Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Det er vanskelig å komme unna det faktum at det har vært langt mellom de virkelig store spillslippene på den nye konsollgenerasjonen, og ikke overraskende blir det sluppet oppgraderte utgaver av allerede lanserte spill.

Mange klager over at de må betale full pris for en ny og bedre spillopplevelse. Spillerne synes de fortjener rabatt ettersom de allerede har kjøpt spillet tidligere. Er det rimelig å forvente dette?

Jeg kommer ikke umiddelbart på noen andre bransjer ting fungerer på den måten. Man får ikke rabatt når man oppgraderer telefon, bil, PC, vaskemaskin, sofa... ja, du skjønner hvor jeg vil.

Hvis du synes det er rimelig å forlange redusert pris, så vil jeg gjerne høre hvordan du tenker. Jeg er ikke ute etter å krangle - bare nysgjerrig. Det er tross alt et tema som blir tatt opp hos de fleste spillsider hver gang det kommer en remake.
<bild>
The Last of Us Remastered koster 449,-. Er det virkelig for mye?
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Nå har jeg ikke særlig peiling på The Last Of Us, men når jeg så prisene på forskjellige nettsteder fra original versjonen vil jeg ikke akkurat si at 449 er en særlig urimelig pris. Spill blir bare dyrere og dyrere desverre, så 449 kr er absolutt ikke urimelig. Men billig er det ikke. Jeg bestilte selv sims 4 for 449 noe jeg egentlig ble litt skuffet over for jeg trodde det skulle være billigere, men hvis man ser på NBA2k14, fifa 15, Destiny, SSB eller MK8 så er det jo til nesten samme pris. Så og forvente seg mindre i pris blir etter min menig bare tull. Det blir også litt respektløst mot de som lager spillene.
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
Siterer Tor Erik:
Jeg kommer ikke umiddelbart på noen andre bransjer ting fungerer på den måten. Man får ikke rabatt når man oppgraderer telefon, bil, PC, vaskemaskin, sofa... ja, du skjønner hvor jeg vil.


Men nå er det heller ingen som kjøper ny bil som er helt lik den man allerede eier, bare fordi man får med et par nye felger og annen farge. De færreste bytter ut sin 1. gamle sofa, med en helt lik sofa i en litt annen utførelse. Bil, PC, vaskemaskin og sofa er gjerne noe folk bytter ut pga. slitasje, eller for å få noe helt nytt og annerledes (bytte ut stasjonsvogna med en Porsche). Jeg ser ikke helt hvordan disse tingene kan sammenlignes med situasjonen rundt TLOU til PS4.

Sony skor seg her også veldig på generasjonsbyttet. Mange bytter nå ut sin PS3 (kanskje fordi den er ødelagt!?) med en PS4. For så å oppleve at Sony istedet for å ha sørget for bakoverkompatibilitet, selger spillene du eier til PS3 for tilnærmet fullpris til PS4. Spill du allerede betalte fullpris for, knapt 1 år i forveien.

Men man kan og se det på en annen måte. At man ved å kjøpe en slik remake til det som oppleves som en kunstig høy pris (mtp. utviklingstid og nytt innhold), gir uttrykk for at dette er et spill man virkelig liker, og at denne tilliten danner grunnlaget for nye spill av samme kaliber.
This is great banter, it really is.
  • 0
Siterer thosol01:
Spill blir bare dyrere og dyrere desverre


Tja, vet ikke om jeg vil si det men. Før så lå de fleste spillene opp mot 600 kr, nå kan du få mange til under 500.

Men jeg er litt enig med fanzypanzy. Føler spill blir litt smått i sammenligning med bil, møbler og annet elektronisk utstyr. Jeg for min del føler vel ikke at PS4-versjonen er en så fryktelig stor oppgradering heller, men det er vel mest fordi jeg ikke bryr meg noe særlig om grafikk, FPS og tjohei.

Men jeg synes heller ikke 449 er en urimelig pris for et spill som The Last of Us. Det skal dog sies at det koster mindre enn det i diverse nettbutikker. Hos Gamezone ligger det f.eks. på 378,-.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer fanzypanzy:
Jeg ser ikke helt hvordan disse tingene kan sammenlignes med situasjonen rundt TLOU til PS4.


Men er det ingenting som kan sammenlignes med spillbransjen?

Hvis man ikke har råd til å kaste seg på den nye konsollgenerasjonen, så vil jeg kalle det galskap å kaste den gamle PS3-en eller Xbox 360. Spillbiblioteket er fantastisk på begge konsollene, og de kommer til å leve lenge fortsatt. Dette var litt utenfor emnet, men jeg vil fraråde alle å kvitte seg med de gamle konsollene - i hvert fall ikke ennå.

Når det gjelder akkurat TLoU, så skal det nevnes at DLC-en følger med (den kostet 119,-) i tillegg til en del MP-ting. Jeg har ikke til hensikt å overbevise de som allerede eier spillet på PS3 til å spille gjennom en gang til på PS4, men i akkurat dette tilfellet synes jeg ikke 449,- er så stivt. Eller 378,- som Glorfindel skrev.
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
  • Los
  • Los
Enkelt svar: Nei.

Måten man har gjort det med TLOU er egentlig veldig grei. Prisen er noe lavere enn andre titler, men du får ikke noe spesielt for å bytte inn det gamle. Det spillet man kjøpte, altså TLOU til PS3, er produktet man kjøpte og blir ikke mindre det produktet man kjøpte fordi om det kommer en annen versjon.

Man får ikke rabatt på Dark Souls 2 på PC fordi om man kjøpte det på konsoll. Man kjøper det produktet man kjøper, så må man selv vurdere om oppgraderingen er verdt pengene i seg selv.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
  • Play
  • Play
Du får ikke noe rabatt av å kjøpe BD-versjonen av en DVD du allerede eier, så ser ikke hvorfor spill skal få en annen behandling. 600,- ville no vært i overkant mye, men er vel bare å vente på en prisreduksjon. Du har no allerede spilt igjennom spillet, så burde ikke være så vanskelig til prisen er rimelig nok for deg.
  • 0
Det er greit at remakes muligens kan bli sett på som en ørliten "money grab", men det er da ingen grunn til å klage hver gang det kommer en remake. Sony og Naughty Dog gir nå spillere muligheten til å prøve det fantastiske The Last of Us på PS4 for aller første gang, og hvis man allerede har spilt det så er det jo opp til en selv om man skal kjøpe det på nytt eller ikke. Man blir jo ikke tvunget? Man kan se på The Last of Us Remastered som en GOTY-Edition, bare at den er tilgjengelig på current-gen (som nå er PS4), og man kan ikke akkurat klage på høyere oppløsning og fps? Er det noen som faktisk klager på GOTY-Editions? Det gir late folk muligheten til å vurdere å kanskje kjøpe spillet denne gangen, som etterpå viser seg å være nokså fett.

Jeg har fullført spillet to ganger på PS3, men jeg kjøper det igjen på PS4 på onsdag. Hvorfor? Fordi jeg er skikkelig teit, det er et at tidenes beste moderne spill, og det er kanskje ikke så veldig mye annet å spille nå i sommer.

Tor Erik har et veldig godt poeng når han sammenligner dette med andre produkter. Jeg har en iPhone 5, skal jeg få rabatt for iPhone 5S? Nei, det er ikke slik det fungerer. Heh, dessverre.
  • 0
I en perfekt verden hadde man kanskje fått rabatt på filmen på disk dersom man har sett den på kino. Rabatt på raspet ost dersom du kjøpte ferdig pizzabunn. Eller kanskje rabatt på XX-utgaven av et spill dersom man hadde XY-utgaven.

Men så lenge folk er villige til å betale fullpris for en film de allerede har sett, raspet ost istedet for å raspe osten man har hjemme, og for et spill de allerede har spilt, så syns jeg absolutt det er en trend som bør fortsette. Det er et fritt marked, og kundene kan selv velge om de vil kjøpe det eller ei.

Uansett hva vi liker å tro om de store studioene, så er de ikke til for å gi oss gode spillopplevelser eller for å være hyggelige med oss; De er der for å tjene penger - og det er helt greit for meg.
Ja, det er meg.
  • 0
En rimeligere pris hadde latt seg gjøre ja da de i Amerika kun betaler rundt 400 kr for sine spill. Men da skal det nevnes at det har med dollaren og gjøre.
Det som jeg skulle ønske de laget var en leie funksjon der man kunne leie spillene et par uker for en billig penge slik de gjør i statene.
...
  • 0
Siterer Strife_Cloud:
Uansett hva vi liker å tro om de store studioene, så er de ikke til for å gi oss gode spillopplevelser eller for å være hyggelige med oss; De er der for å tjene penger - og det er helt greit for meg.


Det finnes mange måter å tjene penger på. Spillbaransjen er ikke den enkleste bransjen å tjene penger i. Jeg tror mange spillstudioer liker det de holder på med, legger mye stolthet i produktene sine og ønsker å skape gode opplevelser, både fordi et godt spill vil selge bra, men også fordi de vil kunne stå inne fr det de har laget. Dessuten er en sentral del av god markedsføring nettopp det "å være hyggelig" med kundebasen, pleie og beholde eksisterende kunder, få godt rykte osv... Det får man ikke ved å rævkjøre.

Det virket nesten som om du mente at alle bedrifter innerst inne er store stygge pengegriske ulver. Det synes jeg isåfall ville være å svartmale voldsomt.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!