Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


Tre svar var ikke så verst, det.

Siterer Glorfindel:
BCAA og ZMA


Hva er dette, egentlig?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Hva er dette, egentlig?


BCAA er frie aminosyrer. ZMA inneholder sink, magnesium og vitamin B6. De har jo forskjellige funksjoner i kroppen, men det skal visst også bidra til bedre (eller dypere) søvn.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Jeg har vært veldig bevisst på hva jeg putter i meg, siden jeg begynte å trene styrke seriøst for noen år siden. Jeg er ikke fanatisk og kan fint dytte i meg en godtepose, is og pizza i helgene, men generelt sett føler jeg at jeg har relativt god kontroll. Av kosttilskudd bruker jeg kreatin, BCAA og ZMA. Jeg pleier også å ha proteinpulver stående, men bruker det i all hovedsak kun til å ha i smoothien. Det går kanskje en halv scoop om dagen, i motsetning til andre som gjerne heller i seg 3-4.
Er ganske bevisst på å ikke putte i meg for mye ting som kan anses som direkte søppel. Men i helger og ferier bryr jeg meg fint lite med det. Jeg bare "holder helgen hellig" som man sier og er fornøyd så lenge jeg spise nogenlunde sunt i ukedagene og ikke strekker helgen lenger ut enn nødvendig. Gikk selv på kreatin en stund men sluttet med det for en stund sia fordi jeg ikke helt så nytten i forhold til det jeg skulle oppnå. En kompis av meg fikk meg også til å starte på Mutant Mass pulver en stund men har lagt fra meg alt sånt foreløpig.

Lagt til 2015-08-17 14:42:
Siterer The Cookiemonster:
Jeg anser meg selv som ganske avslappet når det kommer til kostholdet. Jeg har relativt god kontroll, men det blir litt usunt nå og, i sommer kanskje litt mer enn nødvendig. Når skolen begynner igjen skal uansett det rettes på. Til tross for kostholdet mitt i sommer har jeg uansett hatt god fremgang ift. styrken, og jeg har også gått ned i fettprosent (uten at jeg har målt det, men før sommeren hadde jeg ikke synlige magemuskler, nå ser jeg de i det minste litt, noe som tyder på at de ikke er for langt unna).

Kosttilskudd har jeg ikke tatt, nei. Vurderte å kjøpe proteinpulver da jeg var i Sverige for noen uker siden, men endte opp med å droppe det. Vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne når det kommer til de tilskuddene.
Er selv ganske avslappet og spiser for det medte det jeg føler for og ikke bare sånn "gainz" tankegang. Men jeg har også siden jeg begynte å trene styrke fått mye mer forståelse av hva som er lurt å putte i seg for å oppnå resultater så jeg har rett og slett bare fått inn en god rutine der. Selv hadde jeg ingen magemuskler før jeg begynte med styrke, de kom etter 3/4 ca. Men de kommer og går litt. Noen ganger er de der perm. Andre ganger bare når jeg strammer de. Men sånn er det med alle ettersom den endrer seg hele døgnet grunnet hvor mye man har spist, drukket, vanntetensjon, u name it. Har dog aldri brydd meg noe særlig om magemuskler når jeg trener så driver ikke mye å "vedlikeholder" dem.
HrruGrrrBrwaa - Chewbacca 1977
  • 0
Siterer McMistaFreeze:
Er selv ganske avslappet og spiser for det medte det jeg føler for og ikke bare sånn "gainz" tankegang. Men jeg har også siden jeg begynte å trene styrke fått mye mer forståelse av hva som er lurt å putte i seg for å oppnå resultater så jeg har rett og slett bare fått inn en god rutine der.


Eneste forskjellen jeg har gjort er at jeg trolig drikker mer melk enn før, samt at jeg spiser godteri sjeldnere. Skled litt ut på den fronten da jeg var i Sverige tidligere i sommer, men ellers har det gått greit.

Føler uansett at treningen går veldig greit for tiden. Har hatt bra fremgang de siste ukene, etter at jeg endret litt på opplegget mitt. Har forsøkt å øke rundt 2,5 kg for hver økt i de største øvelsene (benk, mark og knebøy), og det har fungert fint. Fikk bare en liten stans i benken, der den femte reppen bare ikke satt helt inne. Slang derfor inn litt benk i gårsdagens økt, og da satt den begge gangene jeg prøvde. Deilig følelse.

Ellers har jeg gått opp intet mindre enn 12,5 kg i både knebøy og markløft. Spesielt sistnevnte trengte en del arbeid, har vært en av de svakeste øvelsene mine en stund nå. En annen øvelse jeg må forbedre er skulderpress, satser på at jeg skal kunne klare å øke i den øvelsen også, for den har vært frustrerende en stund nå.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer McMistaFreeze:
Gikk selv på kreatin en stund men sluttet med det for en stund sia fordi jeg ikke helt så nytten i forhold til det jeg skulle oppnå.


Hva ville du i så fall oppnå? Kreatin er blant kosttilskuddene som ut ifra forskning har vist å gi best effekt, og siden det fører til hurtigere påfylling av energilagrene, er det gunstig for både styrke og utholdenhet. Om du skal ned i vekt, eller "deffe" kan det dog virke ugunstig, da det binder mye vann i kroppen. I tillegg er det ikke alle som merker noe effekt av det.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Hva ville du i så fall oppnå? Kreatin er blant kosttilskuddene som ut ifra forskning har vist å gi best effekt, og siden det fører til hurtigere påfylling av energilagrene, er det gunstig for både styrke og utholdenhet. Om du skal ned i vekt, eller "deffe" kan det dog virke ugunstig, da det binder mye vann i kroppen. I tillegg er det ikke alle som merker noe effekt av det.
Bestemte meg til slutt (etter ha slutta med Mutant Mass og) å kutte ut alt av kosttilskudd. Følte aldri kreatin ga meg noe spesiell effekt. Var bare et valg jeg tok egentlig, og har det veldig bra sånn.

Lagt til 2015-08-18 18:50:
Siterer The Cookiemonster:
Eneste forskjellen jeg har gjort er at jeg trolig drikker mer melk enn før, samt at jeg spiser godteri sjeldnere. Skled litt ut på den fronten da jeg var i Sverige tidligere i sommer, men ellers har det gått greit.


Haha akkurat samme med meg. Drikker mye mer melk enn før, det er jo tross alt den magiske restitusjonsdrikken (sjokomelk om du vil det). Og selvfølgelig en banan!

Og du, hvem spiser vel ikke godis i sverige?

Siterer The Cookiemonster:
Føler uansett at treningen går veldig greit for tiden. Har hatt bra fremgang de siste ukene, etter at jeg endret litt på opplegget mitt. Har forsøkt å øke rundt 2,5 kg for hver økt i de største øvelsene (benk, mark og knebøy), og det har fungert fint. Fikk bare en liten stans i benken, der den femte reppen bare ikke satt helt inne. Slang derfor inn litt benk i gårsdagens økt, og da satt den begge gangene jeg prøvde. Deilig følelse.


Hyggelig du merker fremgang, er alltid en deilig følelse! Selv har jeg falt litt i benken, men driver å trener meg opp der igjen.
HrruGrrrBrwaa - Chewbacca 1977
  • 0
Siterer McMistaFreeze:
Haha akkurat samme med meg. Drikker mye mer melk enn før, det er jo tross alt den magiske restitusjonsdrikken (sjokomelk om du vil det). Og selvfølgelig en banan!


Blir sjokomelk på meg, hah. Bananer har jeg aldri vært så utrolig begeistret for. Spiser epler, druer og slikt når det er i huset, men det er så variabel kvalitet på mye av det at jeg knapt gidder å kjøpe noe selv. Kjøpte f.eks. noen druepakker i forbindelse med noen heldagsprøver tidligere i år. Første var fin, de to neste derimot, de skulle ikke vært solgt. Bløte, smakløse druer. Var samme type også, det var rett og slett bare elendig kvalitet. Epler er jeg spesielt glad i - sett at de faktisk er av ordentlig kvalitet. De bløte eplene, og epler ala. Pink Lady osv. liker jeg simpelthen ikke.

Siterer McMistaFreeze:
Og du, hvem spiser vel ikke godis i sverige?


De som ikke kommer fra Østlandet, selvfølgelig. Men jeg er jo det, så svenskehandel er ikke noe nytt fenomen for min del.

Siterer McMistaFreeze:
Hyggelig du merker fremgang, er alltid en deilig følelse! Selv har jeg falt litt i benken, men driver å trener meg opp der igjen.


Jøss, noen spesiell grunn til det?
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Blir sjokomelk på meg, hah. Bananer har jeg aldri vært så utrolig begeistret for. Spiser epler, druer og slikt når det er i huset, men det er så variabel kvalitet på mye av det at jeg knapt gidder å kjøpe noe selv. Kjøpte f.eks. noen druepakker i forbindelse med noen heldagsprøver tidligere i år. Første var fin, de to neste derimot, de skulle ikke vært solgt. Bløte, smakløse druer. Var samme type også, det var rett og slett bare elendig kvalitet. Epler er jeg spesielt glad i - sett at de faktisk er av ordentlig kvalitet. De bløte eplene, og epler ala. Pink Lady osv. liker jeg simpelthen ikke.


Hehe, likte ikke bananer selv før i tiden men nå craver jeg dem rett og slett etter harde økter. Har lest det er bra pga høy glykemisk indeks ellerno som gjør at man får sukker inn i musklene rask etter trening. Hvor underbygd denne påstanden er kan nå diskuteres men er i allefall min faste post-woekout snack

Har selv gått på noen drue-smeller til heldagsprøver. Noen ganger har halve pakka vært med brune flekker. Usj.. Av epler er jeg faktisk så kresen at jeg bare liker de som er helt knæsj grønne.

Siterer The Cookiemonster:
Jøss, noen spesiell grunn til det?


Ingen større bombe enn at jeg rett og slett trente mye mer benk før (kanskje litt for mye t.o.m) og ikke har fått trent så mye på det i ferien.
HrruGrrrBrwaa - Chewbacca 1977
  • 0
Siterer McMistaFreeze:
Bestemte meg til slutt (etter ha slutta med Mutant Mass og) å kutte ut alt av kosttilskudd. Følte aldri kreatin ga meg noe spesiell effekt. Var bare et valg jeg tok egentlig, og har det veldig bra sånn.


Ja, som sagt. Så er det ikke alle som oppnår noe effekt av kreatin, så det kan godt være at du er blant dem. De fleste kosttilskudd klarer man seg fint uten, det viktigste er å få i seg næringen gjennom ordentlig og (naturligvis) riktig mat. Jeg bruker egentlig bare kosttilskudd for å "helgardere" meg

ZMA er dog kanskje det jeg har merket mest effekt av. Våkner ikke lenger midt på natten, slik jeg gjorde før. Så det er gull for søvnen.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer McMistaFreeze:
Hehe, likte ikke bananer selv før i tiden men nå craver jeg dem rett og slett etter harde økter. Har lest det er bra pga høy glykemisk indeks ellerno som gjør at man får sukker inn i musklene rask etter trening. Hvor underbygd denne påstanden er kan nå diskuteres men er i allefall min faste post-woekout snack


Skjønner, skjønner. Har ikke hatt noen fast vane etter trening selv, har bare forsøkt å spise noe innen 1-2 timer etter trening.

Siterer McMistaFreeze:
Har selv gått på noen drue-smeller til heldagsprøver. Noen ganger har halve pakka vært med brune flekker. Usj..


Er noe dritt ja.

Siterer McMistaFreeze:
v epler er jeg faktisk så kresen at jeg bare liker de som er helt knæsj grønne.


Haha, såpass ja.

Siterer McMistaFreeze:
Ingen større bombe enn at jeg rett og slett trente mye mer benk før (kanskje litt for mye t.o.m) og ikke har fått trent så mye på det i ferien.


Ah, skjønner. Har vel ligget på en økt med benk i uka, men forsøkte meg sånn smått på å doble med både benk, markløft og knebøy. Følte at det ikke funket helt, da spesielt ettersom jeg tilsynelatende alltid var sliten i beina, og da var det spesielt vanskelig å ha fremgang i knebøy. Derfor har jeg trikset enda litt mer med treningsopplegget mitt, og beholdt noen elementer, og fjernet andre. Greit sånn, man prøver og feiler litt, så finner man ut hva som funker og ikke.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Jeg trener generelt sett ikke mye overkropp og prøver å gå ned i vekt der. Det kan godt hende jeg har gjort det, men det ser ikke slik ut selv om jeg bare har tatt noen armhevinger en gang hver eller annenhver uke. Har det noe med raske muskelfibre å gjøre? De har jeg mange av (i alle fall i beina, vet jeg). Jeg kan lett se muskuløs ut uten å ha gjort noe spesielt i det hele tatt.

Grunnen til vektnedgang er for øvrig løping, og det er lenge til langrennssesongen.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Det kan godt hende jeg har gjort det, men det ser ikke slik ut selv om jeg bare har tatt noen armhevinger en gang hver eller annenhver uke. Har det noe med raske muskelfibre å gjøre? De har jeg mange av (i alle fall i beina, vet jeg). Jeg kan lett se muskuløs ut uten å ha gjort noe spesielt i det hele tatt.


Muskelfibrene kan ha noe å si, ellers er det vel gener. Jeg har også siden videregående, hatt en ganske "markert" brystkasse, slik at jeg nok så mer muskuløs ut enn jeg var. I hvertfall på den tiden, da det først var da jeg begynte med styrketreing. Nå i etterkant har jeg naturlig nok formet de ganske mye etter all treningen.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Muskelfibrene kan ha noe å si, ellers er det vel gener. Jeg har også siden videregående, hatt en ganske "markert" brystkasse, slik at jeg nok så mer muskuløs ut enn jeg var. I hvertfall på den tiden, da det først var da jeg begynte med styrketreing. Nå i etterkant har jeg naturlig nok formet de ganske mye etter all treningen.


Det har kanskje også å gjøre med at det er vanskelig å bygge seg opp, men lett å beholde det man har bygget opp. Men i mitt tilfelle har kroppsbyggingen mye å si. Jeg ser ut som en svømmer med stor overkropp og tynnere underkropp. Den store forskjellen er vel bare skjelettstrukturen.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Har selv byttet ut mye av den vanlige styrketreningen med Calisthenics (egenvekttrening) det siste halvåret nå, og selv om en så absolutt merker fremgang, så begynner det å bli litt kjedelig å gjøre de samme 10-12 øvelsene dag inn og dag ut. Noen her som holder på med egenvekttrening som har noen litt utenom det vanlige øvelser å dele, eller som veit om noen mer kjente personligheter det er verdt å få med seg dersom man skal prøve å lære noe nytt?
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer AcH Clawed:
Har selv byttet ut mye av den vanlige styrketreningen med Calisthenics (egenvekttrening) det siste halvåret nå, og selv om en så absolutt merker fremgang, så begynner det å bli litt kjedelig å gjøre de samme 10-12 øvelsene dag inn og dag ut. Noen her som holder på med egenvekttrening som har noen litt utenom det vanlige øvelser å dele, eller som veit om noen mer kjente personligheter det er verdt å få med seg dersom man skal prøve å lære noe nytt?


Du har ikke vurdert å slenge inn lite turntrening og litt mer utfordrende øvelser? Kan du f.eks. stå på henda? Da kan du forsøke på push-ups i håndstående? Ellers har du jo en del diverse akrobatikk du kan forsøke deg på.

Her har du en del innenfor akrobatikk: http://anthonymychal.com/tricking/
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer AcH Clawed:
10-12 øvelsene


Hvilke øvelser er det du gjør?

Jeg gjør for det meste egenvekttrening, men det er ikke så avansert at jeg kan lære deg noe, tror jeg.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Du har ikke vurdert å slenge inn lite turntrening og litt mer utfordrende øvelser?

Her har du en del innenfor akrobatikk: http://anthonymychal.com/tricking/


Er faktisk det å stå på henda, for så å trene meg opp til håndstående pushups jeg jobber med om dagen. Du får forøvrig ha takk for linken, var en del interessant der.

Siterer remote:
Hvilke øvelser er det du gjør?


Blir mye pullups, pushups, dragonflag, flutterkicks, handstand, leg raise og diverse øvelser for å bygge opp kjernemusklaturen til å klare Human Flag og Front Lever.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer AcH Clawed:
Er faktisk det å stå på henda, for så å trene meg opp til håndstående pushups jeg jobber med om dagen.


Ikke dumt, ikke dumt. Jobbet sånn smått med å lære med å stå på henda selv, men falt vel litt ut etterhvert som jeg stod stille en stund. Slet med å finne balansen håndstående.

Siterer AcH Clawed:
Du får forøvrig ha takk for linken, var en del interessant der.


Bare hyggelig. Fyren har en del interessant. Er en gamer-type også, så han drar noen morsomme referanser.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Nå er jeg så møkk lei denne hersens overgangen mellom underliv og lår, kanskje bedre kjent som lysken. Ikke får jeg løpt, ikke får jeg spilt fotball, i tillegg til å måtte bite tenna sammen for å kunne kjøre knebøy. Nei, her må det nok amputasjon til.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Nå er jeg så møkk lei denne hersens overgangen mellom underliv og lår, kanskje bedre kjent som lysken. Ikke får jeg løpt, ikke får jeg spilt fotball, i tillegg til å måtte bite tenna sammen for å kunne kjøre knebøy. Nei, her må det nok amputasjon til.


Haha, høres ut som noe dritt. Får vel trene overkroppen inntil det blir bedre, selv om det kan bli litt ubalanse.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Haha, høres ut som noe dritt. Får vel trene overkroppen inntil det blir bedre, selv om det kan bli litt ubalanse.


Jeg kan til nøds kjøre leg extension uten betydelige smerter, men den øvelsen er rimelig ubrukelig i forhold til knebøy. Fysioterapeut må man jo være millionær for å gå til.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Jeg kan til nøds kjøre leg extension uten betydelige smerter, men den øvelsen er rimelig ubrukelig i forhold til knebøy. Fysioterapeut må man jo være millionær for å gå til.


Leg extension er ganske ubrukelig ja. Samme med leg curls og diverse andre apparater for beina. En ting er å bruke maskiner som etterligner andre øvelser, men som i praksis stabiliserer for deg, og gjør at du ikke bruker kjernemuskelaturen, de kan ha sin nytte, men beinapparatene gjør ikke det. De er ikke overførbare at all. Derfor kuttet jeg de også fullstendig ut av treningsopplegget mitt.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Leg extension er ganske ubrukelig ja. Samme med leg curls og diverse andre apparater for beina. En ting er å bruke maskiner som etterligner andre øvelser, men som i praksis stabiliserer for deg, og gjør at du ikke bruker kjernemuskelaturen, de kan ha sin nytte, men beinapparatene gjør ikke det. De er ikke overførbare at all. Derfor kuttet jeg de også fullstendig ut av treningsopplegget mitt.


Jau. Det gjelder egentlig de fleste isolasjonsøvelser. Kan være kjekt å supplementere til andre øvelser, men de er ikke særlig hensiktsmessige å bygge programmet rundt

Men. Jeg får kjøpe inn en ny boks med tigerbalsam, slenge på varmebuksa og droppe litt ned i belastning. Så skal nok knebøyen gå greit.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Nå er jeg så møkk lei denne hersens overgangen mellom underliv og lår, kanskje bedre kjent som lysken. Ikke får jeg løpt, ikke får jeg spilt fotball, i tillegg til å måtte bite tenna sammen for å kunne kjøre knebøy. Nei, her må det nok amputasjon til.


Pådro meg en belastningsskade i det samme området når jeg var i forsvaret. Eneste som hjalp var egentlig å la det vile fullstendig i lengre perioder (2-3 uker) av gangen. Ingen løping, ingen leg-day. Etter nesten et år nå er det endelig bra igjen.

Nå skal det nevnes at jeg knapt klarte å gå etter å ha pådratt meg skaden, så det er kanskje ikke like ille i ditt tilfelle, anbefaler deg derimot å være forsiktig med det.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer AcH Clawed:
Pådro meg en belastningsskade i det samme området når jeg var i forsvaret. Eneste som hjalp var egentlig å la det vile fullstendig i lengre perioder (2-3 uker) av gangen. Ingen løping, ingen leg-day. Etter nesten et år nå er det endelig bra igjen.

Nå skal det nevnes at jeg knapt klarte å gå etter å ha pådratt meg skaden, så det er kanskje ikke like ille i ditt tilfelle, anbefaler deg derimot å være forsiktig med det.


Er nok ikke så ille i mitt tilfelle nei

Jeg har hatt en lignende skade tidligere, på omtrent samme område. Men den satt visst i ryggen, så da var det korsryggen jeg måtte trene opp. Tror neppe det er problemet nå.

Det beste er naturlig nok å la det hvile helt, men det tror jeg ikke jeg er i stand til uten å fly på veggen. Jeg skal dog prøve å styre unna løping og heller holde meg til sykling til det bedrer seg igjen. Knebøyen går relativt greit uten store smerter, så jeg bare håper at det ikke bidrar til å slå det opp igjen.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!