Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


  • gnyg
  • gnyg
Jeg har leddproblemer fra knær og ned til ankel. Tror ellers at jeg står og stopper for mye på hælen. Hardt gulv på jobb..mener at magnesium er bra så prøver det som kosttilskudd. Siden jeg ikke vet hva man får det i naturlig mat. For hælen så får jeg gå pent på jobb. Må nok lære meg til å ta det litt rolig og ikke bare stresse meg ihjel.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Jeg har leddproblemer fra knær og ned til ankel. Tror ellers at jeg står og stopper for mye på hælen. Hardt gulv på jobb..mener at magnesium er bra så prøver det som kosttilskudd. Siden jeg ikke vet hva man får det i naturlig mat. For hælen så får jeg gå pent på jobb. Må nok lære meg til å ta det litt rolig og ikke bare stresse meg ihjel.


Jeg er motsatt, jeg har en tendens til å legge mest vekt på framsiden av foten.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer gnyg:
mener at magnesium er bra så prøver det som kosttilskudd. Siden jeg ikke vet hva man får det i naturlig mat.


Finnes i de fleste matvarer, men mest i poteter, grønnsaker, kornvarer, melk, kjøtt og fisk. Med et rimelig ordinært kosthold så er det sjeldent man lider av mangel på magnesium, men jeg vet om personer som tar det som tilskudd mot f.eks. leggkramper. Så det går jo an å gi det et forsøk.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer gnyg:
ankel.


Snakker om det, jeg må ha fått en smell i ankelen mens jeg spilte fotball tidligere i dag, en kraftig en også, for nå klarer jeg knapt å gå på venstrebeinet pga. smerter i venstre ankel.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Snakker om det, jeg må ha fått en smell i ankelen mens jeg spilte fotball tidligere i dag, en kraftig en også, for nå klarer jeg knapt å gå på venstrebeinet pga. smerter i venstre ankel.


Anklene blir hardt utsatt i fotball ja. Jeg røk leddbåndet i januar og merker fremdeles at det ikke skal mye til før det oppstår smerter igjen. Det verste er å bytte underlag ofte, som fra natur til kunstgress. Noe vi forsåvidt gjør ganske ofte...
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Anklene blir hardt utsatt i fotball ja. Jeg røk leddbåndet i januar og merker fremdeles at det ikke skal mye til før det oppstår smerter igjen. Det verste er å bytte underlag ofte, som fra natur til kunstgress. Noe vi forsåvidt gjør ganske ofte...


Ja, jeg vet det. Har spilt en del fotball opp gjennom årene, så jeg har fått alle slags type smeller.

Jeg kan ikke fordra å spille på kunstgress. Heldigvis har jeg en gressbane rett ved der pappa bor, så jeg og noen andre spilte der. Enkelte av de andre var derimot litt...late, så når vi spilte 3 v 3 endte det til tider opp med å være to stykker mot meg, fordi den ene lagkameraten min stod i mål pga. hva han mente var alle slags type skader, og fordi den andre lagkameraten min bare var lat som faen. Ganske slitsomt å måtte løpe for to mann i forsvar, for så å måtte gjøre nesten alt selv offensivt.

Heldigvis ble det noen rokkeringer på lagene, så da ble de late litt bedre fordelt. Den første kampen var derimot en god treningsøkt, for jeg løp igrunn en del.

Leddbåndsskader er ikke noe særlig.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Leddbåndsskader er ikke noe særlig.


Indeed they are not. Jeg gjør vel ikke meg selv noen tjeneste heller forsåvidt, for jeg har i utgangspunktet kun et par naturgressko. Burde vel egentlig hatt et par kunstgressko å bytte med også, siden vi nærmest bytter underlag annenhver kamp.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Indeed they are not. Jeg gjør vel ikke meg selv noen tjeneste heller forsåvidt, for jeg har i utgangspunktet kun et par naturgressko. Burde vel egentlig hatt et par kunstgressko å bytte med også, siden vi nærmest bytter underlag annenhver kamp.


Kunne vært en fordel ja. Uansett deilig å få spilt litt fotball igjen. Var litt smårusten i starten, men etterhvert satt skuddene og alt annet veldig bra. Noe som ble eksemplifisert ved at jeg alene sendte en fyr ut av konkurransen i tjueett ved å smelle ballen i tverrliggeren tre ganger på tre skudd. Det første på volley fra et godt stykke unna.

Lagt til 2014-09-15 00:10:
Nå har vi uansett fotball på skolen også, men vi har ikke fått spilt så mye kamp, noe som er litt kjipt.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Nå har vi uansett fotball på skolen også, men vi har ikke fått spilt så mye kamp, noe som er litt kjipt.


Du får vurdere å begynne å spille fast på et lag igjen. Det krever jo litt tid og noe dedikasjon, men fy pokker så moro det er.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Du får vurdere å begynne å spille fast på et lag igjen. Det krever jo litt tid og noe dedikasjon, men fy pokker så moro det er.


Jeg har lekt med tanken, men jeg er usikker på nivået mitt. Først og fremst fordi jeg ikke er i toppform, men også fordi jeg aldri har vært en merkverdig god tekniker.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
men også fordi jeg aldri har vært en merkverdig god tekniker.


Ikke jeg heller. Eier ikke skuddteknikk eller overblikk og ballkontrollen kan vel bare kalles gjennomsnittlig, så jeg spiller egentlig alt på det fysiske. Og det er jo i og for seg det "letteste" å trene opp
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Har i grunn kun brukt FF selv under løping det siste året. Joggeskoa har støvet ned i skapet. Problemet er at jeg bruker "vanlige" sko i form av fotballsko når jeg (logisk nok) spiller fotball og jeg begynner å lure på om den kombinasjonen kan være litt skummel. Har f.eks. hatt småproblemer med ankelen over en lengre periode.


Jeg vet ikke hvorfor den kombinasjonen skulle være så ille?

Siterer The Cookiemonster:
Jeg har lekt med tanken, men jeg er usikker på nivået mitt. Først og fremst fordi jeg ikke er i toppform, men også fordi jeg aldri har vært en merkverdig god tekniker.


Jeg er god til å løpe rett fram med ball og fange ballen fra andre. Alt det andre er jeg ikke så god til, så er ingen tekniker jeg heller, så å si.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Jeg vet ikke hvorfor den kombinasjonen skulle være så ille?


Jeg vet ikke. Med tanke på fordelene det er sagt at FF skal gi, så burde det ikke ha noe betydning. Og det er sjeldent at smertene oppstår når jeg løper vanlige turer, så det er nok underlaget på banen som har mye av skylden. Jeg har forsåvidt hatt brudd i samme ankel tidligere også, så det er godt mulig den er permanent svekket.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Ikke jeg heller. Eier ikke skuddteknikk eller overblikk og ballkontrollen kan vel bare kalles gjennomsnittlig, så jeg spiller egentlig alt på det fysiske. Og det er jo i og for seg det "letteste" å trene opp


Vel, enn så lenge så er ikke fysikken der. Jeg har derimot blitt litt flinkere til å bruke kroppen min til min fordel. Fremfor å unngå fysiske dueller (pga. at jeg er så lett), så forsøker jeg heller å putte meg selv mellom motspilleren og ballen, slik at de eventuelt dytter meg overende.

Når det kommer til styrker, så er nok min største styrke at jeg ikke har noen spesielle svakheter. Jeg er som kjent ikke i tidenes form, men når jeg er i form, så er jeg brukbar i det meste. Jeg har god hurtighet, god utholdenhet når den er trent opp, brukbar teknikk osv. Jeg utmerker meg bare ikke så mye. Jeg har ingen ekstremferdigheter, sett bort fra innsats og arbeidsvilje. Jeg er derimot en helt horribel avslutter, haha. Fra avstand går det greit, men 1v1 med keeper blir jeg for ubesluttsom.

Siterer remote:
Jeg er god til å løpe rett fram med ball og fange ballen fra andre. Alt det andre er jeg ikke så god til, så er ingen tekniker jeg heller, så å si.


Akkurat det klarer jeg greit. Får jeg trent opp fysikken og kondisen min kan jeg sikkert bidra, men per nå er jeg neppe spesielt nyttig.

Uansett så har jeg lekt med tanken, men jeg får se hvordan treningen går før jeg gjør noe ut av det.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Akkurat det klarer jeg greit. Får jeg trent opp fysikken og kondisen min kan jeg sikkert bidra, men per nå er jeg neppe spesielt nyttig.

Uansett så har jeg lekt med tanken, men jeg får se hvordan treningen går før jeg gjør noe ut av det.


Vet ikke hvordan nivåene på laget der du bor er, men regner med det er noen andre/tredjelag lengre ned i divisjonene og der stilles det ikke voldsomme krav. Går du virkelig inn for det, så kan du endre fysikken ganske mye på et år. Nå som du også har økt antall timer gym i uka, så er det godt mulig du vil se bedring i formen ganske raskt.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Vet ikke hvordan nivåene på laget der du bor er, men regner med det er noen andre/tredjelag lengre ned i divisjonene og der stilles det ikke voldsomme krav. Går du virkelig inn for det, så kan du endre fysikken ganske mye på et år. Nå som du også har økt antall timer gym i uka, så er det godt mulig du vil se bedring i formen ganske raskt.


Jeg vil tro at jeg er andrelagsmateriale, hehe. Jeg vet at o store Hokksund FK har første og andrelag på juniornivå, og andre andrelaget er ribbet for gode spillere. Jeg får uansett ta det som det kommer.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer Glorfindel:
Jeg vet ikke. Med tanke på fordelene det er sagt at FF skal gi, så burde det ikke ha noe betydning. Og det er sjeldent at smertene oppstår når jeg løper vanlige turer, så det er nok underlaget på banen som har mye av skylden. Jeg har forsåvidt hatt brudd i samme ankel tidligere også, så det er godt mulig den er permanent svekket.


Løping er en monton øvelse for anklene. I fotball beveger man seg i alle retninger. Hvis man har progresjon også der, bør det ikke være noe problem. Men det kan hende at skaden har noe å si. Fotball skal faktisk være skadeforebyggende opp mot løping fordi man beveger seg i alle retninger og får styrket muskulatur som vanligvis ikke brukes under løping. Men alt med måte, da.

Siterer The Cookiemonster:
Akkurat det klarer jeg greit. Får jeg trent opp fysikken og kondisen min kan jeg sikkert bidra, men per nå er jeg neppe spesielt nyttig.


På folkehøyskolen løp jeg langt unna målet for å få folk til å følge etter meg, og så sprang jeg tilbake igjen i full fart. Siden jeg var raskere, klarte de ikke ta fra meg ballen. Det fungerte for meg i alle fall, men det koster mye krefter ... Men dette er mer løkkafotball på ett mål.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Fotball skal faktisk være skadeforebyggende opp mot løping fordi man beveger seg i alle retninger og får styrket muskulatur som vanligvis ikke brukes under løping. Men alt med måte, da.


Det kan nok være det, men store variasjoner i tempo og retningsforandringer tror jeg fører med seg mer risiko enn forebygging. Det er jo er grunn til at det er så mye skader i fotball som det er, spesielt for knær og ankler. Strekkskader, leddbånd, korsbånd, menisker etc. går jo i hytt og gevær. Dog kan man jo også stille seg spørsmål om mange av de som er mest skadeutsatte, har dårlig grunnfysikk fra før.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer remote:
På folkehøyskolen løp jeg langt unna målet for å få folk til å følge etter meg, og så sprang jeg tilbake igjen i full fart. Siden jeg var raskere, klarte de ikke ta fra meg ballen. Det fungerte for meg i alle fall, men det koster mye krefter ... Men dette er mer løkkafotball på ett mål.


Høres ut som en grusomt utmattende måte å spille på.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer remote:
På folkehøyskolen løp jeg langt unna målet for å få folk til å følge etter meg, og så sprang jeg tilbake igjen i full fart. Siden jeg var raskere, klarte de ikke ta fra meg ballen. Det fungerte for meg i alle fall, men det koster mye krefter ... Men dette er mer løkkafotball på ett mål.


Det hørtes ut som en usedvanlig merkelig måte å spille på.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Det kan nok være det, men store variasjoner i tempo og retningsforandringer tror jeg fører med seg mer risiko enn forebygging. Det er jo er grunn til at det er så mye skader i fotball som det er, spesielt for knær og ankler. Strekkskader, leddbånd, korsbånd, menisker etc. går jo i hytt og gevær. Dog kan man jo også stille seg spørsmål om mange av de som er mest skadeutsatte, har dårlig grunnfysikk fra før.


Hvis man gjør noe som helst på full guffe hele tiden, tror jeg at man blir utslitt uansett. Fotball som skadeforebyggende gjelder kanskje opp til en viss intensitet. Jeg tror riktig teknikk og styrking av muskulatur gjennom f.eks. barfotløping er bra med riktig progresjon. Men jeg tror også en bit av årsaken er for høy intensitet. Fotballen og treningsfilosofier generelt burde lære mer av distanseløping, hvor man trener 80 % i rolig eller moderat intensitet og 20 % hardt.

Siterer The Cookiemonster:
Høres ut som en grusomt utmattende måte å spille på.
Siterer Glorfindel:
Det hørtes ut som en usedvanlig merkelig måte å spille på.


Man trenger en pause etterpå, da ...
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Hvis man gjør noe som helst på full guffe hele tiden, tror jeg at man blir utslitt uansett. Fotball som skadeforebyggende gjelder kanskje opp til en viss intensitet. Jeg tror riktig teknikk og styrking av muskulatur gjennom f.eks. barfotløping er bra med riktig progresjon. Men jeg tror også en bit av årsaken er for høy intensitet. Fotballen og treningsfilosofier generelt burde lære mer av distanseløping, hvor man trener 80 % i rolig eller moderat intensitet og 20 % hardt.


Tempoet er nok en stor synder ja, men så er det jo også noe av det mest essensielle i hele fotballen, så det er forsåvidt vanskelig å få gjort noe med. Derfor er det nok desto viktigere å styrke muskulaturen via alternativ trening.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Vel, jeg har sett litt nærmere på det med å begynne med fotball igjen, og det viser seg faktisk at juniorlaget mangler spillere, slik at listen er ganske lav. Keeperen på laget, som jeg sitter med i tysken, mente at jeg nok ville komme meg inn på laget uten nevneverdige problemer. De har ingen treninger fremover, kuriøst nok, men mandagen etter høstferien kunne jeg visstnok bare dukke opp på trening og si at jeg var interessert i å prøve meg.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Vel, jeg har sett litt nærmere på det med å begynne med fotball igjen, og det viser seg faktisk at juniorlaget mangler spillere, slik at listen er ganske lav. Keeperen på laget, som jeg sitter med i tysken, mente at jeg nok ville komme meg inn på laget uten nevneverdige problemer. De har ingen treninger fremover, kuriøst nok, men mandagen etter høstferien kunne jeg visstnok bare dukke opp på trening og si at jeg var interessert i å prøve meg.


Go, go, go for it!
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Nå føler jeg at jeg endelig har fått dreisen på løpingen. Forrige uke løp jeg til sammen over 40 km. Det er ikke så imponerende i seg selv, men en befrielse for meg. Tidligere har jeg ikke kunnet løpe mer enn rundt 15 km i uka pga. diverse problemer. Jeg har tenkt til å øke til det punktet hvor det ikke er artig lenger, og jeg har gjerne sett for meg i hvert fall 75 km i uka.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!