Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

I denne bloggen vil jeg framheve det spillet som for alvor sendte meg inn i en verden av spill.
Om det forandret livet mitt skal være usagt, men etter dette ble spill en like selvfølgelig del av livet mitt som film og musikk.

Spillet jeg refererer til er som overskriften, kanskje mer enn antyder: Resident Evil til PlayStation, fra 1996.

Jeg ble introdusert for PS og RE universet i 1996 da en venn av meg, som viste godt at jeg anså "TV spill" som barnslig. (Det hører med til historien at jeg i 1996 var 22 år og mer eller mindre heltids musiker.)
Han, altså min venn, hadde kjøpt og spilt et spill han mente måtte være helt i min gate og han insisterte på at jeg måtte prøve det. Jeg fikk låne hans PS maskin og spillet, som altså var det første Resident Evil spillet. Jeg fikk IKKE låne noe minnekort.

I timesvis satt jeg og spilte mitt første møte med Survival Horror. I ordets rette forstand.
Det hele begynte i foajeen på herregården. En kniv et håndvåpen og nesten ikke ammo. Det var zombier, zombiehunder, svære edderkopper, og etterhvert muterte planter og haier.. lenger enn det kom jeg ikke.. da hadde jeg spilt Residen Evil i dagesvis og hver gang jeg ble drept av en levende død, eller lignende, som kom litt uventet på og gjorde at jeg skvatt så kaldsvetten sprutet, begynte jeg HELT fra begynnelsen igjen. I foajeen på herregården, med en kniv, et håndvåpen og nesten ikke ammo...
Uten minnekortet har men bare ETT liv i RE.
Da min venn kom og hentet både maskin og spill noen dager senere var jeg å regne som en gamer. Så fort jeg hadde spart opp litt peng kjøpte jeg meg min egen Playstation, et minnekort og Resident Evil, Men spillet ble ikke det samme når man kunne save hver gang man snublet over en skrivemaskin. Jeg kunne tross alt halvparten av spillet utenat fra før etter å ha spilt det fra begynnelsen et titalls ganger.

Det ultimate Resident Evil spillet vil for meg alltid være RE.2 fra 1998, det er en undervurdert klassiker som jeg føler har kommet i skyggen av sin eldre bror RE og sin yngre fetter Silent Hill (1999) men Resident Evil 2 har et gameplay og en historie som serien ennå ikke har klart å kopiere. Det mener nå jeg..
Anyway.......

Hadde det ikke blitt sluppet et Survival Horror game ved navn Resident Evil til playstation i 1996 ville jeg aldri ha sittet her og skrevet denne bloggen. Jeg hadde aldri rukket eller giddet å hoppe på game karusellen. Det tør jeg si med nesten 100 % sikkerhet.
The gavel corrupts
  • 0
Jeg husker å ha sett kamerater spille Resident Evil-spill. Det må vel ha vært en av de første, tror jeg. Da var det utrolig skummelt, og vi var jo ganske unge. I tillegg var det mer skrekk enn det er nå. RE4, derimot, har jeg spilt ganske mye til Wii (GC-remake), og det er en av mine favorittspill gjennom tidene. Serien har ikke kommet seg etter det, av min erfaring.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
Siterer remote:
RE4, derimot, har jeg spilt ganske mye til Wii (GC-remake), og det er en av mine favorittspill gjennom tidene.


Det er vel det siste jeg anser som et "ordentlig" RE spill.

Re Zero til gamecube og RE Code Veronica til Dreamcast er også bra spill
The gavel corrupts
Får gåsehud bare av å lese dette!!
Har likt dataspill(commodore 64) fra jeg var liten. Hadde en periode der dette var helt uinterresant
sånn rundt 15-noenog 20 års alderen. En dag eller kveld var jeg med en kamerat hos en annen kamerat som jeg ikke var alt for godt kjent med. Han satt og spilte RE 2. Det hadde skjedd en del med spill siden Last Ninja 2 kan man si. Jeg var solgt før jeg hadde prøvd det selv!
  • 0
Siterer erix77:
Jeg var solgt før jeg hadde prøvd det selv


Godt å se den karen i kommentar feltet. Vi rundet RE2 noen ganger vi, på tid, bare for å låse opp diverse epiloger helt til slutt
The gavel corrupts
  • 0
Det gjorde vi! Er vel ikke mye vi ikke fikk åpnet i det spillet.... Hadde aldri orket noe sånt nå. Er framdeles usikker på om jeg skal kjøpe remak'en...
Tror jeg må prøve Revelations 2.
  • 0
Jeg var nok for ung til å spille dette når det kom i 96 og har vel i grunn ikke sjekket ut noen av spillene i etterkant heller. Kanskje jeg burde vurdere HD-remaken?

Men når jeg leser dette, får jeg et inntrykk av at tilsvarende spill for meg, er Metal Gear Solid.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Men når jeg leser dette, får jeg et inntrykk av at tilsvarende spill for meg, er Metal Gear Solid.


Har ekstremt mange gode minner fra MGS også, og ikke minst MGS 2 SoL som nok er det spillet jeg har rundet flest ganger.
The gavel corrupts
Siterer Marlboro Red:
Det er vel det siste jeg anser som et "ordentlig" RE spill.

Re Zero til gamecube og RE Code Veronica til Dreamcast er også bra spill


Det virker slik også. Har ikke spilt noe særlig av de eldre RE-spillene, bort sett fra å ha sett andre spille det, som allerede nevnt. Serien nå er for standarisert og vanlig. Håper de går tilbake til RE4-stilen eller kanskje til den gamle skrekkstilen.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Marlboro Red:
Har ekstremt mange gode minner fra MGS også, og ikke minst MGS 2 SoL som nok er det spillet jeg har rundet flest ganger.


Vanskelig å rangere spillene i den serien. De tre første står omtrent like sterkt hos meg. Eneren ligger kanskje et bittelite hakk over, siden det var det første jeg spilte når det kom ut i 1999.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Vanskelig å rangere spillene i den serien.


Helt enig.
The gavel corrupts
Jeg har ikke spilt mange voksenspill på PS1. Spyro og Test Drive 5 var min inngang til spillverdenen. Jeg spilte derimot MGS på PS1 for et par år siden, og Jesus Kristus det spillet har holdt seg godt! Noe av det beste jeg har spilt.

Resident Evil har jeg derimot ikke spilt. Synes det blir for skummelt altså... Jeg fikk Alien Isolation i julegave og jeg spilte det med mine brødre og min far som publikum. Hver gang vi ble enige om å ta en spillepause kjente jeg lettelsen bre seg i kroppen, som om noen løftet et hundre kilo tungt alien av skuldrene mine.

Så ja... Er passe pussy når det kommer til horrorspill. Tror jeg lever meg litt for mye inn
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Ble først interessert i RE da jeg spilte REmake på gamecube. Det er nok fortsatt favoritten, og jeg koser meg PS4 versjonen nå.

RE2 var derimot det første av de eldre spillene jeg spilte, og er nok for meg en god nr. 2 etter REmake, selv om det er vanskelig å rangere.

Jeg har alltid ansett Silent Hill som det skrekkspillet med mest sjel, men Resident evil er egentlig mer morsomt å spille. Det har en litt lettere stemning og mer givende action og gåter.

Det er synd det ikke lages survival horror etter den gamle oppskriften. Nye spille har enten alt for mye action slik som i The evil within, eller blir veldig stressende slik som Amnesia og det nye Alian isolation (selv om alle disse også er gode spill på sin måte).
This is great banter, it really is.
  • 0
Siterer Joelspeanuts:
Jeg spilte derimot MGS på PS1 for et par år siden, og Jesus Kristus det spillet har holdt seg godt! Noe av det beste jeg har spilt.


Da det spillet kom i sin tid ble det jo hyllet av både gud og hvermannsen over dets utrolige game play, størrelsen på spillet, grafikken og i det hele tatt.
Det er vel å regne som et av PSone`s mesterstykker.

Siterer fanzypanzy:
Det er synd det ikke lages survival horror etter den gamle oppskriften. Nye spille har enten alt for mye action slik som i The evil within, eller blir veldig stressende slik som Amnesia og det nye Alian isolation (selv om alle disse også er gode spill på sin måte).


Jeg tror sjangeren må igjen-oppfinne seg selv litt. Men når folk gidder å spille et pek-og-klikk spill så lenge historien er god nok, så er det håp. Jeg tror SH sjangeren vil få sin renessanse .
The gavel corrupts
  • 0
så du sendte link til denne bloggen på Baysidebes blogg. Minner meg på at jeg fremdeles må få runnet resident evil 1 , ha det både på psn, wii REremaken på ps4 (gratis forresten) har spilt 20-30min hos en venn og det er det. Skummelt nok. Runnet resident evil 2 i slutten av 2014 eller 15 og det var fremdeles bra, trenger å en REmake siden både gameplay og grafikken er litt udatert. Men meget godt og på min top 3 survival horror spill. Hvis vi inkl resident evil 4 hivs ikke så er på top 2 , med silent hill 2 over.
Jeg trodde resident evil 2 ble ansett generelt som bedre en 1 -ern og silent hill 1. Men uansett , god blogg. Bra å få lest om.
Mener dog resident evil 4 har både bedre gameplay og historie en reisdent evil 2 , men dog mindre survival horror og mer action fokusert.

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!