Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Hvilken bok leser du nå?


Har omsider lest ferdig Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik av Friedrich Nietzsche. Har aldri lest en så tunglest bok. Noensinne. Det er definitivt noe jeg trenger å lese mange ganger til for å fordøye, og jeg leste alt omtrent tre ganger på første gjennomlesning for å få med meg det som sto (enda den var oversatt til norsk). Kanskje ikke verdens klokeste idé å begynne på den boka som går for å være blant de tyngste til Nietzsche.

For de som lurer så handler boka om den intellektuelle dikotomien til Appolon/Dionysus representert gjennom den greske tragedie. Grekerne innså at deres bunnløse tilværelse ga mening gjennom pinselen i den greske tragedie. Definitivt interessant, og Nietzsche har et enormt talent til å fange leseren gjennom hans genuine skriftspråk.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Friedrich Nietzsche


Har lest Hinsides godt og ond i en god norsk oversettelse. Nietzche er en filosof som skriver ektremt litterært, derfor kan han også være interessant for en litterat som ikke er så dedikert til selve filosofien. Har er en tunglest fyr, ja, men man kan nesten ikke forvente annet.

Akkurat nå leser jeg Uroens bok av Fernando Pessoa. Han skrev fra 1910-35, sånn cirka. Han var en fyr som holdt seg for seg selv og etterlot en koffert med over 27.000 tekster. Det går for å være litteraturhistoriens største funn noensinne. Så langt mener jeg det er ekstremt bra. Han kan nok kalles en dagbokforfatter som skriver selvutleverende og veldig godt om seg selv.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Nietzche er en filosof som skriver ektremt litterært, derfor kan han også være interessant for en litterat som ikke er så dedikert til selve filosofien.


Enig. Selv om jeg oppdaget og skaffet meg en bok av Nietszche hovedsakelig fordi jeg deler og/eller finner mange av hans filosofier og hans nihilistiske synspunkt generelt interessant, er det en forfatter som skriver mye i aforismer og tvetydig språk. Antar at jeg skal skaffe meg Antikrist eller Slik talte Zarathustra - som er den boken Hinsides godt og ondt er bygget videre på - til neste gang.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Ble "nylig" ferdig med Dreamseller av Brandon Novak. Handler om hans liv som gikk fra profesjonell skateboarder til heroin avhengig og hjemløs. Veldig bra, ærlig og til tider sjokkerende bok. Anbefales.

Du har forresten kanskje sett han på Viva La Bam, da han er den slasken som har bodd hos Bam Margera de siste åra. Historien bak de trøtta øya og den slappe holdningen hans er interessant å lese, for å si det mildt.
  • 0
Driver å leser "Våpen, pest og stål". Veldig intressant bok om hvorfor den hvite mann er den mest sukssesfulle av alle folkeslag. F.eks. hvorfor ikke folk som bodde i afrika, der menneske rasen har sitt utspring.
Jeg var her
  • 0
Siterer The Heretic:
Antikrist eller Slik talte Zarathustra - som er den boken Hinsides godt og ondt er bygget videre på - til neste gang.


Zarathustra er vel også en fortelling? Har ikke lest den eller så mye om den. At han skriver i aforismer er sant, og han har en del minneverdige sitater. Tvetydigheten gjorde ham så vanskelig for meg. Jeg fikk liksom ikke noe distinkt ut av ham, bare masse forskjellige synspunkter.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Leser "De gales hus" av Karin Fossum atm.
  • 0
Under en hårdere himmel av selveste Jens Bjørneboe

Det står skrevet helt innledningsvis i boken, i et lite hjørne: Denne boken er tilegnet dem som er for unge til å være medskyldige. Personlig så treffer det meg rett i hjerterota og sier ganske mye om hvor viktig og nært dette temaet stod Bjørneboe som forfatter og vitne til rettsoppgjøret etter krigen.

Romanen er skrevet i jeg-person og vi følger en gruppe dagligdagse mennesker fra 30-årenes revolusjonære tankegang og fram til frigjøringen og oppgjøret med "landsforræderne" etter krigen. Den dag i dag stikker også Bjørneboes anklage frem: Var rettsoppgjøret rettferdig? I 1957 vakte romanen stor oppsikt og kunne knapt leses... I dag kan man ikke unngå lese den. Selv har jeg ikke lest boken ferdig men har allerede innsett at dette er en bok som har satt sine spor i Norges litteratur, kanskje jeg overdriver litt, men det er definitivt en kritisk roman som tar opp noe som var tabu å ta opp tilbake på 50-tallet, i etterkrigstiden.

Bitches. Read it.
When in doubt, make a fool of yourself. There is a microscopically thin line between being brilliantly creative and acting like the most gigantic idiot on earth. So what the hell, leap.
  • 0
Three Rings for the Elven-kings under the sky,
Seven for the Dwarf-lords in their halls of stone,
Nine for Mortal Men doomed to die,
One for the Dark Lord on his dark throne,
In the Land of Mordor where the Shadows lie.
One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all and in the darkness bind them,
In the Land of Mordor where the Shadows lie.

Jepp, leser om brorskapets episke reise <3
The only purpose of life, is to give life purpose!
  • 0
Do androids dream of Electric Sheep? av Phillip K. Dick

Har bare fått lest bittelitt, men det er så langt veldig bra. Det er en stund siden jeg leste en bok sist, men jeg håper at jeg med denne klarer å pirre leselysten min igjen.
  • 0
Begynte med The Definitive Wolverine for et par dager siden.
Det er en samling med mange Wolverine serier, blant annet : Hans første møte med Hulk, X-Men, en one off med Spider-Man VS Wolverine etc
You tell me to get a life?Well I have an answer for you: I'm a gamer, I don't need to get one, I have many lives:D
  • 0
Har nettopp startet på Towers of Midnight, den 13ende boka i Wheel of Time-serien. Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg når jeg er ferdig med denne, ettersom den 14ende og avsluttende boka ikke er utgitt ennå.

Regner med at folk anbefaler Game of Thrones? Kanskje noen andre fantasy-serier?
There is a sufficiency in the world for man's need but not for man's greed ~ Mohandas K. Gandhi
  • 0
Siterer Decyfer:
Regner med at folk anbefaler Game of Thrones?

I aller høyeste grad. Beste fantasy jeg har lest siden Ringenes Herre. Er snart ferdig med A Feast for Crows, fjerde bok i den serien. Er med nød og neppe at jeg greier å legge den fra meg.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Nå holder jeg på meg Uroens bok av Fernando Pessoa. Den kommer til å ta lang tid å fullføre.

Etter hans død, ble det funnet 27.000 upubliserte tekstfragmenter i hans koffert. I denne boken er de redigert sammen, noe som utgjør mange år med evinnelig innsikt i menneskelivet.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Da ble jeg ferdig med A Feast for Crows. Vurderer nå om jeg skal kjøpe meg femte bok, A Dance With Dragons. Eventuelt lese siste bok i Eragon-serien, Inheritance, som kommer ut om ikke så lenge først.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Motherfuckings Faulkner. Vanskelige greier. "Larmen og vreden". Boken har ikke kapitler. Leser masse på nettet om at boken (og fyrens øvrige verk) må sees på som en "symfoni", og ikke et vanlig narrativt kulturprodukt, men faen da. Lettere sagt enn gjort. Får vel lese hele, og se hvor jeg står. Føles som om jeg LESER The Tree of Life eller noe, bare at Larmen&Vreden er mer jordnær.
End of line, be excellent to each other.
  • 0
"Do Androids Dream of Electric Sheep?" og venter på å få "Neuromancer" i posten. Tror også jeg skal bestille "The gun seller".
  • 0
Vondt og Vakkert - Vold i audiovisuelle medier av Anne Gjelsvik. Pensum selvsagt, men er et ganske spennende tema.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer Kronoz:
Eventuelt lese siste bok i Eragon-serien, Inheritance, som kommer ut om ikke så lenge først.


Ahh, minner meg på at jeg må få leselysten i gir, så jeg får lest ferdig Brisingr.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Er på vei igjennom The Lost World: Jurassic Park en gang til. Fortsatt favoritten. Ellers venter jeg på en ny Dexter-bok, men med tanke på at den forrige kom for ikke så veldig lenge siden blir det nok litt ventetid. Har også Game of Thrones-lydbok klar, så jeg har da noe lesestoff når jeg er ferdig med dinosaurparken enda en gang.
  • 0
The Lost Empire Of Atlantis: History's Greatest Mystery Revealed

Dette er den første boka av Gavin Menzies jeg leser, liker den allerede enda så lite jeg har lest
You tell me to get a life?Well I have an answer for you: I'm a gamer, I don't need to get one, I have many lives:D
  • 0
Leser for tiden 1984 av George Orwell i forbindelse med fordypningsoppgaven i norsk. Den norske oversettelsen er ikke nevneverdig god. Interessant samfunn som presenteres, og man får et spennende innblikk i hvordan verden kunne ha sett ut i dag. Vil dog ikke gå så langt som å anbefale den (ut ifra inntrykket jeg har fått av å lese 2/3 av den).
But there's no sense crying over every mistake. You just keep on trying till you run out of cake.
  • 0
Kjøpte nettopp kindle-utgaven av Inheritance. Siste bok i Eragon-serien. Skal starte med den snart.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Neuromancer, lest de første hundre sidene og så langt virker boka ganske god.
  • 0
Er ikke lenge til jeg er ferdig med Inheritance nå. Etter å ha lest store deler av <i>A Song of Ice and Fire</b> så blir det et ganske stort fall av kvalitet. Det merkes at Paolini stjeler som en ravn fra blant annet George RR Martin, Tolkien og Robert Jordan. Akkurat i denne boka så virker det som om han har lagt om skrivestillen sin totalt også. Hoppet mellom Brisingr og Inheritance kan nok virke litt rart. Uansett, så langt så virker det som om det blir en nogenlunde god konklusjon i alle fall.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!