Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


Siterer remote:
Er det klassisk?


Finnes i begge deler, i tillegg til kombi. Jeg kjøpte skøyteski, siden jeg foretrekker det, samtidig som det er enklest for nybegynnere. Går fint an å stake med skøyteski også.

Siterer remote:
Går det an å bremse, liksom?


Det finnes noen mer avanserte typer med brems, men de fleste har ikke det. Man skal visst bremse på samme måte som med vanlige ski, altså ploging, men etter det jeg erfarte i dag, så er ikke det bare bare det heller. Det var derfor jeg fløy inn i den hekken i en relativt bratt nedoverbakke. Tror det er best å holde seg på flatmark
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Finnes i begge deler, i tillegg til kombi. Jeg kjøpte skøyteski, siden jeg foretrekker det, samtidig som det er enklest for nybegynnere. Går fint an å stake med skøyteski også.


Hvis jeg kjøper, kommer jeg til å gå for klassisk. Skøyting er liksom en helt annen øvelse for beina. Blir sikkert mye staking, da.

Siterer Glorfindel:
Det finnes noen mer avanserte typer med brems, men de fleste har ikke det. Man skal visst bremse på samme måte som med vanlige ski, altså ploging, men etter det jeg erfarte i dag, så er ikke det bare bare det heller. Det var derfor jeg fløy inn i den hekken i en relativt bratt nedoverbakke. Tror det er best å holde seg på flatmark


Det høres helt forjævlig ut å bremse som på vanlig ski. Man skulle tro man stopper med én gang og ramler over ende. Har forresten hørt at det finnes hjul med forskjellig motstand. Hvilke kjøpte du? Og hvor mye kostet det, forresten?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Man skulle tro man stopper med én gang og ramler over ende


Ja, det krever nok en del trening for å få til effektiv bremsing, Men jeg kan ikke si jeg har noen planer om å sette utfor noen helsikkes bakker for å prøve å lære det heller >)

Siterer remote:
Har forresten hørt at det finnes hjul med forskjellig motstand. Hvilke kjøpte du? Og hvor mye kostet det, forresten?


Medium-slow var de som følgte med skiene jeg kjøpte. Tror de er ganske standard og en grei mellomting mellom fart og motstand.

Skiene kostet 799. Var annonsevare nå og hadde vel en førpris på 1499. Gadd ikke å legge så altfor mye penger i de første skiene, da oppgraderer jeg heller etterhvert om det viser seg at jeg kommer til å gå hyppig.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Ja, det krever nok en del trening for å få til effektiv bremsing, Men jeg kan ikke si jeg har noen planer om å sette utfor noen helsikkes bakker for å prøve å lære det heller >)


Nei, det høres skummelt ut. Her jeg bor er det også veldig mange bakker.

Siterer Glorfindel:
Skiene kostet 799. Var annonsevare nå og hadde vel en førpris på 1499. Gadd ikke å legge så altfor mye penger i de første skiene, da oppgraderer jeg heller etterhvert om det viser seg at jeg kommer til å gå hyppig.


Det høres jo veldig billig ut! Men skistaver og riktige bindinger koster kanskje også litt?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Nei, det høres skummelt ut. Her jeg bor er det også veldig mange bakker.


Er bedre å ta de av seg å gå ned i så fall. Har lest at mange av de mer drevne utøverne også gjør det.

Siterer remote:
Men skistaver og riktige bindinger koster kanskje også litt?


Bindingene følger med skia, med mindre du plukker ut noen bedre selv. Stavene kostet jo forsåvidt 400 kr, men du kan bruke vanlige skistaver så lenge du bytter ut pluggen. Mine skistaver er for korte, så måtte ha nye uansett. Man kan også bruke vanlige skisko, men de er noe ustabile, så jeg vurderer å kjøpe egne etterhvert.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Er bedre å ta de av seg å gå ned i så fall. Har lest at mange av de mer drevne utøverne også gjør det.


Hehe, da har man en unnskyldning. "De proffe gjør også det".

Siterer Glorfindel:
Bindingene følger med skia, med mindre du plukker ut noen bedre selv. Stavene kostet jo forsåvidt 400 kr, men du kan bruke vanlige skistaver så lenge du bytter ut pluggen. Mine skistaver er for korte, så måtte ha nye uansett. Man kan også bruke vanlige skisko, men de er noe ustabile, så jeg vurderer å kjøpe egne etterhvert.


Finnes det egne sko for rulleski også? Når det gjelder bindinger, må man sørge for at de passer til de skoa man har. Man kan ikke da bare slå til på et hvilket som helst tilbud, noe som er dumt. Men bindinger er kanskje ikke det dyreste.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Finnes det egne sko for rulleski også?


Ja. De er litt stivere enn vanlige skisko.

Siterer remote:
Når det gjelder bindinger, må man sørge for at de passer til de skoa man har. Man kan ikke da bare slå til på et hvilket som helst tilbud, noe som er dumt. Men bindinger er kanskje ikke det dyreste.


Sant nok. Det er derfor jeg må vurdere å kjøpe egne sko. Det blir litt for ustabilt i lengden med skiskoene jeg har.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Frustrerende å føle at man står fast i enkelte øvelser. Føler at jeg har stått stille i chins og hammercurls i en evighet nå. Samtidig har jeg hatt fremgang i preachercurls med EZ-stang.
Går meg litt på nervene idet jeg trener, og føler at jeg ikke klarer å løfte noe mer enn jeg allerede har gjort en stund nå.

Samtidig har jeg jo fremgang i andre øvelser. Triceps, som jeg trener samme dag, føler jeg at jeg har god fremgang i, for å nevne noe.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Da ville jeg vurdert å endre treningsmønster, Cookie. Litt vanskelig med chins, men der kan du eventuelt feste noen vekter på kroppen slik at det blir tyngre. Slik får musklene variasjon. Det du opplever nå kan være at de har tilpasset seg treningsprogresjonen din, og dermed får du ikke helt den samme fremgangen. Hammercurls kan du prøve med lettere vekter med flere repetisjoner eller tyngre vekter med færre repetisjoner i noen uker. Kan også vurdere å bytte på rekkefølgen du gjør øvelsene i. Om du har begynt å ta mer på tricepsøvelser kan det jo hende at kroppen din er ekstra sliten når du starter på andre øvelser.

Gratulerer med fremgangen din forresten;D
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Frustrerende å føle at man står fast i enkelte øvelser. Føler at jeg har stått stille i chins og hammercurls i en evighet nå. Samtidig har jeg hatt fremgang i preachercurls med EZ-stang.
Går meg litt på nervene idet jeg trener, og føler at jeg ikke klarer å løfte noe mer enn jeg allerede har gjort en stund nå.

Samtidig har jeg jo fremgang i andre øvelser. Triceps, som jeg trener samme dag, føler jeg at jeg har god fremgang i, for å nevne noe.


Chins er en øvelse det kan være vanskelig å oppnå fremgang i, på grunn av at kroppsvekten står for mesteparten av treningsmotstanden. I tillegg er det en ganske teknisk krevende øvelse. Om du ikke allerede har det med i programmet, så kan du prøve å variere med nedtrekk. Stående roing med stang er også en veldig fin øvelse.

Biceps er en merkelig muskel. Noen klarer å bygge den ut mye, andre (som f.eks. jeg) sliter litt med akkurat det. Nå får den kjørt seg rimelig greit gjennom de fleste ryggøvelser, så om du har mange av dem, er det ikke nødvendig å overtrene biceps ved siden av.

On another note, må jeg ærlig og redelig få si at lyskestrekk er min hatskade nummer 1 (sett bort ifra brudd så klart). For noen år siden hadde jeg en som satt i godt og vel et halvt år. Har merket smertetendenser i venstre lyske nå i det siste og nå som høstsesongen er i gang, hadde det vært kjempekjekt om jeg dro på meg en seig en igjen. Not.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Eirik Hyldbakk Furu:
Da ville jeg vurdert å endre treningsmønster, Cookie.


Ja, må nok forsøke å gjøre noe annerledes med akkurat de øvelsene for å få noe fremgang. Noe som jeg har gjort med enkelte andre øvelser jeg har ønsket mer fremgang i, er at jeg har lagt de inn i flere forskjellige treningsdager. F.eks. at jeg trener dips både da jeg trener bryst og da jeg trener armer (triceps), samt markløft både da jeg trener rygg og da jeg trener bein. Det har fungert fint. Problemet med den ordningen har vært chins, hvor jeg trener det både da jeg trener rygg, og da jeg trener armer (biceps), ettersom jeg har stått ganske stille der.

Uansett, jeg kan prøve tipsene dine neste gang jeg trener noen av de øvelsene.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Nå trener jeg ikke så mange vekter, men ut ifra løpeverdenen vet jeg at det mest effektive man kan gjøre for framgang er å variere. Hvis man mener man har makset ut et parameter, må man gjøre noe annet for å gi kroppen en annen stimuli. Den nye parameteren man trener på kan også gjøre deg sterkere i andre beslektede parametere, og ved å variere slik kan man oppnå større framgang. Det kan ta lengre tid, men den er varig og sikrere. Enig?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Enig?


Variasjon er vel et stikkord innen all form for trening. Når det gjelder styrketrening, så synes jeg personlig at programmer som kombinerer rent styrkefokus med tunge vekter og få repetisjoner med mer typisk "kroppsbygger" trening med flere repetisjoner og lettere vekter, er de som har gitt best resultater.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Variasjon er vel et stikkord innen all form for trening. Når det gjelder styrketrening, så synes jeg personlig at programmer som kombinerer rent styrkefokus med tunge vekter og få repetisjoner med mer typisk "kroppsbygger" trening med flere repetisjoner og lettere vekter, er de som har gitt best resultater.


Det jeg har holdt sånn smått med på i dag (eller, i går da). Har forsøkt å slenge sammen et opplegg hvor jeg hovedsaklig bygger opplegget mitt rundt benkpress, knebøy og markløft, og at jeg skal kjøre med færre reps på de øvelsene, mens jeg kutter noe ned på de renere isolasjonsøvelsene som går på mange av de samme musklene, men heller kjører høyere reps på de øvelsene jeg har latt være, men færre sett totalt sett, og også lavere vekter. Kronglete å sette sammen og slikt, men føler at jeg har noe jeg er tilfreds med nå, så skal forsøke meg på det fremover.

Eksempelvis har jeg kastet ut øvelser som flyes, stående roing, goblet squats, tricepspress og flere andre, til fordel for at jeg fokuserer mer på baseøvelsene. På armdagen har jeg f.eks. lagt inn benkpress og skulderpress/militærpress, mens skullcrushers står igjen som eneste isolasjonøvelse på triceps. Ellers skal både knebøy og markløft utføres både på dagen jeg skal trene rettet mot bein, og dagen jeg skal trene rettet mot ryggen. Kan bli seigt, men det vil trolig også føre til en fin økning i de øvelsene.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Er ny her i tråden så får vel introdusere meg selv

Er en gutt på 16 år. Alltid drevet med idrett iform av håndball og litt slækkere fotball. Drevet med styrketrening i lang tid men begynte med løsvekter for halvannet år siden. Trener vel til sammen 5-6 ganger uka.

Håndballen er mye teknikk, spenst, hurtighet og kombinasjon.

Styrketreningen går i kombinasjon av basis, kroppsvekt og løsvektøvelser. Bruker så lite treningsmaskiner som mulig. I basis går det i benkpress og knebøy, samt forskjellige vekstangøvelser (holder på å konme igang med markløft). Er også fan av å bruke egen kroppsvekt så går mye økter i hangups, dips, push-ups etc.

Kan slenge med landeveissykling som en hobby, men det er mest pga faren min som puster og lever av sykkel og tour de france statistikk.

Kombinert med skole på vg1 skulle man kanskje ikke tro jeg fikk tid til gaming, men utrolig nok får jeg brukt både ps3 og ps4 samt pc for lettere gaming (går mest i konsoll). Har alltid vært intressert i gaming og data.
HrruGrrrBrwaa - Chewbacca 1977
  • 0
Siterer McMistaFreeze:
Er ny her i tråden så får vel introdusere meg selv


Velkommen skal du være.

Siterer McMistaFreeze:
Er en gutt på 16 år. Alltid drevet med idrett iform av håndball og litt slækkere fotball. Drevet med styrketrening i lang tid men begynte med løsvekter for halvannet år siden. Trener vel til sammen 5-6 ganger uka.

Håndballen er mye teknikk, spenst, hurtighet og kombinasjon.


Ikke dumt. Satser du ordentlig i håndballen eller?

Siterer McMistaFreeze:
Styrketreningen går i kombinasjon av basis, kroppsvekt og løsvektøvelser. Bruker så lite treningsmaskiner som mulig. I basis går det i benkpress og knebøy, samt forskjellige vekstangøvelser (holder på å konme igang med markløft). Er også fan av å bruke egen kroppsvekt så går mye økter i hangups, dips, push-ups etc.


Har trent styrketrening siden desember i fjor selv, men først veldig systematisk nå i sommer. Nå nylig slang jeg også sammen et lite program for meg selv, som jeg skal følge fremover. Får se hvordan det funker.

Siterer McMistaFreeze:
Kan slenge med landeveissykling som en hobby, men det er mest pga faren min som puster og lever av sykkel og tour de france statistikk.


Hehe, ikke dumt.

Siterer McMistaFreeze:
Kombinert med skole på vg1 skulle man kanskje ikke tro jeg fikk tid til gaming, men utrolig nok får jeg brukt både ps3 og ps4 samt pc for lettere gaming (går mest i konsoll). Har alltid vært intressert i gaming og data.


Det går fint hvis man vet hvordan å fordele tiden sin.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Velkommen skal du være.


Jo, tusen takk! Og takk for melding i gjesteboka.

Siterer The Cookiemonster:
Ikke dumt. Satser du ordentlig i håndballen eller?


Det har alltid ligget litt i bakgrunnen, og det var på nære nippet til at jeg søkte skoleplass i toppidrett for håndball, men jeg har nå funnet ut at det ikke er det jeg vil. Jeg skal alltid spille håndball, men noen satsing blir det nok ikke. Er dog fortsatt der jeg ikke vet hva jeg vil med livet, men hvor mange er vel det?

Siterer The Cookiemonster:
Har trent styrketrening siden desember i fjor selv, men først veldig systematisk nå i sommer. Nå nylig slang jeg også sammen et lite program for meg selv, som jeg skal følge fremover. Får se hvordan det funker.


Ja, er fint med litt system og program, da blir det lettere å ikke slenge rundt på treningssenteret. Selv må jeg inrømme jeg har dratt ned dit litt clueless om hva jeg skal og endt opp med noen økter det veldig lite effektive laget. Fokuserer nå på enten få muskelgrupper, eller helkroppstrening om jeg vet det ikke blir mye tid til uka. I ferien ble det lite håndballtreninger, samt fotball (som sagt ikke så aktiv på den fronten) så da fant jeg en løperunde jeg likte veldig godt, og fikk litt mer sansen for ´´joggeturfenomenet¨ Hva synes du om løpetrening?

Siterer The Cookiemonster:
Hehe, ikke dumt.


Nei, absolutt ikke. Men har gått til det ekstreme med faren min. Han har fått meg med på å sykle Tønsberg tur-retur 2 ganger (bor i Bærum.) Veldig slitsomt i lengden, men ekstremt deilig når man endelig når målet etter 7 rumpeslepne timer på sykkelsetet. Liker selfølgelig å drive på selv og, faren min investerte i en ordentlig landeveissykkel til meg som jeg tar meg en tur på i ny og ne.

Siterer The Cookiemonster:
Det går fint hvis man vet hvordan å fordele tiden sin.


Ja, det er sant! Blir ikke mye av den flere timer om dagen-gamingen nå for tiden. Men å sette seg ned og kule´n etter helgeskift (deltid på Meny), eller en Fredag ettermiddag etter en slitsom uke, dét er noe å leve for.
HrruGrrrBrwaa - Chewbacca 1977
  • 0
Siterer McMistaFreeze:
Det har alltid ligget litt i bakgrunnen, og det var på nære nippet til at jeg søkte skoleplass i toppidrett for håndball, men jeg har nå funnet ut at det ikke er det jeg vil. Jeg skal alltid spille håndball, men noen satsing blir det nok ikke. Er dog fortsatt der jeg ikke vet hva jeg vil med livet, men hvor mange er vel det?


Hehe. Valgte studiespesialiserende selv, ettersom jeg ikke hadde den fjerneste anelse om hva jeg skal gjøre etter videregående. Leker med tanken om juss-studier, men da må snittet opp, og ikke bare litt heller. Er nok et langskudd, for å si det slik.

Siterer McMistaFreeze:
Ja, er fint med litt system og program, da blir det lettere å ikke slenge rundt på treningssenteret. Selv må jeg inrømme jeg har dratt ned dit litt clueless om hva jeg skal og endt opp med noen økter det veldig lite effektive laget.


Har vært flink til å vite hvilken muskelgruppe jeg skal trene og slikt, har bare vært hvilke øvelser, samt antall sett og reps som har vært spørsmålet.

Siterer McMistaFreeze:
Hva synes du om løpetrening?


For å være ærlig har jeg aldri vært noe fan av det. Ikke fordi jeg ikke ser nytten i det, men fordi jeg synes det er ufattelig kjedelig. Mer fan av å sykle i så fall (men nå gidder jeg ikke det heller, da forbremsen på sykkelen min har røket, og jeg ikke gidder å ordne med en ny akkurat nå. Kjører litt jogging nå og da på treningssenteret, men det er det.

Siterer McMistaFreeze:
Nei, absolutt ikke. Men har gått til det ekstreme med faren min. Han har fått meg med på å sykle Tønsberg tur-retur 2 ganger (bor i Bærum.) Veldig slitsomt i lengden, men ekstremt deilig når man endelig når målet etter 7 rumpeslepne timer på sykkelsetet. Liker selfølgelig å drive på selv og, faren min investerte i en ordentlig landeveissykkel til meg som jeg tar meg en tur på i ny og ne.


Hah, voldsomt. Har nok ikke en landeveissykkel selv, så slike turer blir det ikke på meg.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer McMistaFreeze:
Jeg skal alltid spille håndball, men noen satsing blir det nok ikke. Er dog fortsatt der jeg ikke vet hva jeg vil med livet, men hvor mange er vel det?


Hei og velkommen! Mitt motto er å gjøre ting i den grad at man synes det er morsomt. Hvis man synes man gjør for mye av det, bør man kanskje trappe litt ned istedenfor kanskje å gå helt lei. Det er mange som ikke vet hva de skal gjøre på ditt tidspunkt, så det er bare å ta det med ro, men samtidig tenke ut hva man har lyst til å gjøre.

Siterer McMistaFreeze:
Hva synes du om løpetrening?


Du spurte ikke meg, men jeg har lyst til å svare. Løping er den beste treninga som finnes. Hvis man får det til, er det få ting som kan være så gøy og så slitsomt på samme tid. Løping er ikke bare hurtig, men kan også være sakte langturer. Jeg liker begge deler.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Hehe. Valgte studiespesialiserende selv, ettersom jeg ikke hadde den fjerneste anelse om hva jeg skal gjøre etter videregående. Leker med tanken om juss-studier, men da må snittet opp, og ikke bare litt heller. Er nok et langskudd, for å si det slik.


Juss ekke dumt! Og snitt er no dritt som jeg liker å si.

Siterer remote:
For å være ærlig har jeg aldri vært noe fan av det. Ikke fordi jeg ikke ser nytten i det, men fordi jeg synes det er ufattelig kjedelig. Mer fan av å sykle i så fall (men nå gidder jeg ikke det heller, da forbremsen på sykkelen min har røket, og jeg ikke gidder å ordne med en ny akkurat nå. Kjører litt jogging nå og da på treningssenteret, men det er det.


Hehe, skjønner. Løping er veldig enten eller om man liker det eller ikke. Er selv ikke fan av for mye løping. Langkjøring på 1 time er max av hva jeg gidder å ta initiativ til selv. Fint at det er såpass mye morsommere å løpe etter en ball på håndballbanen Og det med sykkel kjenner jeg meg igjen i. Det er alltid et eller annet problem. Heldigvis fasjan som tar hånd om det.

Siterer The Cookiemonster:
Hah, voldsomt. Har nok ikke en landeveissykkel selv, så slike turer blir det ikke på meg.


Ganske voldsomt ja, men en mestringsfølelse du skal lete lenge etter første gang man gjennomfører!

Lagt til 2015-08-11 19:39:
Siterer remote:
Hei og velkommen! Mitt motto er å gjøre ting i den grad at man synes det er morsomt. Hvis man synes man gjør for mye av det, bør man kanskje trappe litt ned istedenfor kanskje å gå helt lei. Det er mange som ikke vet hva de skal gjøre på ditt tidspunkt, så det er bare å ta det med ro, men samtidig tenke ut hva man har lyst til å gjøre.


Takk skal du ha, ja! Det er viktig å finne balanse i alt man driver med så man ikke får ''burnout''. Får man det, og mister interessen for noe som egentlig fremmer deg og livet ditt, så blir det jo ikke akkurat fremgang. Har funnet meg selv i å tvinge meg til å trene, men går for det meste i at jeg gjør det når jeg har lyst og energi. Overtrening er ikke noe å spøke med!

Siterer remote:
Du spurte ikke meg, men jeg har lyst til å svare. Løping er den beste treninga som finnes. Hvis man får det til, er det få ting som kan være så gøy og så slitsomt på samme tid. Løping er ikke bare hurtig, men kan også være sakte langturer. Jeg liker begge deler.


Er mest fan av langturer på 30-45 min (kanskje 1 time). Med musikk på øret går det ofte ganske så glatt Intervaller er noe jeg kjører for håndballens skyld ettersom jeg trenger hurtighet i beina. Hater intervaller når jeg holder på med de, men dæven for en deilig følelse å ha gjennomført dem!
HrruGrrrBrwaa - Chewbacca 1977
  • 0
Siterer McMistaFreeze:
Juss ekke dumt! Og snitt er no dritt som jeg liker å si.


Hehe, nei. Er ikke at jeg har et dårlig snitt, men for å komme inn på juss må jeg ha et voldsomt høyt snitt.

Siterer McMistaFreeze:
Hehe, skjønner. Løping er veldig enten eller om man liker det eller ikke. Er selv ikke fan av for mye løping. Langkjøring på 1 time er max av hva jeg gidder å ta initiativ til selv. Fint at det er såpass mye morsommere å løpe etter en ball på håndballbanen


Hehe, gidder så å si aldri å løpe selv. Jeg kjører noen korte bakkeintervaller på mandagene, etterfulgt av kjernetrening, men utenom det er det tynt med løping fra meg. Hender jeg tar litt rolig jogg i 20-30 min og litt kjerneøvelser på torsdagene også, alt ettersom hva jeg føler for.

Mest glad i fotball selv, men det har det ikke blitt noe av i sommer. Fotballskoene passer meg ikke uansett, så jeg får vondt av å spille med de.

Siterer McMistaFreeze:
Og det med sykkel kjenner jeg meg igjen i. Det er alltid et eller annet problem. Heldigvis fasjan som tar hånd om det.


I mitt tilfelle er det hovedsaklig at sykkelen er gammel som har ført til problemene. Har skivebremser, og på forhjulet falt rett og slett to deler av forbremsen av for noen dager siden, så den tar ikke at all. Ikke så fristende å sykle langturer hvis jeg ikke er 100% sikker på bremsene. Bakbremsen funker heldigvis veldig bra, da den ble byttet i fjor.

Siterer McMistaFreeze:
Ganske voldsomt ja, men en mestringsfølelse du skal lete lenge etter første gang man gjennomfører!


Må få kjøpt meg en landeveissykkel en gang i fremtiden jeg også, haha.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Tok en styrkeøkt på senteret i dag. En del dumbbel lifts, og div armøvelser + min personlige favoritt - masse core/kroppsvekt. Lenge siden jeg har fått kjørt meg så bra.

Tenker å begynne å føre loggbok på øvelsene siden reps/vekter har dalt litt i ferien, men er bare å komme seg opp igjen.

Fant ut da jeg kom hjem at fotballaget kjører kveldstrening i dag, noen jeg valgte å droppe. Vil ikke kjøre helt overkill ettersom jeg merker treningsenergien har falt litt i det siste. Men sånn opplever alle i perioder.

Åssen er det egentlig med dere og kosthold? Tenker noge lunde på hva jeg putter i meg i forbindelse med trening ettersom målet mitt er å bygge muskler. Noen som kjører liksom shaker/kosttilskudd - hele pakka? Personlig er jeg mer fan av å få det jeg trenger gjennom kostholdet.
HrruGrrrBrwaa - Chewbacca 1977
  • 0
Siterer McMistaFreeze:
Personlig er jeg mer fan av å få det jeg trenger gjennom kostholdet.


Der gjør du nok mye rett. I utgangspunktet trenger man ikke kosttilskudd så lenge man har tilgang på ordentlig mat like etter trening. Det er mye bedre å spise mat med mye proteiner enn å ta en proteinshake eller lignende. Ordentlig mat inneholder også flere andre næringsstoffer som man trenger. Ett unntak kan være om man har dårlig tid og må få i seg noe kjapt. Da går det raskere å drikke enn å spise. I slike situasjoner ville jeg kun brukt shaker, altså i unntakstilfeller. En annen ting er at folk får i seg for mange proteiner enn det kroppen klarer å ta til seg.

I sommer leste jeg interessante ting om kosthold og utholdenhet. I løping er det viktig å lære kroppen å forbrenne fett mens man trener. En god måte å gjøre det på er å spise mye fett, istedenfor en del karbohydrater. Jeg har begynt med mer matolje, smør, kokosmelk, nøtter og avocado. Det hele lavfett-greiene har jeg ikke sansen for. Det er i fettet næringsstoffene ligger også. Om det har noen effekt på meg er vanskelig å si, men jeg har i alle fall ikke blitt verre. Ratioen bør ligge på 50-60 % fett, rundt 30 % karbohydrater og rundt 20 % proteiner. Det er også slik at man bør spise mer fett når man trener rolig og mer karbohydrater når man trener hardt, for å få tilbake lagrene i musklene.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer McMistaFreeze:
Åssen er det egentlig med dere og kosthold? Tenker noge lunde på hva jeg putter i meg i forbindelse med trening ettersom målet mitt er å bygge muskler. Noen som kjører liksom shaker/kosttilskudd - hele pakka? Personlig er jeg mer fan av å få det jeg trenger gjennom kostholdet.


Jeg har vært veldig bevisst på hva jeg putter i meg, siden jeg begynte å trene styrke seriøst for noen år siden. Jeg er ikke fanatisk og kan fint dytte i meg en godtepose, is og pizza i helgene, men generelt sett føler jeg at jeg har relativt god kontroll. Av kosttilskudd bruker jeg kreatin, BCAA og ZMA. Jeg pleier også å ha proteinpulver stående, men bruker det i all hovedsak kun til å ha i smoothien. Det går kanskje en halv scoop om dagen, i motsetning til andre som gjerne heller i seg 3-4.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer McMistaFreeze:
Åssen er det egentlig med dere og kosthold? Tenker noge lunde på hva jeg putter i meg i forbindelse med trening ettersom målet mitt er å bygge muskler. Noen som kjører liksom shaker/kosttilskudd - hele pakka? Personlig er jeg mer fan av å få det jeg trenger gjennom kostholdet.


Jeg anser meg selv som ganske avslappet når det kommer til kostholdet. Jeg har relativt god kontroll, men det blir litt usunt nå og, i sommer kanskje litt mer enn nødvendig. Når skolen begynner igjen skal uansett det rettes på. Til tross for kostholdet mitt i sommer har jeg uansett hatt god fremgang ift. styrken, og jeg har også gått ned i fettprosent (uten at jeg har målt det, men før sommeren hadde jeg ikke synlige magemuskler, nå ser jeg de i det minste litt, noe som tyder på at de ikke er for langt unna).

Kosttilskudd har jeg ikke tatt, nei. Vurderte å kjøpe proteinpulver da jeg var i Sverige for noen uker siden, men endte opp med å droppe det. Vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne når det kommer til de tilskuddene.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!