Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

For mange spillere er nok Japan og den japanske kulturen noe de setter høyt, på grunn av at det er fra dette landet og fra denne kulturen de har fått noen av sine beste spillopplevelser. Jeg har her på forumet lagt ut om hvor mye jeg elsker Nintendo og om hvor fascinert jeg har blitt av anime og manga. Jeg har blitt ekstremt nysgjerrig på den japanske kulturen og jeg tror ikke jeg er alene om det.

Det kom likevel som et sjokk da jeg så på en dokumentar på NRK om "Landet av pensjonistar", at Japan har mange mørke sider ved sin kultur også. Dokumentaren jeg så var om Japans synkende befolkning på grunn av at færre barn ble født, og det gjorde dermed at en fjerdedel av befolkningen var pensjonister. Det burde ikke ha kommet som et sjokk på meg at et så enormt samfunn som Japan hadde alvorlige problemer, stort sett alle samfunn i verden har sitt å stri med. Jeg hadde på en måte malt meg mitt eget rosebilde av Japan som et sted hvor folk hadde ekstremt god arbeidsmoral og respekt for hverandre, og hvor de kunne utrette store ting fordi de hadde tro på seg selv. Jeg tror at sannheten er at flertallet av befolkningen i Japan har en meget god arbeidsmoral sammenlignet med nordmenn og at de også er mer høflige ettersom det er det som er kulturen. Det betyr jo ikke at de er mer lykkelige.

Dokumentaren på NRK handlet litt om spill og nerdekulturen i Japan. Jeg lærte av filmen at nerder i Japan blir kalt "otaku" og at de har en nesten overdreven stor fascinasjon for skolejenter i korte skjørt (OK da, det siste visste jeg fra før av). I noen scener fra dokumentaren ble to otaku intervjuet om sine virtuelle kjærester som de hadde på sine 3DS'er. Nerdene snakket om det som virket som et oppriktig kjærlighetsforhold til jenta som var på 3DS skjermen. Scenene med de to nerdene var ganske så surrealistiske. Jeg trodde at de til enhver tid skulle bryte ut i latter og si at de tullet, men det skjedde ikke.

Etterhvert ble det spekulert i fra dokumentarskaperne sin side om denne trenden med virtuelle kjærester var noe som menn gjorde for å trøste seg selv. Her må man ta til ettertanke at kun 2 % av barn i Japan blir født utenom ekteskap, altså kan man tenke seg at landet fortsatt er sterkt påvirket av en tradisjonell tankegang om at man bør være i et fast forhold, gjerne ekteskap, for å ha sex. De hintet til i dokumentaren at menn muligens ikke ville ta steget mot å prøve seg på et forhold til en kvinne fordi det ville påføre han mye ansvar og jobb. Derfor var det tryggest og nærmest som en trøst å gå til virtuell kjærlighet.

Alt dette fikk meg til å se Japan i et nytt lys. Hvem har ikke tenkt at japanske spill drar ting litt langt? Dead or Alive, Persona serien, Love+, alle disse spillene inneholder elementer som vi i Europa kanskje ser på som vulgært eller fremmed, ja kanskje nesten ekkelt. Det virker som i et land med en så høy, nesten sykelig, arbeidsmoral og med et så stort "krav" om høflighet og det å være ordentlig, så blir folk dratt mot det ekstreme. I et slikt strengt samfunn blir spill en måte å flykte til fantasiene sine på, det være seg unge skolejenter eller spennende dramaer som utspiller seg i skolegården. Fascinasjonen for skoletiden mente dokumentarskaperne muligens hadde noe med at det var den siste gangen japanske menn og kvinner følte seg fullstendig frie i livet. I det virkelige, voksne liv måtte de jobbe nærmest dag og natt, noe som ikke kunne føles så veldig befriende.

Det blir vanskelig å analysere en kultur utifra andres analyse av en kultur, og på samme måte blir det vanskelig å analysere en kultur utifra kulturproduktene som blir laget i den kulturen. Mange kulturer der... Uansett, så tror jeg at jeg har fått et lite innblikk i hvordan livet i Japan fungerer og hvorfor befolkningen stagnerer. Hvor mye dette har med spill å gjøre blir vanskeligere å si noe om, jeg vet bare at jeg digger mange spill produsert i Japan. Kanskje er det nettop det at Japan er så strengt og krevende som gjør at de lager så gode spill? De er nødt til å lage ting av kvalitet som de kan rømme inn i når de ikke jobber.
  • 0
Jeg tror nok det er mye riktig i det du/dokumentaren sier. Heldigvis er det slik for oss som ikke bor i Japan, at vi kan velge ut de beste delene av kulturen.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Har fått med meg selv at det er en del skyggesider ved Japansk kultur. Men har funnet ut at jeg ikke bryr meg så mye om det. Uansett hvordan kulturen er i Japan produserer de fantastiske spill og serier og for det er jeg evig takknemlig!
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
This much? >)

Japanerne har vel alltid vært litt spesielle, men som KS sier, så er både spillene og seriene de lager, noe helt for seg selv. Så da skal de få lov til å være litt rare også
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
This much? >)

Japanerne har vel alltid vært litt spesielle, men som KS sier, så er både spillene og seriene de lager, noe helt for seg selv. Så da skal de få lov til å være litt rare også


Vocaloids er awsome da....
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!