Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


Siterer Thorn:
Må si at jeg fysisk og psykisk er helt annerledes nå enn hva jeg var for et halvt år siden. Trente minimum tre ganger hver uke, og spiste seks måltider daglig med sunn og proteinrik mat. Etter at jeg begynte å jobbe fulltid på en tung skiftplan har jeg ikke orket å trene, og måltidene har ofte blitt få og uregelmessige. Har gått ned over 15kg som resultat av dette, det meste muskler. Merker at jeg har mindre energi og er generelt mer sliten. Åpenbart ikke sunt for helsa, men jeg har funnet ut at å jobbe skift ikke er min greie. Don't stop working out boys.


Har endelig etter mye tid, trening og spising, endelig fått tilbake styrken og vekta. På det meste veide jeg 87kg med 11 i fettprosent, men etter intens skiftplanjobbing, uregelmessige måltider og null trening forsvant jeg ned på syltynne 66kg. Etter å ha trent fem ganger ukentlig med gode og regelmessige måltider ligger jeg nå på fornøyde 82kg og løfter omtrent like mye som jeg gjorde. Back in business, feels good!
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Siterer remote:
Nå føler jeg at jeg endelig har fått dreisen på løpingen. Forrige uke løp jeg til sammen over 40 km. Det er ikke så imponerende i seg selv, men en befrielse for meg. Tidligere har jeg ikke kunnet løpe mer enn rundt 15 km i uka pga. diverse problemer. Jeg har tenkt til å øke til det punktet hvor det ikke er artig lenger, og jeg har gjerne sett for meg i hvert fall 75 km i uka.


75 km i uka er ihvertfall ikke gærent. Blir bare en tur på 20 km i uka for meg nå. Fotballen legger vel forsåvidt på noen kilometer men.

Siterer Thorn:
Har endelig etter mye tid, trening og spising, endelig fått tilbake styrken og vekta. På det meste veide jeg 87kg med 11 i fettprosent, men etter intens skiftplanjobbing, uregelmessige måltider og null trening forsvant jeg ned på syltynne 66kg. Etter å ha trent fem ganger ukentlig med gode og regelmessige måltider ligger jeg nå på fornøyde 82kg og løfter omtrent like mye som jeg gjorde. Back in business, feels good!


Rimelig drastisk fall det der. Men da er du jo bare et bevis på hva som skjer ved inaktivitet og lite næring. Godt jobbet med å komme deg opp igjen da. *Transfering creds points.
Hvor mye ligger maksløftene på?
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Thorn:
Har endelig etter mye tid, trening og spising, endelig fått tilbake styrken og vekta. På det meste veide jeg 87kg med 11 i fettprosent, men etter intens skiftplanjobbing, uregelmessige måltider og null trening forsvant jeg ned på syltynne 66kg. Etter å ha trent fem ganger ukentlig med gode og regelmessige måltider ligger jeg nå på fornøyde 82kg og løfter omtrent like mye som jeg gjorde. Back in business, feels good!


Hvor gammel er den kommentaren du siterer?

Må si at vekta gikk ned drastisk. Bra at du føler at du er der du bør være. Selv måler jeg ikke form etter vekt, men for en som driver med så mye styrke, er det nok greit.

Siterer Glorfindel:
75 km i uka er ihvertfall ikke gærent. Blir bare en tur på 20 km i uka for meg nå. Fotballen legger vel forsåvidt på noen kilometer men.


Det tenker jeg også. Har lyst til å kunne løpe bortimot en time om dagen, og etter hvert kommer man jo sikkert til å løpe flere kilometer på den samme tida. En tur på 20 kilometer er jo solid, og jeg skal vedde på at fotballen legger på ganske mange flere.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
og jeg skal vedde på at fotballen legger på ganske mange flere.


De fleste som legger ned litt innsats ligger vel rundt 10 km per kamp, gjerne mer. Avhenger litt på posisisjon, innsats og kampforløp, naturligvis.

Hvor på banen spiller du egentlig, Glorf?
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer Glorfindel:
Hvor mye ligger maksløftene på?


Er en stund siden jeg tok maksløft, men da var de slik:
Benkpress: 100kg
Markløft: 130kg
Knebøy: 120kg

Siterer remote:
Hvor gammel er den kommentaren du siterer?


Fra januar tror jeg, men jeg begynte ikke å trene igjen før juni.

Siterer remote:
Må si at vekta gikk ned drastisk. Bra at du føler at du er der du bør være. Selv måler jeg ikke form etter vekt, men for en som driver med så mye styrke, er det nok greit.


Nei det var ikke særlig gunstig helsemessig. Den siste uka ble jeg sykemeldt da jeg besvimte for å gå på jobb kl 04:00 om morningen. Hadde lavt blodsukker, blodtrykk og generelt lave blodverdier. Jeg måler normalt ikke form etter vekt, men for meg er det et gledelig sunnhetstegn, da det meste er muskelmasse.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
De fleste som legger ned litt innsats ligger vel rundt 10 km per kamp, gjerne mer. Avhenger litt på posisisjon, innsats og kampforløp, naturligvis.


Har sett at mange løper rundt 8-11 kilometer iløpet av en kamp i VM, men jeg vet ikke om alle gjør det. I så fall er det imponerende, selv om det er i rykk og napp.

Siterer Thorn:
Fra januar tror jeg, men jeg begynte ikke å trene igjen før juni.


Høres ut som en imponerende opptrening!

Siterer Thorn:
Nei det var ikke særlig gunstig helsemessig. Den siste uka ble jeg sykemeldt da jeg besvimte for å gå på jobb kl 04:00 om morningen. Hadde lavt blodsukker, blodtrykk og generelt lave blodverdier. Jeg måler normalt ikke form etter vekt, men for meg er det et gledelig sunnhetstegn, da det meste er muskelmasse.


Det kan ikke være gunstig for noen. Hva med de andre som jobber der? Skjønner at du ville gjøre noe etter den episoden.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Hvor på banen spiller du egentlig, Glorf?


Styrkene mine er løpskraft, hurtighet og duellstyrke, så jeg veksler mellom sentral midt og høyre ving.

Siterer Thorn:
Er en stund siden jeg tok maksløft, men da var de slik:
Benkpress: 100kg
Markløft: 130kg
Knebøy: 120kg


Not bad. Not bad at all.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer remote:
Det kan ikke være gunstig for noen. Hva med de andre som jobber der? Skjønner at du ville gjøre noe etter den episoden.


Kollegaene mine taklet skiftjobbingen bedre enn meg. Jeg klarte aldri å finne døgnrytmen, så det endte med at noen dager sov jeg lenge, om jeg hadde kveldsvakt, men når jeg hadde tidligvakter, som jeg hadde like ofte, sov jeg aldri mer enn et par timer. Det var helt klart min egen feil.

Spisingen ble veldig uregelmessig grunnet arbeidstidene, pluss at jeg ofte hadde vondt i magen. Jeg fant ut i etterkant at jeg hadde matallergier, men det visste jeg ikke da, så jeg unnlot å spise særlig mye når jeg var på jobb, i frykt for å plutselig bli så dårlig at jeg ikke kunne gjøre jobben min. Jeg jobbet på flyplassen som Gate Manager, og da er det konstant tidspress for å få flyene ut så fort som mulig.

Siterer Glorfindel:
Not bad. Not bad at all.


Takker!
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Siterer remote:
Har sett at mange løper rundt 8-11 kilometer iløpet av en kamp i VM, men jeg vet ikke om alle gjør det. I så fall er det imponerende, selv om det er i rykk og napp.


Ja, de fleste ligger rundt det, med unntak av keeperne. Men igjen, det avhenger litt.

Mannen som dekket flest kilometer i PL forrige sesong, Mark Noble, tilbakela i følge tall fra 11. april hele 380 km på 33 kamper. Han endte nok opp med litt mer på den påfølgende måneden. Han spurtet hele 1350 ganger, og hadde en snitthastighet på 7.57 km/h.

Uheldigvis så klarer jeg ikke å finne igjen tall for hvor mange km forskjellige spillere la ned i snitt per kamp, men enkel regning viser at Noble la ned 11.5 km i snitt per kamp. Han spiller forøvrig sentralt på midtbanen. Liverpools Jordan Henderson la på sin side ned 10.8 km i snitt per kamp. Wayne Rooney la ned 10.5 km i snitt per kamp.

Siterer Glorfindel:
Styrkene mine er løpskraft, hurtighet og duellstyrke, så jeg veksler mellom sentral midt og høyre ving.


Ah. Ettersom jeg regner med at du hjelper til defensivt, så legger du nok ned et greit antall kilometer per kamp.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Ah. Ettersom jeg regner med at du hjelper til defensivt, så legger du nok ned et greit antall kilometer per kamp.


Jeg løper meg som regel i hjel hver kamp, så ligger nok nærme den 10 kilometeren.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Jeg løper meg som regel i hjel hver kamp, så ligger nok nærme den 10 kilometeren.


Good, good. Tror ikke at jeg tåler 10 km på 90 min i nåværende form, men det kommer seg nok.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer Thorn:
Kollegaene mine taklet skiftjobbingen bedre enn meg. Jeg klarte aldri å finne døgnrytmen, så det endte med at noen dager sov jeg lenge, om jeg hadde kveldsvakt, men når jeg hadde tidligvakter, som jeg hadde like ofte, sov jeg aldri mer enn et par timer. Det var helt klart min egen feil.

Spisingen ble veldig uregelmessig grunnet arbeidstidene, pluss at jeg ofte hadde vondt i magen. Jeg fant ut i etterkant at jeg hadde matallergier, men det visste jeg ikke da, så jeg unnlot å spise særlig mye når jeg var på jobb, i frykt for å plutselig bli så dårlig at jeg ikke kunne gjøre jobben min. Jeg jobbet på flyplassen som Gate Manager, og da er det konstant tidspress for å få flyene ut så fort som mulig.


Soving har mye å si for helsa, og det er kanskje viktigere enn det folk tror. En foreleser som forsket på søvn fikk spørsmålet om hvordan man skulle takle skift. Han sa at du bare måtte unngå det ...

Hva fant du ut av at du var allergisk mot?

Siterer The Cookiemonster:
Good, good. Tror ikke at jeg tåler 10 km på 90 min i nåværende form, men det kommer seg nok.


Lurer litt på om fotballspillere i lavere divisjoner løper så langt iløpet av hver kamp. Det må jo kreve en viss form.

Å løpe 10 km over 90 min er ikke så imponerende, men det blir noe helt annet når tempoet er så ujevnt. Har hørt en mann som Northug uttale seg om hvor tøft det er å spille kamp, og han trener jo mye mer enn noen fotballspiller, selv om det ikke er spesifikt.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Lurer litt på om fotballspillere i lavere divisjoner løper så langt iløpet av hver kamp. Det må jo kreve en viss form.


Det gjør de muligens ikke (selv om det er en fordel å ha noen på laget som tilbakelegger en del meter uansett. Sånt imponerer tross alt eventuelle speidere fra større klubber også. Hvis du løper rævva av deg og legger ned langt mer innsats enn resten av laget, så blir du lagt merke til.

Siterer remote:
Å løpe 10 km over 90 min er ikke så imponerende, men det blir noe helt annet når tempoet er så ujevnt. Har hørt en mann som Northug uttale seg om hvor tøft det er å spille kamp, og han trener jo mye mer enn noen fotballspiller, selv om det ikke er spesifikt.


Joa, men så forsøker man heller ikke å løpe mest mulig. Mye av tiden vil man nok lunte rundt i et lavt tempo, før man brått må øke intensiteten. Gjør man det flere ganger over 90 minutter vil man jo bli sliten. Man kan si at fotballspillere ikke er godt trent, og det er kanskje en viss sannhet i det, men det er en helt annen påkjenning enn mange andre idretter.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer remote:
Lurer litt på om fotballspillere i lavere divisjoner løper så langt iløpet av hver kamp. Det må jo kreve en viss form.


Det kan bli en del løping lengre ned i divisjonene også, rett og slett fordi ferdighetene med ball gjerne er mye mer begrenset og det blir gjerne litt "klabb og babb". Og da kan man fort bli løpende frem og tilbake om laget ikke klarer å holde ballen i laget.

Siterer remote:
Å løpe 10 km over 90 min er ikke så imponerende, men det blir noe helt annet når tempoet er så ujevnt. Har hørt en mann som Northug uttale seg om hvor tøft det er å spille kamp, og han trener jo mye mer enn noen fotballspiller, selv om det ikke er spesifikt.


Jeg merker egentlig stor forskjell på en langkjøring og en fotballkamp. På ordinære joggeturer pleier pulsen å være temmelig stabil, mens under en intens fotballkamp kan jeg fort bli stående å hive etter pusten. Slike korte, men hyppige spurter tar på.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Vet ikke hvor gode dere er på Østmarkageografi, men i dag jogget jeg til Haukåsen. Det var veldig koselig, og en god tur. Jogget alle bakkene opp og ingen ned, for å spare knær og beinhinner. Tror det funka fint!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Vet ikke hvor gode dere er på Østmarkageografi, men i dag jogget jeg til Haukåsen. Det var veldig koselig, og en god tur. Jogget alle bakkene opp og ingen ned, for å spare knær og beinhinner. Tror det funka fint!


Har ikke fryktelig stor oversikt over topografien, men har hørt det skal være ganske fint der. Og løping i ulendt terreng er jo bra for nevnte knær og hinner, så det var nok et fornuftig valg.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Vet ikke hvor gode dere er på Østmarkageografi, men i dag jogget jeg til Haukåsen. Det var veldig koselig, og en god tur. Jogget alle bakkene opp og ingen ned, for å spare knær og beinhinner. Tror det funka fint!


Hvordan går det med løpingen?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
God damn jeg er svak. Klarte ikke en jævla dips mellom to stenger i dag. (det er det er på barneskolen ved siden av her).
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
God damn jeg er svak. Klarte ikke en jævla dips mellom to stenger i dag. (det er det er på barneskolen ved siden av her).


Time to start lifting breh.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer remote:
Hvordan går det med løpingen?


Jo, ja, tja... Tror det går fremover ihvertfall? Jobbeturen sist gikk jo meget bra og den var 1,4 mil. Vel jeg jogget vel maks halvparten av dette, men det er fredeles bra når det er oppover (syns nå jeg). Men Det tar lang tid, det gjør det. Der da?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Har endelig kommet meg til Barcelona og kjøpt ordentlige løpeshortser: de veldig korte og veldig løse med splitt på siden. Anbefales til alle som løper i varmen.

Før en del uker siden hadde vi løpetest på skolen. Løp en 3000-meter på over 13 minutter. Svært dårlig tid, men har aldri løpt en 3000-meter før, så tapte mye på at jeg ikke klarte å disponere kreftene riktig. Hadde en altfor rask spurt og altfor mye energi igjen etter løpet til at det var særlig ideellt. Skal ha retest på nyåret og bruker det også som trening frem mot befalsskoleopptaket neste sommer. Hvordan bør man trene gjennom frem mot en 3000-meter? Tenker det er lurt å variere mellom intervalltrening og lengre løp, i tillegg til å øve spesifikt på selve distansen.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Wow, Wow WOW. Gjett hvem som jogget for første gang frivillig på 4 år? Det var MEG!
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Wow, Wow WOW. Gjett hvem som jogget for første gang frivillig på 4 år? Det var MEG!


Gratulerer! Måtte dette være starten på mer trening for deg.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer Mexis:
Hvordan bør man trene gjennom frem mot en 3000-meter? Tenker det er lurt å variere mellom intervalltrening og lengre løp, i tillegg til å øve spesifikt på selve distansen.


Det høres fornuftig ut det du sier der. Å øve på distansen er nok det beste. Prøve å holde et jevnt tempo hele tiden og heller legge inn en saftig sluttspurt.
3000 meter er jo bunn og grunn ikke så langt, så jeg tror ikke langkjøring vil ha så alt for mye for seg. Da er det nok bedre med intervalltrening for å øke O2-opptaket f.eks.

Siterer gnyg:
Wow, Wow WOW. Gjett hvem som jogget for første gang frivillig på 4 år? Det var MEG!


Was it... liberating?
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Jo, ja, tja... Tror det går fremover ihvertfall? Jobbeturen sist gikk jo meget bra og den var 1,4 mil. Vel jeg jogget vel maks halvparten av dette, men det er fredeles bra når det er oppover (syns nå jeg). Men Det tar lang tid, det gjør det. Der da?


Bra at det går framover! Har også kommet meg langt de siste månedene og løper mer enn aldri før, så får vi håpe at hele kroppen bærer.

Siterer Mexis:
Hvordan bør man trene gjennom frem mot en 3000-meter? Tenker det er lurt å variere mellom intervalltrening og lengre løp, i tillegg til å øve spesifikt på selve distansen.


Spørs hvor lenge det er igjen til målet, men variasjon er viktig, ja. Tren mye rolig og litt sprint, så trener du mer spesifikt den siste tiden. Du kan både løpe distansen i et gitt tempo fortere og fortere (for hver økt) og en annen dag løpe i målsettingstempo lengre og lengre (for hver økt). Så løper du litt mindre den aller siste uka og smasher til på konkurransedagen.

Siterer gnyg:
Wow, Wow WOW. Gjett hvem som jogget for første gang frivillig på 4 år? Det var MEG!


Bra jobba!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!