Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


Siterer projecthammer:
Glorfindel: problemet oppstår ofte etter at jeg har trent hardt en periode, derfor lurer jeg på om jeg trenger et bedre grunnlag hvis jeg skal begynne å trene hardt igjen. Har vært i en del bedre form enn jeg er nå, og da trente jeg med tyngre vekter.


Ja, opprettholder du ikke formen så daler den fort

Jeg vil anbefale deg å bare starte lett igjen og heller bare øke gradvis. Fullkroppsprogram på 3 dager i uka kan f.eks. være greit.

Siterer gnyg:
Jeg er veldig flink til å løfte ølglasset opp til munnen. Når jeg spiller Kingdom Hearts.


Den trenger et realt spark i rumpen.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Hva skal liksom Den bety? ...
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Hva skal liksom Den bety? ...


er Den stupid
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
<quote author=

er Den stupid</quote>

Noen av oss har ikke tid til å sitte på internettet 24/7 å lære seg alle idiotiske memes og møkk.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Noen av oss har ikke tid til å sitte på internettet 24/7 å lære seg alle idiotiske memes og møkk.


Skal da ikke være så utrolig vanskelig å tenke seg frem til svaret.

Når jeg snakker spesifikt til deg, og sier f.eks. er Den pissed, hvem tror du at jeg sikter til da?
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer gnyg:
Noen av oss har ikke tid til å sitte på internettet 24/7 å lære seg alle idiotiske memes og møkk.


"gnyg den 19 april 2014 klokken 06:56.
Er Den truffet av en banhammer?"


Grn Ngrd pls.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Hvilket opplegg tenker du?


Tenker litt utholdenhet og styrke(mage, bryst). Muligens litt intervalltrening også. Har ikke helt bestemt meg egentlig.

Siterer Glorfindel:
Jeg pleier som regel å ta meg fri på søndager. Resten av uka er det fullt kjør


Damn, godt jobbet. Stå på!
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Siterer albaga:
Tenker litt utholdenhet og styrke(mage, bryst). Muligens litt intervalltrening også. Har ikke helt bestemt meg egentlig.


Virker som om planen din er å kjøre veldig allround. Jeg trener mye av det samme selv.

Btw, hvis du skal trene mage er det veldig viktig at du også trener rygg.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer albaga:
Damn, godt jobbet. Stå på!


Takk det samme

Siterer albaga:
Tenker litt utholdenhet og styrke(mage, bryst). Muligens litt intervalltrening også. Har ikke helt bestemt meg egentlig.


Sounds good. Intervalltrening er effektive greier. Kan bli noe kjedelige i lengden men.

Siterer The Cookiemonster:
Btw, hvis du skal trene mage er det veldig viktig at du også trener rygg.


Indeedly deed. Viktig å ikke få skeiv fordeling i det området.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Btw, hvis du skal trene mage er det veldig viktig at du også trener rygg.


Takk for tipset. Rygg og mage it is.

Siterer Glorfindel:
Sounds good. Intervalltrening er effektive greier. Kan bli noe kjedelige i lengden men.


I know. Som du sier er det ganske effektivt, tho.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Istad spiste jeg en kebab. Den var digg.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Siterer RockFuzzEleven:
Istad spiste jeg en kebab. Den var digg.


Du og gnyg skaper virkelig ubalanse i denne tråden ass.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Du og gnyg skaper virkelig ubalanse i denne tråden ass


La meg rette den opp igjen.

Har tidligere prøvd å endre kosthold og trene mer, men jeg har hatt problemer med å finne motivasjon til å holde det gående. Og det at jeg stadig har perioder med depresjon og whatever-holdning, har gjort det vanskelig å følge noe slikt mer enn i overkant av 4 måneder.
Denne gangen har jeg på følelsen at det vil bli langt enklere.
Jeg har nemlig fått med resten av huset på opplegget.

I første omgang kjører vi en konkurranse i 100 dager, hvor hver av oss setter individuelle mål for hvordan vi ønsker å forbedre livsstilen vår. Også har vi felles regler for hva som er lov og hva som ikke er lov. Så blir det opp til hver og en å nå de målene en har satt, men vi må også som en gjeng passe på at ingen feiler underveis.

I slutten av hver uke finner vi ut hvem som har klart seg best, og den personen får da en bonus i uken etter. Den som har nådd flest mål, eller generelt fulgt opplegget best i 100 dager, får en "gulrot" av de fire andre.

Etter de 100 dagene, så gjelder det å finne ut om man vil fortsette å trene/spise sunt og fortsette å gå ned, eller holde et stabilt nivå, eller om man vil gå tilbake til den gamle sløve livsstilen. Hvis det er flerstemt å fortsette, så starter vi en ny runde på 200 dager, med nye mål.

Jeg har aldri hatt noe konkurranseinstinkt i spill, men mot familien nekter jeg å tape, så denne gangen tror jeg ikke jeg vil ha noe problem med motivasjonen.
Dette er siste dag med sløving og godteri eller whatever, så begynner vi de 100 dagene fra i morgen.
  • 0
Siterer Tommy Kvaernerud:
Jeg har aldri hatt noe konkurranseinstinkt i spill, men mot familien nekter jeg å tape, så denne gangen tror jeg ikke jeg vil ha noe problem med motivasjonen.
Dette er siste dag med sløving og godteri eller whatever, så begynner vi de 100 dagene fra i morgen.


Fantastisk. Det er også så mye mer givende når du har et konkret mål å jobbe etter. Det er jo også verdt å nevne at trening kan ha veldig gunstig påvirkning på psykiske lidelser, med bedre humør, følelse av velvære osv.

Et generelt tips for alle her som har lyst til å endre på kostholdet. Ikke kutt ut noe, men kutt heller ned. Å utelukke matvarer dere er glad i, vil bare føre til at dere før eller siden møter veggen. Det kan være smart å heller ha en dag i uka, hvor dere unner dere noe godt. Å belønne seg selv med jevne mellomrom er også viktig for motivasjonen.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
At jeg kommer fra et høydeopphold, er kanskje å overdrive, men jeg har gått veldig mye på langrenn i Påska på fjellet. Ble solbrent i trynet på den lengste turen en dag, og i tillegg var jeg sliten i 48 timer etterpå.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
At jeg kommer fra et høydeopphold, er kanskje å overdrive, men jeg har gått veldig mye på langrenn i Påska på fjellet. Ble solbrent i trynet på den lengste turen en dag, og i tillegg var jeg sliten i 48 timer etterpå.


Haha, så du var egentlig ikke på et høydeopphold nei. Trodde du hadde blitt den bloddoperen jeg nå.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Haha, så du var egentlig ikke på et høydeopphold nei. Trodde du hadde blitt den bloddoperen jeg nå.


Neida, neida. Men jeg har trent mye i påska. Tror det ble nesten tretten timer. Det gikk stort sett i langrenn, men også litt løping. Det gjør jeg fordi det er gøy, og for å opprettholde løpeformen.

Flere store instutisjoner støtter nå naturlig løping: http://naturalrunningcenter.com/2014/04/04/selecting-running-sho
es/
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Mor kom hjem fra Spania i går med et skopar til €10. Ingen drop og fleksibel og god såle. Den er ikke beregnet for løping, og den er kanskje litt for smal på det breieste, men spennende å se hvordan de fungerer. På de forrige jeg brukte har såle begynt å skille seg fra sko, så blir uansett godt med noe nytt.

Ei venninnne sa i påsken at jeg kom til å ødelegge beina av å bruke flate sko, men jeg orket ikke forklare noe særlig om det, føler det blir så ekkelt å forklare folk at det faktisk er de som løper feil. Etter å ha lest det som har blitt skrevet om lesing her har jeg begynt å bli mer «kritisk» til alle andre som løper med vanlige sko, vet ikke helt hva jeg synes om det.
  • 0
Tror jeg skal holde meg unna "lange" joggeturer. Har pleid å jogge en tur på 4-4.5km og det har gått greit, men når jeg prøver å øke til runden som er 5-5.5km så blir det vondt en uke frem i tid.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Mexis:
Mor kom hjem fra Spania i går med et skopar til €10. Ingen drop og fleksibel og god såle. Den er ikke beregnet for løping, og den er kanskje litt for smal på det breieste, men spennende å se hvordan de fungerer. På de forrige jeg brukte har såle begynt å skille seg fra sko, så blir uansett godt med noe nytt.

Ei venninnne sa i påsken at jeg kom til å ødelegge beina av å bruke flate sko, men jeg orket ikke forklare noe særlig om det, føler det blir så ekkelt å forklare folk at det faktisk er de som løper feil. Etter å ha lest det som har blitt skrevet om lesing her har jeg begynt å bli mer «kritisk» til alle andre som løper med vanlige sko, vet ikke helt hva jeg synes om det.


Det går nok å løpe i sko som ikke er beregnet for løping. Ofte er de faktisk bedre enn tradisjonelle løpesko, men det spørs hvor mye de tåler før de bryter sammen.

Det viktigste er uansett hvordan man løper og ikke hva man løper i, selv om det også er viktig. Skoen skal være minst mulig sko og la foten gjøre sin egen greie. Det er vanskelig å forklare alt på en kort linje, men det går an å si at mennesket har løpt i flere millioner år og løpesko har bare eksistert i 40 år.

Siterer Crazy Kraken:
Tror jeg skal holde meg unna "lange" joggeturer. Har pleid å jogge en tur på 4-4.5km og det har gått greit, men når jeg prøver å øke til runden som er 5-5.5km så blir det vondt en uke frem i tid.


Rart at det er så stor forskjell på så liten økning.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siste dag i første uke av familiekonkurransen. I morgen trår alle på vekta for andre gang.
Blir spennende å se om det har skjedd noe forandring, etter vi ble strengere på kostholdet og andre ting.
Ble bare en dag med sykling denne uken, men jeg har fått til tre gåturer på 1-2 timer.
I morgen må jeg også gå et par timer frem og tilbake fra psykologen.

Jeg har hvertfall en god følelse. Har spist betydelig mindre porsjoner til middag. Ikke rørt sukker. Og frokost hver dag har vært et par tynne, grove knekkebrød og et glass juice.
Har egentlig ikke hatt lyst på noe godteri eller snacks heller, noe som er litt overraskende.

Ellers har jeg også klart å jobbe mot de andre målene uten problemer. Fulgt en stram timeplan, både når det gjelder arbeid og fritid.

Edit:
Og der har man gått på vekta for andre gang.
Fra forrige ukes 114,5 kilo. Ligger jeg nå på 111,3 kilo.
- 3,2 kilo er bedre enn forventet.
Ga en motivasjonsboost for denne uken. Nå skal treningen også trappes gradvis opp, så jeg kan bare håpe på å gå ned like mye før neste tur på vekta.
  • 0
Siterer Tommy Kvaernerud:
Siste dag ...


Bra at du finner motivasjon for å bevege deg. Aktivitet er godt for den psykiske helsen. Hjernen er ikke akkurat avsondret fra kroppen, så å trene forbedrer også hjernen. Håper du liker treningen så mye at du fortsetter selv etter at du har nådd målsettingen om vektreduksjon. Da bør du prøve å gjøre noe du liker for å få indre motivasjon.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Rart at det er så stor forskjell på så liten økning.


Helt klart. Tok den "korte" turen i dag. Fryktelig stivt i starten men så løsnet det halvveis. Virket som at teknikken ble bedre og da ble det mer flyt og mindre vondt. Jogget i godt tempo så jeg var dritsliten da jeg kom hjem. Siste delen er bare oppoverbakke!

Siterer remote:
Hjernen er ikke akkurat avsondret fra kroppen


Skremmende mange som tror nettopp dette.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer remote:
Jeg er forferdelig stiv etter løpet i Snillfjorden. Tror jeg aldri har hatt det verre, faktisk. Ring 113.


Hvor mange mil var dette snakk om a remotsle? >)
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Helt klart. Tok den "korte" turen i dag. Fryktelig stivt i starten men så løsnet det halvveis. Virket som at teknikken ble bedre og da ble det mer flyt og mindre vondt. Jogget i godt tempo så jeg var dritsliten da jeg kom hjem. Siste delen er bare oppoverbakke!


Hvis man vil ha kortere restitusjonstid, kan det være lurt å løpe i mer moderat tempo og ikke over 90 % av makspulsen. Det er bra med variasjon, men man må jo bygge seg litt opp først.

Siterer Crazy Kraken:
Skremmende mange som tror nettopp dette.


Kristendommen og mange andre religioner skiller jo mellom kropp og sjel, men det skillet finnes det null bevis for (altså noe slags dualisme). Du er en kropp og du har ikke en kropp. Det kan være lurt å være klar over.

Siterer Glorfindel:
Hvor mange mil var dette snakk om a remotsle? >)


Det var snakk om 0,65 mil. Altså ikke noe langløp, men jeg har trent hardt lenge og jeg løp så fort jeg bare kunne for å slå en gammel gubbe på laget mitt som har trent mye mer enn meg. Jeg løp bakkeintervall tre dager tidligere, tror jeg var restituert, men det tærer jo på kroppen. Følte meg bra etter løpet, men skulle nok jogget meg ned. Har ikke følt at jeg kunne trent skikkelig før de siste månedene. Tror jeg har knekt min egen skadekode, så neste år satser jeg på å løpe rundt fem minutter fortere.

En interessant ting var at jeg prøvde å drikke 500 ml rødbetjuice to timer før løpet. Jeg aner ikke om det fungerte, men jeg løp bra på slutten og hadde en bra følelse store deler av løpet. Morsomt var det.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!