Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Samfunnskritikk-tråden


Siterer TK Art:
innpåslitne tiggerne


Jeg skjønner at urettmessige tiggere kan virke påtrengende på folk, men for meg er prinsippet ved en ulovliggjøring mye verre. Man vil altså forby fattigdom, og det skal ikke være lov til å vise den. Det er et vanskelig dilemma, men jeg ville aldri hatt et tiggerforbud. Det skulle derimot regjert en slags etikette for tiggere. Samtidig er det mange tiggere som er fredfulle. Hvis man kan kommunisere med en aggresiv tigger, ville jeg sagt ifra at man ville gitt vedkommende penger om denne ikke var så innpåsliten.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Mulig at dette egner seg bedre i en annen tråd, men ettersom kronikken er forholdsvis samfunnskritisk så poster jeg det her:

http://www.vg.no/nyheter/meninger/kronikk-det-norske-spraakets-
forfall/a/23290970/


En finsk forsker som tar opp et emne som for mange er ufattelig sensitivt, nemlig rettskriving. Forfatteren av kronikken har et veldig godt poeng, for rettskrivingen her i landet er generelt særdeles dårlig. Jeg skriver ikke perfekt selv, lang derifra, men det er ikke sjelden at jeg blir direkte oppgitt over rettskrivingen til enkelte.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
En finsk forsker som tar opp et emne som for mange er ufattelig sensitivt, nemlig rettskriving. Forfatteren av kronikken har et veldig godt poeng, for rettskrivingen her i landet er generelt særdeles dårlig. Jeg skriver ikke perfekt selv, lang derifra, men det er ikke sjelden at jeg blir direkte oppgitt over rettskrivingen til enkelte.


Tror det bunner ut i at folk ikke bryr seg så veldig. Det er en dårlig kombinasjon med at de heller ikke liker å ta feil. I de fleste situasjoner er det å rette på skrivefeil provoserende for mange, men i en skolesituasjon bør dette absolutt ikke være tilfelle.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Det er et stort problem at lærere ikke kan rettskriving godt nok til å lære det bort. Jeg er stadig dårlig på kommareglene, men det skyldes mye at jeg aldri ble lært dem eller rettet på av lærere gjennom skolegangen.
Kanskje er noen regler i grammatikk unødvendig kompliserte for et språk som nå ikke lenger er kun for en literær elite, men først og fremst er opplæringen for dårlig.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Det med rettskriving driver jeg stadig og diskuterer med et par av kompisene mine. En av dem klarer f.eks. aldri å bruke å/og riktig og setter nærmest "å" foran alt som er. Han skriver også generelt ganske "enkelt", så jeg synes i grunn det er litt festlig å drive å rette på han.

Men han sier han ikke bryr seg om hvordan han skriver fordi han er på internett, og der er det visst ingen som bryr seg om hvordan man skriver. "Det er mye enklere å skrive "å" enn "og". I tillegg ser han visst lite poeng i å skrive riktig, med mindre han skal ha en jobb hvor dette blir fokusert mye på (journalistikk f.eks.). Det kan forsåvidt virke som han ikke er alene om å dele den oppfatningen.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer remote:
Tror det bunner ut i at folk ikke bryr seg så veldig. Det er en dårlig kombinasjon med at de heller ikke liker å ta feil. I de fleste situasjoner er det å rette på skrivefeil provoserende for mange, men i en skolesituasjon bør dette absolutt ikke være tilfelle.


Jeg skjønner naturligvis at man ikke alltid gidder å sjekke over det man skriver, men selv i hverdagslige situasjoner bør rettskriving sitte litt i fingrene. Man kan skylde på at man ikke bryr seg, men f.eks. forskjellen på og/å bør sitte i hodet.

Og nei, jeg retter ikke spesielt mye på folk selv, men det hender at jeg rett og slett sukker når jeg ser enkelte feil. I stad så jeg f.eks. et skilt angående parkering der vedkommende som hadde lagd siltet hadde skrevet "og" i stedet for "å".

Siterer Strategist:
Det er et stort problem at lærere ikke kan rettskriving godt nok til å lære det bort. Jeg er stadig dårlig på kommareglene, men det skyldes mye at jeg aldri ble lært dem eller rettet på av lærere gjennom skolegangen.
Kanskje er noen regler i grammatikk unødvendig kompliserte for et språk som nå ikke lenger er kun for en literær elite, men først og fremst er opplæringen for dårlig.


Jeg har heller aldri opplevd å bli rettet spesielt mye på. Ikke ulikt deg er jeg dårlig på kommareglene, rett og slett fordi ingwn har lært meg det ordentlig, og aldri har rettet på det med beskjed om hva jeg har gjort feil. Sett bort fra det enkleste, så har jeg lært mye rettskriving av meg selv ved at jeg har lest opp det jeg har skrevet for meg selv i hodet, og så har jeg rett og slett prøvd å høre meg frem til opplagte feil. I tillegg til det jeg har lært ved å lese, naturligvis.

Jeg har fremdeles mye å lære, men det virker likevel som om jeg kan mer enn en del personer som virkelig bør kunne skrive bedre enn en som ikke en gang er halvferdig med VGS.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Folk vil ikke ha større forskjeller, bare to prosent mener forskjellene er for små: http://klassekampen.no/article/20150102/ARTICLE/150109994

Dette viser tydelig at også de som stemte på høyresiden ikke visste hva de fikk med den blåblå regjeringen.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Vet dere hva jeg synes er et problem i dagens samfunn? Hvis man sier til noen at man ikke stemte ved forrige valg har man plutselig ingen rett til å sutre over politikk. Det er så sinnssykt irriterende og forutsigbart at det gjør meg trist.

Dette er et eksempel på hvordan det foregår:
Jeppzki: *sutter om noe politikk som jeg egentlig ikke bryr meg så mye om*
Gal person: MEN SIDEN DU IKKE STEMTE FORRIGE VALG HAR DU INGENTING DU SKULLE SAGT! DET ER VIKTIG Å STEMME FOR Å FÅ DIN STEMME HØRT. BLA BLA BLA BLA BLA!
Jeppzki: Okei.

What gives? WTF? Hva er greia liksom? Så siden jeg ikke stemte forrige valg har jeg ikke lov til å bli irritert over ting som påvirker meg og mitt daglige liv!? ARGHGHGHGHG JEG BLIR GAL!

Jeg hadde uansett stemt på MDG, og jeg er ganske sikker på at MIN enkelte stemme som de ikke fikk hadde ført til at de fikk en majoritet i stortinget. Denne formen for diskriminering er blitt så normal at det egentlig tvinger meg til å lyve om hva jeg stemmer på og om jeg i det hele tatt stemte. Thats right, det tvinger meg til å bli en løgner og er en aktiv hindring for ytringsfriheten min.
  • 0
Siterer Jeppzki:
Vet dere hva jeg synes er et problem i dagens samfunn? Hvis man sier til noen at man ikke stemte ved forrige valg har man plutselig ingen rett til å sutre over politikk. Det er så sinnssykt irriterende og forutsigbart at det gjør meg trist.

Dette er et eksempel på hvordan det foregår:
Jeppzki: *sutter om noe politikk som jeg egentlig ikke bryr meg så mye om*
Gal person: MEN SIDEN DU IKKE STEMTE FORRIGE VALG HAR DU INGENTING DU SKULLE SAGT! DET ER VIKTIG Å STEMME FOR Å FÅ DIN STEMME HØRT. BLA BLA BLA BLA BLA!
Jeppzki: Okei.

What gives? WTF? Hva er greia liksom? Så siden jeg ikke stemte forrige valg har jeg ikke lov til å bli irritert over ting som påvirker meg og mitt daglige liv!? ARGHGHGHGHG JEG BLIR GAL!

Jeg hadde uansett stemt på MDG, og jeg er ganske sikker på at MIN enkelte stemme som de ikke fikk hadde ført til at de fikk en majoritet i stortinget. Denne formen for diskriminering er blitt så normal at det egentlig tvinger meg til å lyve om hva jeg stemmer på og om jeg i det hele tatt stemte. Thats right, det tvinger meg til å bli en løgner og er en aktiv hindring for ytringsfriheten min.


Den beste løsningen på problemet ditt tror jeg er å stemme. Det tar bare noen minutter halvannet år, og så kan du klage så mye du vil uten dårlig samvittighet.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Den beste løsningen på problemet ditt tror jeg er å stemme. Det tar bare noen minutter halvannet år, og så kan du klage så mye du vil uten dårlig samvittighet.


Jeg har ikke dårlig samvittighet?

Hvorfor skulle jeg ha det.
  • 0
Siterer Jeppzki:
Jeg har ikke dårlig samvittighet?

Hvorfor skulle jeg ha det.


Kanskje det ikke er samvittighetsnaget som er avgjørende, men kall det irritasjonsmomentet, da.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Regjeringen har foreslått å gjøre det straffbart å hjelpe tiggere. Hva synes folket her inne om det?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Regjeringen har foreslått å gjøre det straffbart å hjelpe tiggere. Hva synes folket her inne om det?


Flott. Da slipper jeg å få dårlig samvittighet for det iallfall.
  • 0
Siterer Jeppzki:
Flott. Da slipper jeg å få dårlig samvittighet for det iallfall.


Men nå kan du havne i fengsel for dine tidligere handlinger, for du har vel gitt til en tigger en gang i livet ditt?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Men nå kan du havne i fengsel for dine tidligere handlinger, for du har vel gitt til en tigger en gang i livet ditt?


Nei. Derfor slipper jeg å få dårlig samvittighet.
  • 0
Siterer remote:
Men nå kan du havne i fengsel for dine tidligere handlinger


Som du egentlig helt sikkert er klar over, så presiserer Grunnlovens § 97 at ingen lover kan ilegges tilbakevirkende kraft. Så ingen fare.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Som du egentlig helt sikkert er klar over, så presiserer Grunnlovens § 97 at ingen lover kan ilegges tilbakevirkende kraft. Så ingen fare.


Bare fordi du studerer juss, så tror du at du kan alt om loverket? Ifølge paragraf 493 b. i Grunnlovens forord kan lover som omhandler tigging ilegges tilbakevirkende kraft med døden til følge. Jesuitter får framdeles ikke komme inn i landet, står det videre.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Ifølge paragraf 493 b. i Grunnlovens forord kan lover som omhandler tigging ilegges tilbakevirkende kraft med døden til følge. Jesuitter får framdeles ikke komme inn i landet, står det videre.


Det virker ganske ineffektivt med 500 paragrafer i forordet til et lovverk med bare 112 paragrafer.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer remote:
Regjeringen har foreslått å gjøre det straffbart å hjelpe tiggere. Hva synes folket her inne om det?


På dette tidspunktet syns jeg det er riktig. For 10-15 år siden ville jeg sett annerledes på det.
Når jeg var yngre, var det utelukkende Norske mennesker som ba om penger, og man så at de virkelig ikke eide nåla i veggen. De sto ute i 20 minus til de omtrent frøs ihjel, var aldri pågående og var like takknemlig for ei krone som en femtilapp.
Nasjonalitet har selvfølgelig ikke noe å si for om man fortjener den krona i koppen, det som er forskjellen er at det er ikke den samme typen mennesker som tigger i dag.

Jeg opplever nå at det er folk som flyr etter deg gjennom halve byen med en identisk utgave av "hjelp meg" lappen som han som løper etter personen ti meter foran deg vifter med. De er ekstremt pågående og hvis du ikke gir dem noe, får du veldig ofte et "fuck you" slengt i trynet før de løper videre.
Ellers er det de som sitter på puta si noen timer om dagen, så lenge været holder. Så fort kulda setter i, er det som om de aldri var der. Her har vi folk som ser fattigere ut enn noe annet menneske på planeten, men likevel vipper ut den nyeste iphonen med jevne mellomrom og tror at vi ikke ser det. Folk som hver kveld setter seg i finere biler enn vår familie noen gang har hatt, sannsynligvis for å gi pengene til noen som allerede har mer enn de trenger,

Så samler de seg som en gjeng et eller annet sted de ikke har tillatelse til å være, og griser til offentlige områder, parker, skoger, osv. Har ikke tall på hvor mange ganger de har vært i avisen, fordi de har ødelagt noe, eller laget en svinesti av et sted og så bare stukket av.
I fjor sommer tok de f.eks. fra hverandre et lite trebygg, brukte det som ved, og lot det brenne når de reise videre. Selv etter forbudsskilt ble satt opp, kom de tilbake og tok simpelthen bare ned skiltene. Folk har prøvde å snakke med dem, og få de vekk, men får bare kastet stein og stygge ord etter seg.

Vi kan ikke forby fattigdom, men dette er blitt et alvorlig problem. Det er maks en av hundre som ser ut som de virkelig trenger de få kronene de spør etter, disse finnes ikke aggressive, og de har såvisst ikke en iphone i lomma. Man kan også se dem faktisk kjøpe mat for de få kronene de har fått tak i.
De tiggerne som har inntatt byene de siste årene gjør det definitivt ikke på grunn av fattigdom, og de ødelegger den lille muligheten de som faktisk trenger penger har, ved å få alle tiggere til å virke som rabiate dyr som nekter å gi seg.

Stadig flere er redd for å dra til byen, fordi tiggerne er såpass pågående. Det har også vært flere episoder hvor de kommer hjem til en og banker på helt til du gir noe.
De har begynt å spre seg utover større områder, og når jeg i sommer gikk rundt i fylket, så jeg dem utenfor alle butikker, og selv i boligfelt lenger ute på landet. Alle oppførte seg på samme måte, alle hadde de samme lappene.

Om det å forby tigging er den eneste måten å bli kvitt dette problemet, så er jeg definitivt for. Det ødelegger bymiljøet, og skaper enormt dårlig stemning, og de som virkelig trenger penger, ender opp med å ikke få noe. Vi har også fungerende ordninger som gir penger til det absolutt mest nødvendige, til de som virkelig trenger det. Så tigging bør ikke være et alternativ.
  • 0
For meg er tanken om å gjøre tigging ulovlig eller å straffeforfølge dem som gir penger helt absurd og banalt. Jeg kan skjønne at det kan være irriterende og ubehagelig om enkelte tiggere er frempå og direkte, men skal vi virkelig kriminalisere det å spørre om penger, eller det å gi til noen som spør, fordi det irriterer oss? Om vi skal gjøre mennesker som spør om penger eller de som gir til kriminelle, har vi nådd et moralsk bunnpunkt.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Problemet er ikke tiggerene i seg selv, problemet er naive nordmenn som gir tiggerene en grunn til å fortsette med tiggingen. Eneste som skal til er at vi ikke gir dem noe som helst.
Så reiser de nok hjem igjen skal du se, alternativt forflytter de seg til Sverige
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0
Siterer SirThomas:
Noe av det kuleste jeg har sett.

https://www.youtube.com/watch?v=HhYgGudYJQI


Gåsehudfaktor!
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!