Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Tråden for psykologi


Siterer Crazy Kraken:
Det er også verdt å nevne at sjokkbehandling og lobotomering var moderne metoder brukt av "profesjonelt helsepersonell" en gang i tiden.

ECT blir fortsatt brukt og det funker bra for mange. Det er ikke en slik torturmetode som det ofte blir fremstilt i film. Ja, langtidsbivirkninger er usikre men det krever samtykke av pasient eller pårørende. Lobotomi er det ikke noen god unnskyldning for men man har en helt annen holdning til behandling av psykisk syke i dag.

Når det gjelder medisinering er det ikke i alle tilfeller et "midlertidig", depresjon er bare en lidelse og medisinering skal aldri være førstevalget med depresjon. Men selv når medisinering brukes er det sammen med samtaler med lege/psykolog, diverse rehabiliterende ting som gruppeaktiviteter og å prøve å bryte ut av "mønsteret" som sammenhenger med sykdommen de lier av. I slike tilfeller kan jeg medgi at medikasjon kan være midlertidig (men fortsatt strekke seg over en relativ lang periode).

Overmedisinering er relativt, noen leger bruker mye medisiner andre ikke, det blir feil å si at det er noe som er indikativt for hele den psykiske helsesektoren. Dette avhenger også av avdeling og sykdommen det er snakk om. Der jeg jobbet er det b.la. et opplegg for ungdom som har falt ut av samfunnet, pga. ting som depresjon, der de hjelper til på en gård og hogger ved og slikt.

Uansett, det at noen leger har lav terskel for å utskrive antidepressiva bør på ingen måte gi oppfatningen av at norsk psykiatri=overmedisinering. Det finnes andre psykiske lidelser.
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Alan Watts sa engang «A person who thinks all the time has nothing to think about except thoughts. So he loses touch with reality.» Å låse seg inne i sitt eget hode med sine egne tanker er ikke godt. Ikke at det å tenke er usunt, men som med alt annet så må det gjøres med måte. Virkelighetsflukt i store mengder, det å avskjære seg fra virkeligheten, er ikke noe man bør se opp til.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
Jeg har ikke lest hele samtalen, men jeg finner mye feil i det "D" sier. Han virker å være ekspert på noe han ikke kan. Som å påstå at medisiner ikke fungerer. Man kan si mye om medisiner, men at de ikke fungerer, blir for dumt.

Virker som du har fått en del ut av samtalen, da.

Siterer The Heretic:
Virkelighetsflukt i store mengder, det å avskjære seg fra virkeligheten, er ikke noe man bør se opp til.


Enig. Å være i nuet, kunne konsentrere seg om én ting, er viktig.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
(...) Tenkte det kunne være fint å oppklare et par ting, som jeg kan innrømme var litt lett å misforstå. (...)
  • 0
Siterer Deadline:
Tenkte det kunne være fint å oppklare et par ting, som jeg kan innrømme var litt lett å misforstå.


Var ikke meningen å lage en for stor sak ut av dette. Jeg forstår at dette er en privat samtale hvor man kan si mye rart før øra detter av.

Forskning på medisiner blir gjort med gjennomsnitt og i grupper. Medisiner må vise effekt på grupper, og alle grupper vil ha virkning av medisinen dersom den har effekt. Å trekke en slutning derfra om at hvert individ vil ha effekt av medisinen, blir feil, men etter så og så stor sannsynlighet vil den det. For hvert individ er det ens egen individuelle respons som betyr noe, så psykologien er slettes ikke urelevant. Hvis en medisin ikke virker på seg selv, er det ikke noe vits å fortsette med den. Jeg sier ikke at det har skjedd her, men i et tenkt tilfelle, blir det også feil å anbefale noen andre å slutte med medisiner fordi det ikke fungerer på en selv. Dette er spesielt viktig på medisiner som det tar lang tid før det virker i kroppen, som SSRI.

Sier igjen at jeg ikke ser noe kriminelt i samtalen, og at ens egen opplevelse av verden er det som teller. Gjerne svar i forumet dersom du vil kommentere på noe av dette. Husker ikke om jeg svarte på alt du tok opp i videoen, siden jeg så den for en stund siden.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Jeg har ikke lest hele samtalen, men jeg finner mye feil i det "D" sier. Han virker å være ekspert på noe han ikke kan. Som å påstå at medisiner ikke fungerer. Man kan si mye om medisiner, men at de ikke fungerer, blir for dumt.


Som farmasøyt må jeg nok si meg enig med remote.


EDIT: Men kanskje la den faktiske legemiddeleksperten få forklare hvordan forskning på legemidler blir gjort, remote ;)
  • 0
Siterer Jeppzki:
EDIT: Men kanskje la den faktiske legemiddeleksperten få forklare hvordan forskning på legemidler blir gjort, remote ;)


Det får du gjøre ;)
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!