Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Terrorisme


Hvorfor hender terror? Hva er det som får folk til å begå terrorhandlinger? Og hva definerer en terrorhandling? Er skolemassakre terroraksjoner eller enkle voldshandlinger?

Og hvorfor får terrorhandlinger i vesten så mye oppmerksomhet av oss, sammenlignet med terrorhandlinger i østen og midtøsten som vi bare konstaterer før vi blar videre i avisen?

Den store terrorhandlingen i går skjedde i Irak og kostet over 40 mennesker livet. Men det var terrorhandlingen i USA som fanget all oppmerksomheten vår. Vi vet en del om aksjonen nå. Tallene på døde og skadede begynner å stabilisere seg. Vi vet at det var minst to bomber, at det er funnet udetonert sprengstoff, og at det trolig var kulelagre i bomben for å øke skadeomfanget. Men vi vet enda ikke noe om hvem eller hva som stod bak. Ingen har foreløpig tatt "æren" eller blitt utpekt som mistenkte.

I denne tråden kan vi diskutere spesifikke terrorhandlinger og terrorisme generelt, og hvorfor disse tingene hender.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Terror er vel en måte å få fram sine politiske meninger med frykt.
  • 0
Siterer fantomena:
Terror er vel en måte å få fram sine politiske meninger med frykt.


Med krig mot andre land... med andre ord.
  • 0
Siterer fantomena:
Terror er vel en måte å få fram sine politiske meninger med frykt.


Du er inne på noe der. Det er en brutal, men effektiv måte å få frem et poeng på, såvel som den oppmerksomheten de vil ha...
  • 0
Siterer fantomena:
Terror er vel en måte å få fram sine politiske meninger med frykt.


Mind = blown
  • 0
Terrorisme har gjennomsnittlig drept rundt 80 mennesker årlig. I verden. I flere tiår.

Det eneste som har økt er dens oppmerksomhet, og derav frykten for terrorisme.

Hvis vi skal minke terrorismen, bør vi få et samfunn hvor alle føler de kan påvirke sin egen hverdag.

Den største forkjemperen for terrorisme i verden er USA, med sine påtatte kriger for demokrati.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
OL I Sochi (Russland) 2014 blir sikkert et mål for Tsjetsjenske/Dagestanske Terrorister. Byen er ikke langt unna de to områdene.
mah boi
  • 0
Terror er forbundet med bruken av vold og trusler for å skremme eller tvinge, spesielt for politiske grunner.

-Im Out
  • 0
Siterer xXAkresSXx94:
Med krig mot andre land... med andre ord.


Nei.

Siterer NorGaMaGamer:
Terror er forbundet med bruken av vold og trusler for å skremme eller tvinge, spesielt for politiske grunner.


Denne ble mer riktig.


Ellers så har jeg egentlig ikke noe innspill å komme med, men jeg må si at jeg ble litt sjokkert av tallet ditt, remote. Er ikke terror et like omfattende problem som USA skal ha det til?
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Siterer RockFuzzEleven:
men jeg må si at jeg ble litt sjokkert av tallet ditt, remote.


Jeg har tallet fra det populærvitenskapelige programmet Typisk deg, så jeg får ut ifra at det stemmer. Det er verdt å merke forskjellen mellom terror og krig. Noen tjener mye på krig, derfor er det krig. Wikileaks-dokumenter har for øvrig bekreftet at USA invaderte Irak pga. oljen. Krig fører til terror. Mali-terroristene brukte våpen vesten ga opprørerne i Libya. Krig fører også til sosial uro som er grobunn for terrorisme når ingenting fungerer.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer xXAkresSXx94:
Citerer fantomena:Terror er vel en måte å få fram sine politiske meninger med frykt.

Med krig mot andre land... med andre ord.


Nei.
  • 0
Siterer xXAkresSXx94:
Med krig mot andre land... med andre ord.


Nei xD
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer RockFuzzEleven:
Denne ble mer riktig.


I win.

Med nylige hendelser... Deal with it
  • 0
Nietvel xD
  • 0
Siterer xXAkresSXx94:
Nietvel xD


My soviet friend.

PS: Sjekk skrivefeiler.
  • 0
Siterer remote:
Den største forkjemperen for terrorisme i verden er USA, med sine påtatte kriger for demokrati.


dette er det så altfor få folk i samfunnet nå til dags som skjønner, spesielt i lille Norge hvor alle forguder 'Murica og landets idealer
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Siterer JoEy_Odd:
dette er det så altfor få folk i samfunnet nå til dags som skjønner, spesielt i lille Norge hvor alle forguder 'Murica og landets idealer


Enig. Norge kjøper fly for 300 milliarder over en 20-årsperiode, men vi klarer ikke investere brøkdeler i jernbane, f.eks. Vi er en av verdens største eksportører av våpen. Våpenindustrien har for øvrig en sterk lobby og vil selvfølgelig ha krig, noe som igjen fører til mer elendighet og mer terror. USA har omtrent annenhver innbygger våpen pga. lobbyens påvirkningskraft. Der mener de det er en demokratisk rettighet å bære våpen, og i noen stater er det påbudt å eie våpen. Det har i alle fall vært snakk om det.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer JoEy_Odd:
Citerer remote en største forkjemperen for terrorisme i verden er USA, med sine påtatte kriger for demokrati.

dette er det så altfor få folk i samfunnet nå til dags som skjønner, spesielt i lille Norge hvor alle forguder 'Murica og landets idealer


Kan ikke akkurat si at jeg forguder USA, tvert imot misliker jeg landet en god del.
  • 0
Siterer fantomena:
Kan ikke akkurat si at jeg forguder USA, tvert imot misliker jeg landet en god del.


Forguder dem ikke, men misliker heller ikke landet. Kunne lett ha tenkt meg over dit en tur for å se byer som LA, San Fransisco, New York også videre. Men kunne aldri tenkt meg å bodd i det landet.
  • 0
Siterer ElGamer:
Citerer fantomena:Kan ikke akkurat si at jeg forguder USA, tvert imot misliker jeg landet en god del.

Forguder dem ikke, men misliker heller ikke landet. Kunne lett ha tenkt meg over dit en tur for å se byer som LA, San Fransisco, New York også videre. Men kunne aldri tenkt meg å bodd i det landet.


Misliker USA for måten de har behandlet Wikileaks, Julian Assange, Bradley Manning osv. også for at de klarte å gi Bush 8 år.
  • 0
Men det så ironisk også, USA, og en stor del av dets folk, ser på landet som den absolutte utrydderen for terrorisme i verden.

Ikke bare er Amerika det landet som er mest aktivt på områder som; deltakelse i internasjonale konflikter, bombing av andre nasjoner og ulovlig fengsling av personer som aldri får vite hvorfor de er anholdt og som sikkert aldri slipper ut, men de er også høyt på listen over nasjoner som, i min mening, driver med noe som må ses på som ren statsterror. Måten folket i "nasjonen som skal utrydde terrorisme" er redde for omverdenen gjennon effektiv fryktspredning på de populære konservative mediene.

De bare lever i denne boblen sin om at de er det beste landet i verden og tror alle elsker dem, mens det egentlig er helt motsatt. Jeg blir skikkelig provosert av altfor mye med det landet.
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Siterer JoEy_Odd:
Men det så ironisk også, USA, og en stor del av dets folk, ser på landet som den absolutte utrydderen for terrorisme i verden.


På samme måte som at en del amerikanere er for gratis helsevern, og benytter seg av blant annet Medicare, men likevel vil bygge ned staten og derav deres velferdsytelser. Det er fullt av selvmotsigelser.
"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
  • 0
Siterer fantomena:
Misliker USA for måten de har behandlet Wikileaks, Julian Assange, Bradley Manning osv. også for at de klarte å gi Bush 8 år.


Du sier noe akkurat der ja.

Siterer Jack the Lack of Crack:
Det er fullt av selvmotsigelser.


Er vel en grunn til at det kalles dobbeltmoralens land.
  • 0
Siterer fantomena:
også for at de klarte å gi Bush 8 år.


Tenkisk sett burde vel Bush ikke ha fått 4 engang.
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Utrolig dumt at folk begynner med #prayforboston og sånt bare fordi en 4-5 folk stryker med i en bombing.

Don't get me wrong, kjipt med terror og alt det der, men hallo; http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-22168202
Fem-stjerners medlem
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!