Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Hvilken bok leser du nå?


For tiden leser jeg "Innsirkling" av Carl Frode Tiller sammenheng med Ungdommens kritikerpris (se den nyeste bloggen min). Boken er forbausende bra, forfatteren er utrolig flink til å beskrive folks innerste følelser, følelser som vi i 99 % av tilfellene skjuler for de vi omgås med. Anbefales til de som ikke har noe imot norske romaner som ikke er episke (ikke det at jeg har noe imot episke romaner ) men som en likevel gir en mange inntrykk og som en kan lære mye av.

Siterer Zechez:
På Mandag, Neste uke, Drar jeg til USA, og på flyet begynner jeg å lese "Harry Potter: Dødstalismanene(?)". Vet ikke helt hva boken heter, da jeg egentlig ikke har den enda...


Å, din heldiggris Jeg har lest den engelske og klør ette å lese den norske oversettelsen. Er nemlig veldig interessert i oversetting generelt, og Torstein Bugge Høverstad er min yndlingsoversetter Det er også han som har oversatt bøkene i serien "Den mørke materien".
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Siterer michae2109:
Å, din heldiggris Jeg har lest den engelske og klør ette å lese den norske oversettelsen. Er nemlig veldig interessert i oversetting generelt, og Torstein Bugge Høverstad er min yndlingsoversetter Det er også han som har oversatt bøkene i serien "Den mørke materien".

Jeg har også lest den engelske versjonen og skal lese den på norsk etter at lillesøseren min har fått den.
Det er jo Torstein Bugge Høverstad som har oversatt Ringenes Herre også. Han er vel set på som den beste norske oversetteren, selv om ikke alle liker måten han oversetter navn på.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Ser ikke hva som er galt med oversettelsen hans av navn egentlig..
Han blir jo beskylt for å være pedofil fordi det heter RUMPEldunk..
Temelig vakt sier nå jeg..
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer Strategist:
Citerer Filimonki et Gylne Kompasset er bare første del i en trilogi som heter "Mørk Materie"
Jeg har lest hele serien.

*Mørk Materie: Det Gylne Kompasset
*Mørk Materie: Den Skarpeste Kniven
*Mørk Materie: En kikkert av rav

Kjempe bra serie!
Helt enig. Veldig bra bøker.


Ikke bare en bra serie, men ---den beste--- serien imo. Slår alt i samme sjanger som jeg har lest hvertfall.

Og jeg liker ikke Harry Potter oversettelsen. Liker ikke de oversatte navnene og liker mye bedre generelt å lese de på engelsk.
PLUMBO - NORGES ORIGINALE AVLØPSÅPNER GJENNOM GENERASJONER
  • 0
Siterer Plumb0:
Ikke bare en bra serie, men ---den beste--- serien imo. Slår alt i samme sjanger som jeg har lest hvertfall.

Hvis du tenker på fantasy-sjangren som helhet, så kan du ikke ha lest Ringenes Herre... Mørk Materie er bra, men LotR er best!

Siterer Plumb0:
Og jeg liker ikke Harry Potter oversettelsen. Liker ikke de oversatte navnene og liker mye bedre generelt å lese de på engelsk.

Jeg har ikke noe imot oversettelsene. De er bra, men det er selvsagt mye bedre å lese boker på originalspråket.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg leser bøkene på norsk fordi navnene er mye enklere å huske..
Men bøkene er definitivt best på engelsk..
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer Filimonki:
Det Gylne Kompasset er bare første del i en trilogi som heter "Mørk Materie"
Jeg har lest hele serien.

*Mørk Materie: Det Gylne Kompasset
*Mørk Materie: Den Skarpeste Kniven
*Mørk Materie: En kikkert av rav

Kjempe bra serie!


Visste jeg hadde sett navnet Det Gylne Kompasset før jeg så filmen. Leste foresten Harry Potter og Dødstalismanene ferdig igår Meget god bok bok, men slutten var litt skuffende...
"Objection!"
  • 0
Siterer Strategist:
Jeg har også lest den engelske versjonen og skal lese den på norsk etter at lillesøseren min har fått den.
Det er jo Torstein Bugge Høverstad som har oversatt Ringenes Herre også. Han er vel set på som den beste norske oversetteren, selv om ikke alle liker måten han oversetter navn på.


Ja, jeg har virkelig nytt å lese oversettelsen av Ringenes Herre. Jeg for min del er veldig glad i oversettelsene, i mine øyne er de både gode, oppfinnsomme og artige. Jeg leser selvfølgelig også de engelske versjonene, da originalspråket tross alt er originalspråket

Men at mange misliker oversettelsene av navn er jeg veldig klar over, du skulle ha hørt hvordan noen av vennene mine klager over navnene.
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
For meg virker det som om mange av dere leser mye fantasy, men på norsk?

Jeg for min del holder meg veldig langt unna det. Jeg leser bare fantasy på engelsk, men det kommer til å komme et unntak, tror jeg. Jeg har lest på Eragon og Den Eldste på norsk, så jeg lurer på om jeg skal lese siste på norsk også, men jeg er neimen ikke sikker. Det tar jeg når det kommer.

Btw, vet noen når den kommer? Tatt en stund siden siste bok, selv om det ofte kan ta tid. Pullman, forfatteren bak Mørk Materie-serien, brukte 3 år på siste bok.
Veni vidi vici
  • 0
Siterer Strategist:
Citerer Plumb0:

Ikke bare en bra serie, men ---den beste--- serien imo. Slår alt i samme sjanger som jeg har lest hvertfall.


Hvis du tenker på fantasy-sjangren som helhet, så kan du ikke ha lest Ringenes Herre... Mørk Materie er bra, men LotR er best!


Jeg har nok det gitt men synes den blir for lang og det skjer litt lite til tider, som da kan vare ganske lenge.

Lagt til 2007-12-12 23:06:
Forresten, noen som har lest Phenomena her? synes bøkene er ganske så bra, men kan selvsagt ikke måle seg med den mørke materien!
PLUMBO - NORGES ORIGINALE AVLØPSÅPNER GJENNOM GENERASJONER
  • 0
Siterer Plumb0:
Forresten, noen som har lest Phenomena her? synes bøkene er ganske så bra, men kan selvsagt ikke måle seg med den mørke materien!

Jeg skulle lese den første Phenomenia boka på skolen, like etter den kom ut. Vi hadde hatt besøk av forfatteren.
Det er en av de veldig få gangene jeg ikke har fullført en bok jeg har startet på. Den var utrolig kjedelig.

Det er dog mulig jeg leser den senere bare for å kunne si at jeg faktisk har lest hele og vet hva jeg snakker om.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Plumb0:
Jeg har nok det gitt men synes den blir for lang og det skjer litt lite til tider, som da kan vare ganske lenge.


Sier du at magien til den aller beste fantasy boken har gått deg hus forbi?

Det Tolkien har gjort i den boka er ikke annet en utrolig. Det er et mesterverk, som står uten noen reell utfordrer til sin tittel.
Veni vidi vici
  • 0
Siterer Xenphon:
Btw, vet noen når den kommer? Tatt en stund siden siste bok, selv om det ofte kan ta tid. Pullman, forfatteren bak Mørk Materie-serien, brukte 3 år på siste bok.

Den kommer i sommeren 08 engang har jeg hørt. På engelsk.

Siterer Plumb0:
Forresten, noen som har lest Phenomena her?

Jeg har det..
Syns bøkene er litt bra, men de har temelig stor dødpunkt diverse plasser..
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer Plumb0:
Jeg har nok det gitt men synes den blir for lang og det skjer litt lite til tider, som da kan vare ganske lenge.


Jeg synes LOTr er konge. Det er så bra skrevet at det er bra selv når det ikke skjer noe. Jeg liker Narnia enda bedre enn LOTR da

Lagt til 2007-12-13 13:16:
Siterer Xenphon:
Citerer Strategist:Jeg har nok det gitt men synes den blir for lang og det skjer litt lite til tider, som da kan vare ganske lenge.

Sier du at magien til den aller beste fantasy boken har gått deg hus forbi?

Det Tolkien har gjort i den boka er ikke annet en utrolig. Det er et mesterverk, som står uten noen reell utfordrer til sin tittel.


Det var Plumb0 som sa det, ikke Strategist, bare for å si i fra
Jeg skulle ønske at Jokke var i live, vi hadde passa sammen vi. Vi kunne vandra rundt i Oslos gater, på jakt etter eventyr!
  • 0
leser ikke bok for tiden.. håper noen gir meg bøker til jul så jeg kan begyne å lese igjen.. artig å lese
Bygones
  • 0
Siterer blackrogue:
Jeg synes LOTr er konge. Det er så bra skrevet at det er bra selv når det ikke skjer noe. Jeg liker Narnia enda bedre enn LOTR da


Jeg forstår ikke helt hvordan du synes at Narnia er bedre, men det kan kanskje være at du er mer fan av det litt mer barnslige, for de bøkene er ment på personer litt yngre enn det LotR var.

Siterer blackrogue:
Det var Plumb0 som sa det, ikke Strategist, bare for å si i fra


Det går litt fort med siteringene
Veni vidi vici
  • 0
For tiden leser man Discoworld-serien av Terry Pratchett!

Og for de av dere med ekstra peil på pek og klikk så har LucasArts faktisk gitt ut noen Discworld-spill.

Hvis noen av dere liker Haikerens Guide til Galaksen, er bøkene om Discworld ganske like. Det er nesten som om Douglas Adams skulle skrevet fantasy (selv om akkurat det ville blitt langt bedre)

Handler om en litt forvirret, pysete og heldig trollmann - som egentlig ikke er en trollmann (ved navn Rincewind) Og hans venn Twoflower; en knakende naiv tulling som tar imot selv den verste form for dødsfarlig situasjon med åpne og smilende armer. Bøkene finnes på norsk også

EDIT: I første setning skal det stå Discworld, ikke DiscOworld. Hahah xD
Alltid beret! sa motespeideren.
  • 0
Jeg er også enig med Suppe her. Helt klart Lotr er en bra bok men JEG synes både Narnia og Den mørke materien er bedre serier. Dere synes kanskje noe annet, men det får være deres synspunkter.
PLUMBO - NORGES ORIGINALE AVLØPSÅPNER GJENNOM GENERASJONER
  • 0
Ingen ting slå LOTR...
Det er umulig..
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer 42:
For tiden leser man Discoworld-serien av Terry Pratchett!

Og for de av dere med ekstra peil på pek og klikk så har LucasArts faktisk gitt ut noen Discworld-spill.

Hvis noen av dere liker Haikerens Guide til Galaksen, er bøkene om Discworld ganske like. Det er nesten som om Douglas Adams skulle skrevet fantasy (selv om akkurat det ville blitt langt bedre)

Handler om en litt forvirret, pysete og heldig trollmann - som egentlig ikke er en trollmann (ved navn Rincewind) Og hans venn Twoflower; en knakende naiv tulling som tar imot selv den verste form for dødsfarlig situasjon med åpne og smilende armer. Bøkene finnes på norsk også

EDIT: I første setning skal det stå Discworld, ikke DiscOworld. Hahah xD


Kom til bok 16 så orka jeg ikke mer De to første var best så dabbett det litt av for min del.
Blå...
  • 0
Siterer Aleksander_M:
Citerer 42:For tiden leser man Discoworld-serien av Terry Pratchett!

Og for de av dere med ekstra peil på pek og klikk så har LucasArts faktisk gitt ut noen Discworld-spill.

Hvis noen av dere liker Haikerens Guide til Galaksen, er bøkene om Discworld ganske like. Det er nesten som om Douglas Adams skulle skrevet fantasy (selv om akkurat det ville blitt langt bedre)

Handler om en litt forvirret, pysete og heldig trollmann - som egentlig ikke er en trollmann (ved navn Rincewind) Og hans venn Twoflower; en knakende naiv tulling som tar imot selv den verste form for dødsfarlig situasjon med åpne og smilende armer. Bøkene finnes på norsk også

EDIT: I første setning skal det stå Discworld, ikke DiscOworld. Hahah xD

Kom til bok 16 så orka jeg ikke mer De to første var best så dabbett det litt av for min del.


Oisann, jeg er bare på bok 3. Tror ikke interessen kommer til å holde så langt som til 16 xD
Alltid beret! sa motespeideren.
  • 0
Det er en sykt lang serie. For å være ærlig var det vel kun de to første som virkelig var gode Men jeg leste mange i håp om at de skulle vende tilbake til det gode gamle... Angrer egentlig på at jeg leste så langt, kunne sikker gjort noe annet Haikerens Guide Til Galaksen er best da
Blå...
  • 0
Siterer Plumb0:
Jeg er også enig med Suppe her. Helt klart Lotr er en bra bok men JEG synes både Narnia og Den mørke materien er bedre serier. Dere synes kanskje noe annet, men det får være deres synspunkter.


LotR er oppstandelsen til fantasy, og det har rett og slett ikke vært bøker siden som er bedre enn det. Selve universet er så kompleks og utrolig at man skulle ikke tro det. Det at han skrevet bøker som Silmarillion og Hobbiten også sier jo litt om hvor stort det er.

Nei, LotR er det beste man finner. Dere kan prøve å si noe annet, men det er bare tullprat i mine ører Greit, det finnes masse bøker som er meget gode, men det mangler det ekstra som gjør at de aldri kan bli bedre enn LotR. Det finnes ikke en mer detaljert og godt beskrevet verden en Middle-Earth.

Tenk dere verden vi kjenner fra filmen + en annen verdensdel på samme størrelse, hvis ikke større, som er beskrevet utrolig godt i Silmarillion + landet til Valaene.
Veni vidi vici
  • 0
Det er mer en det Xenphon nevner også..
Selv om det ikke står så godt beskrevet er det også andre land.
Blant annet Austringenes, og Haradarim sitt(om de ikke er det samme folket, kommer ikke helt på)..

Tolkien hadde garantert planlagt å skrive mer..
Sønnen hans holder på å sette sammen historiene hans..
Det nyeste er Hurins Barn..
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Jeg har aldri sagt den er dårlig... Men jeg liker den rett og slett ikke så mye som jeg liker både Narnia og Den mørke materien. Det er nok mye på grunn av at jeg så filmene før jeg leste boka men lotr er absolutt ikke dårlig.
PLUMBO - NORGES ORIGINALE AVLØPSÅPNER GJENNOM GENERASJONER
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!