Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Litteratur-tråden


Her kan man chatte om alt som har med litteratur å gjøre.

Har du noen favorittsjangre? Hvilke forfattere leser du? Hva slags litteratur liker du best? Her kan man diskutere alt fra «Fifty Shades of Grey» til «Oedipus» eller «På sporet av den tapte tid».

Dette kan også fungere som en tråd hvor man kan spørre andre om hjelp og tips til skoleoppgaver, eller om man rett og slett er nysgjerrig.

For ordens skyld siterer jeg Snl.nos definisjonen på litteratur:

«Litteratur, i videste forstand ethvert skriftlig vitnesbyrd om menneskelig åndsarbeid, i snevrere forstand et folks diktning eller skjønnlitteratur som foreligger i skreven (trykt) form. Litteratur i denne siste betydning inndeles gjerne etter tidsepoker (oldtidens, 1800-tallets), etter nasjonalitet eller art. Det enkelte folks litterære frembringelser danner dets nasjonallitteratur. Det av nasjonallitteraturen som er nådd ut over landets grenser og således er blitt menneskehetens eie, utgjør en del av det man kaller verdenslitteraturen, en betegnelse som først ble brukt av Goethe.»
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Mitt problem med bøker er at jeg ofte leser meg halvveis inn i en, for så å legge den bort i flere måneder etterpå. Når jeg starter igjen har jeg som regel glemt alt den handler om, og fullfører den ikke.

Men i sommerferien leser jeg en del, så får som regel lest ut noen bøker da.
  • 0
Har lest mye bøker, men etter at literatur begynte å bli en del av pensum, først på videregående og deretter i engelske literaturfag på Universitetet, så har det tatt moroa helt ut av lesingen. Nå leser jeg ikke engang bøkene på pensum. Utrolig hvordan jeg likevel kommer gjennom eksamen. Jeg brillierer visst ganske heftig på literære analyser. Har flere ganger fått skryt for analysene mine av tekster jeg egentlig ikke har lest.

Frem til 4. desember må jeg tyne ut litt motivasjon til å lese en rekke tekster og noen bøker engelsk literatur fra attenhundretallet.

Lagt til 2012-11-28 16:31:
Nyttig tråd forresten.

Btw dersom noen skulle trenge hjelp med dikt- eller litteratur-analyse til skoleoppgaver, så kan de få tips her i tråden.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Skolen ødelegger litteraturen, men det er på grunn av lærerne først og fremst. Å analysere til hver minste detalje tar vekk gleden med å oppleve. Hvis vi hadde innført musikk- og filmanalyser på samme måte, hadde vi syntes det også var kjedelig.

Jeg begynte å lese utenfor skoleverket, og da alt mulig tungdrøvet litteratur av fri vilje. Men jeg husker de ulike gratisbokkampanjene på barneskolen hvor man kunne velge mellom ulike bøker for ungdom. Det fikk meg også til å lese. Men det var ikke en direkte følge av skolen.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg syntes gratisbokkampanjen som nådde skolen min var relativt misslykket. Det tok år før jeg leste boken skikkelig, og de to vi hadde å velge mellom fristet egentlig ikke veldig. Men den jeg og de fleste valgte endte jo opp med å bli veldig populær og filmatisert og forfatteren er jo egentlig ganske god. Nemlig Anthony Horowitz. De var betraktelig bedre etter at jeg gikk over til å lese bøkene hans på engelsk dog. Milevis forskjell, enda det var ganske lettleste bøker med fin flyt også på norsk.

Husker vi skulle lese og anmelde en bok på barneskolen og jeg valgte en bok fra biblioteket som var tykkere enn bøkene til nesten alle de andre i klassen til sammen...
Jeg ble frarådet det av læreren, og folk stønnet når de så den. Det viste seg å ikke være en veldig underholdende bok (ungdomsbøker med jenter som hovedperson er ikke det, enda jeg ikke har noe imot kvinnelige hovedpersoner ellers eller i seg selv). Jeg lærte iallefall at det fantes bøker som rett og slett var teite.

Også husker jeg når vi startet å lese dikt tidlig på barneskolen. Jeg fikk støtte hjemmefra i å nærmest boikotte det hele, fordi omtrent alle diktene i norskboka var av Inger Hagerup. Hvis noen har lest hennes "barnedikt" så trenger jeg ikke si mer. Jeg har aldri likt dikt særlig godt generelt, men jeg var eksepsjonelt god på å analysere dem på videregående. Men Hagerups dikt er fremdeles makkverk. Ble forbauset når jeg ble eldre og fant ut at hun var regnet som rene nasjonalskatten.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Leser vel alt annet enn pensumlitteratur akkurat nå. Holder meg til fantasy, i all hovedsak.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Jeg er ganske fornøyd med at jeg har skaffet meg en Kindle, der jeg kan lese masse bøker. Jeg leter aller mest etter sakprosa, fremfor skjønnliteratur for tiden. Forsøker å lese bøker av de mest kjente skeptikerne og "ateistene".
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Har lenge vurdert å skaffe meg en Kindle selv, men iPad-appen fyller strengt tatt opp for det.

Det er ytterst sjeldent at jeg leser sakprosa. Kan av og til finne lese en biografi, men det er vel det lengste jeg kommer fra fiksjon.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Biografier har jeg knapt prøvd, men oppfatter dem som ganske kjedelige. Iallefall med mindre de handler om kjente personligheter fra langt tilbake i historien. Jeg leste jo mange av "Historien Om"-bøkene før, men de var jo litt på grensen mellom biografi og skjønnlitteratur.

Lagt til 2012-11-28 23:29:
Kan absolutt anbefale en Kindle, men dersom du har Ipad er det begrenset hvor mye vits det er selvsagt. Det er nok mye bedre å lese på en Kindle enn en Ipad, men begrenset motivasjon til å ta med seg Kindle-brettet fremfor Ipaden.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Det er nok mye bedre å lese på en Kindle enn en Ipad, men begrenset motivasjon til å ta med seg Kindle-brettet fremfor Ipaden.

Det er et av hovedargumentene til at jeg IKKE har kjøpt meg en enda. Ipaden har rett og slett flere bruksområder. Mye bedre å ta med seg på en helgetur til Oslo els.

Biografier kan fort bli kjedelige, ja, men det finnes unntak som bekrefter regelen;) Vil for eksempel sterkt anbefale Krigens Brorskap. Boka Band of Brothers er basert på.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Jeg ser ikke for meg iPad som noe jeg ville lest på. Å lese på en dataskjerm må være irriterende for øynene i lengden. Den må da også ha mye kortere batterilevetid. Når jeg først leser, leser jeg. Jeg vil ikke ha anledning til å gjøre alt mulig annet som forstyrrer. Det er f.eks. bevist at man husker en tekst dårligere om den har hypertekst. Det er nok en lignende effekt om man leser litt og så får mail eller får trang til å gjøre noe annet midt oppi det. Det er alltid mer effektivt å gjøre én ting av gangen.

Skaffer meg sikkert et nettbrett før eller siden, men venter til det norske tilbudet blir bedre.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg tror gjerne på at det er dumt å lese mens man er distrahert, men jeg ender likevel ofte med å gjøre det. Sjansen er imidlertid bedre for å lese uforstyrret med Kindle. Dessutene er det mye bedre skjerm å lese på enn på en Ipad.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Dessutene er det mye bedre skjerm å lese på enn på en Ipad.

Uten tvil. Men iPaden oppfyller mine behov per dags dato. Uansett så foretrekker jeg å lese fysiske bøker. De digitale mangler helt følelsen av progresjon, blant annet.

Uansett, i dag fikk jeg tips om Goodreads.com. Et form for sosialt nettverk hvor du kan liste opp bøker du har lest, bøker som du leser nå og bøker du har lyst til å lese i fremtiden. Utforsker siden nå, og annet enn et par tvilsomme valg virker den ganske bra. Bedre når man får utvidet vennekretsen noe.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Skal sjekke den ut etter eksamen. Jeg trenger noe som kan få opp motivasjonen til å lese skjønnliteratur for underholdning igjen. Når jeg først begynner å lese blir jeg umiddelbart hektet, men det er det å komme dit.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Bokelskere.no er vel en norsk versjon av Goodreads, uten at jeg har satt meg inn i sistnevnte. Anbefaler Bokelskere i alle fall.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Tror jeg foretrekker engelsk, siden jeg leser engelske bøker. Men det er bra at det finnes slike sider.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg liker å lese populærvitenskap, frontdagbøker, ASoIaF, tidshjulet og kan like andre ting som haikerens guide til galaksen. MEN, jeg leser aldri krim.
  • 0
Jeg er ikke så glad i krim jeg heller, men jeg leser noen engelske forfattere. P.D. James skriver flott krim som absolutt er verdt å lese, selvom man ikke er en fan av sjangeren.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jaha ja, er blitt så sjeldent at jeg leser noe nå til dags uansett. Har tenkt på å kjøpe denne http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=17072
35&rom=MP
boken da, men den er visstnok veldig, VELDIG tung. Med tanke på at halvparten av boka er introduksjon til matte som trengs for å forstå litt av den moderne fysikken.
  • 0
Jeg kunne godt tenkt meg å lese den selv. For tiden fokuserer jeg på bøker som ligger mer i den filosofiske kategorien. Hitchhiker's Guide to the Galaxy er jo en av de beste skjønnliterære bøkene, men sakprosa av Christopher Hitchens, Richard Dawkins og Lawrence Krauss er både velskrevet og utrolig spennende. Jeg kunne godt tenke meg å gå over i mer tyngre stoff etterhvert. Det er i det minste spennende, i motsetning til mye av det vi må lese på universitetet.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Åhh? Vi har så mye til felles ja. Har bare lest én bok Christopher Hitchens, og én av Dawkins. Men har tenkt på å lese noe fra Krauss og Neil Degrasse. Er jo selvfølgelig også litt press fra studiene om å lese fag, men har du noe spesifikt å anbefale?
  • 0
Av Dawkins har jeg lest The God Delusion, The Selfish Gene og The Magic of Reality. Sistnevnte er nesten en barnebok, men de er alle veldig godt skrevet. Av Hitchens har jeg lest God is Not Great og har akkurat kjøpt Morality som kom ut etter hans død. Jeg kan også anbefale Lying av Sam Harris, som er en veldig kort bok, men godt lesestoff.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Finnes det noen her som leser gamle klassikere, som f. eks. Beckett, Dickens, Dostojevskij, Kafka, Tolstoj, Brontë eller noen i den gaten?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Dukker opp noe Shakespeare, Alexander Pope, Samuel Johnson, Addison and Steele osv. i litteraturfagene mine på universitetet. Mye av det er faktisk ganske bra literatur. Hadde det ikke vært pensum kunne det vært riktig fin lesing.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer remote:
Finnes det noen her som leser gamle klassikere, som f. eks. Beckett, Dickens, Dostojevskij, Kafka, Tolstoj, Brontë eller noen i den gaten?


Er litt over halvveis i Forbrytelse og straff, og det har gitt meg mersmak, så tenker jeg skal prøve meg på noen andre klassikere når jeg er ferdig med den.

Leste også Hamsun, Sult og Mysterier, for ikke så lenge siden. Bøker som virkelig fenget meg, utrolig bra språk, med temaer og følelser som fortsatt gjør seg gjeldene, særlig for litt yngre voksne, selv i dag.

Pløyet meg også nylig igjennom 3 bøker av John Dickson Carr, Sort messe, Stemmen som visket, Heksesabbat. Bøker som ikke er klassikere på den samme måten, men som jo likevel er klassisk krim.
This is great banter, it really is.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!