Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


Siterer remote:
Hvis man vil holde seg aktiv lenge, bør man finne en annen grunn enn at man vil ha magemuskler. Man bør gjøre noe man synes er morsomt, og da få indre motivasjon. Jeg ønsker deg uansett lykke til!


For all del.
Nå kjenner jeg irritasjonen svulme litt, for jeg mente ikke at man kun skal trene for at det ser bra ut.
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Selv så trener jeg hovedsaklig på grunn av helsa. Muskler er selvfølgelig pluss det.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer albaga:
Selv så trener jeg hovedsaklig på grunn av helsa. Muskler er selvfølgelig pluss det.


Tren for begge? Muskler er sunt.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer Archana:
jeg mente ikke at man kun skal trene for at det ser bra ut.


Good, men det er jo digg å se bra ut også ;D

Siterer gnyg:
Tren for begge? Muskler er sunt.


Ved et måtehold i alle fall! Her er en dokumentar om bl.a. to stykk som har for mye muskler: http://tv.nrk.no/program/koid25000512/eg-hatar-kroppen-min

Veldig utradisjonelt.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Ved et måtehold i alle fall! Her er en dokumentar om bl.a. to stykk som har for mye muskler: http://tv.nrk.no/program/koid25000512/eg-hatar-kroppen-min


En mellomting er nok det beste ja. Jeg klarer ikke å forstå de som vil veie over 100 kg og bli andpustne bare de knyter skoa. Jeg veier 81 kg selv nå og tenker at 85 kg, med en akseptabel fettprosent, begynner å nærme seg maksgrensen for min del. Veide 65 kg når jeg startet å trene styrke, så jeg begynner å merke forskjellene nå.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Muskler er vel og bra det, men jeg klarer heller ikke forstå hvorfor folk ønsker å være så «svære». Jeg tror man først og fremst bør trene fordi 1) det er noe man liker, eller 2) man vil ha god helse. Selve utseendet bør ikke være noen grunn til å trene i seg selv, men en fin bonus.
  • 0
Siterer Mexis:
men jeg klarer heller ikke forstå hvorfor folk ønsker å være så «svære».


Nei, det er jo det jeg mener og. Men kroppsvekten jeg siktet meg inn på, rundt 85 kilo, ser ut som noe ala dette. Det definerer jeg ikke som "svær", men heller "veltrent".

Siterer Mexis:
Jeg tror man først og fremst bør trene fordi 1) det er noe man liker, eller 2) man vil ha god helse.


Det er helt klart de to viktigste grunnene til å begynne med trening og fysisk aktivitet. Med alle helsegevinstene som trening gir, bør det helt klart være det øverste målet. Og selvfølgelig er det viktig å trene fordi man synes det er gøy. Uten motivasjon så møter du veggen fortere enn svint.

Men etter å ha trent noen år, som jeg selv har gjort nå, så merker jeg at de to kriteriene er oppfylt for lengst. Og da begynner man nok å tenke litt mer på prestasjon og utseende, selv om jeg fortsatt i all hovedsak trener fordi jeg synes det er givende. Blant annet derfor jeg fremdeles holder på med fotball.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
En ideell kropp etter min mening er en atletisk kropp. Altså en som er anvendelig. Svømmere og skigåere på elitenivå har noe av det jeg sikter til. Spesielt langrennsløpere, kanskje. De har kondisjon, men er sterke også i overkroppen. Å ha muskler ut over dette, ser jeg ikke på som noe viktig. Og kondisjon trumfer muskler ganske ofte. Man må være stor for å løfte tungt, men når gjør man det? Når jeg har sett på Strongman-øvelser, ser jeg ofte at de minste (og mest utholdne) gjør det best i mange øvelser (som å trekke en lastebil med hendene). Men de klarer ikke løfte så mange biler, da. Et annet eksempel var da Northug gjorde noen øvelser mot verdens sterkeste i fjor (han høye amerikaneren) og slo ham blant annet i saging.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Glorfindel:
ser ut som noe ala dette. Det definerer jeg ikke som "svær", men heller "veltrent".

Han hadde en fin kropp, ja, sett bort ifra tatoveringen.

Siterer remote:
Svømmere

Svømmere er jo noen av de mest gjennomtrente som finnes.

Men nå er det litt mye off-topic-prat her, så jeg har noen spørsmål om barfotløping igjen. På tirsdag og torsdag løp jeg ca. ti minutter på tredemølle, for det har jeg tilgang til på boksingen. Er det bedre å øve inn teknikk og rytme på tredemølle? Jeg merker i hvert fall at det er mye lettere å justere stegrytmen, fordi man uansett holder det samme tempoet. Når jeg løper ute så føler jeg det er vanskelig å ha raskere stegfrekvens uten at tempoet også øker.
  • 0
Siterer remote:
Å ha muskler ut over dette, ser jeg ikke på som noe viktig. Og kondisjon trumfer muskler ganske ofte. Man må være stor for å løfte tungt, men når gjør man det?


Nei, det er jo faktisk et godt poeng. Det er litt forskjell på styrke og muskler. Styrke har hvem som helst nytte av, spesielt eldre for å kunne opprettholde daglig funksjonsevne. Økt muskelmasse øker forbrenningen, men har vel ingen fremtredende nytte utover det. De fleste ønsker det jo i all hovedsak for utseendes skyld.

Siterer Mexis:
Men nå er det litt mye off-topic-prat her


Off-topic om trening i treningstråden? wat.

Siterer Mexis:
Er det bedre å øve inn teknikk og rytme på tredemølle?


Det er nok lettere å holde et jevnt tempo, men generelt sett mener jeg det er bedre å løpe ute uansett. Møllen er jo kun et flatt bånd som går rundt hele tiden, mens du utendørs kan løpe på et mer ulendt terreng som varierer belastningen og bygger opp sterkere grunnlag.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Off-topic om trening i treningstråden? wat.

Hehe. Synes bare det var så overveiende mye prat om barfotløping for en tid tilbake.

Siterer Glorfindel:
Det er nok lettere å holde et jevnt tempo, men generelt sett mener jeg det er bedre å løpe ute uansett. Møllen er jo kun et flatt bånd som går rundt hele tiden, mens du utendørs kan løpe på et mer ulendt terreng som varierer belastningen og bygger opp sterkere grunnlag.

Men når man uansett ikke løper mer enn ti minutter av gangen, så virker det som en god løsning. Foreløpig. Selvfølgelig velger jeg helst å løpe ute, men nå bruker jeg det bare som en oppvarming.
  • 0
Siterer Mexis:
Men når man uansett ikke løper mer enn ti minutter av gangen, så virker det som en god løsning. Foreløpig. Selvfølgelig velger jeg helst å løpe ute, men nå bruker jeg det bare som en oppvarming.


Ah ja, jeg klarte visst å overse tidsbruken. Men da kan nok tredemøllen være et greit alternativ.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
I dag kom jeg og pappa hjem fra en todagers 35km lang tur, der vi gikk Østmarka på langs. Utrolig flott tur! Det er liksom litt fint å bare la beina gå av seg selv i 6-7 timer.

Da vi kom hjem hadde jeg et lite overskudd så jeg tok meg en joggetur. NÅ er jeg sliten.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Vil også legge til at xxl faktisk har fått inn de nye VFF skoene, Bikila Evo og KSO Evo. Det ligger faktisk ute på nettbutikken og jeg vet at de har skoene i butikk på alna i Oslo. De hadde ikke det største fargevalget, Bikila Evo har de bare i neon gul men det var fint å se at de hadde en hel (liten) hylle dedikert til VFF sko!

Hva tenkter folk? Skal dere skaffe dere disse nye skoene? Bikila Evo var ganske dyr så jeg så jeg ble litt usikker på om jeg skal skaffe den eller KSO Evo. 1300kr for Bikila var litt mye syns jeg.

http://www.xxl.no/sko/herresko/joggesko/c/140202?q=%3Aprice_
desc%3AbrandName%3AFivefingers
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Hva tenkter folk? Skal dere skaffe dere disse nye skoene? Bikila Evo var ganske dyr så jeg så jeg ble litt usikker på om jeg skal skaffe den eller KSO Evo. 1300kr for Bikila var litt mye syns jeg.


Inpulskjøp-syndromet er der, men i utgangspunktet ser jeg ikke noe grunn til at jeg trenger å kjøpe noen nye. Bikila Evo så spreke ut, men jeg har allerede et par bikila fra før som enda holder en god stund til. I tillegg er det nok sykkelen som hovedsakelig kommer til å få kjørt seg i sommer, løping gjør jeg egentlig mer enn nok av på fotballbanen.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
I tillegg er det nok sykkelen som hovedsakelig kommer til å få kjørt seg i sommer, løping gjør jeg egentlig mer enn nok av på fotballbanen.


Skjønner.

Tok en joggetur nå, en halv mil ca. Det gikk bra men beina virket litt stive og rare i dag. Oh well, man kan vel ikke være 100% hele tiden.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Tok en joggetur nå, en halv mil ca. Det gikk bra men beina virket litt stive og rare i dag. Oh well, man kan vel ikke være 100% hele tiden.


Jeg har faktisk merket det selv på de siste turene, at føttene stivner skikkelig etter ca. 50 minutter. Klarer ikke helt å se hva det kan komme av heller...
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
I dag kom jeg og pappa hjem fra en todagers 35km lang tur, der vi gikk Østmarka på langs. Utrolig flott tur! Det er liksom litt fint å bare la beina gå av seg selv i 6-7 timer.

Gåing har jeg blitt mer og mer fan av, det er noe terapeutisk ved det

Jeg har prøvd å få til å trene styrke oftere, og gjerne dermed få mer muskler, men ofte kommer jeg ut for skade eller jeg er for slapp til å gidde å trene nok. Jeg trenger motivasjonstips

Noen som har tips til trening av stabiliseringsmuskler og slikt? Og hvor ofte bør jeg trene dem for å kunne løfte tyngre uten å få skade?
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer projecthammer:
for slapp til å gidde å trene nok.


Kjenner den melodien broder.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer projecthammer:
Noen som har tips til trening av stabiliseringsmuskler og slikt? Og hvor ofte bør jeg trene dem for å kunne løfte tyngre uten å få skade?


Skadet på hvilken måte? Så lenge du starter rimelig lett og fokuserer på å få inn riktig teknikk først, så skal du fint kunne trene styrke uten å ha trent opp stabiliteten isolert for seg selv.

Siterer projecthammer:
Jeg trenger motivasjonstips


Det aller viktigste er å finne noe man liker å drive med. Deretter er det lurt å starte i det små. Man trenger ikke å overdrive selv om man ønsker å starte å trene mer. 2-3 dager i uka er nok.

Sett deg realistiske og oppnåelige mål, gjerne over kortere perioder. Etterhvert kommer du inn en rytme og da går alt mer av seg selv.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Fra og med neste uke blir det full trening frem til sommeren. Skal bli gøy.

Hvor ofte trener dere i uka da? Selv trener jeg 3-4 dager i uka. Ikke alltid jeg har tid, men når jeg først har tid, bruker jeg den ved å trene.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Siterer albaga:
Fra og med neste uke blir det full trening frem til sommeren. Skal bli gøy.

Hvor ofte trener dere i uka da? Selv trener jeg 3-4 dager i uka. Ikke alltid jeg har tid, men når jeg først har tid, bruker jeg den ved å trene.


Jeg pleier å trene hver dag. Hvor mye og hva jeg trener varierer på hvor mye jeg har tid til, men jeg pleier å få skvist inn litt trening hver eneste dag.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer albaga:
Fra og med neste uke blir det full trening frem til sommeren. Skal bli gøy.


Sounds good! Rett rundt hjørnet den nå \o/

Hvilket opplegg tenker du?

Siterer albaga:
Hvor ofte trener dere i uka da? Selv trener jeg 3-4 dager i uka. Ikke alltid jeg har tid, men når jeg først har tid, bruker jeg den ved å trene.


Jeg pleier som regel å ta meg fri på søndager. Resten av uka er det fullt kjør.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Jeg er veldig flink til å løfte ølglasset opp til munnen. Når jeg spiller Kingdom Hearts.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Glorfindel: problemet oppstår ofte etter at jeg har trent hardt en periode, derfor lurer jeg på om jeg trenger et bedre grunnlag hvis jeg skal begynne å trene hardt igjen. Har vært i en del bedre form enn jeg er nå, og da trente jeg med tyngre vekter.

Takk for tips!

Siterer albaga:
Fra og med neste uke blir det full trening frem til sommeren. Skal bli gøy.

Hvor ofte trener dere i uka da? Selv trener jeg 3-4 dager i uka. Ikke alltid jeg har tid, men når jeg først har tid, bruker jeg den ved å trene.

Min plan også har prøvd å trene annenhver dag, men det har jeg bare klart enkelte uker
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!