Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Litteratur-tråden


Siterer Mexis:
Var nettopp i en bruktbokhandel i Barcelona med stort utvalg av engelske bøker. Etter å ha sett gjennom alle hyllene og plukket med meg et par av dem kom jeg på at jeg egentlig har bestemt meg for å slutte med engelsklesing, så jeg endte opp med «En tid for alt» av Karl Ove Knausgård. Noen som har lest den, og har noen tanker å dele?


Den ble kåret av Dagbladet til en av de 25 beste bøkene de siste 25 årene. Jeg har lest flere av bøkene på den listen, og har funnet mange favoritter der. Jeg har ikke lest boka, men jeg har tro på at den da er skikkelig.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg har vært i Amsterdam og plukket med meg hjem en håndfull bøker fra The American Book Center, en overveldende stor bokhandel med vegger av bøker i tre etasjer. Kjøpte følgende:
Ulysses av Joyce
The Trial av Kafka
The Bell Jar av Plath
You av Grossmann
This Is Where I Leave You av Tropper
Det er et lite utvalg av både klassikere, kultbøker og kommende adapsjoner, så jeg gleder meg til å begynne på de. Nå må jeg bare fullføre den litt voldsomme Vi må snakke om Kevin først.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Hvor er det dere helst kjøper bøker? Av det jeg har funnet ut er adlibris.com en av de billigste på nett. Noen som vet om nettbutikker som er bedre/billigere? Eller så er jo brukthandler og loppemarked gode steder å handle.
  • 0
Siterer Mexis:
Hvor er det dere helst kjøper bøker? Av det jeg har funnet ut er adlibris.com en av de billigste på nett. Noen som vet om nettbutikker som er bedre/billigere? Eller så er jo brukthandler og loppemarked gode steder å handle.


Har ikke kjøpt en bok fra en vanlig norsk bokhandel noensinne tror jeg. Ser sjelden bøker under 200-lappen og når bibliotektilbudet i Oslo er så bra som det er, skjønner jeg ærlig talt ikke hvordan bokhandler fortsatt overlever. Kjøper ofte i utlandet, som oftest England, der utvalget er mye bedre og mer kultivert.

Elsker forøvrig også å tråle steder i utlandet etter gamle støvete boksjapper, fant en slik en i Marokko nylig som hadde førsteutgaver av Dickens på fransk og slikt. Finnes ikke noe bedre.
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Siterer The Heretic:
You av Grossmann
This Is Where I Leave You av Tropper


Disse to kjenner jeg ikke så godt til. Kan du si noe om dem?

Siterer Mexis:
Hvor er det dere helst kjøper bøker?


Hvis du er medlem av Bokklubben, har jeg sett få steder som er billigere. I hvert fall av nye bøker.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Disse to kjenner jeg ikke så godt til. Kan du si noe om dem?


You kjøpte jeg først og fremst pågrunn av dens sammenheng med spillindustrien. Den er en skjønnlitterær bok som omhandler en renommert og fiktiv spillutvikler. Jeg kjøpte den egentlig bare på det grunnlaget uten å vite noe om den på forhånd.

This Is Where I Leave You var også et tilfeldig kjøp, så jeg vet ikke noe mer om den enn du vet, annet enn hva som står på baksiden. Jeg kjøpte den fordi The American Book Center hadde et bokkonsept der en håndfull bøker var pakket inn i brunt papir og på forsiden av papiret sto det stikkord. Man ante med andre ikke hvilken bok man kjøpte før man pakket den opp. På min sto det «Death and mourning and a dysfunctional family, all nicely together».
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
You
Siterer The Heretic:
This Is Where I Leave You


Da er det kanskje ikke så rart. Morsomt hvordan du skaffet deg den siste, men det avhenger kanskje av at stikkordet er representativt for boka - og i dette tilfellet så det spennende ut i alle fall.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Var hos min mormor i dag og lånte Hamsuns beste ungdomsverker: dvs. Sult, Mysterier, Pan og Victoria. Pan er allerede lest. Sult skal i hvert fall leses. Ser egentlig ingen grunn til å ikke lese Mysterier og Victoria også.

Kan anbefale alle å ta seg en tur i besteforeldrenes bokhyller for å snoke.
  • 0
Siterer Mexis:
Kan anbefale alle å ta seg en tur i besteforeldrenes bokhyller for å snoke.


Da er du kanskje ganske heldig. Jeg har ingen besteforeldre å snoke i hyllene til, og jeg tipper at de ikke hadde noe særlig av interesse der heller. Men man vet jo aldri. Å finne mange bøker man vil lese i slike hyller, er uansett fantastisk!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Mexis:
Sult


Husker jeg sovnet når vi så den på film på skolen en gang.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Husker jeg sovnet når vi så den på film på skolen en gang.


Vi så en versjon fra 1995, husker jeg. Den var overraskende bra til å være norsk.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg fikk høre av spansklærerinnen min at Gabriel Garcia Márquez gikk bort forrige uke. Da ble jeg faktisk litt trist. Selv om jeg ikke har noe særlig forhold til forfatterskapet hans.
  • 0
Siterer Mexis:
Jeg fikk høre av spansklærerinnen min at Gabriel Garcia Márquez gikk bort forrige uke. Da ble jeg faktisk litt trist. Selv om jeg ikke har noe særlig forhold til forfatterskapet hans.


Ja, det ble jeg også. Hørte det på radioen. Det var vel i påska? Han regnes nok som den største forfatteren fra Sør-Amerika gjennom tidene.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Nils Ivar Agøy skal holde foredrag om Tolkien på høgskolen i morgen. Gjett tre ganger hvem som skal dit. \o/
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Nils Ivar Agøy skal holde foredrag om Tolkien på høgskolen i morgen. Gjett tre ganger hvem som skal dit. \o/


Det vil jeg ikke svare på.

Hva er vinklingen?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Hva er vinklingen?


Hvordan Tolkien gikk fra å være en rimelig ukjent språkprofessor til å ha skrevet bøker som har blitt kulturelle referanser.

Og litt om forholdet mellom bok og film.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Jobber meg fortsatt gjennom Sult. Overraskende kjedelig og tung. Leser den i orginal språkdrakt, men Pan opplevedes ikke på langt nær så vanskelig. Tror jeg skal prøve meg på noe med oppdatert språk neste gang, kan jo hende det er det som står i veien for lesegleden.
  • 0
Vil anbefale Necroscope skrevet av Brian Lumley. Dette er en god gammeldags horror bok, med overnaturlige hendelser, groteske vampyrer og onde gjenferd. Det som gjør den ekstra spesiell er at boka foregår under den kalde krigen, så det overnaturlige blir mikset med militærgrener, politikk og spionasje!
jeg skal slutte å game når: en stum mann, sier til en døv mann, at en blind mann, så en mann gå på vannet
  • 0
Siterer Mexis:
Jobber meg fortsatt gjennom Sult. Overraskende kjedelig og tung. Leser den i orginal språkdrakt, men Pan opplevedes ikke på langt nær så vanskelig. Tror jeg skal prøve meg på noe med oppdatert språk neste gang, kan jo hende det er det som står i veien for lesegleden.


Jeg har lest den i et mer moderne språk (verdensbiblioteket) og da hindret ikke språket meg noe særlig. Jeg mener faktisk Sult er en av de beste bøkene jeg har lest!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
I dag kjøpte jeg følgende bøker:

Erlend Loe - Naiv. Super.
Henrik Ibsen - Vildanden
Dag Solstad - Genanse og verdighet
Brynjulf Jung Tjønn - Så vakker du er
Franz Kafka - Prosessen

Strålende førnøyd med fangsten. Alt til 150 kr på Fretex. Skal aldri mer kjøpe nye bøker. På den Fretexen jeg var i har de stablet bøkene med forsidene ut, så fikk ikke en gang sett gjennom hele utvalget. Helt høl i hodet å ha det sånn etter min mening.
  • 0
Siterer Mexis:
Skal aldri mer kjøpe nye bøker.


Har du ikke noen favorittforfattere du kunne tenke deg å kjøpe det nyeste verket av ved lansering?
  • 0
Egentlig ikke. Vet du hvor mye det koster for en ny innbundet bok eller? Alt for mye skal jeg si deg.
  • 0
Siterer Mexis:
Vet du hvor mye det koster for en ny innbundet bok eller?


Ser stadig vekk Den 13. disippel av Tom Egeland for 399 kr på jobben, samme pris som Sønnen av Jo Nesbø.

Jeg må riktignok si meg storfornøyd med John Dies at The End for 142 kr og This Book Is Full of Spiders for 133 kr på CDON, begge innbundet.
  • 0
Siterer Mexis:
Egentlig ikke. Vet du hvor mye det koster for en ny innbundet bok eller? Alt for mye skal jeg si deg.


Prisene kan jo være helt oppe i 400 kr, og det er svindyrt for en bok. Pocketbøker har også steget i prisen for bare noen år siden fra 100 kr til 150. Nå må man ofte punge ut mer for en pocket også.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Prisene kan jo være helt oppe i 400 kr, og det er svindyrt for en bok. Pocketbøker har også steget i prisen for bare noen år siden fra 100 kr til 150. Nå må man ofte punge ut mer for en pocket også.

Derfor kommer bare til å kjøpe brukte bøker fremover. Fretex er den beste bokhandel.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!