Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

League of Legends (LoL) ~ Offisiell tråd ~


Da er jeg inne i en typisk LoL-periode igjen. Nå har jeg virkelig lyst til å gå inn for å rykke opp fra denne helsikkes Silver divisjonen. Men det er jaggu ikke mye lett når man Duo Queuer. Virker som man automatisk blir matchet med idioter når man søker Duo...
Har vel noe med MMR'en å gjøre, ut ifra hva jeg har lest på diverse forum.

Hadde uansett en ganske fin winning-spree med Sona i dag. Tror jeg skal prøve å bare holde meg til support eller top, så godt det lar seg gjøre. Er alt for lite aggressiv til å spille mid og adc finner jeg bare ikke givende å spille. Jungle er litt av og på.

Den nye metaen med Morderkaiser som adc, er forresten helt latterlig.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Nå har jeg virkelig lyst til å gå inn for å rykke opp fra denne helsikkes Silver divisjonen. Men det er jaggu ikke mye lett når man Duo Queuer. Virker som man automatisk blir matchet med idioter når man søker Duo...


Det er lett å føle at man sitter fast i en divisjon pågrunn av at man får idioter på laget. Hvis man har lyst til å komme seg ut av bronze/silver, så må man egentlig bare heve seg over den tanken. Man sitter fast i en divisjon fordi man for øyeblikket ikke spiller bedre. Det er ikke noen hemmelig algoritme som bevisst plasserer deg på lag med dårlige spillere, det vil alltid være en 50 % fordeling. Det er solo/duo queue, og det er hver mann for seg selv i den forstand. Man kan havne på et dårlig lag, man kan havne på et godt lag. For å komme deg ut av bronze/silver må man fokusere på det som gjør deg til en bedre spiller. Da vil vinnraten din stige, og det er det som teller.

Det finnes noen enkle tips for å komme seg ut av bronze/silver. Ting jeg ser spillere i platinum og oppover er mye bedre på. Det er ikke noe hokus pokus, men det er de viktigste tingene man må lære seg i spillet hvis man vil klatre på stigen.

1. Forbedre CS.
Dette er den absolutt viktigste tingen å lære seg i spillet. Du kan slå fienden på to måter, den ene er med rene mekanikker som du innehar. Den andre er power levelen din - hvilke stats du har, basert på hvor mye gold og level du har. Når jeg spiller Tryndamere, spiller jeg aggressivt og med fokus på CS. Jeg har ofte høyest CS på laget. Det betyr at selv om jeg har et dårlig game og er 0/5, så har jeg likevel mye gold og er høy level, noe som betyr at jeg i lengden kan out-scale top lanen som jeg feeded. På et godt game hender det at jeg er level 18 mens de andre spillerene fremdeles er rundt 13. Dette betyr at jeg er en ENORM trussel, selv om jeg ikke har noen kills.

2. Ikke dø.
Å dø er det verste du kan gjøre i spillet. Det er ikke verdt å trade kills noen sinne, med mindre det er for å stenge ned en Riven som er 9/0. Man mister tilstedeværelse, CS, potensielle objectives, etc.. Det er en tommelfingerregel: ikke dø. Rett og slett. Gå og farm jungle, hjelp andre lanes, spill passivt. Bare fokuser på den CS-en og ikke gå balls deep.

3. Finn deg en champion du spiller bra med og spill han/henne til døde.
Ja, du trenger bare kunne maine en champion du gjør det bra med for å komme til platinum, og til og med diamond. Ikke velg å maine en support i bronze/silver, og heller ikke velg adc. Ikke med mindre man har en unik evne til å carrie for to personer. Har du en dårlig adc som support, er det ikke noe du kan gjøre, og det samme gjelder andre veien. Finn deg en solo lane og lær deg en champion du kan knuse med.

4. "Det som kan skje, vil skje."
Forvent alt, alltid. La deg aldri overraske. Deres Shaco jungle er borte? Forvent at han kommer til lanen din. Bot lane er borte og du roamer i river ved drake for å warde? Forvent at de sitter i bushen og venter. Deres top lane Hecarim spawnet nettopp du angriper mid lane med all-in? Forvent at Hecarim teleporter med homeguards. Man må bare forvente at ting skjer når man ikke har oversikten. Det tar tid å venne seg til å kunne lese motspillerne og hva de kommer til å gjøre. Men inntil da, må man spille forsiktig. Husk regel nr. 2.

Og angående Mordekaiser adc, bare velg en like ukonvensjonell rolle tilbake. Hvis deres bot velger Mordekaiser, hva er da grunnen til at du ikke skal velge en champion som fucker opp for Morde tilbake? Tahm Kench + Darius, Leona + Renekton, Thresh + Zed, Morgana + Ryze, etc.. De er dømt til å ødelegge dagen hans.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Det er lett å føle at man sitter fast i en divisjon pågrunn av at man får idioter på laget. Hvis man har lyst til å komme seg ut av bronze/silver, så må man egentlig bare heve seg over den tanken. Man sitter fast i en divisjon fordi man for øyeblikket ikke spiller bedre. Det er ikke noen hemmelig algoritme som bevisst plasserer deg på lag med dårlige spillere, det vil alltid være en 50 % fordeling. Det er solo/duo queue, og det er hver mann for seg selv i den forstand. Man kan havne på et dårlig lag, man kan havne på et godt lag. For å komme deg ut av bronze/silver må man fokusere på det som gjør deg til en bedre spiller. Da vil vinnraten din stige, og det er det som teller.


Det er klart, men jeg har lest at duo kan fucke opp MMR'en din ganske mye, f.eks. hvis du søker med en som er i lavere divisjon enn deg selv. Jeg merker også at det omtrent alltid går dårligere i duo enn det gjør i solo.

Men selvfølgelig. Man kan ikke bare legge skylden på lagkameratene. Det finnes runder hvor jeg spiller helt elendig selv. Allikevel synes jeg at jeg spiller mer enn bra nok i de aller fleste runder. Jeg vinner svært ofte lanen min når jeg spiller top, men synes fremdeles det er vanskelig å carrye et game om resten av laget feiler totalt.

Det kan dog ha noe med championene jeg spiller å gjøre. Jeg er veldig glad i typiske "tanky-tops". Det er klart at Malphite kan gi fra seg relativt mye damage til tank å være, men han er ikke noen Riven. Det samme gjelder vel egentlig Cho'Gath. Vinner alltid lanen, men ender svært ofte opp med å tape med han uansett. Nasus fungerer nokså greit om du får farmet nok, men føler også han blir ubrukelig hvis ikke resten av laget klarer å følge opp.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Det er klart, men jeg har lest at duo kan fucke opp MMR'en din ganske mye, f.eks. hvis du søker med en som er i lavere divisjon enn deg selv. Jeg merker også at det omtrent alltid går dårligere i duo enn det gjør i solo.


Den ødelegger ikke MMR'en din. MMR speiler divisjonen du er i. Er du f.eks. i silver 3, så har du en MMR på mellom 1290-1359. Mister du MMR fordi du taper en kamp, så går du ned i divisjon og vice versa. Det ødelegger derimot for hvor mye MMR du vinner/taper. Hvor mye MMR du får per kamp, blir selvfølgelig avgjort etter hvem du møter. Spiller du med en kamerat som er i silver 5 mens du er i silver 1, så vil du få mindre MMR per kamp du vinner hvis den gjennomsnittlige MMR'en til motspillerne er under din MMR. Du vil også miste mer MMR per kamp du hvis du taper.

Derfor bør man ikke spille duo queue med noen som er i betraktelig lavere divisjon enn deg, med mindre du spiller på en smurf account. Du trenger å ha en gjennomsnittlig høy win rate hvis det ellers skal lønne seg.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Derfor bør man ikke spille duo queue med noen som er i betraktelig lavere divisjon enn deg, med mindre du spiller på en smurf account. Du trenger å ha en gjennomsnittlig høy win rate hvis det ellers skal lønne seg.


I see.

Uansett gode tips. Farming føler jeg generelt jeg er nokså god på. Pleier alltid å ha matche og ofte også dra fra motstanderen ganske tidlig. Det jeg nok må forbedre meg mer på, er mindre tidvis hodeløs spilling og map awareness. Jeg er nok litt for dårlig til å følge med på minimapet til tider.

Jeg liker i grunn solo-lanes best, så jeg bør kanskje vurdere å finne en mid helt maine. Liker forsvidt Kayle ganske godt, siden hun kontrer sånne ekle champions som Zed og Fizz.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Jeg liker i grunn solo-lanes best, så jeg bør kanskje vurdere å finne en mid helt maine. Liker forsvidt Kayle ganske godt, siden hun kontrer sånne ekle champions som Zed og Fizz.


Kayle er en solid champion. I tillegg er hun en «one trick pony», som betyr at hun kan spilles i mange lanes (potensielt i alle roller, i grunn). I tillegg har hun lav ban rate i draft. Hvis du lærer deg å maine henne (fokuser på en rolle først og fremst), så vil du ha muligheten til å kunne spille henne omtrent hver eneste ranked match.

Hvis ikke finnes det også noen andre champions med den fine kombinasjonen av lav pick rate og høy win rate i silver, og som i tillegg ikke kommer til å få noen store tweaks i nærmeste fremtid. Lux, Brand, Malzahar, Ahri, Anivia og Dingerdonger.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Kayle er en solid champion. I tillegg er hun en «one trick pony», som betyr at hun kan spilles i mange lanes (potensielt i alle roller, i grunn). I tillegg har hun lav ban rate i draft. Hvis du lærer deg å maine henne (fokuser på en rolle først og fremst), så vil du ha muligheten til å kunne spille henne omtrent hver eneste ranked match.


Ja. Har spilt henne litt top også, men det er som regel kun counterpick. Jungle har jeg aldri prøvd.

Siterer The Heretic:
Hvis ikke finnes det også noen andre champions med den fine kombinasjonen av lav pick rate og høy win rate i silver, og som i tillegg ikke kommer til å få noen store tweaks i nærmeste fremtid. Lux, Brand, Malzahar, Ahri, Anivia og Dingerdonger.


Heimer synes jeg forsåvidt også er grei å spille. Men han føler jeg igjen blir VELDIG avhengig av resten. Ahri har jeg spilt noe til og fra, men føler meg ikke voldsomt god med henne. Lux, noe av det samme.

Siterer Crazy Kraken:
Har noen sett denne "serien" med "actual spotlights"? Ganske fantastisk:

https://www.youtube.com/watch?v=fjXHyUo_CgU


Hehe, ja.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Ja. Har spilt henne litt top også, men det er som regel kun counterpick. Jungle har jeg aldri prøvd.


Kayle jungle er veldig sterk for tiden. Med sated devourer har hun et sinnsykt potensiale til å deale mengder med damage. Nå som Riot nerfet en del juggernauts i den nyeste patchen, vil hun også være et bedre pick igjen.

Og jeg ville ikke tenkt så mye på counterpicks, det er egentlig ikke veldig nøye. Det er greit å vite hvilke champions du har fordeler og ulemper mot når man spiller, men hvis man først finner én champion man konsistent spiller bra med, så opplever man at det ikke spiller så stor rolle hvem man møter.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Og jeg ville ikke tenkt så mye på counterpicks, det er egentlig ikke veldig nøye. Det er greit å vite hvilke champions du har fordeler og ulemper mot når man spiller, men hvis man først finner én champion man konsistent spiller bra med, så opplever man at det ikke spiller så stor rolle hvem man møter.


Ja, jeg henger meg vel kanskje litt vel mye opp i det. Nasus er den jeg har best win rate med, så kanskje jeg bare skal drite i alt som hetere counterpicks og bare velge han hver runde fremover.

Må også nevne at musikken i dette spillet er ganske fascinerende. Ble litt skuffet når de endret bakgrunnsmusikken i Summoners Rift. Men etter å ha hørt den nye nok ganger, likte jeg den mye bedre. Det samme gjelder nå den nye musikken i lobbyen til ranked games.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Må også nevne at musikken i dette spillet er ganske fascinerende. Ble litt skuffet når de endret bakgrunnsmusikken i Summoners Rift. Men etter å ha hørt den nye nok ganger, likte jeg den mye bedre. Det samme gjelder nå den nye musikken i lobbyen til ranked games.


Har egentlig aldri lagt merke til musikken i LoL. Personlig syns jeg ikke den når opp til musikken i andre mobaer, men igjen så er den aldri i veien og det er viktig det også. Dawngate (som ikke eksisterer lenger) hadde for eksempel utrolig bra musikk. Men Heroes of the Storm har også bra musikk.

https://www.youtube.com/watch?v=LegX23YQagk
https://www.youtube.com/watch?v=XFcp89iaLWs
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Har egentlig aldri lagt merke til musikken i LoL. Personlig syns jeg ikke den når opp til musikken i andre mobaer, men igjen så er den aldri i veien og det er viktig det også.


Nei, det er jo begrenset ned til relativt få låter. Men Summoners Rift musikken har jeg alltid likt veldig godt. Jeg hører ofte på den utenom spillet også og det gir meg alltid litt lyst til å spille. I tillegg har det vært mange heftige login spor opp gjennom alle patchene.

F.eks:

https://www.youtube.com/watch?v=15LTQ8JLns0
https://www.youtube.com/watch?v=Nx8nuaGHJvs
https://www.youtube.com/watch?v=qX_vUqOY8yI
https://www.youtube.com/watch?v=G7kTETCtZNA
https://www.youtube.com/watch?v=TK72r5NTDnQ
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Jeg for min del blei helt forelska i Bilgewater-musikken som var på Butcher's Bridge og Summoner's Rift under det eventet. Ellers må jeg si meg enig med Kraken, en legger liksom ikke merke til den.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Enig i at Bilgewater musikken var bra! Av musikken til de ulike heltene så er helt klart Jinx sin best. Ekstra morro at det er norsk vokalist.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
I et siste desperat forsøk på å nå Gold før sesongen slutter, har jeg funnet tilbake til en "gammel" favoritt. Skal prøve å maine Singed så godt det lar seg gjøre fremover. Han blir ikke spilt fryktelig mye, så det virker som om folk glemmer hvor farlig han egentlig kan være. Synes hvertfall det har gått ganske bra så langt

Hvem tror dere får den nye Victorious forresten? Jeg holder en knapp på Sivir.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Hvem tror dere får den nye Victorious forresten? Jeg holder en knapp på Sivir.


Det er såvidt jeg veit bekreftet at det er Victorious Sivir.

Siterer Glorfindel:
I et siste desperat forsøk på å nå Gold før sesongen slutter


Shyvana/Xin jungle eller Darius top er så og si et gratis win nå for tiden, sett at ikke resten av laget ditt feeder.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer AcH Clawed:
Shyvana/Xin jungle eller Darius top er så og si et gratis win nå for tiden, sett at ikke resten av laget ditt feeder.


Ja, hvis ikke Darius blir nerfet snart, så skjønner jeg ingenting...

Men har uheldigvis spilt både Darius og Xin minimalt, så vet ikke om det er et prosjekt jeg tør å gå løs på nå.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Ja, hvis ikke Darius blir nerfet snart, så skjønner jeg ingenting...


Han blei akkurat nerfa (okay, er vel en uke eller tre siden), og har man et motstanderlag som veit å kite'n så er han ikke en altfor stor trussel. Han er en gankse så ille lane-bully tho.

Siterer Glorfindel:
Men har uheldigvis spilt både Darius og Xin minimalt, så vet ikke om det er et prosjekt jeg tør å gå løs på nå.


Darius tar litt tid å bli vant med, men han er såpass kraftig at det å gjøre småfeil med han ikke er så altfor farlig, spesielt i lavere ELO hvor de ikke har vett på å holde seg unna Qen din så en ikke får heala opp.

Xin derimot er veldig enkel. E -> W-> Q -> AA -> AA -> AA -> Repeat fungerer bra i de fleste kamper, bruk R som en AoE displacement og damage i teamfights, eller som en knockback hvis du må disengage. Handler egentlig bare om å vite når man bør engage og ikke engage med han, er ikke så mye ferdigheter innvolvert. Bygger en Devourer -> BotRK også tank items så har man en generelt god alround build på han som gjør at man ikke dør, men samtidig dealer latterlig mye damage.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Best video of 2015.

Liker forandringene som kommer i den nye sesongen. Endelig kan jeg og kompisene spille ranked sammen i stedet for å kuke rundt på normals.

Og den nye champ select'en (Y).
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Hadde ikke logget inn på LoL på et par måneder og hadde glemt hvor raskt man mister LP når man ikke spiller, så nå droppet jeg til Gold rett før sesongen er ferdig, og jeg rekker ikke å klatre opp til Platinum igjen. Kjiiipt.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer Glorfindel:
Og den nye champ select'en (Y).


Hvordan fungerer den?

Siterer The Heretic:
Hadde ikke logget inn på LoL på et par måneder og hadde glemt hvor raskt man mister LP når man ikke spiller, så nå droppet jeg til Gold rett før sesongen er ferdig, og jeg rekker ikke å klatre opp til Platinum igjen. Kjiiipt.


Dette er så kipt, vært borti det samme, bare at jeg gikk i fra Gold til Silver.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Hvordan fungerer den?


Du velger to posisjoner før du queuer. Det kan jo muligens, kanskje, med en viss sannsynlighet motvirke "mid or feed".
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Du velger to posisjoner før du queuer. Det kan jo muligens, kanskje, med en viss sannsynlighet motvirke "mid or feed".


Det er svært etterlengtet. Er såpass mange som spiller LoL, så tror det skal funke greit.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Det er svært etterlengtet. Er såpass mange som spiller LoL, så tror det skal funke greit.


Yes. Nå blir det Nasus and chill hver runde
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Yes. Nå blir det Nasus and chill hver runde


Skjønner ikke hvorfor spille Nasus top når en heller bare kan spille farming simulator.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!