Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Nattråden


Siterer Glorfindel:
Nei, den er 3 år om et par uker, så garantien har gått ut. Vanligvis kan man søke om noe på reklamasjon, men hovedkortet blir ikke dekket av det, siden de påstår jeg har klart å ødelegge det selv ved bruk av universelt adapter. Nå har jeg brukt adapter som tilhører PC'en hele tiden, så jeg skjønner ikke helt hvordan det kan ha seg men. Jeg har vel i grunn gitt opp InfoCare for lengst, så jeg får se om jeg finner noen andre som kan se på den før jeg går på utkikk etter en ny.


Den er kjip, virkelig kjip. Ikke mye å få gjort da.
  • 0
Å diskutere islam med veldig fordømmende folk var....interessant. Dog ganske bortkastet energi. De slenger ut med at alle muslimer er islamister og lignende tullete påstander. Mange dømmende folk her i verden, rett og slett.

Ville ikke mye blitt veldig mye bedre hvis vi ikke hadde religion i det hele tatt?

Siterer SirThomas:
Tapt så mye på habbo idag at jeg er deppa. Men utrolig nok tapte han ene kompisen min helt vanvittig mye i forhold til meg.

Ah, gambling er gøy.


Så lame.

Siterer Glorfindel:
Ins, der?


Spilt FIFA og diskutert litt religion og sånt med noen ekte #lads
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
De slenger ut med at alle muslimer er islamister


Men følger ikke alle muslimer religionen Islam da?

Siterer The Cookiemonster:
Ville ikke mye blitt veldig mye bedre hvis vi ikke hadde religion i det hele tatt?


Kvitte oss med all religion hadde vært greit det. Noe god ide om hvordan vi kan få det til?
  • 0
Siterer ElGamer:
Siterer The Cookiemonster e slenger ut med at alle muslimer er islamister

Men følger ikke alle muslimer religionen Islam da?

Siterer The Cookiemonster:Ville ikke mye blitt veldig mye bedre hvis vi ikke hadde religion i det hele tatt?

Kvitte oss med all religion hadde vært greit det. Noe god ide om hvordan vi kan få det til?


En eller annen dude fra Østerrike kan hjelpe har jeg hørt
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Siterer ElGamer:
Den er kjip, virkelig kjip. Ikke mye å få gjort da.


Nei i grunn ikke. Men får jo en helt ok stasjonær til 4-5000, så er vel bare å sette av noen kroner i nærmeste fremtid.

Siterer The Cookiemonster:
Ville ikke mye blitt veldig mye bedre hvis vi ikke hadde religion i det hele tatt?


Tja. Nå er det ikke alle religiøse som er like ekstreme som de verste islamistgruppene. Synes det er greit at folk får tro på hva de vil, så lenge det ikke går ut over alle andre.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Så lame.


Ja, jo, det er litt lame å tape så mye, skal jeg innrømme.

Siterer Elektro Banana:
dude


Dude, screenshot?
  • 0
Siterer ElGamer:
Men følger ikke alle muslimer religionen Islam da?


Problemet er det at alt skal tolkes. Dette er tross alt bøker fra hvem vet når, så ting har muligens forsvunnet litt gjennom årene, mens andre ting rett og slett er utdaterte. Noen har et avslappet forhold til det, andre lever helt etter boka og vil leve i fred og ro, mens andre tolker det til at islam er alt her i verden, og bør være verdensreligionen over alle verdensreligioner. Det vil de gjerne gjøre ved hjelp av ekstreme metoder. Derfor er sistnevnte gruppe å regne som ekstremister, eller islamister om du vil.

Men når alt kommer til alt, kunne ikke alle disse konfliktene vært unngått? Kunne ikke mangfoldige menneskeliv vært spart hvis verden ikke drev med slik unødvendig krigføring? Og ville ikke vitenskapen ha kommet mye lenger hvis ikke religionene hadde bremset utviklingen i århundrer?

Siterer ElGamer:
Kvitte oss med all religion hadde vært greit det. Noe god ide om hvordan vi kan få det til?


Nei si det. Vanskelig å konvertere om folk, så det må skje over flere generasjoner. Folk må få muligheten til å tenke selv, de må ikke bli hjernevasket og prakket på en religion av foreldrene, samfunnet og skolen (altså, faen helle,r KRLE må vekk, 50% fokus på kristendom i faget er skandaløst og unødvendig. Bortkastet tid for elevene). I tillegg kan må vi håpe på at vitenskapen får fortsette å gjøre fremskritt, slik at man kanskje en dag kan motbevise religion i sin helhet. Det skal derimot godt gjøres, for faen så smart de har skrevet det. De har formulerte det såpass bra at de klarer å vri seg unna latterlig mye.

Uansett, vi får bare håpe. Og jo, en annen liten ting er at man selv kan droppe å presse religion på sine egne barn, når den tid kommer.

Lagt til 2014-10-25 01:07:
Siterer Glorfindel:
Tja. Nå er det ikke alle religiøse som er like ekstreme som de verste islamistgruppene. Synes det er greit at folk får tro på hva de vil, så lenge det ikke går ut over alle andre.


Det er jeg fullstendig klar over, men problemet er at alt for mange ikke klarer å leve i fred. Alt for mange har et sykelig "det jeg tror på er best"-instinkt, eller har rett og slett blitt hjernevasket til å tro at å "ofre" seg for guden sin er greia. Hadde alle klart å leve i fred og ro med religionen sin, så hadde det ikke vært noe problem.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer SirThomas:
Siterer The Cookiemonster å lame.

Ja, jo, det er litt lame å tape så mye, skal jeg innrømme.

Siterer Elektro Banana:dude

Dude, screenshot?


Du har screenshottet sånn 10 ganger, må få lov en gang.

Denne var forresten helt forferdelig
http://youtu.be/5AN-FwAOZ1w
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Siterer Glorfindel:
Nei i grunn ikke. Men får jo en helt ok stasjonær til 4-5000, så er vel bare å sette av noen kroner i nærmeste fremtid.


Ja, det burde bli en grei stasjonær av de penga. Bare å spare til det fremover. Så klart også være klar for SpillExpo da, så kan du spare.

Siterer The Cookiemonster:
Derfor er sistnevnte gruppe å regne som ekstremister, eller islamister om du vil.


Ikke for at jeg vet så ekstremt mye om Islam, og ikke at jeg gidder å søke noe særlig nå heller. Men islamister er vel også gjerne det en kan kalle en som følger Islam uten å følge den med et ekstremistisk syn? Bare at selve betegnelsen Islamist har gått til å bli det dekkende ordet for alle ekstremistiske muslimer. Eller har jeg helt mistet oversikt over hva vi fikk lære i ungdomsskola?

Siterer The Cookiemonster:
Men når alt kommer til alt, kunne ikke alle disse konfliktene vært unngått? Kunne ikke mangfoldige menneskeliv vært spart hvis verden ikke drev med slik unødvendig krigføring? Og ville ikke vitenskapen ha kommet mye lenger hvis ikke religionene hadde bremset utviklingen i århundrer?


Du sier noe der. Ekstremt mye som kunne ha vært unngått om vi ikke hadde hatt religioner. Selv om konflikter ville ha kommet i fleng. Snakker tross alt om mennesker, og er det en ting som virker til å ligge til grunne for mennesket, så er det denne evige evnen til å skape konflikter. Men spesielt vitenskap ville ha kunne nådd nye høyder om det ikke var for disse religionene.

Siterer The Cookiemonster:
Uansett, vi får bare håpe. Og jo, en annen liten ting er at man selv kan droppe å presse religion på sine egne barn, når den tid kommer.


En start vil være å kvitte seg med kristendom læra som 50% av et fag, noe som er håpløst. Og hele opplegget med å motbevise disse religionene er jo en håpløs kamp kan det virke som. Hjelper jo ikke å ha all fakta, forskning og vitenskap i verden, så lenge de konstant kan vri seg unna, som du sier. Men et steg vil jo være å ikke prakke det på egne barn, og gjerne fjerne alt religiøst press som en i dag finner. Dessverre blir nok det bare en drøm, som ikke kan oppfylles i vår tid, eller de neste generasjonenes tid heller.
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Det er jeg fullstendig klar over, men problemet er at alt for mange ikke klarer å leve i fred. Alt for mange har et sykelig "det jeg tror på er best"-instinkt, eller har rett og slett blitt hjernevasket til å tro at å "ofre" seg for guden sin er greia. Hadde alle klart å leve i fred og ro med religionen sin, så hadde det ikke vært noe problem.


Nei, og den balansegangen der tror jeg vi aldri kommer til å oppnå. I hvertfall ikke i dette årtusen.

Siterer ElGamer:
Ja, det burde bli en grei stasjonær av de penga. Bare å spare til det fremover. Så klart også være klar for SpillExpo da, så kan du spare.


Billetten er kjøpt, så det er inga problem alls.

Siterer The Cookiemonster:
samfunnet og skolen (altså, faen helle,r KRLE må vekk, 50% fokus på kristendom i faget er skandaløst og unødvendig. Bortkastet tid for elevene).


Fokuset på kristendommen er kanskje i overkant sterk i religionsfaget, men når samfunnet er bygd etter et kristen grunnsyn, så er det nå sånn.

En tanke kunne jo være å gjøre religionsfaget (eller hvertfall deler av det) valgfritt. F.eks. noe man kan få muligheten til å velge som valgfag. Det er alltid noen som er interessert i å lære og de bør også få det tilbudet. Å begynne å fjerne ting fra faget vet jeg ikke om ville vært så gunstig.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer ElGamer:
Ikke for at jeg vet så ekstremt mye om Islam, og ikke at jeg gidder å søke noe særlig nå heller. Men islamister er vel også gjerne det en kan kalle en som følger Islam uten å følge den med et ekstremistisk syn? Bare at selve betegnelsen Islamist har gått til å bli det dekkende ordet for alle ekstremistiske muslimer. Eller har jeg helt mistet oversikt over hva vi fikk lære i ungdomsskola?


De er det vel mest praktisk å kalle praktiserende muslimer?

Siterer ElGamer:
Du sier noe der. Ekstremt mye som kunne ha vært unngått om vi ikke hadde hatt religioner. Selv om konflikter ville ha kommet i fleng. Snakker tross alt om mennesker, og er det en ting som virker til å ligge til grunne for mennesket, så er det denne evige evnen til å skape konflikter. Men spesielt vitenskap ville ha kunne nådd nye høyder om det ikke var for disse religionene.


Helt konfliktfritt blir det nok aldri, men jo færre jo bedre.

Siterer Glorfindel:
Nei, og den balansegangen der tror jeg vi aldri kommer til å oppnå. I hvertfall ikke i dette årtusen.


Jeg har ikke noe tro på det jeg heller.

Siterer Glorfindel:
Fokuset på kristendommen er kanskje i overkant sterk i religionsfaget, men når samfunnet er bygd etter et kristen grunnsyn, så er det nå sånn.


Nei, det slik fordi Høyre og FrP trengte KrF på sin side for å ha nok støtte til å ha en handlingskraftig regjering. KrF krevde at 55% av RLE skulle vært kristendomslære, og at man skulle slenge på en K foran, slik at det ble KRLE.

Siterer Glorfindel:
En tanke kunne jo være å gjøre religionsfaget (eller hvertfall deler av det) valgfritt. F.eks. noe man kan få muligheten til å velge som valgfag.


En tanke kan være å endre KRLE til f.eks. LEM, altså "Livssyn, etikk og moral", mens religion kunne fått sin del i historie. Og historie burde være et eget fag på u.skolen og barneskolen, fremfor at 50% av samfunnsfag skal være historiepensum. Så kan samfunnsfag heller handle om hvordan samfunnet og verden fungerer, i stedet for hvordan det var.

Og jo, kast ut nynorsk mens vi først er i gang. Det vil frigi enormt med tid til andre ting som elevene kan få mer nytte for. For hvor stor nytte har man av å lære et skriftspråk noen fillekommuner på vestlandet benytter? Er det ikke bedre at elevene lærer noe mer.....nyttig?
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer Glorfindel:
Billetten er kjøpt, så det er inga problem alls.


Good good! Da er det bare å begynne å spare til ny PC!

Siterer The Cookiemonster:
De er det vel mest praktisk å kalle praktiserende muslimer?


Ja, du har nok rett der. Praktiserende muslimer er nok det beste ordet å bruke i dag, selv om jeg ble lært opp annerledes på ungdomsskola. Men ting forandrer seg jo.

Siterer The Cookiemonster:
Helt konfliktfritt blir det nok aldri, men jo færre jo bedre.


Jo færre, jo bedre er jo riktig. Selv om det også er forholdsvis "greit" med disse konfliktene, selv om religiøse grunner er håpløse. Dette er da så klart sett med et kynisk blikk, og min tanke om at verden trenger at menneskene dreper hverandre, gjerne i stor skala.
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Nei, det slik fordi Høyre og FrP trengte KrF på sin side for å ha nok støtte til å ha en handlingskraftig regjering. KrF krevde at 55% av RLE skulle vært kristendomslære, og at man skulle slenge på en K foran, slik at det ble KRLE.


Ja, hvis du tenker akkurat på den prosentvise forandringen. Men kristendommen har vel fremdeles dominert faget i alle år, om enn kanskje ikke i like så stor grad som nå.

Siterer The Cookiemonster:
En tanke kan være å endre KRLE til f.eks. LEM, altså "Livssyn, etikk og moral", mens religion kunne fått sin del i historie. Og historie burde være et eget fag på u.skolen og barneskolen, fremfor at 50% av samfunnsfag skal være historiepensum. Så kan samfunnsfag heller handle om hvordan samfunnet og verden fungerer, i stedet for hvordan det var.


Det kunne også vært noe. Etikk og moral er det i minste nyttig læring. Men om du klarer å fylle opp et helt fag med bare det spørs vel. Hvorfor man må over på VGS før historie får sitt eget emne, er noe jeg ikke helt forstår heller.

Siterer The Cookiemonster:
Og jo, kast ut nynorsk mens vi først er i gang. Det vil frigi enormt med tid til andre ting som elevene kan få mer nytte for. For hvor stor nytte har man av å lære et skriftspråk noen fillekommuner på vestlandet benytter? Er det ikke bedre at elevene lærer noe mer.....nyttig?


Ja, nynorsk burde vært fjernet helt. Eller ihvertfall valgfritt. Mer tullete fag finnes ikke på norsk jord.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Ja, hvis du tenker akkurat på den prosentvise forandringen. Men kristendommen har vel fremdeles dominert faget i alle år, om enn kanskje ikke i like så stor grad som nå.


Dominert faget har det, men det er naturlig på mange måter. Men at det skal ta opp 55% av faget? Haha, det er ikke naturlig i det hele tatt. Det er tvunget gjennom av KrF, som gjerne vil ha kristendom i Norge.

Siterer Glorfindel:
Det kunne også vært noe. Etikk og moral er det i minste nyttig læring. Men om du klarer å fylle opp et helt fag med bare det spørs vel.


Da er det ikke verre enn å kutte ned på antall timer i uken med det faget, for så å gi det til ett eller flere andre fag. Som f.eks. historiefaget, som naturligvis også ville fått litt fra samfunnsfag.

Siterer Glorfindel:
Hvorfor man må over på VGS før historie får sitt eget emne, er noe jeg ikke helt forstår heller.


Nei, det skjønner ikke jeg heller. Samfunnsfag på ungdomsskolen var jo halvparten historie (uten at det gjorde meg enormt mye, for jeg fikk 6 uansett) og halvparten...samfunnsfag.

Siterer Glorfindel:
Ja, nynorsk burde vært fjernet helt. Eller ihvertfall valgfritt. Mer tullete fag finnes ikke på norsk jord.


Bortkastet tid for de fleste. Hvis man insisterer på å lære det kan man ta et kurs. Skulle jeg ansatt noen er kanskje nynorskferdighetene det siste jeg ville sett på.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Dominert faget har det, men det er naturlig på mange måter. Men at det skal ta opp 55% av faget? Haha, det er ikke naturlig i det hele tatt. Det er tvunget gjennom av KrF, som gjerne vil ha kristendom i Norge.


Nei, akkurat den innføringen der støtter ikke jeg heller. Synes det er greit at kristendommen bør peke seg ut litt mer enn de andre religionene, men det får være grenser. 55% er overdrevent.

Siterer The Cookiemonster:
Da er det ikke verre enn å kutte ned på antall timer i uken med det faget, for så å gi det til ett eller flere andre fag. Som f.eks. historiefaget, som naturligvis også ville fått litt fra samfunnsfag.


Med mindre det er et krav at faget skal ha et visst antall timer. Uten å ha sjekket noe særlig, så husker jeg ikke hvordan det er på ung.skole/videregående.

Siterer The Cookiemonster:
Samfunnsfag på ungdomsskolen var jo halvparten historie (uten at det gjorde meg enormt mye, for jeg fikk 6 uansett) og halvparten...samfunnsfag.


Hvordan samfunnsfagen på ungdomsskolen var, kan jeg ikke lenger huske. Men jeg husker hvertfall at historie ble (naturlig nok) mye mer interessant på videregående.

Siterer The Cookiemonster:
Bortkastet tid for de fleste. Hvis man insisterer på å lære det kan man ta et kurs. Skulle jeg ansatt noen er kanskje nynorskferdighetene det siste jeg ville sett på.


Indeed. Påtvunget vræl.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Men hva skjer a folkens?
  • 0
Siterer ElGamer:
Men hva skjer a folkens?


Sovnet sånn to ganger i natt og våknet igjen, der?
  • 0
Anyone here, or am I too early?
  • 0
Siterer ElGamer:
Anyone here, or am I too early?


Never late, nor early.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Jeg er nå til stede også
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
halloen

Siterer ElGamer:
Anyone here, or am I too early?


Neida, du er ikke for tidlig ute.

Jeg kan forresten melde om at jeg nå har tredje best tid rundt en eller annen skotsk racerbane i akkurat Mini Cooper Works GP. I tillegg har jeg matchet tiden enkelte har satt på samme bane i Ferrarier, Maseratier, Aston martiner osv.

Totalt sett har jeg den 988. beste rundetiden satt på den banen. I en fordømt Mini Cooper.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Har ikke gjort noe idag. Greit å slappe av, eneste dagen jeg ikke jobber
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Kjøpte Bayonetta 2 i dag, jeg
  • 0
Siterer Elektro Banana:
Har ikke gjort noe idag. Greit å slappe av, eneste dagen jeg ikke jobber


Deilig. Jeg har heller ikke gjort noe som helst. Forresten, hvis vi legger inn en skikkelig innsats kan vi låse opp Pagani Zonda R ganske fort. Må nå klubblevel 15 eller noe sånt.

Forresten, Hennesey Venom....jeez, helt latterlig kjapp bil. Umulig å kontrollere da.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Hvis jeg ikke hadde vært lykkelig nå, hadde jeg antagelig fått alvorlige abstinenser og tanker om selvskading etter slutten på Enemy. Mest hysteriske jeg har sett, og jeg vet ikke om det er på en god eller dårlig måte, sannsynligvis en blanding av begge men mest på den mørke siden. Herregud.
  • 0
Diskusjonen har blitt stengt av en moderator fordi:
Åpen 23:00 - 09:00