Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Selv om Assassin's Creed spillene kanskje ikke har «bosser» i like stor grad som mange andre spill, finnes det enkelte fiender som er vanskeligere å hamle opp med enn andre. I Black Flag står sjøslag og seiling sterkt i fokus og her finnes det stor forskjell på nivåene til de fiendtlige skipene som brer seg ut over det Karibiske hav.

For å hamle opp med utfordringene på havet, er du i besettelse av et eget skip kalt Jackdaw. Jackdaw har mange ulike våpen du kan oppgradere underveis. Morteren er en langdistansekanon som sikter seg inn på et område, sidekanonene skyter skudd over en lengre distanse og kan også skyte tyngre skudd med større skade om motstanderens skip er nærme nok. Svivelkanonen markerer svake punkt på et skip etter hvert som du gjør skade på det. Lenkekulen fyres av helt fremst i skipet og brukes primært til å senke hastigheten på motstanderen. Du har også ildtønner du kan kaste ut bak skipet og en rambukk i fronten som gjør stor skade når du krasjer inn i motstanderens skip. I tillegg kan du oppgradere skrogets rustning og lagringsplassen til de ulike prosjektilene.

Skipsoppgraderinger koster relativt med penger og diverse gods og helt i starten av spillet har du sjeldent råd til å oppgradere så veldig mye. På min første gjennomspilling, ventet jeg ganske lenge med å oppgradere noe som helst. Litt ute i spillet fikk jeg også lyst til å utforske havets hemmeligheter. Etter å ha kapret et fiendtlig fort, seilte jeg ganske langt ut mot grensen av kartet. Plutselig dukker en liten filmsekvens opp, sammen med dette meget heftige og noe gufne lydsporet. Sekvensen viser et skip som ved første øyekast, virker ganske lik de aller største skipene du til tider pleier å støte på. Men når mannskapet ditt roper «spøkelsesskip» og du deretter blir sendt til havets bunn før du knapt rekker å reagere, så skjønner jeg raskt at disse skipene er helt spesielle.

De legendariske skipene går under navnene HMS Prince, La Dama Negra, El Impoluto og «tvillingene» HMS Fearless og Royal Sovereign. De dukker opp helt i utkanten av hvert hjørne på kartet etter du har tatt over fortene som ligger i nærheten. Skipene er naturlig nok de tøffeste du kan møte i spillet og kan nok være harde å bryne seg på om du ikke har gjort nødvendige forberedelser. Først og fremst gjelder det å oppgradere mest mulig til maksimalt nivå. Det viktigste er samtlige våpen på Jackdaw og skrogets rustning. I tillegg kan det lønne seg å øke lagringsplassen til morterskuddene og tungskuddene.

Så lenge Jackdaw har de nødvendige oppgraderingene, er ikke skipene fullt så fryktinngytende som de ser ut som. Dog avhenger det litt av både taktikk og flaks. Den generelle strategien som anbefales de fleste steder, er i størst mulig grad å holde seg bak dem, sinke dem med lenkekulen og bruker morteren når du har sjansen. Selv brukte jeg en litt mer aggressiv og noe risikabel tilnærming.

HMS Prince bruker hovedsakelig kraftige morterskudd og det kan derfor være lurt å ligge nærme den hele tiden. Dog har den også et ganske skummelt sideskudd, så om du skal ligge på siden av skipet, må du time «stålsettelsesevnen» din godt. Denne senker skaden skipet ditt tar og bør brukes hver gang fienden angriper, for at du ikke skal maltrakteres fullstendig. Begrenser du skaden til sidekanonen og unngår morterskuddene, er det egentlig bare å legge seg opp på siden og fyre løs med tungskuddene og svivelkanonen. Disse to kombinert gjør nemlig så usaklig med skade at det tar ned helsen på skipet raskt nok til at du selv skal kunne overleve.

La Dama Negra bruker mye av samme angrep som HMS Prince, men dette skipet har et så pansret skrog at du gjør minimalt med skade om du angriper sidene på skipet. Din eneste mulighet er å angripe baksiden og å treffe godt nok kan derfor avhenge veldig av marginer. Morterangrepet til La Dama vises heller ikke i vannet som det vanligvis pleier å gjøre, så dette skipet kan nok være en av de mer formidable blant de fem.

El Impoluto er kanskje den ekleste av dem alle og har sine store styrker i hastighet og en rambukk som gjør overdrevent mye skade om den treffer. Skipet vil stadig vekk prøve å feie inn i deg og på grunn av sin enorme bevegelighet, kan det være meget vanskelig å unngå rambukken. Bruker du ikke stålsettelsesevnen, vil det faktisk ta 1/3 av livet ditt på et treff. I tillegg til rambukken har den formidable sidekanoner, slik at den aggressive taktikken som ble brukt på de to foregående skipene, ikke fungerer fult så bra her. Her holdt jeg meg i stedet på defensiven og ventet på at Impoluto skulle forfølge meg. Jeg kastet ut ildtønner for å påføre skade i størst mulig grad før rambukken skulle treffe. Jeg prøvde aldri å unngå den og lot den derfor krasje i meg. Deretter var det bare å gjøre klar tungskuddene og svivelkanonen og bombardere skipet mest mulig når sjansen bydde seg. Etterhvert sluttet skipet å forfølge meg, for i stedet å snu seg å seile vekk, som alle skipene kan finne på å gjøre under kampen. Da utnyttet jeg muligheten til å legge meg på offensiven igjen, ved å kaste ut lenkekulene og tømme morterlagrene. Dermed er det bare å gjøre ende på skipet med sidekanonene.

Tvillingene krever også en annen strategi enn å gå bananas med tungskudd og svivelkanon. De vil hele tiden seile rundt deg og prøve å la deg ligge i mellom dem. Blir du liggende der for lenge, blir du regelrett voldtatt av sidekanonene til begge skip samtidig. Det beste er å gjemme seg bak ildtønnene, utnytte morteren og i størst mulig grad prøve å ta ned begge skipene samtidig. Tar du ned et skip vil nemlig det andre gå inn i en slags «berserk-mode» der det setter fyr på seg selv og prøver å krasje inn i deg. Det beste er derfor å prøve å ta dem ned noenlunde samtidig.

Seiling og sjøslag er noe av det jeg likte aller best med Black Flag og kampene mot de legendariske skipene er både spennende, utfordrende og backes opp av et fantastisk lydspor. Noe forsåvidt hele spillet generelt sett gjør.

<bild>
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Black Flag er det AC-spillet jeg har hatt mest lyst til å prøve siden eneren kom. Jeg liker serien ganske godt, men jeg har dessverre ikke fått spilt det så mye.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Jeg liker serien ganske godt, men jeg har dessverre ikke fått spilt det så mye.


Det kan jeg virkelig si at jeg gjør nå også, etter å pløyd gjennom alle spillene siden jeg prøvde Black Flag i fjor. Og det er nok fremdeles det spillet jeg liker best i serien, så det anbefaler jeg naturlig nok sterkt.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Jeg elsker tracken som brukes under disse kampene. Det gir en perfekt stemning av hjelpeløshet. Helt til man finner ut hvordan man skal ta knekken på dem, i det minste.

Litt urelatert til denne bloggen kanskje, men er det bare jeg som ofte bruker å ha fire "stjerner" eller skip på wanted levelen? Synes det er artig å ha en liten utfordring når jeg først kommer i kamp, dessuten er det på det nivået den feteste musikken brukes.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Siterer dark samus nemesis:
Litt urelatert til denne bloggen kanskje, men er det bare jeg som ofte bruker å ha fire "stjerner" eller skip på wanted levelen? Synes det er artig å ha en liten utfordring når jeg først kommer i kamp, dessuten er det på det nivået den feteste musikken brukes.


Nei, gjør det selv. Litt moro å dra en GTA til sjøs, i tillegg til at noen av Hunter-skipene har mye gods. Så da sparer du deg for "letingen"
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Nei, gjør det selv. Litt moro å dra en GTA til sjøs, i tillegg til at noen av Hunter-skipene har mye gods. Så da sparer du deg for "letingen"


Indeed. Pluss at kampene blir jo litt gøyere når man kjenner at man blir litt svett i hånden, siden man faktisk holder på å dø. Noe som er ganske vanskelig med de vanlige skipene
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Siterer Glorfindel:
Det kan jeg virkelig si at jeg gjør nå også, etter å pløyd gjennom alle spillene siden jeg prøvde Black Flag i fjor. Og det er nok fremdeles det spillet jeg liker best i serien, så det anbefaler jeg naturlig nok sterkt.


Hvis jeg finner det på billigsalg, skal jeg nok få spilt det i en eller annen ferie. Ulempen med å bo på hybel er at man ikke får spilt så mye, men man får jo gjort alt annet ...
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Ulempen med å bo på hybel er at man ikke får spilt så mye, men man får jo gjort alt annet ...


Hehe, kjenner meg sånn halveis igjen. Selv om jeg alltid har dratt med meg hvertfall et par konsoller på hybelen
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Har ikke spilt Black Flag så mye. Begynte nylig på nytt, for jeg glemte hva som egentlig skjedde i spillet. Men ja, erfarte at skipskampene var litt lette, så skal prøve stjernetrikset dere snakker om. Leste ikke så nøye om dette "boss-skipet" du skriver om. Vil oppdage det litt selv

Sånn generelt synes jeg AC-spillene (og Watch Dogs) er veldig enkle spill. Det er kanksje noe av det som gjør at jeg ikke klarer å se på disse seriene som ordentlige "voksenspill"...
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Siterer Glorfindel:
Hehe, kjenner meg sånn halveis igjen. Selv om jeg alltid har dratt med meg hvertfall et par konsoller på hybelen


Jeg har bare en pc på hybelen. Ingen tv eller noe som ligner på det, så det er ikke noe vits med en konsoll. Har ikke plass til det heller. 3DS-en ligger dog et eller annet sted.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Sånn generelt synes jeg AC-spillene (og Watch Dogs) er veldig enkle spill. Det er kanksje noe av det som gjør at jeg ikke klarer å se på disse seriene som ordentlige "voksenspill"...


Kan nok si meg enig i det. AC-spillene er ikke fryktelig utfordrende, men så lenge de er så underholdende som de er, så bryr jeg meg ikke nevneverdig om vanskelighetsgraden.

Siterer remote:
Jeg har bare en pc på hybelen. Ingen tv eller noe som ligner på det, så det er ikke noe vits med en konsoll. Har ikke plass til det heller. 3DS-en ligger dog et eller annet sted.


Nei det er jo begrenset plass på slike hybler. Jeg hadde bare en 32 tommer på min. Det var ikke det mest givende å spille på akkurat.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Nei det er jo begrenset plass på slike hybler. Jeg hadde bare en 32 tommer på min. Det var ikke det mest givende å spille på akkurat.


Du får sette deg nærmere tv-en ...
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!