Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


Siterer The Cookiemonster:
Nei, det er klart, men det vanskeliggjør det å ha en lineær økning.


Eksponentiell økning må da være mye bedre enn lineær?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Eksponentiell økning må da være mye bedre enn lineær?


Lykke til med å gjennomføre det. En økning på 2,5 kilo pr gang er knapt gjennomført i annet enn knebøy og markløft etter min erfaring, skal man holde på med en prosentvis økning vil det fort gå dårlig.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Lykke til med å gjennomføre det. En økning på 2,5 kilo pr gang er knapt gjennomført i annet enn knebøy og markløft etter min erfaring, skal man holde på med en prosentvis økning vil det fort gå dårlig.


Haha!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Denne uka har jeg løpt nesten 70 km for første gang. Og det bare to uker etter at jeg løp over 60 km for første gang. Har løpt mye på rundt 55 km før det skjedde, da. Men det er virkelig deilig å endelig ha fått til løpingen. Jeg har gnidd med dette i rundt fire år, og lenge bare klart 15 km i uka pga. skader. Nå er det andre boller! Så får vi se om resultatene kommer etter hvert. Er ennå ikke så rask at jeg kan skryte av noe.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Denne uka har jeg løpt nesten 70 km for første gang. Og det bare to uker etter at jeg løp over 60 km for første gang. Har løpt mye på rundt 55 km før det skjedde, da. Men det er virkelig deilig å endelig ha fått til løpingen. Jeg har gnidd med dette i rundt fire år, og lenge bare klart 15 km i uka pga. skader. Nå er det andre boller! Så får vi se om resultatene kommer etter hvert. Er ennå ikke så rask at jeg kan skryte av noe.


Gratulerer.

Denne helga har jeg vært så godt som sengeliggende.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Denne helga har jeg vært så godt som sengeliggende.


Er du syk eller utslitt av all treninga med eksponentiell økning?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Denne uka har jeg løpt nesten 70 km for første gang.


Herre, jeg trodde først du hadde gjennomført et løp på 70 km! Det hadde vært rimelig ekstremt. Fortsatt et veldig høyt antall kilometer i uka. Respekt!

Fatter ærlig talt ikke at dere gidder, men jeg forstår at folk er forskjellige. Gjennomførte en del 10 kilometere, men jeg synes det tok for lang tid, og jeg følte heller ikke at det hjalp noe på kondisen. Fikk gnagsår mellom lårene, da.
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Siterer remote:
Er du syk


Dette. Pådratt meg en kraftig forkjølelse. Tett i nesa, halsen, brystet, og har hodepine som kommer og går. Holdt på sånn siden natt til fredag forrige uke.

Lagt til 2015-10-13 18:59:
Siterer remote:
eller utslitt av all treninga med eksponentiell økning?


Ellers kan jeg nevne at jeg siden skolen begynte igjen "kun" har trent 3-4 ganger i uka, utenom det jeg har av gymtimer på skolen. I sommerferien trente jeg 5-6 ganger i uka.

Lagt til 2015-10-13 19:02:
Siterer Tor Erik:
Fatter ærlig talt ikke at dere gidder, men jeg forstår at folk er forskjellige. Gjennomførte en del 10 kilometere, men jeg synes det tok for lang tid, og jeg følte heller ikke at det hjalp noe på kondisen. Fikk gnagsår mellom lårene, da.


Må holde på regelmessig for å ha ordentlig fremgang. I tillegg må du ha litt tålmodighet. Ting skjer ikke over natten. Ellers finnes det måter å unngå de gnagsårene.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
Siterer The Cookiemonster:
Må holde på regelmessig for å ha ordentlig fremgang. I tillegg må du ha litt tålmodighet. Ting skjer ikke over natten. Ellers finnes det måter å unngå de gnagsårene.


Ja, det er sant. Liker at ting er stabile, så jeg løper i stedet av og til. Slipper å bli dvask, men ser heller ingen fremgang etter et visst punkt. Det er morsommere (men ikke nødvendigvis noe mindre slitsomt) å skate en time hver dag.
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Siterer remote:
Jeg har gnidd med dette i rundt fire år, og lenge bare klart 15 km i uka pga. skader.


Ligger på rundt 15-20KM i uka sjæl, grunnet problemer med beina. Utrolig kjipt når man egentlig orker mer. Men gratulerer med 70km!
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer Tor Erik:
Ja, det er sant. Liker at ting er stabile, så jeg løper i stedet av og til. Slipper å bli dvask, men ser heller ingen fremgang etter et visst punkt. Det er morsommere (men ikke nødvendigvis noe mindre slitsomt) å skate en time hver dag.


Personlig finner jeg styrketrening mer givende enn løping, pga. man har en mer konkret progresjon, man vet liksom hvor man ligger, og fremgang skjer gjerne fort og ofte.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
styrketrening mer givende


Ja, også hjelper det å ha en fast treningspartner. Har nettopp byttet opplegg etter ni måneder med Stronglift 5x5 (glimrende app, forresten), så det har blitt noen støle uker i det siste.
Are you gonna bark all day, little doggy, or are you gonna bite?
  • 0
Ja takk begge deler sier nå jeg. Men nå som fotballsesongen (og brått også sykkel) er over, kommer jeg nok til å splitte styrkeprogrammet og tilbringe flere dager på treningssenteret igjen. Kondisjonen har holdt seg overraskende godt, på tross av at jeg har hatt betennelse i lysken i tre måneder snart. Så den kommer jeg nok bare til å prøve å vedlikeholde i vinter.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Tor Erik:
Herre, jeg trodde først du hadde gjennomført et løp på 70 km! Det hadde vært rimelig ekstremt. Fortsatt et veldig høyt antall kilometer i uka. Respekt!

Fatter ærlig talt ikke at dere gidder, men jeg forstår at folk er forskjellige. Gjennomførte en del 10 kilometere, men jeg synes det tok for lang tid, og jeg følte heller ikke at det hjalp noe på kondisen. Fikk gnagsår mellom lårene, da.


Hehe! Har ennå til gode å løpe 70 km på en gang, men jeg vurderte lenge å løpe et så langt løp neste år en stund, men nå er jeg ikke helt sikker. Jeg løp halvmaraton for en stund siden, noe jeg syntes var så gøy at jeg ville gjøre det igjen. Ikke noe i veien med å gjøre begge deler, men man må jo trene spesifikt for det. Har forståelse for at ikke alle liker å løpe, men jeg tror flere ville likt det om de løp litt saktere og litt lengre. I korte løp (opp til ti km) handler det om å presse seg maks, mens i lengre løp må man bare fokusere på å holde tempoet som lenge er behagelig.

Til gnagsåret mellom beina vil jeg anbefale en lengre shorts eller tights, eller smøre det utsatte stedet med vaselin. Men utholdenheten bruker lang tid på å utvikle seg!

Siterer The Cookiemonster:
Dette. Pådratt meg en kraftig forkjølelse. Tett i nesa, halsen, brystet, og har hodepine som kommer og går. Holdt på sånn siden natt til fredag forrige uke.


Håper du er bedre nå!

Siterer Tor Erik:
men ser heller ingen fremgang etter et visst punkt.


Hvis man vil ha varig framgang må man trene variert. Gjør masse forskjellige intervaller (lang-kort), løp ekstremt rolige turer og ikke test formen hver uke, men kanskje hver 4.-6. uke. Det blir aldri lettere, for man løper bare fortere.

Siterer AcH Clawed:
Ligger på rundt 15-20KM i uka sjæl, grunnet problemer med beina. Utrolig kjipt når man egentlig orker mer. Men gratulerer med 70km!


Hva slags problemer er det? Etter alle mine problemer har jeg brukt år på å lese meg opp på alt mulig. Jeg dro f.eks. til fysio med beinhinnebetennelse for en del år tilbake, men nå kunne jeg gitt meg selv en mye bedre behandling enn det jeg fikk da. Ikke for å skryte da, hehe. Men når det gjelder løping er det ubrukelig å behandle noe som helst uten å se hvordan folk løper. Men man kan faktisk gi korreksjoner til folk ut ifra hvilke skader de har, så kjør på!
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Hva slags problemer er det?


Fysioterapauten kalte det en mildere beinhinnebetennelse, legen derimot klarte ikke å plassere det. Får basicly vondt i fremside og bakside legg etter å ha løpt, og blir så helt stiv der i et par dager etterpå. Fysioterapauten mistenkte at det var plattfotheten min som forårsaket det, men jeg har spesialdesignede såler fra en allment akseptert fotortoped, så hun klarte ikke helt å si klart hva det kunne være. Fikk noen strekkøvelser som forebygger en del hvis jeg utfører dem før og etter løpinga, men virker ikke som jeg blir helt kvitt det.

Som resultat av dette løper jeg to ganger i uka, en runde på 4-5KM med 12kg sekk og en runde på 12-20KM. Merker det som regel værst etter den lengre runden, til tross for at pakkningsløpet legger mye mer vekt på beina.

Så Dr. Fjernkontroll, er det alvorlig?
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Høres ikke ut som du har vondt på nøyaktig de samme stedene på leggen som jeg har, men det jeg har har jeg hatt siden Februar 2013 og det er enda ikke borte. Løping for meg har gradvis forsvunnet helt, det ble for demotiverende med alle problemene over så utrolig lang tid.

Jeg fulgte remote sine råd, og det har absolutt vært bedre enn igjen ting. Da jeg droppet heldempede joggesko og gikk over til Fivefinger barfotsko og jobbet med teknikken så ble ting bedre, men aldri helt bra, dessverre.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer AcH Clawed:
Så Dr. Fjernkontroll, er det alvorlig?


Jeg skal se hva jeg kan gjøre, pasient. Beinhinnebetennelse kan ofte være forårsaket av at man lander for nærme sin egen midtlinje. Dvs. at hvis du løper på en rett strek, vil føttene lande slik at de krysser denne linja. La oss kalle det løpevidde på norsk. På engelsk heter det stride width. Hvis du er en av disse, foreslår jeg at du eksperimenterer selv og lander med føttene litt mer fra hverandre (ift. til denne "linja"). Når man løper med en løpevidde slik at føttene lander rett under hofta, vil vinkelen i ankelen være rettere og belastningen på beinhinna bli mindre. Man skal faktisk merke forbedring med en gang hvis man gjør dette. Man skal også kjenne at man avvikler steget på stortåa i større grad, noe som er bra.

Hvis du har vondt på framsiden av leggene, kan dette ha noe å gjøre med at tærne peker litt innover når du løper? Hvis dette stemmer, rett dem opp så de peker rett fram sammen med knærne eller litt til sidene fra deg. En øvelse for å styrke muskulaturen her er å gå på hælene.

Innleggssåler fungerer ikke og gjør deg svakere, så du kan prøve en overgangsperiode til du går helt uten. Tøying er det heller ikke noe særlig vits i. De fleste har nok bevegelighet til å løpe dersom man er ung og har vært litt aktiv. Det du heller kan gjøre er å styrke fotmuskulaturen og jobbe litt med stabiliteten. En øvelse for å styrke "stortåmuskelen" er å stikke to fingre under hver av dem mens du sitter. Løft stortærne opp og senk dem ned med motstandskraft fra fingrene dine. Bevegelsen skal utelukkende skje fra det første leddet i stortåa, ikke det siste. Altså ikke "grip" med tærne. Du skal kjenne det under fotbuen. Gjør dette i fem minutter hver dag.

Den andre øvelsen er å balansere på én fot på flatt gulv i 30 sekunder på hver fot. Gjør dette så ofte som mulig ut over dagen. Så kan du lukke øynene for å øke vanskelighetsgraden, så riste på hodet og armer. Dette trener stabiliteten. I løpesteget så er det i denne posisjonen kroppen tar imot mest belastning fra løpinga, ikke i landinga som man skulle tro.

Til smertene i bakside av leggen, hvis dette er i muskulaturen, er det vel snakk om overbelastning muligens forårsaket av feilbelastning. Når du løper, tenk på at du fører foten bakover som om en pensel som stryker bakken. Ankelleddet skal være helt "slapt" i stegsavviklingen og hælen skal være i bakken så lenge som det er mulig. Du skal kjenne at du bruker rumpa når du løper, spesielt i større hastigheter. For å styrke leggmuskulaturen kan du begynne med eksentriske tåhev. Start med 3 x 15 stk ved en trapp hver dag. Øk med vekter etter hvert f.eks. i ryggsekk.

En annen viktig ting er å massere utsatte steder. I dette tilfellet leggen. Masser lang hele beinhinna og spesielt på det utsatte stedet. Det samme gjelder foran og bak på leggen. Kjenn etter ømme punkter og masser dem ut. Muskelfibrene kan "hope seg opp" og gjøre muskelen mindre fleksibel. Massasje løsner den opp. Dette fungerer bedre enn tøying. 5 min hver dag på hver muskel.

Hvordan lander du? Skrittfrekvens er viktig og jeg anbefaler å ta noen testløp med en metronom (på telefonen f.eks.) for å ta litt kjappere skritt. 170-195 er optimalt ut ifra hastigheten. Å lande under tyngdepunktet er det viktige her. En øvelse er å løpe barfot på hardt underlag for å avvenne hælløping og sein skrittfrekvens.

Det er jo såklart flere faktorer, men når spørsmålet er om man klarer å løpe eller ikke, så er teknikk etter mine erfaringer det viktigste. Det hadde selvfølgelig vært best om jeg kunne observere den selv. Mye av dette er jeg ikke tatt fra eget hode, men fra boka Anatomy for Runners av Jay Dicharry. Som sagt var jeg en fyr som ikke kunne løpe 15 km engang i uka, og nå løper jeg 70 km uten at skader er et spørsmål, så jeg har tro på at det fungerer for andre. Jeg er ikke så plattfot som deg, men har lav fotbue, så er ingen ekspert på akkurat det. Men jeg vil tro at de samme prinsippene gjelder.

Siterer Crazy Kraken:
Høres ikke ut som du har vondt på nøyaktig de samme stedene på leggen som jeg har, men det jeg har har jeg hatt siden Februar 2013 og det er enda ikke borte. Løping for meg har gradvis forsvunnet helt, det ble for demotiverende med alle problemene over så utrolig lang tid.


Se på det med løpevidde og stortåøvelsen i innlegget over. Håper det kan hjelpe. Det er i alle fall noe nytt jeg har lært meg siden sist.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Det å droppe sålene er uaktuelt, ettersom at før jeg fikk dem klarte jeg nesten ikke å gå ordentlig engang, men ellers virker det som det er mye nyttig her. Skal tenke litt på hvordan jeg plasserer beina neste gang jeg løper, samt prøve øvelsene du foreslår. Takker så meget!
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Heisann lenge sida jeg har fått skrevet her men kan slenge inn målingene mine som jeg fikk testet i dag etter 4 uker med relativt lite styrke da skole og idrett tok en del plass:

Knebøy: 60 kg
Markløft: 75 kg
Benk: 60 kg
Skråflies: 2x25 hantler
Hangups: 6 rep
Chinup: 10 rep

Blant løping løp jeg før 45/15 metoden altså 45 sek spurt 15 hvile ganger 20.
Drev også en del Geriljakardio, har dog merket denne typen løping ikke passer meg fordi knærne mine har hatt dårlig av det og jeg var på noppet til å oppleve runners knee, derfor tar jeg heller løpeturer i nærskogen, som for min del er bedre for kropp og sinn.
HrruGrrrBrwaa - Chewbacca 1977
  • 0
Siterer McMistaFreeze:
derfor tar jeg heller løpeturer i nærskogen, som for min del er bedre for kropp og sinn.


Second that. Å løpe på mølle er noe av det kjedeligste jeg vet om.

Deltok på et lokalt motbakkeløp i dag. Er et årlig arrangement med en løype på 2 km og rundt 126 meter stigning. Løp inn på 09:06. Var med på samme greiene for 3 år siden og løp vel på 08:55 da. Løypa var 350 meter lengre i år tho, så da har jeg vel forbedret meg med noen sekunder. Med mengden "systematisk" kondisjonstrening jeg kjører i uka, skal det vel godt til å øke noe særlig mer uansett.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer McMistaFreeze:
Blant løping løp jeg før 45/15 metoden altså 45 sek spurt 15 hvile ganger 20.
Drev også en del Geriljakardio, har dog merket denne typen løping ikke passer meg fordi knærne mine har hatt dårlig av det og jeg var på noppet til å oppleve runners knee, derfor tar jeg heller løpeturer i nærskogen, som for min del er bedre for kropp og sinn.


Hvis du sliter med knærne, er det første man bør gjøre å ta raskere skritt, rundt 180 skritt i minuttet slik at man lander under tyngdepunktet sitt. Da lander man med bøyd kne slik at det demper og ikke bremser. Last ned en metronom på telefonen og prøv ut. Men hvis du løper veldig rolig, blir 180 skritt mye. Poenget er bare å lande under tyngdepunktet.

Når det kjelder kondisjonstrening for øvrig er 45-15 intervallen veldig god, men det er bedre å løpe litt saktere og dermed litt mer. Mellom 30-40 runder bør være ideelt. Da får man ta det progressivt. Kun anaerob trening blir for ensidig. Det virker som om det er nytt og fancy med HiT, men det er faktisk mer gammeldags enn rolig trening. Bare noen innspill.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Glemte helt å komme tilbake her for å si det, men jeg begynte å fokusere veldig på skrittfrekvens, plassering av beina og å gjøre litt øvelser for å styrke føtene (typ balansere på en fot og tåhev), og det hjalp noe veldig. Har ikke hatt noe mer enn noe småkramper og litt stølhet her og der de siste månedene.

Det jeg prøver å si er, takker så meget Remote! Nå kan jeg løpe etter hjertets lyst.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer AcH Clawed:
Det jeg prøver å si er, takker så meget Remote! Nå kan jeg løpe etter hjertets lyst.


Så flott å høre! Dette er utrolig gøy på dine vegne. Bra å se at opplegget kan fungere på andre også.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Siterer AcH Clawed et jeg prøver å si er, takker så meget Remote! Nå kan jeg løpe etter hjertets lyst.

Så flott å høre! Dette er utrolig gøy på dine vegne. Bra å se at opplegget kan fungere på andre også.


Dette er jo flott. Husker at du slet jo veldig noen år tilbake også! Fortsett med tåhev og løp som en Gud.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Nå som det nye året står for døren, hvilke treningsmål har dere for 2016?

Jeg for min del tror jeg må trappe opp kondisjonstrening litt. Har falt litt de siste årene, selv om jeg fortsatt klarer å holde relativt greit fart på mila. Men den pokkers betennelsen i lysken sitter enda, så jeg får se hvor godt det lar seg gjennomføre. Det ser ihvertfall ikke mye lyst ut for fotballen...

Innen styrke har jeg lyst til å prøve å komme opp på 200x1 i knebøy. Ligger på 150x5 nå så det tror jeg er oppnåelig, selv om jeg enda har til gode å teste 1RM i knebøy med frivekter. I benk er målet 120x1, mens markløft tror jeg bare jeg skal ha som mål å trene mer... Den øvelsen er ikke akkurat favoritten.

Ellers er jeg fortsatt 4 kilo unna "maksvekten" på 85 kilo. Så det er heldigvis noe å jobbe med i 2016 også
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!