Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Zombie survival guide!


  • LuXe
  • LuXe
Zombier er et kultikon. En gjenkjenner zombier hvor-en en ser dem, og de brukes i utallige filmer og spill. Vi mennesker har rett og slett en irrasjonell fascinasjon av de levende døde som muligens kan kobles med vår frykt og vårt ønske av å bli skremt.

Men over til innholdet i denne tråden. Jeg plukket nemlig opp en bok for ikke så lenge siden, en bok som jeg synes var skikkelig bra! Denne boken var rett og slett en beskrivelse av zombier, taktikker mot zombier og til slutt en del historier rundt dette.

Boken fastsetter først grunnprinsippene, og definerer klart hva en zombie er, hvor rask den er og hvor smart den er. Den fastsetter hva den spiser, og hvordan overleve i en storby.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Zombie_Survival_Guide

http://www.randomhouse.com/crown/zombiesurvivalguide/

Her kan dere lese i mer dybde om boken, og dens innhold.

Denne boken inneholder rett og slett alt når det kommer til zombier. Hvilke taktikker skal du bruke når du går igjennom et urbant område med zombier? Hvilke våpen burde du bruke, og hvordan bruke dem? Hvordan holde ut et siege med zombier, og/eller lage et slags fort? Hvordan fungerer zombier under vann/til klatring?

Hva burde en gjøre når en beveger seg over landet eller lett befolkede områder? Hvordan burde en rasjonere mat og hva burde en gjøre? Burde en bevege seg i grupper, og isåfall hvilke taktikker skal en bruke?

Alt dette kan leses i boken.

Denne tråden er for diskusjon av zombier generellt, og rundt denne boken. All diskusjon er selvfølgelig rent hypotetisk.
  • 0
Hadde tenkt å kjøpe denne boken jeg... Meeeen.......Det ble et spill istedet....
Musikk > Film > Spill
  • 0
Ah, denne gullkalven har jeg sett i bokhyllene. Det finnes jo disse bøkene også "How to Survive a Rampaging Robot Attack" og "Ninjas Are Totally Awesome" Eller tar jeg feil?

Zombier er skadedyr på lik linje med kakerlakker - bare så smått skumlere, selvsagt

("How to Survive a Robot Uprising" heter den andre boka)
Alltid beret! sa motespeideren.
  • 0
denne har jeg lest den er kjempenyttig, hvis zombier noen gang våkner til live og prøver å spise hjernene våre vet jeg nøyaktig hva jeg skal gjøre
I come upon a silver, striped mushroom and I fa la la la ly la ly.
  • 0
Dette er akkurat det man trenger. en zombiesurvival bok.

men, hva er fordelene ved å befinne seg i et storsenter ved et utbrudd, og hva er ikke en fordel?
Bytta til nicket K!M
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer Razorsharp:
men, hva er fordelene ved å befinne seg i et storsenter ved et utbrudd, og hva er ikke en fordel?

Ifølge boken er dette noe som potensiellt kan holde deg der i årevis, men som det viser seg, er ikke de fleste storsenter bygd for å tåle ett stort angrep av zombier. (Da snakker vi over 50) De har som oftest store glassvinduer som dekker store veggareal, og disse (selv om det kan ta uker å ødelegge dem) vil til slutt tas ned av zombier som vil komme seg inn. Det er ikke også bare dette, men folk vil generellt antageligvis prøve å komme seg til disse sentrene, og butikkeiere samt sikkerhetsvakter vil være der. Disse vil i begynnelsen uten planer være et enkelt bytte for zombier, så når du måtte møte zombier i potansiellt alle kriker og kroker som finnes i kjøpesenteret, samt masse ødelagt fasade.

Med andre ord; Unngå kjøpesentrene. Boken sier at du heller burde lete etter lagerhus, da disse er mye enklere å forsvare og barrikadere, samt at en kan (om en klarer) lagre vann og mat der. (Bra forsvar, store, åpne og som oftest bare en inngang) Men til slutt om alt varer lenge vil en drives bort og sjansene for overlevelse synker drastisk.
  • 0
dessuten etter alle disse zombiefilmene (feks Dawn Of The Dead), vil det være mange som søker tilflukt i kjøpesentere. Dermed vil alt det som er positivt ved tilflukt i kjøpesentere være til ingen nytte. når 200 mennesker skal leve på det som er i hyllene på rema 1000, varer det ikke særlig lenge. og dessuten blir de sanitære forholdene utrolig dårlig når vann ettervært ikke lenger blir tilgjengelig.
Bytta til nicket K!M
  • 0
  • RDB
  • RDB
LuXe/Noen andre som har peiling:

Hva gjør egentlig zombier når de ikke kan se mat?
Står de bare i ro, eller beveger de seg mye? Og gjør de det isåfall i flokk, eller individuelt?

For jeg har en hytte som ligger ute i ødemarken, et godt stykke fra nærmeste bygd, og når du er der så er telefon-ledninger det eneste teknet på sivilasjon å se.

De eneste gangene vi ser folk der er noen få fiskere en gang iblant, siden hytten ligger ved et lite vann. Hytten er dog veldig liten, og den eneste elektrisiteten vi har er solceller. Og det er utrolig åpent, der den ligger. Ingen trær. Bare masse hauger og fjell (det er masse saue-beiteområde rundt her).

Er dette et smart sted å være? Kommer vel mye ann på hvordan zombier oppfører seg?
  • 0
ikke hvis du her set cabin fever
Bygones
  • 0
Det handlet jo om et kjøttetende virus det.
:D <3<3<3
  • 0
Siterer RDB:
Er dette et smart sted å være? Kommer vel mye ann på hvordan zombier oppfører seg?


zombier er som regel i flokk, og da tror jeg de heller oppsøker tettbygde steder enn en hytte 20 mil ut i ødemarken. så ja, jeg tror det er ett ganske sikkert sted, bare du klarer å bygge det om til et sted det er enkelt å forsvare.

men man kan aldri være sikker, det kan finnes zombiesauer og

men det er også mange forskjellige typer zombier,


treige og dumme zombier ( resident evil )


raske og smarte zombier (dawn of the dead, 28 days later)

^
desverre er dette typen du har størst sjans å møte på siden zombienes prestasjoner er bare begrenset av de fysiske prestasjonene til kroppen den bruker. de fleste kan løpe i 15 - 20 kilometer i timen, og når zombiene (antagelig) ikke kan føle smerte, gjør dette dem mulig til å løpe lengre distanser enn oss siden de ikke er hemmet av smerte

men der igjen gjør dette dem klønete siden de ikke kan ordentlig kontrollere kroppen de er i uten følelser.

ninja zombier...
Bytta til nicket K!M
  • 0
saue zombiene---- GRøssssssssss
Bygones
  • 0
bææ bææ bææWRAAAAAH!

man kan aldri vite...

zzz....
Bytta til nicket K!M
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer RDB:
Hva gjør egentlig zombier når de ikke kan se mat?

De lukter og hører, så etter at øynene deres er råtnet bort kan de fortsatt se deg ganske godt. De bruker alle sansene sine på lik basis.

Siterer RDB:
Står de bare i ro, eller beveger de seg mye?

Nei, de går ikke i flokk men de går mot alt som antyder at der er mat (mennesker) noe som betyr at mange antageligvis kommer på en gang. Pga deres enkle oppførsel kan de virke som flokkdyr men de er i realiteten bare dumme enkeltindivider uten noen form for koordinasjon eller intelligens.

Siterer RDB:
For jeg har en hytte som ligger ute i ødemarken, et godt stykke fra nærmeste bygd, og når du er der så er telefon-ledninger det eneste teknet på sivilasjon å se.

Med mindre denne hytten har vegger som er tykke som fy og vinduer med stårbarer så ville jeg ikke brukt den. Zombier vil rive ned eller ødelegge plasser de kan komme seg inn i denne hytten på mindre enn et par timer,så ikke føl deg trygg. Og om de tilfeldigvis kom, så måtte du ha en slagplan for hva du skulle gjøre under en eventuell brann eller når en av zombiene (som skjer uansett) klarer å komme seg inn. De ville ha funnet hytten din antageligvis under tilfeldig leting etter mat, men dette ville selvsagt vært diktert av hvor stort utbruddet var. Om det var større enn 100 zombier, så ikke føl deg trygg.

Siterer Razorsharp:
de fleste kan løpe i 15 - 20 km/t, og når zombiene (antagelig) ikke kan føle smerte, gjør dette dem mulig til å løpe lengre distanser enn oss siden de ikke er hemmet av smerte

Zombier beveger seg ved en lett halting, eller litt mindre enn en tung jogg om du vil. Om du er uoppmerksom, vil en flokk fort kunne innhente deg. Og ja, zombier kjenner ikke smerte, og de blir ikke utslitt da deres kropp ikke går på oksygen. (hvordan de får energien er ikke kjent, men det er antatt at bakteriell dekomposisjon fører til dette)

Det er viktig å vite at zombier faktisk kan være mer oppmerksomme enn oss. De rammes ikke av søvntrang, og de bruker mange sanser (bortsett fra syn) bedre enn oss, inkludert lukt. Derfor er det viktig å unngå dem så mye som mulig, om du prøver å være helt ender du som oftest opp som mat for zombiene.

Men for å overleve er basisprinsippene ganske faste om du bor i ett vanlig hus med to etasjer.

1; Fyll badekaret med vann, og fyll alle hule objekter du kan finne med vann(+ de som kan ta vann) selv om dette høres tåpelig ut, er tørste en stor fiende på lik linje med de levende døde.
2; Katalogiser våpen i huset, samt mat og utstyr.
3; Ta de beste våpnene, og saml opp all maten og rasjoner den.
4; Finn ut hva som er inngang/utgang i huset ditt og hvilken etasje som er over bakken og ikke kan nås utenfra.
5; Etter å ha samlet våpen, mat og vann, ødelegg trappen din. Ja, dette vil skape omtrent 100% sikkerhet fra de levende døde. Det er og viktig å barrikadere vinduer. Selv om de døde vil ødelegge dette, vil en knusende rute alarmere deg nok til at du vil kunne slippe unna.
6; Vent og hør etter redning. Eventuellt skriv noe på taket for å tiltrekke oppmerksomhet uten å alarmere zombier. Ikke lag lyd. Prøv å finn reflekterende speil, radioer eller andre midler til å kommunisere ved.
7; Ha en "exit strategy"! Dette er utrolig viktig om du verdsetter livet ditt. Husk at en brann/ulykke eller invasjon fra de døe kan skje ved uforutsette ting, så vær klar med en plass du kan slippe fort unna, og springe feks ut i skogen.

(Etter å ha sprunget ut i skogen må du følge en viss overlevelsesstrategi, men tar ikke den her)

Det er selvsagt strategier for andre typer hus/leiligheter og masse annet. Det beste er om du finner deg feks en oljeplattform, selv om dette er ekstremt usansynlig. På slike er sikkerhet null prioritet, de levende døde kan ikke nå opp. (Men du må kunne gro mat/fiske og muligens operere drillen for elektrisitet, pluss motstå metallkorrosjon, samt kunne operere distilleri for vann)
  • 0
Haha, konge tråd!
..Jeg hadde hatt ett stort problem hvis det ble en zombie-invasjon eller hva man kaller det. 0 våpen!
Hadde tatt med meg alt jeg klarte av vann og mat, et våpen (kniv, da) og kommet meg opp til et øde sted, samt et sted hvor jeg har oversikt, slik at ikke jævlene sniker seg innpå meg.

Å komme meg opp på taket til en av blokkene like ved her, hadde også vært noe jeg ville prioritert.

Tror jeg hadde dødd ganske kjapt, egentlig ..
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Jeg katalogiserte for morro skyld hjemme, og vi har 20 + kniver. (De fleste samleobjekter, skarpe og lange som fy) 2 hagler, 2 økser (en med langt skaft) en slegge og ett brekkjern.

Jeg ville tatt den lengste kniven pluss en øks med meg. Haglene er for jaktformål, så de ville vært hendige men vi har ikke skudd liggende (så langt jeg vet) så det er egentlig ikke så veldig verdt å ha med seg.

Jeg ville fulgt dette med å samle opp vann og mat i tredje-etasjen. Dette av flere grunner. Andreetasjen vår kan nås av en lett tilgjengelig veranda. Jeg ville deretter ødelagt trappen mellom andre og tredjeetasjen og ventet på å bli reddet. (Badet er i andreetasjen, så til vann hadde jeg tatt alle de ørten-tusen tomme pante-flaskene vi har liggende)

Fra tredje kan vi i nødstilfeller bruke stigen for å lage en provisorisk bro over på naboens platting, og deretter ha en nødutgang. Denne broen må vi opp på taket for å legge ut dog, men det er mulig. Om jeg hadde klart det, ville jeg flyttet badet opp, og deretter fyllt det gradvis med flasker. (Fått folk til å hjelpe å helle)

Her vil jeg estimere at vi kan holde ut i ca to uker. Hvis ikke redning har kommet innen to uker, tar vi et par dagers proviant og flykter, selv om vi da mest sansynlig vil endre opp døde.

Vi har politiradioer uten sperrede frekvenser, så vi kan kommunisere med politi/overlevende om dette blir mulig.
  • 0
Tror nok at jeg kanskje hadde sliti litt hvis Zombier plutselig våknet.. Faren min er politi så vi har nok våpen. Det lure ville kanskje være å gjemme seg på politistasjonen, grunnet radioen og at det er godt sikret. Men noe jeg lurte på er om de udøde er spesielt smarte? Tror ikke det selv, men er kjekt å vite...
"Objection!"
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer Hehemann:
Det lure ville kanskje være å gjemme seg på politistasjonen, grunnet radioen og at det er godt sikret.

Det er noe av det dummeste du kan gjøre. Det samme gjelder sykehus og bysentre. Problemet med en politistasjon er at alle vil til sikkerhet, så alle vi strømme til politistasjonen. Dette vil føre til full panikk og massehysteri nede ved politistasjonen. Forestill deg en masse med folk, svette, trøtte slitne og kanskje litt blod. Ikke bare vil dette trekke til seg zombier som en flue mot en lyspære, men det vil føre til at folk kanskje blir trampet ned, eller omkommer blant desperate folk. Her er det ikke bare zombiene som er fienden din, men folkene blant deg og.

Selv om tryggheten i en politistasjon er logisk, så blir det en felle rett og slett fordi det er ansett av folk som det trygge valget. Om feks abre en er infisert i den massen av folk, så vil den personen til slutt reanimeres. Da er politistasjonen lite mer enn en hermetikkboks full av zombier.

Nei, det er nok tryggere å holde seg hjemme i et slikt tilfelle.

Selv har jeg tenkt litt over nå hva jeg skulle gjøre når jeg eventuellt hadde flyktet fra huset. La oss si rent hypotetisk at jeg hadde 1 overlevende familiemedlem og to kompiser slik at vi er 4 stykker. Vi hadde da delegert det utstyret vi hadde innad og gitt hverandre roller. Jeg tenker at det tryggeste alternativet som andre folk ikke vil vurdere nært der jeg bor er et lagerhus som ligger ca 3 kilometer ifra her. Vi måtte ha gått ut på en reise på ca 1 time der vi begeger oss sakte og sent, og tar skogsruten mot målet. Når vi eventuellt er fremme i "Sentrum" der nede, måtte vi ha sansynligvis navigert oss forbi en horde zombier. Lageret ligger 40 meter fra et lite supermarkdet, som antageligvis har zombier i seg. Jeg ville barrikadert meg inne i lageret, og sperret den ene inngangen. Det skal såvidt jeg vet være en personalinngang til et bygg som skal lede til senteret. Dette bør være rimelig forlatt, så det å bryte seg inn skal ta tid, men om strømmen er nede, så ville vi klart å komme oss inn. Jeg ville da prøvd å få tak i så mye mat som mulig fra senteret før vi flyktet mot lageret. Om vi raider senteret av og til og holder oss stille samt finner vann. (Dette kan tas fra senteres pluss at vi vil samle så mye som mulig fra regn osv, om somrene kan det lagrede vannet brukes) så kunne vi potensiellt holdt oss i live i ett år eller mer.

Regnvann kan samles ved å lage plastduker som fanger det opp. Morgendugg fanges også her. Det er og verdt å nevne at vi kan raide senteret uten å bevege oss ut, siden byggene er koblet med en dør som visstnok skal være ganske solid.

Det er og en sportsbutikk 20 meter i den andre retningen. Denne er ganske liten, men jeg vet at her er provisoriske våpen som økser og ganske imponerende kniver her. Her er og jakker som er ganske dyre overlevelsesjakker og ganske mye annet utstyr som vi garantert hadde satt mye pris på.
  • 0
Bra guide. Bra og vite hvis du får 10 zombier etter deg. Det er derfor jeg hater å være på graveplassen om kvelden (ikke at jeg har det), men tanken skremmer.
Største Supreme Commander Fan på forumet!
  • 0
Men er Zombier smarte? De ser ikke veldig smarte ut, men man må ikke undervurdere dem. Da er man død... Og hvor mye tåler en Zombie? Et par headshots så er de helt sikkert døde eller?
"Objection!"
  • 0
Siterer Hehemann:
Men er Zombier smarte? De ser ikke veldig smarte ut, men man må ikke undervurdere dem. Da er man død... Og hvor mye tåler en Zombie? Et par headshots så er de helt sikkert døde eller?


Vet ikke om de er smarte, men de ser ikke smarte ut. Hvis du har spilt RE 2 så vil du se at de tåler enormt mye, skyter du dem i hodet vil de våkne igjen, så de vil ikke dø helt.
Største Supreme Commander Fan på forumet!
  • 0
Kan Zombier lage barn? Bare sånn rent teoretisk.... For da vil det jo aldri ta slutt på dem...
"Objection!"
  • 0
  • LuXe
  • LuXe
Siterer thraxes:
Bra guide. Bra og vite hvis du får 10 zombier etter deg. Det er derfor jeg hater å være på graveplassen om kvelden (ikke at jeg har det), men tanken skremmer.

Gravplassen er ironisk nok ganske trygg. Alle de døde som reanimerer vil være på likhus og de som begraves vil ha reanimert lenge før de legges i jorden. Om en zombie helt hypotetisk skulle havne i en kiste ville han aldri ha kommet seg ut. Når du ligger 3 meter (mer/mindre) under jorden er det potensiellt sett umulig å komme seg opp. En kirkegår er av og til inngjerdet og du kan bruke den som pusterom i en potensiell flukt.

Siterer Hehemann:
Men er Zombier smarte? De ser ikke veldig smarte ut, men man må ikke undervurdere dem. Da er man død... Og hvor mye tåler en Zombie? Et par headshots så er de helt sikkert døde eller?

Zombier er ganske dumme. De mangler koordinasjon til både å svømme og klatre, noe som gjør dem til enkle fiender 1 on 1. De har dog gode sanser, og kan spotte deg på god avstand. De vil systematisk søke rundt i urbane områder etter bytte. En zombie tåler og alt som ikke rammer hodet. Det vil si at du kan knuse kroppen deres, skyte over ryggraden og faktisk kappe av hodet og zombien vil fortsatt leve, men dog bare med ett hode. Det viktige er å huske at når en skal skyte dem, må en alltid skyte dem i hodet, og et angrep fra et provisorisk våpen må alltid ramme hodet. En kan kjøre over og krøple zombien helt, men den vil ikke dø.

Siterer Hehemann:
Kan Zombier lage barn? Bare sånn rent teoretisk.... For da vil det jo aldri ta slutt på dem...

Nei de har ikke noen måte å reprodusere seg på. De bare biter og smitter andre. Direkte væskekontakt mellom viruset (solanum) kan og infisere ett menneske. Husk at zombier fungerer bare som en vært for viruset, og all menneskelig oppførsel slutter å eksistere. De er rett og slett dumme i den forstand, men fortsatt gode motstandere. De har ingen måte de kan gjøre avanserte handlinger på, og de vil rett ut ignorere flammer om du forsøker å antenne dem. De forstår rett og slett ikke at de brenner - og det er her vår fordel kommer - vi er intelligente, vi kan tenke taktisk. De bare observerer og kommer mot deg. Alle mennesklige funksjoner og spesiellt da reproduksjonsevne slutter å fungere, det er ingen blodstrøm til å gi de delene av kroppen energi og de råtner og blir ubrukelige bare etter få timer. Et foster ville aldri heller overlevd eller i det hele tatt klart å ta noe form i et slikt miljø, i og med at eggeproduksjon og sedproduksjonen slutter. Det er faktisk fysisk umulig for de å reprodusere.
  • 0
Siterer LuXe:
Gravplassen er ironisk nok ganske trygg. Alle de døde som reanimerer vil være på likhus og de som begraves vil ha reanimert lenge før de legges i jorden. Om en zombie helt hypotetisk skulle havne i en kiste ville han aldri ha kommet seg ut. Når du ligger 3 meter (mer/mindre) under jorden er det potensiellt sett umulig å komme seg opp. En kirkegår er av og til inngjerdet og du kan bruke den som pusterom i en potensiell flukt.


Uansett ville jeg aldri turt å være i en kirkegård om kvelden, tanken på at det ligger hundrevis av døde mennekser under meg er mer enn nokk til å få meg til å løpe så langt unna det stedet som mulig.
Største Supreme Commander Fan på forumet!
  • 0
Den guiden virker sykt interesant. Hor får man kjøpt den boka?
"Objection!"
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!