Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


Siterer Archana:
Men man FÅR da også gode muskler av "gode styrkeøvelser"...


Selvfølgelig gjør man det. Men når det kommer til dei "gode" eller dei "beste" styrkeøvelsene så snakker vi om: Benkpress, Knebøy og Markløft. Ingen øvelser er bedre enn dem visst man vil ha store muskler og bli sterkere. Kanskje litt i utkant av temaet nå, men men...
  • 0
Selvsagt er de en del av hva man burde ha på programmet sitt for et godt fullkroppsprogram, men du fikk det til å høres ut som man burde ha gode magemuskler når man trener knebøy og markløft.
God TEKNIKK er det man skal ha, og begynne med rett vekt.
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer albaga:
Hjemme: Mage
Jobb: Armer
Løfter mye tungt for tiden. Hjelper mye ser det ut som.


Neinei. Du misforsto. Jeg mente å spørre om hva du jobbet med.

Siterer Archana:
God TEKNIKK er det man skal ha, og begynne med rett vekt.


Ja. Teknikk er gull.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man trenger god mage for å løfte tungt. Man kan løfte mye tyngre om mage/rygg/bein er godt trent. Den ene utelukker ikke den andre liksom.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer Archana:
Selvsagt er de en del av hva man burde ha på programmet sitt for et godt fullkroppsprogram, men du fikk det til å høres ut som man burde ha gode magemuskler når man trener knebøy og markløft.
God TEKNIKK er det man skal ha, og begynne med rett vekt.


God teknikk?? Selvfølgelig er det viktig. Men når det gjelder markløft og knebøy så bør man ikkje glømme magemusklene. Dei stabiliserer løftet, det er viktig. Men ja, teknikk er viktigst.

Siterer gnyg:
Det jeg ikke skjønner er hvorfor man trenger god mage for å løfte tungt. Man kan løfte mye tyngre om mage/rygg/bein er godt trent. Den ene utelukker ikke den andre liksom.


Men nå er det ikkje snakk om å tilpasse seg etter det som ser viktigst ut, det finnes mange andre muskelgrupper som er mykje meir viktigere enn f.eks biceps og tricepspress og noen ganger bryst. Mykje viktigere er det med sterke bein enn stor brystmuskler/pecs. Å utføre tunge løft krever mykje. Sterk musklatur, god beinbyggning osv. Men visst dere tar vekk magetrening og bytter det ut med andre varierende styrkeøvelser så blir det noen problem. Det samme gjelder bicepscurl, skulderpress og tricepspress... i alle av disse øvelsene så krever det gode magemuskler, fordi du bruker magen til stabilisering og når du utfører øvelsen så skal du stramme inn magen.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer xXAkresSXx94:
Men nå er det ikkje snakk om å tilpasse seg etter det som ser viktigst ut, det finnes mange andre muskelgrupper som er mykje meir viktigere enn f.eks biceps og tricepspress og noen ganger bryst.


Jeg har da aldri sagt at bryst, biceps og triceps er viktigst. Snakker heller ikke om utseendet. Snakker heller om at kjernemuskulaturen er det desidert viktigste. Mage/rygg/bein. Den ene utelukker ikke den andre. Om en har en godt trent kjerne så blir det 40% lettere under tunge løft, om iform.no har rett.

Forøvrig, jeg ser ikke poenget med gode magemuskler alene på markløft og knebøy når dette er øvelser som trener hele kroppen.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Jeg har da aldri sagt at bryst, biceps og triceps er viktigst. Snakker heller ikke om utseendet. Snakker heller om at kjernemuskulaturen er det desidert viktigste. Mage/rygg/bein. Den ene utelukker ikke den andre. Om en har en godt trent kjerne så blir det 40% lettere under tunge løft, om iform.no har rett.


Då har eg tatt feil, beklager det.

Men ja, kjernemusklaturen er viktig og kanskje, bare kanskje viktigst. Når du trener f.eks markløft så ser du jo hvilke muskeltyper som er mest i aktivitet, det er da med bein. Når du utfører markløft så er det beinmusklene så utfører løftet litt over knærne og etter det så skal du dra vektstangen helt opp med overkroppen (hovudsaklig armene). Men ja, det kan nok hende at med godt trent kjerne så blir det 40% lettere, sikkert mest sannsynlig visst iform.no sier det.

Siterer gnyg:
Forøvrig, jeg ser ikke poenget med gode magemuskler alene på markløft og knebøy når dette er øvelser som trener hele kroppen.


Eg har ikkje sagt at det er eit godt poeng med sterke magemuskler alene på dei to øvelsene. Eg sier at det er ein av dei viktigste muskelgruppene for øvelsen. Men for meg så er hoften også veldig viktig. Visst du peker på øvelser som trener hele kroppen så gjør ikkje markløft og knebøy det. Dei trener viktige muskelgrupper som bein, rygg, armer, skuldrer og setemusklaturen, mens at du strammer magemusklene under selve løftet. Visst du skal ha øvelser som trener absolutt hele kroppen så er det "kettlebell-swings", og andre øvelser som inneber kettlebell.

Eller for den slags skyld drive med Crossfit.
  • 0
Jeg skjønner virkelig ikke hva som har skjedd med leggen min nå. Beina fikk kanskje kjørt seg litt vel hardt etter forrige joggetur, og beinhinna fikk seg jo en trøkk, men det er ikke der jeg har vondt nå. For selv om det er 5 dager siden joggeturen så har jeg enda vondt høyt opp på yttersiden av skinnleggen. Har tatt det veldig med ro, men gjort de styrkeøvelsene jeg kan, som å gå på helene, men ingen ting hjelper.

Kan jeg ha en ny betennelse? Det er veldig ømt, men jeg skjønner ikke hvordan det kan ha skjedd. Jeg tar det jo så rolig og pent når jeg jogger... I give up...
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Gnyg: Åja. Jobber på et hotell. Husøkonomi/vaktmester.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
I give up...


Ikke gi opp. Husk at senene bruker lang tid på å tilpasse seg belastningen. Hvis du belaster den for mye, trenger den en lenger pause enn musklene. Det er også bedre å ha mindre belastning på én dag. Del opp løpeøkten over to dager dersom du bare har én i uka, f.eks. Fortsett med de lette styrkeøvelsene foran og bak på leggene, så kan du også trene mer styrke på resten av beina. Ha fortsatt tålmodighet så når du målet før eller siden.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer xXAkresSXx94:
år du utfører markløft så er det beinmusklene så utfører løftet litt over knærne


Hvordan i all verden er det du utfører markløft...
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Siterer Archana:
Citerer xXAkresSXx94:år du utfører markløft så er det beinmusklene så utfører løftet litt over knærne

Hvordan i all verden er det du utfører markløft...


Jeg tror det han mente var at øvelsen også aktiviserer lårmusklaturen (hamstrings), men stusset også over mye av det han skrev sånn ellers.
  • 0
Siterer Nero The Elder:
Jeg tror det han mente var at øvelsen også aktiviserer lårmusklaturen (hamstrings)

Ja DET gir mening, men ikke at det er beinmusklene som utfører løftet Greit at det krever mye av lårene, men det er jo en fullkroppsøvelse, så vil ikke akkurat påstå at det er musklene i ben (lår) som utfører løftet...
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Siterer Nero The Elder:
Jeg tror det han mente var at øvelsen også aktiviserer lårmusklaturen (hamstrings), men stusset også over mye av det han skrev sånn ellers.


Hamstrings ja, akkurat. Det eg skreiv ellers var basisk forklaring av hvordan markløft fungerer.

Siterer Archana:
Ja DET gir mening, men ikke at det er beinmusklene som utfører løftet Greit at det krever mye av lårene, men det er jo en fullkroppsøvelse, så vil ikke akkurat påstå at det er musklene i ben (lår) som utfører løftet...


Sei meg hvilke muskelgrupper du trener i markløft?

Når du begynner med øvelsen så er det viktige ting du huske på:

1. Strak rygg og se rett fremover i eit speil f.eks. Ikkje krom ryggen! Det ødelegger teknikken og deg selv.

2. Tenk teknikk! Uten teknikk så er det nesten umulig å løfte tungt. Og stram magen når du løfter.

3. Det finnes noen metoder på korleis du holder vektstangen når du løfter:
Overhandsgrep, underhandsgrep eller begge deler.

4. Når du løfter så skal legg og lårmusklaturen (også setemusklaturen) utføre løftet opp til knærne deretter skal armene og overkroppen (pluss hofta) fullføre. Du skal stå stødig oppreist og med strake armer og bein. Du skal på ein måte etter at du har fått vektstangen over knærne pushe vektstangen opp med hofta og fram med rumpa.
  • 0
Ang. aktivisering av muskelgrupper i mark så kommer det an på teknikk og proposjoner i forhold til kroppen. Noen må gå veldig dypt i starten av løftet og dermed bruke mye av låra, mens andre kan starte løftet i en mer strak posisjon og løfte mer med ryggen. Men øvelsen i sin helhet inkudere selvsagt veldig mange deler av kroppen.
  • 0
Siterer remote:
Ikke gi opp. Husk at senene bruker lang tid på å tilpasse seg belastningen. Hvis du belaster den for mye, trenger den en lenger pause enn musklene. Det er også bedre å ha mindre belastning på én dag. Del opp løpeøkten over to dager dersom du bare har én i uka, f.eks. Fortsett med de lette styrkeøvelsene foran og bak på leggene, så kan du også trene mer styrke på resten av beina. Ha fortsatt tålmodighet så når du målet før eller siden.


Ja... Om det er bare tid og tolmodighet som skal til så skal jeg nok klare det, men jeg blir liksom så usikker på om løping faktisk er noe for meg og om det noen gang kommer til å bli 100% bra når det er så vanskelig nå.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer tradetown:
Ang. aktivisering av muskelgrupper i mark så kommer det an på teknikk og proposjoner i forhold til kroppen. Noen må gå veldig dypt i starten av løftet og dermed bruke mye av låra, mens andre kan starte løftet i en mer strak posisjon og løfte mer med ryggen. Men øvelsen i sin helhet inkudere selvsagt veldig mange deler av kroppen.


Men for dem som nettopp har begynt med markløft så er det best å begynne med at du går helt ned med knærne og løfter derfra. Etter ei stund så kan du begynne med strak-markløft, når du har fått god teknikk i øvelsen og etter at du har fått bedre balanse, og sterkere og stødigere rygg.

Selv bruker eg mest vanlig markløft, deretter tar eg strak-markløft for å få mest ut av treningen. Det som også kan være ein god måte på å bli bedre i markløft er visst du bare løfter opp til knærne med strak rygg og repeterer det noen ganger. Den vanskelige delen av sjølve markløft-delen er fra bakken og opp til knærne.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Da er dørstokkmila for alvor krysset. Meldte meg inn på studioet i sted. Blir ikke noe spesielt system i treningen akkurat nå. En av de som er der skal vise meg litt ting og øvelser på mandag så har jeg noe jeg kan gjennomføre fram til hun sterke dama (ref: tidligere i tråden - verdensmesteren) er tilbake fra ferie. Det er uansett viktig at jeg endelig fikk kommet meg over streken nå som jeg har penger, tid, og er ferdig med Drammen ift økonomi.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Skal begynne imorgen med å ta trening veldig seriøst. Jeg har allerede trappet ned på godteri og annet digg, og skal i morgen ned på studioet.
Tirsdag: chest, triceps og mage.
Onsdag: rygg og biceps.
Fredag: Jogging
Søndag: Core, bein og kappe.

Noe jeg burde endre på?
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
  • 0
Siterer A to the H:
Noe jeg burde endre på?


Vanskelig å si om noe bør endres på når du ikke har oppført hvilke øvelser du kjører i programmet ditt. Men vil anbefale deg å legge inn baseøvelsene benkpress, knebøy og markløft i programmet ditt - dersom du ikke trener disse allerede. Få en instruktør eller noen som har bra erfaring til å gjøre deg kjent med øvelsene (da spesielt markløft og knebøy), så du unngår skader eller feil stillinger.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
På benkpress er man vel mer avhenig av en treningspartner enn på knebøy og markløft vil jeg anta.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Trenger ikke veiledning på det. Jeg løftet mye benk før, men har hatt en lang pause på grunn av et brudd i beinet og litt forskjellig.
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
  • 0
Siterer A to the H:
Skal begynne imorgen med å ta trening veldig seriøst. Jeg har allerede trappet ned på godteri og annet digg, og skal i morgen ned på studioet.
Tirsdag: chest, triceps og mage.
Onsdag: rygg og biceps.
Fredag: Jogging
Søndag: Core, bein og kappe.

Noe jeg burde endre på?


Eg ville ha tatt biceps på samme dag som triceps, du bør ikkje forveksle disse øvelsene. Det er fordi ein bør både trene framsiden og baksiden av armen på samme dag, for også få meir ut av armøkten.

Rygg og skuldrer på samme dag, må ikkje gløyme skuldrene. Ikkje ta biceps samme dag som rygg, det fungerer sikkert, men er ikkje effektivt nok. Core bør du ta på samme dag som mage.

Men ellers så ser det greit ut. Men hva slags treningsprogram er det du tenker på her? Maksimal styrke, utholdenhet eller oppbygging av muskler?
  • 0
Siterer xXAkresSXx94:
Eg ville ha tatt biceps på samme dag som triceps, du bør ikkje forveksle disse øvelsene. Det er fordi ein bør både trene framsiden og baksiden av armen på samme dag, for også få meir ut av armøkten.

Rygg og skuldrer på samme dag, må ikkje gløyme skuldrene. Ikkje ta biceps samme dag som rygg, det fungerer sikkert, men er ikkje effektivt nok. Core bør du ta på samme dag som mage.

Men ellers så ser det greit ut. Men hva slags treningsprogram er det du tenker på her? Maksimal styrke, utholdenhet eller oppbygging av muskler?


Jeg har vanligvis lært at man ikke skal trene protagonist og antagonist samme dag i treningslære (ettersom at du får ikke samme utnyttig av muskelstyrken på både biceps og triceps).

Skuldrene sammen med rygg er et godt poeng, og det burde jeg. Samme med core og mage

Tenker dette er planen da:

Tirsdag: Bryst, Triceps og lår
Onsdag: Rygg, skuldre og biceps
Fredag: Jogging
Søndag: Mage, Core og Kappe.

Da får man maksimalt ut av de forskjellige antagonistene.
AI DUN'T GEHT Y PPLZ R MÆD ÆTT DONULD TRUMP. HI IZ DUIN D SÆIM ÆS TSJANIA. BUILD THAT WALL. LOCK HER UP - Et poetisk innblikk i alt-right bevegelsen anno 2017
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Må bare kjappe meg og bli frisk jeg. Har vært rimelig forkjølet i en måned nå omtrent. Fra jeg var på Download faktisk. Vurderer å ta en tur til lege for å sjekke om jeg har bihullsbetennelse.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer A to the H:
Tenker dette er planen da:

Tirsdag: Bryst, Triceps og lår
Onsdag: Rygg, skuldre og biceps
Fredag: Jogging
Søndag: Mage, Core og Kappe.


Programmet ser bra ut, men eg selv trener ikkje biceps og rygg på samme dag.
Men visst du er usikker på hvordan eit bra treningsprogram er så burde du sjekke ut programmer på nettet eller iform.no, bare eit eksempel.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!