Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Hvilken bok leser du nå?


Akkurat starta med Essential Captain America vol 1 , liker den så langt
  • 0
  • Los
  • Los
Jeg leser Cinefex, et blad som skriver om prosessen bak spesialeffektene i filmer. Bladet startet i 1981 om jeg ikke tar feil, og gis ut den dag i dag. Det finnes nå i fantastisk ipad format, så jeg kjøpte Blade Runner utgaven og begynte med det
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Leser den siste boka i Harry Potter serien, en god serie indeed. Lenge siden jeg har lest bøkene.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Jens Bjørneboe - Jonas

Denne skal visst være kjent. Forfatteren virker også som en spennende fyr. Han støttet blant annet Israel.

Siterer Taktikkeren:
en god serie indeed

Verdens beste!
  • 0
Startet nettopp på Silmarillion. Det blir nok gøy.
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
Siterer Mexis:
Denne skal visst være kjent. Forfatteren virker også som en spennende fyr. Han støttet blant annet Israel.


Hvis du ikke kjenner til Jens Bjørneboe, anbefaler jeg å lese om han på wikipedia elns. Karen er litt av en historie i seg selv.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Karen er litt av en historie i seg selv.

Har skummet gjennom. Offentlige personer som tar selvmord må jo ha hatt et interessant liv.
  • 0
Siterer Mexis:
Har skummet gjennom. Offentlige personer som tar selvmord må jo ha hatt et interessant liv.


Ja, og ikke bare det, heller.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Ja, og ikke bare det, heller.

Har du forresten lest noe av ham?
  • 0
Jeg har lest to perifære bøker av ham. Bestialitetens historie regnes vel som de beste bøkene hans, så jeg ville startet der. Har lest et lite utdrag derfra, og det var interessant.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Nå leser jeg Myrbråtenfortellingene av Thure Erik Lund. Det er en samling av hans fire bøker om Tomas Myrbråten. Sikkert noe av det mest egenartede i norsk samtidslitteratur. Anbefales for «åndsmennesket».

Sitatet under er forresten hentet fra Grøftetildragelsesmysteriet i denne boka.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Generation Kill av Evan Wright. Har lest den før, men det begynner å bli noen år, og det er jo slik en bra bok! Det er altså boken som serien "Generation Kill" er basert på.
  • 0
Er snart ferdig med The Bell Jar. De to første tredjedelene er om hvordan det er å være kvinne under den kalde krigen, med sterke, definerte kjønnsroller og seksuell stigmatisering. Den siste tredjedelen (så langt) omhandler hovedpersonens depresjoner og selvmordstanker grunnet et liv som føles meningsløst. Jeg trodde den skulle være ganske sterk, men sålangt føler jeg meg på ingen måte emosjonelt investert i hovedpersonen. Tror Sylvia Plath skriver hovedpersonen for ærlig og direkte til at det fungerer. Jeg føler ikke at hovedpersonen er deprimert, bare at hun har selvmordstanker fordi hun irritererer seg over bagateller i hverdagen.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Er snart ferdig med The Bell Jar. De to første tredjedelene er om hvordan det er å være kvinne under den kalde krigen, med sterke, definerte kjønnsroller og seksuell stigmatisering. Den siste tredjedelen (så langt) omhandler hovedpersonens depresjoner og selvmordstanker grunnet et liv som føles meningsløst. Jeg trodde den skulle være ganske sterk, men sålangt føler jeg meg på ingen måte emosjonelt investert i hovedpersonen. Tror Sylvia Plath skriver hovedpersonen for ærlig og direkte til at det fungerer. Jeg føler ikke at hovedpersonen er deprimert, bare at hun har selvmordstanker fordi hun irritererer seg over bagateller i hverdagen.


Jeg kjenner ikke så godt til Plath, men jeg trodde hun bare skrev dikt. Visste ikke noe om denne boken. Aner en viss selvbiografi her, siden hun tok sitt eget liv.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Jeg kjenner ikke så godt til Plath, men jeg trodde hun bare skrev dikt. Visste ikke noe om denne boken. Aner en viss selvbiografi her, siden hun tok sitt eget liv.


Ja, The Bell Jar er den eneste romanen hun skrev, og hun begikk selvmord rett etter at den ble publisert. Den er nok relativt biografisk i forhold til protagonistens følelsesliv, væremåte og syn på verden.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Ja, The Bell Jar er den eneste romanen hun skrev, og hun begikk selvmord rett etter at den ble publisert. Den er nok relativt biografisk i forhold til protagonistens følelsesliv, væremåte og syn på verden.


Høres ikke som den slo helt an hos deg, fra det forrige innlegget vel å merke.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Høres ikke som den slo helt an hos deg, fra det forrige innlegget vel å merke.


Den er ikke dårlig, synes jeg. Forventningene om at den skulle være ganske neppå stemte bare ikke overens med hvordan jeg leste boken. Den er på ingen måte dårlig skrevet, men jeg hadde et ønske om å føle noe når jeg leste den. Vanligvis pleier jeg enkelt å komme i en melankolsk stemning, men denne boken klarte det ikke.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Innimellom den forrige boka leser jeg Fuglane av Tarjei Vesaas. Den er enkelt skrevet, men mye kommer fram likevel. Har bare lest rundt 50 sider, men vi får se om den fortjener den statusen den har fått.

Siterer The Heretic:
Den er ikke dårlig, synes jeg. Forventningene om at den skulle være ganske neppå stemte bare ikke overens med hvordan jeg leste boken. Den er på ingen måte dårlig skrevet, men jeg hadde et ønske om å føle noe når jeg leste den. Vanligvis pleier jeg enkelt å komme i en melankolsk stemning, men denne boken klarte det ikke.


De beste bøkene får deg til å reagere, men man kan jo like bøker uten at det tar helt av.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Mexis:
Siterer remote:Ja, og ikke bare det, heller.
Har du forresten lest noe av ham?


Han har også lest "Uten en tråd", men han glemte å skrive det..
-Kill -Loot -Return.
  • 0
Leser Løping - en verdenshistorie av Thor Gotaas. Jeg elsker alt som har med løping å gjøre, og det står ganske mye interessant her inne.

Siterer bent_a:
Han har også lest "Uten en tråd", men han glemte å skrive det..


Jeg har bare lest toeren.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Leser diktsamlingen God morgen og god natt av Nils-Øivind Haagensen. Den ble nominert til nordisk råds for noen år siden. Så langt en morsom og barnslig diktsamling.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Ble ferdig med A Feast for Crows på mandag, og hoppet rett over på A Dance With Dragons og er nesten 200 sider på vei. Noe som tilsier ca 1000 sider igjen før jeg kan si at jeg "endelig" kan vente på den sjette boken i serien...
  • 0
Holder på med Essential Avengers vol1 .
Morsomt å lese de første Avengers historiene
  • 0
Har nå begynt på This Is Where I Leave You som jeg kjøpte for et halvt år siden. Det er en ganske morsom, lettlest bok. Er omtrent på side 60 nå og jeg har humret forsiktig på innsiden ved et par anledninger, setningene hans er genialt konstruert i henhold til humorsjangeren. Boken føles omtrent som 70 % Arrested Development og 30 % Six Feet Under, så om noen er fan av disse seriene, kan jeg anbefale boka. Dette er faktisk den første boka jeg leser som er direkte humor.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Opp i flammer, 2. bok i serien the Hunger Games.

Litt spennende, litt bedre en eneren, i den sammenheng at den går litt utafor distrikt 12.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!