Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

FIFA 14 er ute til både PS4, PS3 og PS2, ja til og med PSP. Slik jeg har forstått det utvikles som regel spill til den kraftigste plattformen, og så nedgraderes denne versjonen slik at de kan spilles på de svakere systemene. Jeg er ingen programmerer, men jeg tør anta at dette er en forholdsvis enkel prosess. Ikke at det gjør noe om den er utrolig avansert, for forslaget mitt er og forblir nok rent hypotetisk.

Hva om vi prøvde å nedgraderte dagens store sandkasser som f.eks. GTAV, Skyrim, Watch Dogs og Just Cause 2 til PlayStation 1? Hvor mye av opplevelsen hadde man klart å bevare?

Rent grafikkmessig finnes det mange eksempler på spill med imponerende detaljrikdom, ja, nærmest fororealistisk grafikk, som f.eks. Vagrant Story. Men så viser ikke disse så store områder samtidig. Hva med tegneavstand?

Spyro er et eksempel som viser hvordan et PS1-spill kan ha organiske, flytende animasjoner, og troverdig lipsynk, i motsetning til mange andre spill der figurene tydelig er bygd opp av geometriske former.

Det jeg tror blir en av de største utfordrningen i spill som f.eks. Watch Dogs og er å få maskinen til å holde styr på alle tingene som skjer i bakgrunnen, som f.eks. intelligensen til fotgjengerne, og objekter man kan interagere med. I tillegg skal karakteren reagere på ting som skjer hele tiden, og maskinen må huske på og være klar til å servere disse kontekstsensitive animasjonene.

Kanskje skal du løpe og lade pistolen samtidig, og akkurat mens du lader blir du truffet av en kule. Klarer en PS1 å føye sammen disse tre animasjonene slik en moderne konsoll kan?

Siste problemet jeg tar opp er responstid. Jeg har inntrykk av at spill reagerte tregere før. Et knappetrykk skal liksom ikke registreres et halvt sekund senere. Vil en PS1 takle alle inputene som kreves for å presist navigere Ezio gjennom Romas trange gater?