Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


Siterer TK Art:
Har lyst til å begynne å løpe litt etterhvert, men jeg må komme i litt bedre form først.
Også tror jeg det er bedre å ta det når gradestokken kryper under 25 igjen. Kjente jeg sleit i varmen i går og måtte senke farten flere ganger.


Det koster litt flere krefter å løpe, spesielt i denne varmen, så det er nok greit å vente litt. Til den tid kommer: Hva med å gå i fem minutter og løpe sakte i fem minutter om hverandre? Det tror jeg er en bra begynnelse.

Siterer Glorfindel:
Ja, å prøve å løpe ute nå er vel nærmest helseskadelig. Jeg løp klokka 22 i overigår og selv da merket jeg energien ble tappet fort.


Løp selv nettopp i nærmere tretti grader. Heldigvis var det skygge der jeg løp, og når jeg var ute i sola noen ganger iløpet av traseen, merket jeg at steken tok på.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Ble en 4,5 timers tur i dag. Den første mila var ålreit, for jeg hadde sola i ryggen hele tiden og fulgte en forholdsvis øde vei nordover, men så kom jeg til et punkt hvor jeg enten kunne fortsette nord eller gå østover og sirkle tilbake dit jeg kom fra. Hadde med tre liter vann denne gangen, men jeg hadde drukket halvparten allerede, så jeg begynte på hjemveien. Det jeg ikke tenkte på er at veien jeg fulgte slynger både hit og dit, så det ble en mye lengre tur tilbake og jeg kjente meg ikke igjen før jeg var ca en halv mil hjemmefra.
Den siste halvmila var et helsike. Ikke mer vann, 35+ grader, blemmer under føttene og helt tørr og støvete luft. Kjente jeg holdt på å spy på et punkt.
Tror jeg skal drøye litt med lange turer i ekstremvarme en stund, men heller ta litt kortere turer rundt byen. Så kan jeg ta de lengre utover høsten igjen.
  • 0
Siterer remote:
Denne har jeg stjålet fra AndyLonn:
http://9gag.tv/p/aK17nn/here-are-the-typical-crossfit-workouts-you
-will-see-at-the-gym


Lettere overdrevent kanskje, men jeg lo meg skakk. Kjenner også noen folk som holder på med litt sånn halv-snål trening
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
http://9gag.tv/p/506Qm/the-ultimate-motivational-clip-rise-shine-ty
pical-nike


Det var for mange ... ord.

Siterer Glorfindel:
Lettere overdrevent kanskje, men jeg lo meg skakk. Kjenner også noen folk som holder på med litt sånn halv-snål trening


Har bare sett noe Crossfit på tv og jeg kjente det faktisk igjen! Lo godt jeg også!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Har bare sett noe Crossfit på tv og jeg kjente det faktisk igjen! Lo godt jeg også!


Er et crossfit-studio i nærheten her, og noen ganger har de trent ute mens jeg har vært forbi. De driver på å nærmest kaster slike vektskiver rundt, løper rundt med de osv.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer remote:
Det var for mange ... ord.


Whaaaat? Den videoen er jo fantastisk!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer remote:
Denne har jeg stjålet fra AndyLonn:
http://9gag.tv/p/aK17nn/here-are-the-typical-crossfit-workouts-you
-will-see-at-the-gym

Dette er jo vanlig åndsehumor som Bård og Harald har gjort seg store på. Suksess hver gang!

Siterer Crazy Kraken:
http://9gag.tv/p/506Qm/the-ultimate-motivational-clip-rise-shine-ty
pical-nike

Vet ikke hvor godt den fungerte for meg. Ble nesten mindre motivert av å se så seriøse og motiverte folk. Men var tilbake på boksetrening i dag, så tror høsten skal bli bra. To uker i USA uten trening viste seg på vekta. Også satser jeg på befalskolen om ett år, så da er det bare å få i gang løpingen.
  • 0
Kom meg ned til 105kg i løpet av familiekonkurransen, som jeg var rimelig fornøyd med.
Så tok jeg en "normal" uke igjen etter den var over, for å se hvor fort jeg hadde gått opp om jeg fulgte mine gamle vaner.
Det vil si mer mat og ingen form for trening.
Etter ei uke hadde jeg gått opp 4,5 kilo igjen.

Så da fikk jeg bekreftet en gang for alle at mine tidligere vaner var horrible.
Nå har jeg trappet opp treningen enda noen hakk, og føler meg i stadig bedre form.
Prøvde å løpe litt for noen dager siden, det har jeg ikke gjort siden ungdomskolen (og knapt da), holdt ikke ut så lenge, men det kommer seg.
Har regnet en del i det siste så jeg har også børstet støvet av ergometersykkelen, for å ikke sluntre unna om været ikke holder.
  • 0
Siterer TK Art:
...

Høres veldig bra ut. Stå på videre. Moro å høre at du prøver på ting du tidligere har slitt med, da blir det fort mye framgang.
  • 0
For første gang på årevis skal jeg ha en god del gymtimer på skolen. Fordelt på to uker skal jeg totalt ha 7 gymtimer. I dag hadde jeg f.eks. to stykker, på 1,5t hver. Ganske grei oppgradering fra én gymtime i uka.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer TK Art:
Kom meg ned til 105kg i løpet av familiekonkurransen, som jeg var rimelig fornøyd med.
Så tok jeg en "normal" uke igjen etter den var over, for å se hvor fort jeg hadde gått opp om jeg fulgte mine gamle vaner.
Det vil si mer mat og ingen form for trening.
Etter ei uke hadde jeg gått opp 4,5 kilo igjen.


Minst halvparten er nok bare vann. Nå vet jeg ikke hva du puttet i deg den uka, men for å legge på seg 4,5 kilo fett på en uke, må du ligge ca. 4500 kalorier i overskudd per dag. Og det tilsvarer relativt mye mat
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
men for å legge på seg 4,5 kilo fett på en uke


Fett var det nok ikke, men det skal ikke så mye til å få opp vekta igjen. Før jeg begynte å endre kosthold og trene, så spiste jeg hvertfall 3 ganger så mye som jeg gjør nå, og jeg fyste stadig på et eller annet, så det ble mye potetgull og sjokolade. Det har jeg omtrent kuttet helt ut nå.
Men den ene uken så satt jeg ingen grenser, for å se hvordan ting var før vi begynte i april.

Nå er jeg snart nede på 105 igjen og kan fortsette ned til 100, som jeg føler er en ok grense å ligge på fremover, med tanke på høyde and such.
  • 0
Siterer TK Art:
Nå er jeg snart nede på 105 igjen og kan fortsette ned til 100, som jeg føler er en ok grense å ligge på fremover, med tanke på høyde and such.


Måler du vekta til samme tid når du trår oppå?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Måler du vekta til samme tid når du trår oppå?


Veier meg til omtrent samme tid hver gang, og gjerne to ganger om dagen.
Vipper ca 2 kilo opp og ned i døgnet.
  • 0
Siterer TK Art:
Veier meg til omtrent samme tid hver gang, og gjerne to ganger om dagen.
Vipper ca 2 kilo opp og ned i døgnet.


Det er godt at du er klar over det, hvis ikke blir jo veiingen unøyaktig.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Joggetur i kveldsregnet. Nice.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
En tur til Kreta avbrøt treningen min, og kjøpet av et brett med Cola i Sverige i går var kanskje ikke tidenes beste trekk i forhold til trening, men nå er jeg i alle fall i gang med treningen igjen.

Jeg merker derimot at jeg har hatt litt fremgang med den lille treningen jeg har gjort de siste månedene. Jeg har i hovedsak fokusert på å få en kraftigere overkropp og kraftigere armer, og jeg merker spesielt at armene mine er kraftigere og sterkere.

F.eks. merket jeg at å stå i kø mens jeg holdt på rundt 8 kg brus ikke var spesielt tung. Før var det mye tyngre, men nå stod jeg der i ro uten problemer. Fyren foran meg, (som morsomt nok er sammen med ei jeg kjente før i tiden (som stod bak meg i køen, noe jeg ikke innså før senere samme dag, selv om jeg hadde mistanker om det)) hadde også et brett, men han slet noe veldig med å holde det oppe. Fremgang.

Uansett har jeg nå hele sju gymtimer på skolen fordelt over to uker det neste skoleåret, noe som vil føre til at jeg får trent via skolen nesten hver eneste dag, noe som definitivt vil hjelpe når det kommer til trening. I tillegg leker jeg med ideen om å melde meg inn i et treningsstudio, men jeg skal forhøre meg med en kompis om han ville vært interessert i å bli med å trene selv. Greit å ha noen å trene med.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Greit å ha noen å trene med.


På et treningssenter og i styrketreningsammenheng, så kan det være gunstig å ha en treningskompis ja. Både fordi det gjerne er mer motiverende å trene, men også om du en gang skulle finne på å ta tyngre løft. Det kan være rimelig risikabelt å prøve alene.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
På et treningssenter og i styrketreningsammenheng, så kan det være gunstig å ha en treningskompis ja. Både fordi det gjerne er mer motiverende å trene, men også om du en gang skulle finne på å ta tyngre løft. Det kan være rimelig risikabelt å prøve alene.


Jeg tenkte mest i forhold til å ha noen å trene med. Da blir det som du sier, mer motiverende, og gjerne litt morsommere. Da blir det jo også litt konkurranse. Han jeg tenkte å spørre har litt de samme fysiske forutsetningene som meg også, så da er det også litt grunnlag for konkurranse.

Og som du sier, det er greit å ha noen som kan hjelpe til eller til å "redde" hvis noe går galt.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Jeg har meldt meg inn i løpeklubben til universitetet siden treningen har gått så bra i det siste. Det kan være bra å ta noen økter sammen med noen andre, og foreløpig har det bare vært positive opplevelser. Effekten av å trene med andre kan ikke tilbakevises!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Planen var å begynne med å trene med en kompis. Det ble forskjøvet fordi jeg har gått mye ned i lønn... på den annen side skal jeg bli flink til å gå i skauen. Skal gå en tur i bergen med ei jeg kjenner veldig godt. Så det blir kos.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Etter alle gnagsårene jeg har fått etter de to siste langturene med idrettslaget, har jeg bestemt meg for å vende meg til helt barfotsko. Jeg har løpt lenge i veldig minimalistiske sko, men jeg sliter med kroniske gnagsår. I et siste forsøk, håper jeg at mine nyinnkjøpte Fivefingers Bikila Evo ikke gir gnagsår. Jeg har hørt rykter om det. Denne gangen skal jeg gjøre det pent og pyntelig. Har jo løpt mye med terreng-FF, men her jeg bor nå er det jo ikke terreng.

For øvrig bruker jeg 45 i sko, men da jeg kjøpte mine første FF for noen år siden, trengte jeg ikke mer enn 43. Nå kjøpte jeg derimot de nye skoene i 45. Ett år eller mer med mindre sko, gjør føttene sannelig større, i hvert fall bredere.


Siterer gnyg:
Planen var å begynne med å trene med en kompis. Det ble forskjøvet fordi jeg har gått mye ned i lønn... på den annen side skal jeg bli flink til å gå i skauen. Skal gå en tur i bergen med ei jeg kjenner veldig godt. Så det blir kos.


Å gå i skog og mark er gratis!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Etter alle gnagsårene jeg har fått etter de to siste langturene med idrettslaget, har jeg bestemt meg for å vende meg til helt barfotsko


Har i grunn kun brukt FF selv under løping det siste året. Joggeskoa har støvet ned i skapet. Problemet er at jeg bruker "vanlige" sko i form av fotballsko når jeg (logisk nok) spiller fotball og jeg begynner å lure på om den kombinasjonen kan være litt skummel. Har f.eks. hatt småproblemer med ankelen over en lengre periode.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!