Norsk
Nyeste
Atrás

Retro

Her mimrer vi om gamle klassikere og perler fra spillmediets historie

Dreamcast tråden - en minneverdig drøm!


I den anledning av at det ikke er noen tråd her om denne fantastiske maskinen, og i et forøk på å få litt liv i retroforumet, så vil jeg nå dedikere denne tråden til en av de mest undervurderte konsollene i spillhistorien, men som likevel har klart få en kultstatus blant gamere; Sega Dreamcast!

Det er ikke alle som kjenner Dreamcast, til tross for at den kom ut etter at N64 og PSone hadde vært på markedet en stund, og PS2 var under utvikling. Grunnen til det var Sega sin dårlig markedsføring og EAs boikott av konsollen. Likevel var Dreamcast foruten sin tid, og den hadde mange unike og originale titler å by på! Ettersom jeg nå har fått min egen Dreamcast i hus så tenkte jeg at vi kunne bruke litt tid på å kaste litt lys over konsollen, og kanskje gjøre oss kjent med spillene dens!

Her er min topp ti liste (spillene er i tilfeldig rekkefølge);

1. Sword of the Berserk; Gut's Rage - Hack 'n' Slash

2. Power Stone 2 - 3D Super Smash Bros.

3. Jet Set Radio - Hmmm, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare denne. Rollerblade rhythm action adventure?

4. Skies of Arcadia - Et fantastisk J-RPG. Ble også portet til GC

5 og 6. Shenmue 1 og 2 - Adventure spillet som ga Quick Time Events sitt store navn og rykte! Et spill med utrolig god story og gameplay!

7. Typing of the Dead - en slags parodi på House of the Dead 2. Istedenfor å bruke lyspistolen bruker du et tastatur og dreper Zombiene ved å skrive ordene som dukker opp på skjermen. En flott måte å lære seg å skrive kjapt og effektivt med et tastatur!

8. Grandia II - Enda et solid J-RPG. Ble portet til PS2

9 og 10 Sonic Adventure 1 og 2 - De beste 3D Sonic spillene. Portet til GC og Xbox


Noen her som har spilt på en Dreamcast eller har noen minner fra konsollens korte levetid?

Kommer sikkert til å skrive litt om konsollens historie her, også.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Har dessverre ikke en dreamcast, men har spillt Sonic adventure 1 og 2 på GC. Har hørt at den var ganske kraftig for sin tid, og om jeg ikke tar feil fantes det Downloadable contet til Sonic adventure 1. Virkelig imponerende og uten tvil en konsoll foran sin tid!
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Kjøpte en dreamcast for noen år siden, dog lenge etter den var død. Konsollen har absolutt sin sjarm selv om kontrollen er hard og konsollen bråker en del. Først og fremst Shenmue 1 og 2, Jet set radio, RE:code veronica, Soul calibur samt house of the dead(med lyspistol såklart) jeg har brukt tiden min på. Hadde også lenge lyst på skies of arcadia, men det ble aldri noe kjøp, men det kunne jo være gøy å kjøpe noe nytt til konsollen snart, er et par år siden jeg rørte den sist.... hvis den fungerer fortsatt da , husker konsollen av og til fikk slike spasmer der den skrudde seg av og på xD.

Det er også litt artig og nevne at Dreamcasten hadde en onlinefunksjon støttet av Microsoft, noe som på en måte kan sees på som en tidlig forløper eller testversjon av Live. Noe som er desto mer spesielt med tanke på at det var på en tid der selv internett på PC ikke var allemannseie.
This is great banter, it really is.
  • 0
Ja, vi skal ikke se bort ifra at online-funksjonene til Dreamcast var en forløper til Xbox Live. Man kan nesten se likheten mellom DC kontrollen og den første (svære) Xbox kontrollen, så MS tok riktignok mye inspirasjon fra Sega.

Selv viste ikke jeg om Dreamcast før i 2000 da jeg så den i en Amerikansk film. Fikk testet den for første gang hos en venn som hadde den i 2004, og etter det har jeg hatt lyst på min egen. Var ikke før nå at jeg fikk tak i en til 1500kr. Konsoll, 2 kontrollere (den ene litt slitt, men men), VMU, og 15 spill!
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
kjøpte en dreamcast i 1998-1999

var rundt 5 år gammel, men jeg må si at DC'en er kanskje min favoritt konsoll gjennom tidene.

Minneverdige spill:

1. Sonic Adventure

2. Shenmue 1

3. House of the dead III

4. Crazy Taxi

5. Virtua fighter 3

Men denne ble desverre solgt når PS2 kom.
Værste valget jeg (faren min) har gjort...
jeg skal slutte å game når: en stum mann, sier til en døv mann, at en blind mann, så en mann gå på vannet
  • 0
Hadde så utrolig lyst på Dreamcast når jeg var mindre. Jeg hadde ikke peiling på om det var noen gode spill til konsollen, men den så så kul ut, og den hadde VMU-er! Grisedyr var den også, så da måtte den jo være bra. I ettertid må jeg dessverre si at jeg er glad jeg ikke kjøpte/fikk en. Spillutvalget (eksklusive titler) er rett og slett for dårlig. At Grandia 2 kan komme på en liste over de beste spillene sier sitt.
A clever idiot is dangerous, even more so than a stupid smart-ass
  • 0
Jeg kjøpte en Dreamcast på Island i fjord for ca 10.000 kr (531 norske). Har hatt mye glede av den og har for øyeblikket 2 spill til den. Star Wars Demolition og Skies Of Arcadia. Først nevnte er ganske dårlig etter min mening, men SoA er utrolig bra! Føler at Dreamcast hadde et enormt potensiale men ble kastet bort og konsollen ble glemt med en gang. I mine øyne er det en fantastisk konsoll og en av Segas bedre.Vis noen har DC spill tilsalgs (Shenmue etc) ta kontakt til meg i innboksen.
  • 0
Har veldig lyst på en Dreamcast. Tenker derfor å kjøpe en når jeg skal over til statene i sommer!
If You're Good At Something, Never Do It For Free.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!