Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Politikk- og valgtråden


I denne tråden kan alt av politikk og politiske diskusjoner bringes opp.

Dere kan diskutere politiske beslutninger, spørsmål og prioriteringer, kommende og passerte valg, både kommune- og stortingsvalg, de politiske partiene i Norge og hva de står for, demokratiske system og hvordan vårt politiske system fungerer, hvilke politiske standpunkt dere har, og om dere er medlemmer i et politisk parti.

Selv er jeg medlem i et politisk ungdomsparti, Venstre. Jeg studerer for tiden et fag, POL1001, ved NTNU der jeg frem mot sommeren skal lese en mengde om politisk adferd, tidligere valg i Norge, og hva som får velgere til å stemme på det partiet de velger. Og jeg er generelt ganske interessert i politiske spørsmål.

Jeg kan sparke igang diskusjonen med å spørre hva dere synes om å bygge lyntog i Norge, for eksempel forslaget om å binde sammen Oslo og København med lyntog?
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Synes denne videoen er utrolig beskrivende:
http://www.youtube.com/watch?v=bxOtdnev0k8

Den tar for seg sommerleiren til Rød Ungdom og FpU.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Er medlem av AUF og kommer til å stemme Ap ved valget. Liker også Høyre. Så lenge ikke FrP eller Rødt ikke vinner valget er jeg fornøyd.

Kunne godt tenkt meg et samarbeid mellom Ap og Høyre en gang. Det er de som samarbeider i hele Nordland. Ap og Høyre blir mer og mer lik, men partiene tør ikke å innrømme det.
  • 0
Siterer fantomena:
Ap og Høyre


Det er litt som om Bowser og Mario skulle blitt venner.

Skjønner ikke hvordan man kan være AP-er, men også være for Høyre? Det er litt ambivalent?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Citerer fantomena:Ap og Høyre

Det er litt som om Bowser og Mario skulle blitt venner.

Skjønner ikke hvordan man kan være AP-er, men også være for Høyre? Det er litt ambivalent?


Kommer på disse i farta:

- Begge er for Schengen, EØS og EU.
- Begge bruker blandingsøkonomi med noen forskjeller.
- Høyre blir mer og mer mot å fjerne formueskatt. Først ville de fjerne den helt, nå vil de bare minke den.
- De har nokså lik privatiserignspolitikk, Høyre vil dog privatisere hjemfallsretten og sykehus.

Siv har også uttalt at Høyre og Ap er for like: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.10896974
  • 0
Jeg er selv medlem av Unge Venstre, men er for ung til å stemme.

Siterer Strategist:
Jeg kan sparke igang diskusjonen med å spørre hva dere synes om å bygge lyntog i Norge, for eksempel forslaget om å binde sammen Oslo og København med lyntog?

Først bør vi fokusere på å utbedre togbanene i vårt eget land. Togbanene her er alt for mye forsinket, og er skammelig mye utsatt for forsinkelser. Når togbanene og togene er utbedret slik at vi slipper alle forsinkelsene og buss for tog opplegget kan vi vurdere lyntog til Køben.

For å utbedre jernbanene her i landet bør vi se til Japan, for de gjør tydeligvis noe veldig riktig.

"Japanese railways are among the most punctual in the world. The average delay on the Tokaido Shinkansen in fiscal 2006 was only 0.3 minutes."
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Hva mener dere om boring i Lofoten? Selv er jeg imot.
  • 0
Siterer fantomena:
Kommer på disse i farta:


Den dagen Høyre og AP danner regjering, må de folkevalgte ha glemt historien sin. Det er sant at de for tiden har blitt likere, men det er verdt å merke at det er høyrefløyen i AP som styrer. Stoltenberg er veldig pragmatisk av seg.

Samtidig kjører Høyre samme taktik som søsterpartiet i Sverige, nemlig å bli mer sosialdemokratiske i ord, men like høyreorienterte i handling. Det er vanskelig å spå fremtiden, men skremmende mye stemmer med Høyre. En liten film om boka Blåkopi: http://www.youtube.com/watch?v=Jor3MVo0pwk

Det er dessuten ganske store forskjeller mellom AP og Høyre selv om de nå er likere enn på lenge. Spesielt privatisering (som ikke har vist noen positive effekter i Sverige) er AP mye mer imot. AP er sterkt tilknyttet LO, arbeidstakerne, mens Høyre er tilknyttet NHO, arbeidsgiverne. Det er som vanlig samfunnstopper vs. arbeidsfolk det står mellom, og om hvor mye man skal bidra etter evne. Høyresidens kutt i sykelønn og fjerning av formueskatten er omvendt Robin Hood, noe AP er serkt imot.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer fantomena:
Ap og Høyre blir mer og mer lik, men partiene tør ikke å innrømme det.


AP har, på godt og vondt, definitivt beveget seg svært mye mot høyre i de siste årene i regjering.

Siterer remote:
Synes denne videoen er utrolig beskrivende:
http://www.youtube.com/watch?v=bxOtdnev0k8


La du merke til Trond Birkedal på FpUs leir i videoen?

Siterer The Cookiemonster:
Jeg er selv medlem av Unge Venstre


Flott! Hvor i landet?

Siterer The Cookiemonster:
Først bør vi fokusere på å utbedre togbanene i vårt eget land. Togbanene her er alt for mye forsinket, og er skammelig mye utsatt for forsinkelser. Når togbanene og togene er utbedret slik at vi slipper alle forsinkelsene og buss for tog opplegget kan vi vurdere lyntog til Køben.


Jeg er ikke nødvendigvis enig me deg i dette. Vi trenger å forbedre jernbanen i Norge, helt klart, men det vil ta årevis, og å utsette et infrastruktur-prosjekt som tog mellom de Skandinaviske storbyene pga det gir ikke ikke mening. Det blir som å si at vi kan ikke bygge ut Gardermoen før vi har fikset hullene i veien på en obskur riksvei i Tysnes kommune utenfor Bergen. Vi må klare å ha to tanker i hodet på én gang.

Venstre er heldigvis for bygging av lyntogbane, og de eneste argumentene jeg har hørt imot så langt er at passasjergrunnlaget er for tynt til å gjøre det økonomisk lønnsomt. Dét er noe tull. Beregningene de trekker frem betyr gjerne at det vil være type 10 prosent for lite grunnlag til å gå opp i opp. Men ser man på infrastrukturprosjekter i Norge de siste årene så ser man at hver gang vi åpner en ny motorvei her i landet, så har allerede trafikkmengden vokst så mye mens arbeidet pågikk at veien allerede er underdimensjonert. Og hver gang Avinor utvider Gardermoen med et nytt påbygg til terminalen, så er kapasiteten allerede sprengt.

Siterer The Cookiemonster:
For å utbedre jernbanene her i landet bør vi se til Japan, for de gjør tydeligvis noe veldig riktig.


Definitivt. Og de har jo lyntog. De har riktignok også noe annet terreng i store deler av landet dog.

Siterer fantomena:
Hva mener dere om boring i Lofoten? Selv er jeg imot.


Jeg er sterkt skeptisk. Det er uheldig å rasere en fornybar ressurs, som fiske tross alt er om det reguleres, for å pumpe opp en ressurs som vil gå tom innen noen år. Vi må virkelig begynne å tenke på hva vi skal leve av etter oljen. Fisk ville vært en god idé.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
AP har, på godt og vondt, definitivt beveget seg svært mye mot høyre i de siste årene i regjering.


Det skal merkes at Høyre også har beveget seg til venstre for å få flere velgere, en taktikk det svenske søsterpartiet har lyktes me. Sjekk Blåkopi-linken i forrige post.

Siterer Strategist:
La du merke til Trond Birkedal på FpUs leir i videoen?


Spesielt kommentaren «Birkedal har fjernet det mest rølpete med FpU» ...

Her ser vi klar forskjell mellom ideologiske og engasjerte mennesker som har tro på at de kan utgjøre en forskjell versus tankeløse konsumenter av et samfunn de bare bølger etter. Det gjenspeiler seg oppover i partiene også.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Spesielt kommentaren «Birkedal har fjernet det mest rølpete med FpU» ...


Jeg må innrømme at jeg bare så videoen frem til Birkedals rygg dukket opp i bildet.

Siterer remote:
Det skal merkes at Høyre også har beveget seg til venstre for å få flere velgere, en taktikk det svenske søsterpartiet har lyktes me. Sjekk Blåkopi-linken i forrige post.


Høyre har også beveget seg, ja. Men APs bevegelse har vært mer tydelig de siste årene.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Jeg må innrømme at jeg bare så videoen frem til Birkedals rygg dukket opp i bildet.


Det var ikke i videoen, men som en kommentar under klippet ment i full alvor. Den har siden blitt hentet opp og tilført anførselstegn.

Siterer Strategist:
Høyre har også beveget seg, ja. Men APs bevegelse har vært mer tydelig de siste årene.


Ærlig talt skjønner jeg ikke hva AP driver med. Sist de prøvde på det samme endte de opp på 26 % (cirkum). Men for min del er det det bedre ondet. Istedenfor å begeistre kjernevelgerne med en stor kampsak, prøver de å skaffe vippevelgere som enten stemmer Høyre eller AP. Det er dårlig strategi.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Strategist:
Flott! Hvor i landet?

Buskerud.

Siterer Strategist:
Jeg er ikke nødvendigvis enig me deg i dette. Vi trenger å forbedre jernbanen i Norge, helt klart, men det vil ta årevis, og å utsette et infrastruktur-prosjekt som tog mellom de Skandinaviske storbyene pga det gir ikke ikke mening. Det blir som å si at vi kan ikke bygge ut Gardermoen før vi har fikset hullene i veien på en obskur riksvei i Tysnes kommune utenfor Bergen. Vi må klare å ha to tanker i hodet på én gang.

Det er mulig jeg formulerte meg litt dumt der. Jeg mente at togbanene innenfor våre egne landegrenser bør være førsteprioritet.

Siterer Strategist:
Venstre er heldigvis for bygging av lyntogbane, og de eneste argumentene jeg har hørt imot så langt er at passasjergrunnlaget er for tynt til å gjøre det økonomisk lønnsomt. Dét er noe tull.

Uten å regne matematisk på det vil jeg påstå at antall personer som ville brukt togene ville vært betydelig høyere hvis de kom frem raskere og kom til riktig tid. Som sagt, se på Japan, togtrafikken der er enorm, rett og slett fordi det fungerer så utrolig godt.

Siterer Strategist:
Definitivt. Og de har jo lyntog. De har riktignok også noe annet terreng i store deler av landet dog.

Naturligvis, men de gjør tydeligvis noe veldig riktig, siden kollektivtransporten generelt fungerer så bra der i forhold til andre steder.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Når vi først er inne på kollektivtransport slenger jeg like så godt inn et eksempel selv.

NSB er sjokkerende udugelige. Jeg skulle ta toget fra Gulskogen til Hokksund klokka 12:49 istad. Når kom toget? 13:40.

Toget ventet i Drammen pga. bussen med folk som måtte ta buss for tog var for sent ute. Hvorfor kunne ikke de da ventet 10 minutter på at det andre toget skulle komme, istedet for at vi måtte vente 50 minutter mer enn vi egentlig skulle?

Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Norge MÅ fokusere på å forbedre kollektivtransporten i årene fremover, for slike tilfeller som dette blir for dumt.

--- Hva kan gjøres for å forhindre slike tilfeller?

For det første må det bygges ut flere spor. Togtrafikken mellom steder kan ikke stanse totalt og bli midlertidig erstattet av buss for tog. Det var det som førte til forsinkelsen i det hele tatt.

For det andre må NSB lære seg å prioritere smartere. Skal de holde igjen tog i 50 minutter og skape kaos i ankomsttidene, eller skal de la enkelte vente 10 minutter å kjøre togene som normalt? Hva som er lurest sier egentlig seg selv.

Det tredje jeg vil si er at jernbanen trenger en ordentlig fiks. De må slutte å erstatte små deler av jernbanen med korte mellomrom, men heller å oppgradere store områder mens de først er i gang. Optimalt bør de se langsiktig, og bygge jernbanespor slik at de kan begynne med lyntog her i landet.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Jeg er heldigvis mer politisk interessert denne valgrunden enn det jeg var for fire år siden. Heldigvis. Hadde neppe gjort samme valg nå som den gang.

Skal på partidebatt nå på mandag med Jon Gunnes (V), Snorre Valen (SV), Tord Lien (Frp), Torbjørn Røe Isaksen (H), Christian Hemmingsen (Sp), Geir Jørgen Bekkevold (Krf) og Audun Otterstad (Ap). Debatten er orientert rundt studentsituasjonen og temaet skal være bolig.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer remote:
Ærlig talt skjønner jeg ikke hva AP driver med. Sist de prøvde på det samme endte de opp på 26 % (cirkum). Men for min del er det det bedre ondet. Istedenfor å begeistre kjernevelgerne med en stor kampsak, prøver de å skaffe vippevelgere som enten stemmer Høyre eller AP. Det er dårlig strategi.


Jeg er veldig skeptisk til mye av det AP driver med, og er uenig med dem på veldig mange punkter, men med AP vet vi hva vi får - stort sett. Landet er kanskje gått i stampe under de rødgrønne, og vi er så forsiktige med hva vi gjør pga krisen i Europa at vi havner langt etter i utvikling av infrastruktur osv. Men om en borgerlig regjering får FRP på kjøpet går vi ut i det store uvisse. Jeg vil heller ha stagnasjon enn tilbakegang, og fremskrittspartiets navn er bare ironisk.

Siterer The Cookiemonster:
Buskerud.


Kult. Følger du med på det som skjer på "Baksiden" på Facebook?

Er en del spennende som skjer nå før valget.

Siterer The Cookiemonster:
Det er mulig jeg formulerte meg litt dumt der. Jeg mente at togbanene innenfor våre egne landegrenser bør være førsteprioritet.


Det er en forståelig prioritering, selvom jeg enda ikke nødvendigvis er enig. Å knytte oss sammen med våre skandinaviske naboer fortjener absolutt høy prioritet, kanskje aller høyeste. Krisen i Europa kommer ikke til å vare evig og nå som det enda er billig lønner det seg å smi og knytte oss til kontinentet. Og det er mye de har fått til i våre mye mer folkerike naboland som vi kan ha glede av å knytte oss til. Særlig industrien og næringslivet i Sør-Sverige og på Sjælland. Å knytte oss til disse vil også gjøre Norge til et enklere turistmål.

Siterer The Cookiemonster:
Som sagt, se på Japan, togtrafikken der er enorm, rett og slett fordi det fungerer så utrolig godt.


http://www.youtube.com/watch?v=yhnmUFEIpEc

Det er utrolig mange folk i Japan da. Det er ikke mulig å bygge jernbane på samme måte i Norge. Den eneste typen tilknytning som er naturlig å gjøre på samme måte her er nettopp en jernbanelinje som knytter sammen de Skandinaviske økonomiske hovedstedene.

Siterer The Cookiemonster:
Uten å regne matematisk på det vil jeg påstå at antall personer som ville brukt togene ville vært betydelig høyere hvis de kom frem raskere og kom til riktig tid.


Naturligvis er det målet når man bygger en slik lyntog-linje. Den bygges på en helt annen måte og togene vil ikke være utsatt for den samme forstyrrelsen av lokaltog og godstog. På effektive linjer med høy topphastighet er det både bedre tidsmarginer og mer presise tog enn på lokallinjer. Man ser tilogmed ganske klar forskjell fra NSBs regionstog i forhold til lokaltogene. Og det er en grunn til at Flytoget klarer seg økonomisk.

Siterer The Cookiemonster:
Naturligvis, men de gjør tydeligvis noe veldig riktig, siden kollektivtransporten generelt fungerer så bra der i forhold til andre steder.


De har en av verdens største økonomier, en av verdens største befolkninger, et enormt passasjergrunnlag, og har derfor kunnet gjøre enorme investeringer i jernbanen. Vi har ikke helt noe av dette grunnlaget i Norge og Skandinavia, men vi kan likevel lære mye av dem og applisere det til norske forhold. Det er dog ikke tilstrekkelig å si "gjør som i Japan", da forholdene er så annerledes.

Siterer The Cookiemonster:
For det første må det bygges ut flere spor. Togtrafikken mellom steder kan ikke stanse totalt og bli midlertidig erstattet av buss for tog. Det var det som førte til forsinkelsen i det hele tatt.


Det er ganske dyrt å legge ut togskinner i norsk terreng. En idé er å se til Japan og Kina der iallefall hurtigtogene legges på "stylter" enkelte steder. Det er både raskt og effektivt å bygge. Men det kan ikke gjøre med lokallinjer og over fjellet. Men norsk jernbane trenger helt klart en opprustning, samt en mengde vedlikehold som er utsatt altfor lenge.

Siterer The Cookiemonster:
Optimalt bør de se langsiktig, og bygge jernbanespor slik at de kan begynne med lyntog her i landet.


Lyntog vil bare komme til nytte mellom storbyene da. Om lyntogene skal stoppe på hver stasjon vil man ikke dra stor nytte av dem. man kan kanskje ha lyntog mellom Oslo og Trondheim, men det kommer aldri lyntog mellom Gulskogen og Hokksund.

Siterer The Cookiemonster:
Det tredje jeg vil si er at jernbanen trenger en ordentlig fiks. De må slutte å erstatte små deler av jernbanen med korte mellomrom, men heller å oppgradere store områder mens de først er i gang.


Enig. Det brukes altfor mye penger på lappetepper i norsk infrastruktur. Man burde gjøre mer omfattende og gjennomgående oppgraderinger som vil redusere/stabilisere vedlikeholdskostnadene og øke de økonomiske inntektene.

Lagt til 2013-04-27 15:08:
Siterer Kronoz:
Skal på partidebatt nå på mandag med Jon Gunnes (V), Snorre Valen (SV), Tord Lien (Frp), Torbjørn Røe Isaksen (H), Christian Hemmingsen (Sp), Geir Jørgen Bekkevold (Krf) og Audun Otterstad (Ap). Debatten er orientert rundt studentsituasjonen og temaet skal være bolig.


Hvor?
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Hvor?

Studentersamfundet, of course. Storsalen klokka 19.00.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Kanskje jeg tar turen innom for en gangs skyld. Men jeg har ikke så stor sans for sakstemmegiving, så på den annen side. En debatt med et litt mindre spesielt tema enn bolig ville vært å foretrekke.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Blir en noe annen møtestruktur enn hva det normalt er på mandag, så vidt jeg forstår det. Tror uansett det er verdt å stikke innom.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer Strategist:
Lyntog vil bare komme til nytte mellom storbyene da. Om lyntogene skal stoppe på hver stasjon vil man ikke dra stor nytte av dem. man kan kanskje ha lyntog mellom Oslo og Trondheim, men det kommer aldri lyntog mellom Gulskogen og Hokksund.

Det sier jo seg selv, nå tenkte jeg mer generelt.

Siterer Strategist:
Kult. Følger du med på det som skjer på "Baksiden" på Facebook?

Er en del spennende som skjer nå før valget.

Nei, jeg har ikke fulgt med spesielt godt.

Siterer Strategist:
Det er en forståelig prioritering, selvom jeg enda ikke nødvendigvis er enig. Å knytte oss sammen med våre skandinaviske naboer fortjener absolutt høy prioritet, kanskje aller høyeste. Krisen i Europa kommer ikke til å vare evig og nå som det enda er billig lønner det seg å smi og knytte oss til kontinentet. Og det er mye de har fått til i våre mye mer folkerike naboland som vi kan ha glede av å knytte oss til. Særlig industrien og næringslivet i Sør-Sverige og på Sjælland. Å knytte oss til disse vil også gjøre Norge til et enklere turistmål.
De må gjerne smi på med begge for min del, og kutte ned på pengesløsingen de bedriver ved å hjelpe opprørere i alle land og riker her i verden.

Siterer Strategist:
Vi har ikke helt noe av dette grunnlaget i Norge og Skandinavia, men vi kan likevel lære mye av dem og applisere det til norske forhold.
Igjen, det sier seg selv på grunn av grunnlagene du nevner. Vi kan ikke kopiere de, men vi må lære av de som gjør ting riktig.

Siterer Strategist:
Enig. Det brukes altfor mye penger på lappetepper i norsk infrastruktur. Man burde gjøre mer omfattende og gjennomgående oppgraderinger som vil redusere/stabilisere vedlikeholdskostnadene og øke de økonomiske inntektene.

Og de må være litt smarte når de skal begynne å fikse ting. Ikke start sent på høsten eller på vinteren, start på våren når det ikke er frost og slikt å ta hensyn til. Jeg husker de startet å grave opp veiene i området jeg bor sent på høsten. De hadde masse forsinkelser og styr, og brukte godt over et halvt år på en veistykke på 2-300 meter.

Siterer Strategist:
Det er utrolig mange folk i Japan da. Det er ikke mulig å bygge jernbane på samme måte i Norge. Den eneste typen tilknytning som er naturlig å gjøre på samme måte her er nettopp en jernbanelinje som knytter sammen de Skandinaviske økonomiske hovedstedene.

Det er helt klart en smart tanke.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Jeg er personlig ikke enig i alt AP gjør, men AP er likevel det partiet som jeg har mest smak for. Jeg liker blandingsøkonomi, jeg liker subsidier til bøndene, jeg liker venstresidens hjelp for de som faller ut av samfunnet.

Det jeg ikke liker med høyresiden er rett og slett at alle må klare seg selv, noen kan ikke klare seg selv. Vi må hjelpe de svake i samfunnet.
  • 0
Nå snakker du om bare to punkter på en akse da fantomena. De fleste partiene på høyresiden i Norge er fremdeles for både blandingsøkonomi og velferdssamfunnet. Selv partiene ytterst på høyrefløyen i Norge vil ha velferdssystemer som tar vare på de svakerestilte i samfunnet.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer fantomena:
Det jeg ikke liker med høyresiden er rett og slett at alle må klare seg selv, noen kan ikke klare seg selv. Vi må hjelpe de svake i samfunnet.


Hvem er de "svake" i samfunnet, Fantomena?
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Siterer Thorn:
Citerer fantomena et jeg ikke liker med høyresiden er rett og slett at alle må klare seg selv, noen kan ikke klare seg selv. Vi må hjelpe de svake i samfunnet.

Hvem er de "svake" i samfunnet, Fantomena?


De som ramler ut av samfunnet? Kriminelle, tiggere, romfolk, sigøynere, de som har gjort etter eller annet som gjør at de faller ut av samfunnet og de klarer ikke å klatre opp uten hjelp.

Jeg vet godt at Norge ikke kan hjelpe alle, men måten vi behandler romfolket er det ikke bare jeg som ikke liker.

Lagt til 2013-04-27 18:03:
Siterer Strategist:
Nå snakker du om bare to punkter på en akse da fantomena. De fleste partiene på høyresiden i Norge er fremdeles for både blandingsøkonomi og velferdssamfunnet. Selv partiene ytterst på høyrefløyen i Norge vil ha velferdssystemer som tar vare på de svakerestilte i samfunnet.


FrP bruker dog en god del sosial darwinisme.
  • 0
Jeg kan stemme i år og tenker det blir Høyre eller FrP, får se hva resten av folka jeg kjenner stemmer.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!