Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Ranger låta over deg! *les regler* [lek]


Jeg har aldri hørt Edguy før, men har hørt om bandet i flere år. Etter å ha hørt navnet, sett CD-covre og posters fra bandet skjønte jeg at det kom til å cheesy power metal med Iron Maiden-esque vokaler. Lyrikkene var ikke så dårlig som jeg fryktet, men fremdeles var de ekstremt typisk for sjangeren. Lite originalitet å hente her i dag, om de så var med på å skape sjangeren har jeg gått lei den type musikk for lengst. 4/10.

Indian - The Fate Before Fate
http://www.youtube.com/watch?v=v5XAyFLfv9U
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Skjedde jo inegn ting.. Samme kjedelige vokalene og vrengte kordene hale sangen.. Et par halvkule skrik en gang iblant, men ellers lite å hente for min del. Litt kule trommer, liker den typen. 5/10

Og ikke for å virke bitter, men ut ifra din beskrivelse tror jeg ikke du hørte på riktig sang.

Machine Head - Darkness Within (nokså kjent men wuttevurr)
CBWPQswNo" target="_blank" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v= CBWPQswNo
The only purpose of life, is to give life purpose!
  • 0
Siterer YouHaveAProblem:
Og ikke for å virke bitter, men ut ifra din beskrivelse tror jeg ikke du hørte på riktig sang.


Fordi det ikke var Edguy, det ikke var power metal og vokalene lignet ikke på Iron Maiden?
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Det var i hvertfall ikke power metal ;)
The only purpose of life, is to give life purpose!
  • 0
Siterer YouHaveAProblem:
Det var i hvertfall ikke power metal ;)


Wikipedia:
"Edguy is a power metal band from Fulda, Germany that was formed in 1992."

Last.fm:
"Edguy is a power metal band from Fulda, Germany formed in 1992 and is currently signed to Nuclear Blast."

The Metal Archives:
"Genre: Power Metal"

Metal Storm:
"Power metal"

Metalsucks:
"power metal from the Germans in Edguy"

Metal hammer:
"The German power metal"

Nå, jeg sjekket ikke alle disse sidene før jeg kalte Edguy for power metal, men jeg kjenner sjangerkonvensjonene godt nok til at jeg vet hvor Edguy hører til hen.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Så fordi Edguy er et power metal band, så er alle sangene power metal? Vil du definere Nothing Else Matters av Metallica som thrash metal?

Uansett, vil si Wasted Time ligger et sted mellom prog metal og hard rock, og LANGT unna generisk power metal. Bare en eller to sang på hvert av de siste 4 albumene deres er klare power metal-sanger, mesteparten er mer hard rock-aktige, med bandets egent touch!

Uansett, vil tro Edguy er av den typen musikk man ikke nødvendigvis liker med en gang, men som blir bedre for hver gang var i alle fall slik for meg!
The only purpose of life, is to give life purpose!
  • 0
Siterer YouHaveAProblem:
Så fordi Edguy er et power metal band, så er alle sangene power metal? Vil du definere Nothing Else Matters av Metallica som thrash metal?


Selvfølgelig ikke, men bare fordi sangen er lang, betyr heller ikke det at det er prog metal. Faktisk bærer ikke den sangen så mye preg av prog metal, den mangler de komplekse rytmene, pseudoklassiske komponeringene og videreføringen fra progrock som ofte hadde et jazzpreget lydbilde, noe denne låta faller langt vekk fra. Progressiv metal er simpelthen ikke bare det at låta går fra rolig til intens om hverandre. Du kan uansett se på Last.fm, låta er klart mest tagget som power metal med symfonisk metal på en andreplass. Jeg har mye peiling på metal selv, og tar sjelden feil av sjangerkonvensjonene. Den demokratiske avgjøringa på Last.fm tar så å si heller aldri feil.

Man kan ta en titt på Wikipedia for sjangertrekkene til power metal, Wasted Time inneholder følgende:
- Oppløftende og melodisk sound
- Rene vokaler i det høyere registeret
- Raske og krevende gitarsoloer
- Riffing i høyere toner
- Typisk takt med skarptromme

Dream Theater, Opeth, Mastodon, TesseracT, Animals as Leaders og Scale The Summit er gode eksempler på progressiv metal. Eller egentlig ikke Opeth, siden de ligger mest på enten progressive death metal eller progressive rock. Å si at Wasted Time til Edguy er noe i nærheten av de bandene og sjangerkonvensjonene deres er nesten en fornærmelse mot musikken.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer YouHaveAProblem:
Machine Head - Darkness Within (nokså kjent men wuttevurr)
CBWPQswNo" target="_blank" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v= CBWPQswNo


Startet veldig sakte, men tok seg sakte men sikkert opp. Selv er jeg mer fan av de mer raske og tyngre låtene til Machine Head (som Davidian og Locust), men denne var slettes ikke verst. 7.4/10

Jorn - I Walk Alone
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Siterer The Heretic:
Citerer YouHaveAProblem:
Så fordi Edguy er et power metal band, så er alle sangene power metal? Vil du definere Nothing Else Matters av Metallica som thrash metal?


Selvfølgelig ikke, men bare fordi sangen er lang, betyr heller ikke det at det er prog metal. Faktisk bærer ikke den sangen så mye preg av prog metal, den mangler de komplekse rytmene, pseudoklassiske komponeringene og videreføringen fra progrock som ofte hadde et jazzpreget lydbilde, noe denne låta faller langt vekk fra. Progressiv metal er simpelthen ikke bare det at låta går fra rolig til intens om hverandre. Du kan uansett se på Last.fm, låta er klart mest tagget som power metal med symfonisk metal på en andreplass. Jeg har mye peiling på metal selv, og tar sjelden feil av sjangerkonvensjonene. Den demokratiske avgjøringa på Last.fm tar så å si heller aldri feil.

Man kan ta en titt på Wikipedia for sjangertrekkene til power metal, Wasted Time inneholder følgende:
- Oppløftende og melodisk sound
- Rene vokaler i det høyere registeret
- Raske og krevende gitarsoloer
- Riffing i høyere toner
- Typisk takt med skarptromme

Dream Theater, Opeth, Mastodon, TesseracT, Animals as Leaders og Scale The Summit er gode eksempler på progressiv metal. Eller egentlig ikke Opeth, siden de ligger mest på enten progressive death metal eller progressive rock. Å si at Wasted Time til Edguy er noe i nærheten av de bandene og sjangerkonvensjonene deres er nesten en fornærmelse mot musikken.


Hør på Rocket Ride eller Return of the Tribe på samme albummet. Det er power metal. Konstante gitarriff, rask, gjevn trommetakt med dobbel bass. Fokus på høye vokaler (vokaldrevet). Hør så på Wasted Time.

Wasted Time er på ingen måte en prog-låte per definasjon, men en prog metal-låt må ikke høres ut som Dream Theater med overdrevne gitarsoloer og konstante taktendringer. Best definer blir Wasted Time en supermeliodisk hard rock-låt, med influenser av, blant annet, prog metal. Hvorfor? Mer groovy riff, mer fokus på riff enn vokal (gitardrevet) og ingen bruk av dobbel bass.

Skulle kommet med noen faguttrykk og forklaringer, men har ingen teknisk greie på hverken gitarspilling, trommespilling eller vokaler.

Poenget mitt er at det å kalle Edguy, da spesielt deres ikke-power metal-sanger som Wasted Time, for erketypisk for sjangeren, blir helt feil.

Den kanskje sterkeste egenskapen Edguy hadde, i forhold til sine konkurenter, mens de enda var et klart power metal band, var at de ikke skrev typiske lyrics om krig, ære, drager osv. Tekstene deres er mye mer samfunnskritiske, spesielt angående religion. De har også en egen "sound" som skiller dem ut.

Anyways, peace, du vet hva de sier om folk som argumenterer på internett..

Tyranus:
Jorn må være en av verdens beste metal-vokalister, og I Walk Alone er en av hans aller beste sanger. Sterk 8/10!!

(Btw. The Heretic; Også denne låten er sterkt inspirert av prog metal på gitarsiden, uten at den følger alle sjangertrekkene for det! )
The only purpose of life, is to give life purpose!
  • 0
Siterer YouHaveAProblem:
Hør på Rocket Ride eller Return of the Tribe på samme albummet. Det er power metal. Konstante gitarriff, rask, gjevn trommetakt med dobbel bass. Fokus på høye vokaler (vokaldrevet). Hør så på Wasted Time.


At disse sangene har en annen spillestil innenfor power metal utelukker ikke at Wasted Time ikke er power metal. De trekkene jeg nevnte ved power metal som man finner i Wasted Time står selv om de andre sangene har andre trekk fra power metal.

Siterer YouHaveAProblem:
men en prog metal-låt må ikke høres ut som Dream Theater med overdrevne gitarsoloer og konstante taktendringer.


...det var derfor jeg trakk frem flere andre eksempler, for å skape et bredere bilde over hvilken musikk som faktisk kan kategoriseres som progressive metal.

Siterer YouHaveAProblem:
Best definer blir Wasted Time en supermeliodisk hard rock-låt, med influenser av, blant annet, prog metal. Hvorfor? Mer groovy riff, mer fokus på riff enn vokal (gitardrevet) og ingen bruk av dobbel bass.


Har forresten aldri utelukket at Wasted Time ikke tilhører hard rock, men sjangerkonvensjonene for sangen hører klart mest hjemme i power metal. Det finnes elementer av hard rock i den, men power metal-preget er langt større som jeg allerede har påpekt tidligere. Man kan gå i sangen å analysere den, det kan rettferdiggjøres for elementer med sitt preg fra power metal/symphonic metal/hard rock/heavy metal/speed metal/melodic metal, men jeg valgte å ta den sjangeren som har satt det største preget på låta når jeg skrev en kort anmeldelse.

Siterer YouHaveAProblem:
Poenget mitt er at det å kalle Edguy, da spesielt deres ikke-power metal-sanger som Wasted Time, for erketypisk for sjangeren, blir helt feil.


Hvor stor det skrevet at jeg kalte Wasted Time sin helhet erketypisk for sjangeren?

Siterer YouHaveAProblem:
(Btw. The Heretic; Også denne låten er sterkt inspirert av prog metal på gitarsiden, uten at den følger alle sjangertrekkene for det! )


Om du sier det, må du gjerne utdype. Jeg fant at gitaren var preget at typisk heavy metal pågrunn med generelt tregere og i den lavere toneskalaen. Dette utelukker de fleste progmetal-aspektene i gitaren ved en slik sang, ettersom de gjerne er raske og i en lysere toneskala. Selve sangens helhet var preget av progressiv rock pågrunn av de noe oppstykkede og adskilte taktene. Her er to gode eksempler på hvordan typisk gitarriffing i progressive metal er:
Prequel To The Sequel
Evolutionary Sleeper

Siterer YouHaveAProblem:
Anyways, peace, du vet hva de sier om folk som argumenterer på internett..


Hvorfor virker folk så opphengte i avslutte diskusjoner på et diskusjonsforum? Er det Schopenhauers strategem #29 det går i eller?

Du glemte forresten å legge ut en låt.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Hvorfor virker folk så opphengte i avslutte diskusjoner på et diskusjonsforum? Er det Schopenhauers strategem #29 det går i eller?

Vet ikke hva Schopenhauers strategem #29 er, men har erfart at om ikke den ene parten har overbevist den andre innen en eller to poster, så er sjansene små for at "diskusjonen" kommer til å gå noen vei.

Vi haar tydeligvis forskjellige defisjoner av sjangerbegrensingene, og hva prog angår så skal jeg ikke si mer, men står meget fast på at Wasted Time ligger milevis lenger innenfor hard rock enn power metal.

Uuuansett, her er en ny (progressive) sang :
Triumph - Fight the Good Fight
http://www.youtube.com/watch?v=rlJA-cN2C_0
The only purpose of life, is to give life purpose!
  • 0
Siterer YouHaveAProblem:
Vet ikke hva Schopenhauers strategem #29 er, men har erfart at om ikke den ene parten har overbevist den andre innen en eller to poster, så er sjansene små for at "diskusjonen" kommer til å gå noen vei.


Hahaha. Ikke med den holdningen der ihvertfall. Om man lar seg overbevise av en diskusjon i løpet av en eller to poster (som på et forum ofte er korte, dårlig argumentert, ulogiske, partiske og naive) så bør man revurdere de kritiske sansene sine. Hvorfor tror du filosofer vektlegger å utbrodere og forklare alt til den minste detalj med logikk som grobunn for argumentasjon i bøkene sine?

Siterer YouHaveAProblem:
Vi haar tydeligvis forskjellige defisjoner av sjangerbegrensingene


Sjangerkonvensjonene er empiriske definisjoner, syntetisk a posteriori (det er syntetisk fordi sjangerkonvensjonene er en del av musikken, men ikke nødvendigvis er en del av alle sangene. Det er også a posteriori fordi man ikke man erfare sjangerkonvensjonene uten empiri). Det finnes bare rett og galt. Eksempelvis er det empirisk beviselig at en sang har en taktart på 5/4, at en gitar er i det lavere toneregisteret eller at bpm styres av cymbaler. Det er ikke noe man kan oppfatte annerledes, man kan ikke oppfatte en taktart på 5/4 i 12/8, en gitar i det lavere toneregisteret i et høyere register, eller være uenig i at bpm er styrt av en cymbal.

Slike eksempler er det som sjangerkonvensjonene er bygget opp av og det er derfor man som i eksempelet jeg nevnte i den forrige posten kan trekke frem masse sjangere for hver enkelt sang. Djent-sjangeren som et onomatopoetikon har den synkoperte gittariffingen som et sentralt sjangertrekk. Det er en definisjon og et subjekt av objektet. Det kan sammenlignes med at det "å løpe" er et subjekt av objektet verb. Ingen meningsforskjeller kan endre det.

Om man forkaster musikkens natur og diskuterer ut fra at det er subjektivt, har man dannet helt feil grunnlag for argumentasjonen sin. Likevel er det alltid den mest dominerende av disse som bestemmer hvilken hovedsjanger sangen skal havne i. Det er heller ikke relativt.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Gutt, gutt, gutt.. Å brukes masse fremmedord er det eldstre trikset i internettforumguideboka. (<-ord)

Uansett, Wasted Time er på ingen måte en typisk power metal låt, elefanter er store, og nå er det på tide at diskusjonen avsluttes og spillet gjentas!

(Du kan tolke dette som en kapitulering, om du vil )
The only purpose of life, is to give life purpose!
  • 0
Siterer YouHaveAProblem:
Å brukes masse fremmedord er det eldstre trikset i internettforumguideboka.


Å påpeke det og dermed avlede diskusjonen er nesten enda eldre, men greit.

På tide at noen tar låta:
Introduksjonen var bra. Avslappet melodi og gjennomført trommeslagverk. Så kom vokalen. Jeg er generelt ikke fan av high-pitched vokal, enten det kommer fra Iron Maiden, Hammerfall, Dream Theater eller emo- og metalcore-band, men denne føltes ekstremt tilgjort og ikke særlig ren. Det ødela litt for helhetsinntrykket. Soloen var ganske fet. Synes nesten denne låta burde være instrumental, da hadde jeg likt den nok til to karakterer høyere. 5/10

Architects - These Colours Don't Run
http://www.youtube.com/watch?v=FHHJF2cUwyY
Ja, jeg vet. Lyrikkene suger. Generisk antikapitalistisk bullshit.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Haha, leste hvordan du skrev at du ikke likte vokaler som Iron Maiden, også så jeg sangen "These colours don't run"..

..men så var det en helt annen sang, så, ja..
The only purpose of life, is to give life purpose!
  • 0
John Mayer - Shadow Days

Skriver på IPhone så kan ikke skrive link, men søk på YouTube.

Poenget er at du skal rangere låta over først. /Heretic
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Siterer The Heretic:
Architects - These Colours Don't Run
http://www.youtube.com/watch?v=FHHJF2cUwyY


Lenge siden jeg har hørt på Architects nå. Må si jeg likte sangen, gitarene var ganske bra. Vokalene var ganske tydelige, til å være en slags form for skriking.
Trommisen gjorde også en god job. 8/10

Woods of Ypres - Everything I Touch Turns to Gold...then to Coal
http://www.youtube.com/watch?v=exzpwITTcuo
Love is like a flower; even the most beautiful kind dies. - Till Lindermann
  • 0
På tide at noen tar neste låt. Har hørt noen ganger på sangen siden du la den ut, mest fordi jeg har hørt litt på WoY fra før av, men aldri hørt noe fra The Green Album. En låt med doomy sirupinstrumental. Ikke veldig spennende instrumentalt og litt kjedelige riff. Det som trekker det opp er moody refreng som blir stuck i hodet. Veldig godt refreng. 7/10.

Submotion Orchestra - Suffer Not
http://www.youtube.com/watch?v=5dblnSABZp0
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Submotion Orchestra - Suffer Not


Likte den.
Rolig og behagelig sang, med god vokal.
Likte også hvordan stemningen ble forandret i slutten av sangen.

8/10


Neste:

A Perfect Circle - Counting Bodies Like Sheep to the Rhythm of the War Drums
http://www.youtube.com/watch?v=7ejsM0VF-Os
Hei.
  • 0
Mmm, A Perfect Circle. Selv foretrekker jeg Pet framfor denne, men denne er ikke dårlig av den grunn. Synes kanskje den begynner litt halvveis, men den tar seg opp en del hakk når den nærmer seg 3 minutter. Lyrisk er det ikke noe trekke ned på. 7/10

Sublime - Wrong Way
http://www.youtube.com/watch?v=0pBMKxs_JTE
Just smile and wave, boys. Smile and wave.
  • 0
Siterer Vaskebjørn:
Sublime - Wrong Way


Samme melodien blir spilt kontinuerlig igjennom hele sangen, så og si ingen form for forandring, ganske kjedelig i grunnen. Teksten er så som så, ikke noen dypere mening enn det det høres ut som, selv om det kanskje er det som er meningen.
4/10.

Baroness - Eula
http://www.youtube.com/watch?v=RoHgV6UNMLM&feature=plcp
  • 0
Første sangen jeg har hørt av Baroness. Instrumentalen var ganske melodisk og heavy. Vokalene var ok, ikke noe spessielt. Instrummentalen tar opp scoren fordi den var ganske awesome. 8/10

Woods of Ypres - Shards of love
Love is like a flower; even the most beautiful kind dies. - Till Lindermann
  • 0
Har hørt en del på Woods of Ypres i det siste, og Shards of Love er hittil en av favorittene mine. Veldig behagelig låt å høre på med perfekt tempo. 8/10

God låt fra bandets black metal tider.
Keep of Kalessin- Den Siste Krig
You exist because we allow it, and you will end because we demand it.
  • 0
Har bare hørt det nyeste greiene til Keep of Kalessin, og siden jeg ikke var noe fan av det, gadd jeg heller ikke sjekke ut det gamle greiene deres. Nå som jeg hører denne låta, så skjønner jeg at de lider av rikskringkastingssyndromet sammen med Dimmu Borgir. Ja, det var faktisk bedre før. Herlig norsk svartmetall 8/10.

Jeg fortsetter like gjerne i samme gate:
Darkthrone - Transilvanian Hunger
http://www.youtube.com/watch?v=SBwu83RR6ZU
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Hva er dette? Endelig noen som skjønner seg på god musikk. Har hørt på Darkthrone i godt over 11 år, og blir aldri lei denne sangen. Denne sangen gir meg frysinger hver gang jeg hører på den. 10/10

Ikke helt samme gate, men nogenlude likt, nemelig Bathory med sangen Vinland
http://www.youtube.com/watch?v=KwfYXxjSbSU&feature=related
When I die I don't want no part of heaven I would not do heaven's work well I pray the devil comes and takes me To stand in the fiery furnaces of hell
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!