Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


Siterer Crazy Kraken:
Jeg er så utrolig misunnelig.


Ja, du sier noe. Er nok ikke helt der jeg heller

Siterer Crazy Kraken:
Ja, men jeg har hørt at de nye er mye tynnere så det kan fort bli kaldt.


Enda tynnere enn de originale? Da er det jo snart strandsandaler.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Ja, du sier noe. Er nok ikke helt der jeg heller


Nei mine bein er jo retarderte. Hvis jeg blir "bra" i samme hastighet som jeg har på de to årene nå så blir bena helt bra i slutten av 2020 regner jeg med. Da er jeg nesten 30 år. Herregud...

Lagt til 2014-10-31 20:43:
Siterer Glorfindel:
Enda tynnere enn de originale? Da er det jo snart strandsandaler.


Sålen tror jeg er bittelitt tykkere, men stoffet er tynnere. Det er ihvertfall det jeg har hørt.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Tok en joggetur i dag. Gikk ganske greit men det er ganske hardt å løpe nedover. Beinhinna er egentlig bedre enn forventet, men jeg får se hvordan det er i morgen. Pleier å merke det best dagen etter turen.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Beinhinna er egentlig bedre enn forventet, men jeg får se hvordan det er i morgen. Pleier å merke det best dagen etter turen.


Hvor lenge har du slitt med dette egentlig?
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Hvor lenge har du slitt med dette egentlig?


Siden januar/februar 2013. Så snart 2 år.

Beina er overraskende bra i dag men litt ømt er det selvfølgelig.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Siden januar/februar 2013. Så snart 2 år.


Høres ikke bra ut. Var det skobruken som var synderen?
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Høres ikke bra ut. Var det skobruken som var synderen?


Spørs om du er fan av dempede joggesko eller ikke. Jeg vet faktisk ikke. Brukte joggesko som var regnet for å være veldig bra med demping og støtte. Om det var skoene, for mange harde økter, dårlig teknikk eller en god kombinasjon vet jeg ikke. Men problemet oppstod mens jeg brukte joggesko og jeg føler at jeg har mindre vondt i beinhinna når jeg løper i barfotsko enn med joggeskoene nå i ettertid. Det er vel ganske beskrivende for situasjonen tror jeg.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Spørs om du er fan av dempede joggesko eller ikke. Jeg vet faktisk ikke. Brukte joggesko som var regnet for å være veldig bra med demping og støtte. Om det var skoene, for mange harde økter, dårlig teknikk eller en god kombinasjon vet jeg ikke. Men problemet oppstod mens jeg brukte joggesko og jeg føler at jeg har mindre vondt i beinhinna når jeg løper i barfotsko enn med joggeskoene nå i ettertid. Det er vel ganske beskrivende for situasjonen tror jeg.


Etter at jeg begynte med FiveFingers, så er jeg ikke lenger noe særlig fan av dempede sko nei. Bruker det bare litt innimellom nå.

Men det er bra du merker bedring etter skobyttet. Barfotsko er jo sagt å styrke muskler og ledd som ikke blir stimulert når du bruker dempede sko, så kanskje du er heldig og blir kvitt smertene etterhvert.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Men det er bra du merker bedring etter skobyttet. Barfotsko er jo sagt å styrke muskler og ledd som ikke blir stimulert når du bruker dempede sko, så kanskje du er heldig og blir kvitt smertene etterhvert.


Jeg byttet ganske raskt etter at jeg fikk beinhinnebetennelsen og det tar fremdeles fryktelig lang tid. Kjøpte vel mine FF sko i April 2013 eller noe. Men det er jo uansett mindre vondt, for både beinhinne og knær. Tror det viktigste er at jeg lytter til kroppen og ikke til en dogmatisk lege eller fysioterapaut.

Men jeg liker å løpe og jeg skal ikke gi meg. Vil at det skal fungere, samme hvor mange år det kommer til å ta.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Jeg har Bikila Evo og synes de er veldig gode å løpe med. Anbefales. Har hørt at de er 1,5 mm tykkere enn forgjengeren, men annen info om sålen vet jeg ikke noe om. Man kan jo løpe i VFF i minusgrader også. Det er verst når det er +1 og bløtt eller sørpete, ikke fem minus.

På snø fungerer terreng- VFF bra. På is er det dødsfarlig. Da bør man løpe med Yaktrax-pigger på minimalistiske sko elns.

Gjør du tåhevøvelser og andre øvelser?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Jeg har Bikila Evo og synes de er veldig gode å løpe med. Anbefales. Har hørt at de er 1,5 mm tykkere enn forgjengeren, men annen info om sålen vet jeg ikke noe om. Man kan jo løpe i VFF i minusgrader også. Det er verst når det er +1 og bløtt eller sørpete, ikke fem minus.


Jeg bruker Treksport i mer ulendt terreng og på vinterstid. De har litt tjukkere såle enn Bikila, så synes de er bra å bruke i perioden vi beveger oss inn i nå.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer remote:
Gjør du tåhevøvelser og andre øvelser?


Holdt på med det veldig lenge men jeg så ikke helt effekten er jeg redd. Så nå har jeg roet litt med med det.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Glorfindel:
Jeg bruker Treksport i mer ulendt terreng og på vinterstid. De har litt tjukkere såle enn Bikila, så synes de er bra å bruke i perioden vi beveger oss inn i nå.


Har også hatt gode erfaringer med dem.

Siterer Crazy Kraken:
Holdt på med det veldig lenge men jeg så ikke helt effekten er jeg redd. Så nå har jeg roet litt med med det.


Da kan ikke problemene dine være muskulære, da må det være noe annet.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Da kan ikke problemene dine være muskulære, da må det være noe annet.


Jeg har ikke peiling på hva det er. Men er det vondt? Ja.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Jeg har ikke peiling på hva det er. Men er det vondt? Ja.


Jeg tror ikke jeg kan hjelpe noe mer uten å observere praksis.

Selv har jeg fått til løpingen bra. Har løpt fem dager i uka en god stund nå. Forrige uke ble det 250 minutter til sammen. En årsak til mine problemer var, ved siden av progresjon, at jeg ikke avviklet steget ved stortærne. Etter at jeg gjorde noe med det, kunne jeg øke mye mer enn før.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Jeg tror ikke jeg kan hjelpe noe mer uten å observere praksis.


Nei, jeg skjønner. Det er litt begrenset med hva man får gjort over et forum. Men jeg skal prøve å fortsette selv om jeg føler at alt blir galt uansett hva jeg gjør. Jogget en tur i går også og det er litt ømt nå men forhåpentligvis går det greit. Føler det er minst vondt når det er litt flatt og jeg kan holde et jevnt godt tempo. Da tror jeg teknikken er best, men det er det at jeg hele tiden blir redd når det går nedover for da forventer jeg at det skal gjøre vondt og da forsvinner teknikken, og da blir det vondt.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
  • ES
  • ES
Halla, gutter og eventuelle jenter.

Jeg har trent hele livet, og har hatt mine perioder med ulike treningsformer. Nå har jeg begynt å løpe. Ser ut som dere kanskje kan ha noen tips? Jeg har løpt før altså, og er nok i bedre form enn gjennomsnittet og med helt ok kondis.
"Always know if the juice is worth the squeeze."
  • 0
Siterer ES:
Ser ut som dere kanskje kan ha noen tips?


Hva tenkte du på da?
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Nei, jeg skjønner. Det er litt begrenset med hva man får gjort over et forum. Men jeg skal prøve å fortsette selv om jeg føler at alt blir galt uansett hva jeg gjør. Jogget en tur i går også og det er litt ømt nå men forhåpentligvis går det greit. Føler det er minst vondt når det er litt flatt og jeg kan holde et jevnt godt tempo. Da tror jeg teknikken er best, men det er det at jeg hele tiden blir redd når det går nedover for da forventer jeg at det skal gjøre vondt og da forsvinner teknikken, og da blir det vondt.


Nedover må man passe på å ta så raske skritt som mulig. Det er det tipset jeg kan gi.

Siterer ES:
Halla, gutter og eventuelle jenter.

Jeg har trent hele livet, og har hatt mine perioder med ulike treningsformer. Nå har jeg begynt å løpe. Ser ut som dere kanskje kan ha noen tips? Jeg har løpt før altså, og er nok i bedre form enn gjennomsnittet og med helt ok kondis.


Start med maks 30 min annenhver dag og øk etter to eller tre uker med fem minutter her og der. Ta 180 steg i minuttet. Tren for det meste rolig og ta en dag hvor du løper moderat til hardt. Tenk på å kjøpe minimalistiske sko og fikse teknikken. Ha det gøy underveis. Det er all erfaring jeg har, tror jeg altså.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
  • ES
  • ES
Siterer remote:
Start med maks 30 min annenhver dag og øk etter to eller tre uker med fem minutter her og der. Ta 180 steg i minuttet. Tren for det meste rolig og ta en dag hvor du løper moderat til hardt. Tenk på å kjøpe minimalistiske sko og fikse teknikken. Ha det gøy underveis. Det er all erfaring jeg har, tror jeg altså.


Takk for tips!
Hvorfor 180 steg i minuttet?
"Always know if the juice is worth the squeeze."
  • 0
Dette fra artikkelen sier det bra: «Enoksen sier at høy løpsfrekvens blant annet gjør at man klarer å bruke forfoten bedre, når du løper.

I tillegg til å løpe raskere, uten å sløse for mye krefter, er det enkelte studier som viser at høy skrittfrekvens også kan forebygge skader.»

Det er ikke nødvendigvis at du løper noe særlig raskere sånn med en gang, det føles keitete og rart i starten, men det føles lettere etter hvert, og man vil ikke gå tilbake.

Det er ikke slik at 180 skritt i minuttet er det store magiske tallet, men å holde seg innenfor 170-195 alt etter hastighet, kan være riktig å si. Man har raskere frekvens jo fortere man løper, ofte.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Fnis! Dette ser jo helt dust ut, haha!

https://www.youtube.com/watch?v=Gg9lcWAZfbg

Hva syns du om de skoene da, remote?


Hadde det vært litt mer sprett i dem, så hadde jeg lett skaffet meg et par
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Fnis! Dette ser jo helt dust ut, haha!

https://www.youtube.com/watch?v=Gg9lcWAZfbg

Hva syns du om de skoene da, remote?


Hadde vært morsomt å prøvd dem, men tror ingen kommer til å da deg seriøst. Tviler på at man løper fortere, for de ser ganske tunge ut. Helt motsatt av barfot-teorien i alle fall. I boka Født til å løpe, prøvde Barefoot Ted lignende sko, og de fikset ikke hans problemer.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!