Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Dikt-tråden


Siterer Mexis:
Men hva legger du i dette?


*Puster inn tungt med brystet*

Det skal jeg prøve å svare på i morgen.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Har en bok med dikt av Oscar Wilde liggende på nattbordet. Ganske komplisert engelsk, selv om jeg klarer å sette pris på mange av diktene. Ellers liker jeg Edgar Allan Poe med sine mørke og schizofren-aktige tekster. Etter at jeg tok en personlighetstest på internett fant jeg ut at jeg har samme personlighetstype som han, noe som gjør det enda mer interessant å studere livet og forfatterskapet hans. Har valgfaget litterær engelsk på VG3, så jeg leser og analyserer en del dikt. Det som irriterer meg en del er at jeg har en evne til å forstå meningen med et dikt relativt fort, men jeg sliter å få tankene ned på papir.
  • 0
Siterer Superdaniel:
personlighetstest


Hvilken personlighetstest da?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg lurer. Hva synes du om diktene til Yahya Hassan, remote? Han har blitt ganske opphauset i det siste.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Jeg lurer. Hva synes du om diktene til Yahya Hassan, remote? Han har blitt ganske opphauset i det siste.


Jeg har bare lest noen utdrag, men det er grunn til opphaussingen. Den gjennomsnittlige lyrikkboka er intetsigende i sin egen poetiske verden og avskjærer seg fra samfunnet. Hassan gjør noe av det samme som kanskje beatpoetene gjorde på femti- og sekstitallet i USA og åpner diktet igjen. Han er ikke spesielt poetisk og har et svært direkte språk. Derimot vil han si noe og har et politisk budskap. Den driven mangler i samtidslyrikken i de fleste land. Han kommer i tillegg fra en innvandrerfamilie, og kritiserer kulturen til foreldrene sine. Det har vi ikke sett før i så stor grad. Boka skal komme på norsk om ikke lenge, men man kan kjøpe den på dansk over nettet.

Jeg tok et bilde av et sitat i avisen da boka kom ut. Han sier: «Det finnes så mye dritt i dikt (...) Hvem er diktene for? Det er altfor mange dikt som ikke sier noe om noe.» Man kan lett slutte seg til dette, men jeg mener at det også går an å følge denne poetikken og bevare et poetisk språk.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Hvilken personlighetstest da?


MBTI
  • 0
Siterer Mexis:
Men hva legger du i dette?


Okei. La meg prøve å komme med et svar. Man kan spørre seg hvorfor til det uendelige, og da har man ikke noe svar lenger, men jeg skal prøve å gjøre det tydeligere.

For det første er Solaris Korrigert god fordi diktet er oppfinnsomt. Ikke bare i innhold, men i språket. Rimbereid har konstruert et eget framtidsspråk blandet med engelsk, norsk og dialekt. Det hele er forståelig uten forklaringer. Man skjønner språket ut ifra konteksten. Han bruker språket til å si ting som ville blitt flatt på vanlig norsk. Jeg oversatte noen setninger til norsk mens jeg leste det, og da ble det ganske annerledes. Språket han har laget er kort sagt helt vesentlig for diktsamlingen.

For det andre er diktet stort. Det er en lang fortelling som henger sammen. Fortellingen er ingen ren dystopi, og dermed ganske original i sin handling. Fortelleren bærer seg ikke over samfunnet sitt, men det dystre kan oppstå i leseren. Fortellermåten er også opplevende og fulle av visuelle detaljer. Man kan se for seg konturene av denne verden.

For det tredje er diktet originalt. I likhet med språket er bildene nye. Jeg likte spesielt hvordan en virtuell klone vil kunne leve i en datagenerert maskin, og vil kunne møte alle andre mennesker i denne datamaskinen, fortid og framtid. Og dette er nettopp slik «å komme til himmelen» vil bety, bare i den fysiske verden. En del av det gode bildeaspektet er uforutsigbarheten i bildesammenstillingene. Ikke på noe parti i diktet vil du kunne gjette deg til hva som vil skje, og det som skjer er likevel ikke søkt.

For det fjerde er det ingen nordmenn, eller noen andre som jeg kjenner til, som til de grader har klart å konstruere en slik verden og et slik språk tidligere. Hvis du ikke skjønner det nå, vil du skjønne det senere: at diktet er stort.



Siterer Superdaniel:
MBTI


Hva fikk du da?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Hva fikk du da?


INFP. Har fått INFJ en del ganger, og jeg har trodd at jeg har vært det lenge, men jeg er ganske sikker på at jeg er INFP.
  • 0
Siterer Superdaniel:
INFP. Har fått INFJ en del ganger, og jeg har trodd at jeg har vært det lenge, men jeg er ganske sikker på at jeg er INFP.


Jeg tror man skal ta det med en klype salt at Poe har den samme personlighetstypen som deg. Den testen ble utviklet lenge etter hans død, så det er nok bare basert på antagelser, eller for å gi testen litt publisitet.

Selv har jeg blitt INTJ de gangene jeg har tatt den, men må ta den igjen nå. Sannsynligvis havner jeg på det samme. Forresten er The big five en mer valid personlighetstest, så jeg foreslår at du også prøver å ta den. Men dette er off-topic.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Jeg tror man skal ta det med en klype salt at Poe har den samme personlighetstypen som deg. Den testen ble utviklet lenge etter hans død, så det er nok bare basert på antagelser, eller for å gi testen litt publisitet.

Selv har jeg blitt INTJ de gangene jeg har tatt den, men må ta den igjen nå. Sannsynligvis havner jeg på det samme. Forresten er The big five en mer valid personlighetstest, så jeg foreslår at du også prøver å ta den. Men dette er off-topic.


Ja, sant det. Men mennesker med INFP-typen er ofte kjente forfattere, som f.eks. Tolkien, C.S. Lewis og J.K. Rowling, så det er hvertfall en stor sannsynlighet. Man bestemmer typen til mennesker som levde før testens opprinnelse ved å se på hva de har sagt og hvordan de oppførte seg. INTJ er en kul type, har en kamerat som antagelig passer til den. Jeg tror jeg har tatt en gratis Big Five-test en gang. Ellers er det enneagrammet, hva synes du om det?
  • 0
Jeg foreslår å ta debatten videre i f.eks. denne tråden ( http://www.gamereactor.no/forum/?forum=3&thread=12313 ), eller lage en generell personlighetstråd.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Trådene er borte
hvor kan vi nå være
vi blir nødt til å diskutere
i de minst populære
Living so the last night feels like a past life
  • 0
Søvn er for pyser
bare se på meg
som er oppe hele natten
frem til jeg går i dvale
  • 0
Strategist
er tilbake

og spøker
med oss
alle
*surt ansikt*
  • 0
"Dikteringen"
Et originalt dikt av Predator
Vinner av Pulitzer-prisen 2014

Jeg skal nå skrive et dikt
Men det er vanskelig å diktere
mine tanker fra sinnet, direkte

Er jeg treg til å korrigere
mine tanker jeg vil diktere
De kommer jo så direkte

Balansert rot
Rotete balanse
Dette er mine dikterte tanker

Et sammensurium
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Veldig flotte dikt!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Det skjedde i de dager
en sen søndagsnatt i April
at RFE kom tilbake til oss
mens Jeppzki klatret inn et vindu
  • 0
en gang skal jeg sykle til tønsberg
og spise en båt-is
jeg skal knulle et fleskeberg
og slippe en fis.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Er det flere med en poet i magen her inne?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg er kul
ja
enig
duja
så fint vi er enig
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Siterer Crazy Eyed Gamer93:
Jeg er kul
ja
enig
duja
så fint vi er enig


Hvilken karakter fikk du på diktet?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Sex
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Siterer Crazy Eyed Gamer93:
Sex


Jeg ville ment at diktet er for stort til å reduseres til et tall eller en aktivitet for voksne.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg leste forum signaturen din og jeg leste det slik: Jeg prøvde å TØRSTE meg med at jeg var et åndemenneske - MEN DET VAR JO HELT FEIL og jeg bare hæ det gav ikke mening hmmm MEEN SÅ SKAL DU SE at jeg var smart nok til å lese EN GANG TIL og da leste jeg trøste og ikke tørste og da gav det fortsatt ikke mening.
"Don't cross the crooked step"
  • 0
Siterer Crazy Eyed Gamer93:
Jeg leste forum signaturen din og jeg leste det slik: Jeg prøvde å TØRSTE meg med at jeg var et åndemenneske - MEN DET VAR JO HELT FEIL og jeg bare hæ det gav ikke mening hmmm MEEN SÅ SKAL DU SE at jeg var smart nok til å lese EN GANG TIL og da leste jeg trøste og ikke tørste og da gav det fortsatt ikke mening.


Signaturen min er poesi i seg selv. Når du forstår signaturen, forstår du det meste i livet.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!