Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

DLD-tråden [Datalagringsdirektivet]


Vi trenger en mer levende felles tråd for DLD-diskusjon, heller enn masse spredte blogger.

DLD er forkortelse datalagringsdirektivet. På engelsk; Data Retention Directive, DRD. Det ble utformet av EU i 2006 og er siden innført av en rekke EU-land.

Siden den tid har det høstet mye kritikk i Europa og Norge. Etter innføring har det igjen blitt avskaffet i blant annet Tyskland, etter at forfatningsdomstolen (grunnlovsdomstolen) erklærte at direktivet var i strid med den tyske grunnloven.

Samtlige Datatilsyn i Europeiske land har kommet med innstillinger til det Datatilsynet i EU om å avvise datalagringsdirektivet. Det var ventet at det Europeiske datatilsynet ville komme med en rapport i April 2011. Denne er blitt utsatt flere ganger.

Arbeiderpartiet fastsatte behandling av DLD til 4. April 2011. Ved hjelp av Høyre ble direktivet innført.
Det vil tre i kraft i Norge 1. April 2012.

Stortinget valgte å droppe lovfesting av kryptering av lagrede data i Datalagringsdirektivet.

Det er i Europa kommet frem en lang rekke saker sentrert rundt missbruk av data innsamlet gjennom datalagringsdirektivet.

Om DLD fra EU

Omfattende artikkel om DLD (OBS: januar 2011)

Eksempel på data samlet inn gjennom datalagringsdirektivet og hvordan den kan missbrukes (fra Tyskland)
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Vent? Hvis de har overvåket meg nå så.... Duhh!!! Duhh! DuuuuH!!!!

Synes den dld er tåpeligt må da få være på internett i fred. Buster de folk som laster ned film og musikk?
mah boi
  • 0
Er ganske imot DLD. Jeg skjønner at de vil fakke de storkriminelle. Men forstår dem ikke at de store kriminelle data-dudene kan gjøre seg anonym selv mot DLD? I tilelgg kommer den informasjonen som lagres i 6 måneder helt sikkert til å bli lekket.
  • 0
Siterer fantomena:
Er ganske imot DLD. Jeg skjønner at de vil fakke de storkriminelle. Men forstår dem ikke at de store kriminelle data-dudene kan gjøre seg anonym selv mot DLD? I tilelgg kommer den informasjonen som lagres i 6 måneder helt sikkert til å bli lekket.
Sier meg enig i dette, fantomena. Om noen personer først cracker noe stort så vil de fint kunne hacke informasjonen sin som DLD tar i mot. Om dette lekker ut er vi jo screwed og da blir det helvette. Om de holder dette systemet som de har lovet og de aldri tar iformasjon om meg med mindre jeg har gjort noe eller er mistenkt for noe så er det litt greit. Jeg vil vel aldri føle meg helt trygg uansett når jeg vet at info lagres i 6 måneder, though.
Carpe Noctem
  • 0
2012. You'll never feel safe.
  • 0
det kan godt hende at DLD blir gjort hacksikkert men ingen skal si at noen ikke kommer til å hacke det.
Spartans never die. They're just missing in action.
  • 0
INGENTING er hackesikkert. Mark my words!
  • 0
Sony er strengt tatt bevis på det.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Sony forsøkte ikke engang å sikre seg mot hackere. Mye slik norske myndigheter ikke engang forsøker å gå inn for å sikre dataene våre. De hevder at dette skal være sikkert, men Aftenposten skrev for noen måneder siden om hvordan det hver bidige dag lekker hemmeligstemplede dokumenter fra det interne regjeringsnettverket (det ytterste nivået), og hvordan departementene er helt hjelpeløse i møte med dette. Regjeringen har ikke peiling på internett.

Uansett. Selv om denne regjeringen etter eget utsagn ikke har til hensikt å overvåke hver enkelt av oss, noe jeg absolutt tror dem på ordet, så legger de med DLD til rette for full overvåking. Det betyr at det bare trengs en liten lovendring, eller personer i feil posisjon med skumle hensikter, til for å realisere fullskala overvåking og undertrykking. Et virkelig Orwelliansk scenario.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Sony forsøkte ikke engang å sikre seg mot hackere. Mye slik norske myndigheter ikke engang forsøker å gå inn for å sikre dataene våre. De hevder at dette skal være sikkert, men Aftenposten skrev for noen måneder siden om hvordan det hver bidige dag lekker hemmeligstemplede dokumenter fra det interne regjeringsnettverket (det ytterste nivået), og hvordan departementene er helt hjelpeløse i møte med dette. Regjeringen har ikke peiling på internett.


Er sikkerheten til myndighetene et tema her? Det er de ulike telefon/internett-leverandørene som sitter på disse datene. DLD skal bare pålegge leverandørene en utvidet lagringstid.

Siterer Strategist:
Uansett. Selv om denne regjeringen etter eget utsagn ikke har til hensikt å overvåke hver enkelt av oss, noe jeg absolutt tror dem på ordet, så legger de med DLD til rette for full overvåking. Det betyr at det bare trengs en liten lovendring, eller personer i feil posisjon med skumle hensikter, til for å realisere fullskala overvåking og undertrykking. Et virkelig Orwelliansk scenario.


Akkurat dette synes jeg er mest skummelt. Vi så med NAV-saken for en tid tilbake at det skulle bare en liten lov på plass før NAV plutselig fikk større fullmakter enn politiet. Jeg frykter at andre etater kanskje greier å snike seg til slike fullmakter. Eller hva om forsikringselskap, musikkbransjen etc. med hjelp av dyktige lobbyister greier å skaffe seg innsyn?
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Siterer heljar:
Er sikkerheten til myndighetene et tema her? Det er de ulike telefon/internett-leverandørene som sitter på disse datene. DLD skal bare pålegge leverandørene en utvidet lagringstid.
Men både forsvaret, datatilsynet, EU og alle andre insisterte på at det minste kravet iallefall måtte være å lovfeste en forsvarlig sikring av dataene, samt å bevilge penger til dette. Myndighetene overlater istedenfor til den enkelte teleoperatør/ISP å håndtere uhåndterlige mengder data på egen kostnad. Tror du de vil prioritere sikring?

Siterer heljar:
Eller hva om forsikringselskap, musikkbransjen etc. med hjelp av dyktige lobbyister greier å skaffe seg innsyn?
Du har ikke fått med deg at de allerede har fått det?
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Shitt, nå funker det ikke å bare slette historien min lenger
A drunk mans words are a sober man's thoughts
  • 0
Når DLD får se hva jeg nettopp har sett på vil de ikke se på meg igjen, jæjæ
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!