslag på album!

Siterer Temujin:
Hører noen på det der? Antar musikksmaken til enklete er...."spessiel", men bra skrevet det skal du ha Venom


Kjenner ekstremt mange som hører på de så jeg tenkte at jeg kunne skrive en blogg om de pga jeg intresserer meg for de
*MacGyver Theme*
  • 0
Okei, fair point. Skjønner motivasjoen din da ja
When I die I don't want no part of heaven I would not do heaven's work well I pray the devil comes and takes me To stand in the fiery furnaces of hell
  • 0
Siterer Temujin:
Okei, fair point. Skjønner motivasjoen din da ja

Hehehe jau
*MacGyver Theme*
  • 0
Siterer Venom140:
Hehe bare kom med forslag på album!


vel, om du har lyst til å høre gjennom
carbon based lifeforms - refuge
nadja - queller
fire! orchestra - second exit
buckethead - you can't triple stamp a double stamp
sunn o))) - LA reh 02
alkerdeel & gnaw their tongues - dyodyo asema
iskald - nedom og nord
bvdub - i'll only break your heart
drudkh - eastern frontier in flames
mogwai - rave tapes
alcest - shelter
indian - from all purity
blut aus nord - debemur moRTi
bohren & der club of gore - piano nights

så skal ikke jeg stoppe deg
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Siterer Venom140:Hehe bare kom med forslag på album!

vel, om du har lyst til å høre gjennom
carbon based lifeforms - refuge
nadja - queller
fire! orchestra - second exit
buckethead - you can't triple stamp a double stamp
sunn o))) - LA reh 02
alkerdeel & gnaw their tongues - dyodyo asema
iskald - nedom og nord
bvdub - i'll only break your heart
drudkh - eastern frontier in flames
mogwai - rave tapes
alcest - shelter
indian - from all purity
blut aus nord - debemur moRTi
bohren & der club of gore - piano nights

så skal ikke jeg stoppe deg


Sure
*MacGyver Theme*
  • 0
Jeg liker albumet veldig godt, men min favorittlåt fra dette bandet er "Planetary" (Go!), introen til Gran turismo 5
Motorcross is a hell yeh, u drive to u crash
  • 0
Jeg regelrett elsker sangen "The Black Parade", men ingen andre sanger paa dette albumet fenger. Hva synes du om albumet "Danger Days"? Veldig annerledes enn Black Parade-albumet, men jeg synes det er et utrolig, utrolig kult album. Spesielt de fem foorste laatene, "Na Na Na", "Bulletproof Heart", "Sing", "Planetary (GO!)" og "The Only Hope For Me Is You". Dritkult, rett og slett.
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Råkjøreren:
Jeg liker albumet veldig godt, men min favorittlåt fra dette bandet er "Planetary" (Go!), introen til Gran turismo 5


Bra sang og husker jeg ble overasket når jeg hørte den på GT5!

Siterer Predator:
Jeg regelrett elsker sangen "The Black Parade", men ingen andre sanger paa dette albumet fenger. Hva synes du om albumet "Danger Days"? Veldig annerledes enn Black Parade-albumet, men jeg synes det er et utrolig, utrolig kult album. Spesielt de fem foorste laatene, "Na Na Na", "Bulletproof Heart", "Sing", "Planetary (GO!)" og "The Only Hope For Me Is You". Dritkult, rett og slett.


Danger Days var, vel det var bra, men ikke helt opp til mine forventinger. den du nevnte sist er fantastisk! "Save Yourself, i'll hold them back" er min favoritt på albumet!
*MacGyver Theme*
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!