Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Breivik, spill og eldres forståelse.


I dag var jeg innom min bestemor. I sammenheng med rettsaken til Breivik, kom vi inn på spill og hennes meninger om spill og innflytelse på dagens unge.
Hennes oppfatning er at spill har en påvirkning på unge mennesker, og mener all skytingen og drap av NPC's påvirker unge mennesker til å bli mer voldelige og at de lærer hvordan å drepe mennesker.

Jeg prøvde å forklare henne at hovedgrunnen til at unge mennesker spiller slike spill er ikke grunnet ønsker om å drepe folk. Derimot å mestre spillet, sosiale aspekter og tjene poeng.

Hun fikk se div videoer av MW2 og World Of Warcraft for å skjønne hva spillet faktisk gikk ut på, men hun la bare merke til at man skøyt på menneskene og mente det var feil.
Hvordan kan jeg forklare henne på en bedre måte at spill ikke er en draps "simulator"?

Dette at Breivik sa han brukte MW2 til trening er noe tull. Han brukte det for underholdnings messige grunner. Er så lei av mediers fremstilling av spill, eneste grunnen til at spill får negativ omtale i disse sakene er fordi folk ikke har nok forståelse om dette mediet.

Hvis de skal skylde på noe, kan de nevne film, serier og bøker i samme slengen.
Det finnes ekstremt voldelige skildringer i bøker, groteske scener i filmer og nesten alle action filmer inneholder våpen og skyting.

Har selv spilt spill siden jeg var veldig ung, erfart de fleste skytespill og må si at jeg aldri har hatt tanker om å drepe folkene i spillet. Mitt mål er å oppnå fremgang. Syns det er morsomt å slakte folk i spill som God Of War, eller se på filmer som hostel/SAW der volden er grotesk og blodig! Selv om det er morsomt å dra av hoder i God Of War, så ville jeg ikke prøvd det i virkeligheten. Grunnet jeg klarer å skille mellom virkeligheten og spill.

Folk som tror skytespill lærer en person hvordan de skal skyte i virkeligheten har ikke mye peiling. Du kan ikke løpe rundt med en sniper og quickscope, du kan ikke hip fire'e med en MG3 mens du løper(egen erfaring ved stillestående MG3 skyting, forsvaret). Bare på spill... Så det medier sier med at spill brukes til å lære hvordan drepe folk er bullshit. Skulle nok klart å drepe noen jeg, om jeg ikke hadde noe "kunnskap" fra spill, film eller andre ting. Trenger ikke være raket forsker for å anvende et skytevåpen

Hun hadde heller ikke forståelse for hvorfor developers lager spill som Modern Warfare 2, mente det var dumt at det lå tilgjengelig på nettet slik at alle kunne lære seg å drepe mennesker..

Hva mener dere om mediers fremstilling av spill i disse dager, i sammenheng med Breivik rettsaken?
Har dere opplevd å havne i situasjoner der dere må forklare eldre og uvitne mennesker om spill?

Hvordan kan vi få opplyst disse individene, slik at de får forståelse for spill.

/hvitdverg.
  • 0
Besteforeldre er gamle. De er for vant med treleker at de ikke følger med i utviklingen.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Det har jeg forstått, er vel lost cause da antar jeg. Det burde fortsatt være mulig å få mediene til å slutte å skylde på spill, dette er jo nyere generasjoner som heller ikke har peiling. Eneste grunnen til at spill alltid blir den skyldige er jo pga de trenger å ha noe å skylde på. Bare for å ha noe å holde seg til...
  • 0
  • Los
  • Los
Det er vanskelig å forklare til de eldre. Du må tenke deg kontrasten det er for dem, fordi de holder sin egen barndom i minnet når de ser på vår. De ser sin barndom og ser det naturlige og rolige, og sammenligner med vår.

Når jeg spiller spill gjør jeg det for underholdningen. Gjerne for få en god historie eller et spennende eventyr. Og selvfølgelig fordi det er gøy å mestre det. Og jeg tror at til en grad så blir dette forstått av eldre. Men de blir, som du sier, blindet av det faktum at det er en grad av vold der.

Mitt spørsmål er: Trenger de å forstå? Gamere begynner bli eldre nå, og flere har en god stemme med i å gi folket den opplevelsen av spill som vi har. Den eldre generasjonen er på vei ut, og de som kommer bak har en annen forståelse for temaet. Om du sier til din bestemor som jeg sier til min at: Jeg er uenig i din mening om spill, jeg mener det er til for andre grunner enn å være en voldelig arena. Det er mestring, sosialisering og underholdning. Mitt grunnlag for å mene dette er at jeghar spilt hele mitt liv. Er jeg ond eller voldelig av den grunn? Nei, jeg er sært hyggelig. Og jeg er ikke "unntaket som bekrefter regelen", jeg er normalen. Ustabile og voldelige mennesker finnes uansett. Mordere og kriger har eksistert lenge, og vil alltid være tilstede. Spill har ingen ting med det å gjøre.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Enig. Vanskelig å snakke sense inn i gamle. De er vanedyr, akkurat som oss. Jeg foretrekker f.eks. optiske disker og orker ikke tanken på at spillmediet skal bli nettskybasert. Ingen rasjonell grunn til det, jeg bare liker fysiske spillkopier.

Siterer Los:
Mitt spørsmål er: Trenger de å forstå? Gamere begynner bli eldre nå, og flere har en god stemme med i å gi folket den opplevelsen av spill som vi har. Den eldre generasjonen er på vei ut, og de som kommer bak har en annen forståelse for temaet.


Godt poeng. Er morsomt å diskutere though. Om man når frem eller ikke er kanskje ikke så viktig. Når man frem er det vel og bra, hvis ikke... ja, hva da? Bestefar kan da ikke gjøre noe med dine spillvaner. Med mindre han er en kristenkonservativ ekstremist av en amerikaner som får det for seg at han vil holde helvete med deg og resten av verdens gamere.

Skrev forøvrig også nylig en blogg som tok opp samme tema.

Han spilte dataspill (22/7-saken)

Denne bloggen viser bare at jeg fikk rett.

...dessverre.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Men.... Dersom du skal bevise for oldissene at spill ikke er farlig - hvorfor i all verden viser du sånne spill. Vis heller frem spill som Civilization, vis free-roaming uten å slåss i Assassins Creed, fortell hvordan man kan lære historie og logikk. Vis spill fra en side som kun kan oppfattes positivt. Skal du på død og liv dra fram krigsspill så ikke ivs det, men fortell hvordan de skildrer krigens grusomheter, men hvordan vennskap, lojalitet og mennekselige følelser kan blomstre i en slik setting. Du må se an ditt publikum, og presentere emnet deretter.
@chubbyviking
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!