Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Et veldig morsomt og avslørende fenomen innenfor psykologien er såkalte kognitive biaser. Mesteparten av det hjernen foretar seg skjer automatisk, og som regel er denne automatiske tenkningen rask, korrekt og effektiv, men ikke alltid. En bias skjer altså når slike automatiske tanker tar feil.

Her er noen flere biaser. Sjekk denne bloggen for ytterligere.

Google-effekten er tendensen folk har til å glemme ting som lett kan letes opp i søkemotorer på internett. Denne effekten er ikke bra i det hele tatt, lær ting ordentlig, folkens!

Bissarhetseffekten er det faktum at rare ting huskes lettere enn normale ting. Hvis du ser biler kjøre på veien, vil du legge mindre merke til deres utseende enn om f.eks. en hundeslede føk forbi.

Fundamental attribusjonsfeil er kanskje den største og vanligste feilen vi gjør. Det er tendensen vi har til å overvurdere personligheten og undervurdere situasjonens påvirkning på mennesker som gjør noe bra eller dårlig. Ser du f.eks. et foredrag hvor foredragsholderen glemmer hva hen skal si, vil du sannsynligvis tenke at den personen er dum. Men det kan tenkes at hen f.eks. har opplevd et dødsfall i familien og fikk lite tid til å forberede seg.

Påvirkningsbiasen (eller impact bias) er tendensen til å overestimere lengden og intensiteten av en framtidig hendelse som vil påvirke ditt følelsesliv. Du kan f.eks. tenke at verden går under om kjæresten din slår opp med deg, men det kan godt tenkes at hun var en hurpe, og du får sikkert ekstra tid til å drive med hobbyen din (som er GR).

Dett var dett. Dette er nok den siste bias-bloggen min, men du kan se hele lista her: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Kommentar til bildet: Her ser dere hvordan det skal gjøres! Tenker på Joelspeanuts som har skrevet en blogg blant mine.

<bild>
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Morsom blogg. Fundamental attribusjonsfeil er noe jeg føler jeg har blitt utsatt mye for
  • 0
Uff, er nesten skummelt hvor lett det er å kjenne seg igjen i det du skriver.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Siterer Superdaniel:
Morsom blogg. Fundamental attribusjonsfeil er noe jeg føler jeg har blitt utsatt mye for


Ja, ikke sant? Er det ikke godt å ha intellektuell støtte neste gang du opplever at noe slikt skjer mot deg?

Siterer Kakashi sensei:
Uff, er nesten skummelt hvor lett det er å kjenne seg igjen i det du skriver.


Ja, det er jo feil vi gjør i automatiske tanker, så de kommer av seg selv. Når du derimot vet det, kan du korrigere dem. Er ikke det kult?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Siterer Kakashi sensei:Uff, er nesten skummelt hvor lett det er å kjenne seg igjen i det du skriver.

Ja, det er jo feil vi gjør i automatiske tanker, så de kommer av seg selv. Når du derimot vet det, kan du korrigere dem. Er ikke det kult?


Joda, men er lettere sagt enn gjort å komme på det når man er oppe i situasjonen. Og skulle gjerne sett meg uten.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Hjernen er virkelig et merkelig organ. Den Google-effekten er det i hvertfall mange av vennene mine som lider av. Det får bare meg til å virke smartere da, så egentlig er det helt greit >)

Siterer remote:
Kommentar til bildet: Her ser dere hvordan det skal gjøres! Tenker på Joelspeanuts som har skrevet en blogg blant mine.


Her lukter det photoshop ass...
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Kakashi sensei:
Joda, men er lettere sagt enn gjort å komme på det når man er oppe i situasjonen. Og skulle gjerne sett meg uten.


Noen er kanskje vanskeligere å være klar over hele tiden, men fundamental attribusjonsfeil er f.eks. mulig å komme på hver gang.

Siterer Glorfindel:
Hjernen er virkelig et merkelig organ. Den Google-effekten er det i hvertfall mange av vennene mine som lider av. Det får bare meg til å virke smartere da, så egentlig er det helt greit >)


Jeg tror slike folk egentlig er late nok til at de heller ikke husker det som står i bøker, så jeg vet ikke om det gjør noen stor forskjell.

Siterer Glorfindel:
Her lukter det photoshop ass...


Jeg har ikke PS på macen.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Kult! Morsomt å lære om slikt, og jeg kjenner meg selvfølgelig igjen.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Kult! Morsomt å lære om slikt, og jeg kjenner meg selvfølgelig igjen.


Mye av dette er ikke fra pensum, men hentet fra nettet. Jeg oppdaget bias-feltet i en frivillig ekstraforelesning på studiet. Sier dette fordi alt ikke er like gøy på studiet ...
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Google-effekten lider jeg av selv. Enten det eller så har jeg bare et generelt problem med å huske ting. Husker gjerne at det er noe som heter f.eks. marshallhjelpen, og at det hadde noe med at USA hjalp til med å få landet opp på føttene etter krigen, men detaljer, som hvilke land de hjalp, hvordan de faktisk hjalp, eller når den kom (årstall) er jeg veldig dårlig på. Husker liksom bare deler av hovedkonspetet, og sjelden detaljene, så jeg kan ofte bare nevne ting, ikke snakke om dem.

Lider også av Engelsk-google-effekten. Søker alt for ofte opp engelske ord jeg er usikker på hvordan skrives, eller jeg må oversette fra norsk til engelsk for jeg er usikker på hva det engelske ordet faktisk er.

Ja, sånn skal det absolutt gjøres
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Google-effekten lider jeg av selv. Enten det eller så har jeg bare et generelt problem med å huske ting. Husker gjerne at det er noe som heter f.eks. marshallhjelpen, og at det hadde noe med at USA hjalp til med å få landet opp på føttene etter krigen, men detaljer, som hvilke land de hjalp, hvordan de faktisk hjalp, eller når den kom (årstall) er jeg veldig dårlig på. Husker liksom bare deler av hovedkonspetet, og sjelden detaljene, så jeg kan ofte bare nevne ting, ikke snakke om dem.


Det høres ut som et vanlig problem. Det er vanskelig å huske alt, spesielt detaljer. Google-effekten er kanskje mest relevant på små begreper, årstall og navn på ulike mennesker, bøker eller album osv. Altså det som vi typisk googler etter.

Siterer Joelspeanuts:
Lider også av Engelsk-google-effekten. Søker alt for ofte opp engelske ord jeg er usikker på hvordan skrives, eller jeg må oversette fra norsk til engelsk for jeg er usikker på hva det engelske ordet faktisk er.


Jeg søker også på mange engelske ord jeg ikke vet hva betyr, eller fremmedord jeg er usikker på. Ofte gjør jeg en for dårlig jobb i å huske dem og må søke opp de samme flere ganger. Det er irriterende. Men man må bare være bevisst på det og prøve å få det inn på første forsøk. Men det er vanlig å glemme, og vi skal være glade for at vi har google. Det er en enorm kunnskapsformidler.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Ofte gjør jeg en for dårlig jobb i å huske dem og må søke opp de samme flere ganger.

Skal jeg skrive "nødvendig" på engelsk går jeg rett opp i adressefeltet og skiver nescessary. Og hver gang ser jeg at det skrives necessary. Drittord.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Skal jeg skrive "nødvendig" på engelsk går jeg rett opp i adressefeltet og skiver nescessary. Og hver gang ser jeg at det skrives necessary. Drittord.


Engelsk rettskriving har jeg også blitt slapp på. Jeg søker opp engelske ord veldig ofte. Det kan være forferdelig.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!