Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Innsamlingsaksjon-tråden


For et par dager siden endte jeg opp med å gi penger til kirkens nødhjelp uten å tenke spesielt over hva pengene egentlig gikk til - kanskje mest fordi jeg selv ble tvunget til å være bøssebærer for 5 år siden og sympatisere litt med hvor kjipt det må være å gå fra dør til dør bare for å bli avvist gang på gang.

I tilfelle jeg ville gi mer, fikk jeg en lapp med info om hvordan jeg kunne donere et beløp på 200 kr gjennom mobilen - med lovnad om at det var nok til å gi et annet menneske sikker tilgang til rent vann.

Hva mener du om saken - eksisterer humanitære organisasjoner med den beste hensikt å hjelpe mennesker som trenger det, eller består disse organisjonene av kyniske mennesker som utnytter fattigdom og nød på det groveste?
  • 0
Tror de fleste organisasjonene som får lov til å operere i Norge er ganske ren og sikker.
Det stilles krav til å levere raporter med statistikker ganske jevnlig.
Det jeg derimot frykter er mottakeren. Og vennligst ikke tolke dette på feil måte:
Men afrikanske myndigheter forvalter ikke disse pengene på riktig måte.
De stikker dem for det meste i lomma og ser aldri tilbake
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0
Bistand er i og for seg en god ting, men spørsmålet er for hvor mye av det som kommer frem og faktisk utgjør noe nytte.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Hender jeg gir noe hvis jeg har litt småpenger igjen på et SpendOn-kort. Bedre det enn at pengene går til ingenting.

Som nevnt over så er det nok ingen som tviler på organisasjonene som samler inn pengene og deres intensjoner, tvilen er rettet mot mottagerne, som ofte er myndighetene i diverse u-land. I alt for mange tilfeller er disse myndigheten svært egoistiske, og ender heller opp med å finansiere sine egne behov fremfor befolkningens.

Det er trist å si det, men uheldigvis så er det alt for ofte sant.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Hender jeg gir noe hvis jeg har litt småpenger igjen på et SpendOn-kort. Bedre det enn at pengene går til ingenting.


Kan man overføre pengene fra SpendOn-kort til kontanter på direkten, eller gir du dem bare Spendon-kortet med pengene?

Siterer The Cookiemonster:
Det er trist å si det, men uheldigvis så er det alt for ofte sant.


Angående det, det er ikke ofte jeg gidder å se innslag fra TV2 hjelper deg, men dette var faktisk interessant nok til at jeg så alt: http://www.tv2.no/2015/03/19/underholdning/6704276

Snakk om å skyte seg selv i foten på det absolutt groveste.
  • 0
Siterer SirThomas:
Kan man overføre pengene fra SpendOn-kort til kontanter på direkten, eller gir du dem bare Spendon-kortet med pengene?


Wut? Du er klar over at du kan gi penger over nettet, right? Da fungerer det på samme måte som et bankkort. Uansett har jeg bare gitt penger til diverse større organisasjoner, ikke små drevet av enkeltpersoner.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer SirThomas:
kirkens nødhjelp


Hjelper de egentlig folk med å ... se lyset?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg har tro på at pengene går dit de skal, men at det i alle organisasjoner er muligheter for underslag.

http://www.itromso.no/ntb/iriks/article10885907.ece

http://www.dagbladet.no/2014/06/13/nyheter/sos_rasisme/innenrik
s/tjen_folket/politikk/33828866/


For eksempel.

Det jeg reagerer mest på med humanitære organisasjoner o.l. er det her med "Gi 200 kr" greia. Det har irritert meg i årevis. Hvis jeg, som student, ønsker å støtte utover det man gir til bøssebærerne, så er det NØDT å være 200 kr eller mer. Gah!
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Siterer Archana:
Det jeg reagerer mest på med humanitære organisasjoner o.l. er det her med "Gi 200 kr" greia. Det har irritert meg i årevis. Hvis jeg, som student, ønsker å støtte utover det man gir til bøssebærerne, så er det NØDT å være 200 kr eller mer. Gah!


Det må det vel ikke? Jeg klarte uten problemer å gi betydelig mindre enn det.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Hvis det reklameres på TV, for TV-aksjoner og lignende, så spør de gjerne etter 200 kr. Det opplyses sjeldent på andre arenaer enn f.eks på hjemmesiden at man kan oppgi eget beløp også. Men dersom du skal betale med telefonen er det typisk at man betaler 200 kroner eller mer.
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Siterer Archana:
Hvis det reklameres på TV, for TV-aksjoner og lignende, så spør de gjerne etter 200 kr. Det opplyses sjeldent på andre arenaer enn f.eks på hjemmesiden at man kan oppgi eget beløp også. Men dersom du skal betale med telefonen er det typisk at man betaler 200 kroner eller mer.


Så blås i det da, betal heller via nettsiden til organisasjonen. Er ikke vanskelig.

Jeg er enig i at de burde opplyse bedre om muligheten til å donere et valgfritt beløp via nettsiden, men ellers ser jeg ikke noe stort problem.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Så blås i det da, betal heller via nettsiden til organisasjonen. Er ikke vanskelig.


Sier ikke at det er vanskelig. Sier ikke at det er et problem. Sier at det er irriterende. Foreslår at du leser hva jeg skriver før du legger inn ord i munnen på meg.
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Siterer Archana:
Sier ikke at det er vanskelig. Sier ikke at det er et problem. Sier at det er irriterende. Foreslår at du leser hva jeg skriver før du legger inn ord i munnen på meg.


Leste du i det hele tatt den andre delen av innlegget, der jeg til dels sier at jeg er enig med deg?
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!