Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain/Ground Zeroes ~ Offisiell tråd ~


nå er det jo faktisk sånn at big boss/naked snake aldri er beskrevet som no bad guy i historien av no anna enn sjefen din (som er styrt av the patriots). Big boss var egentilg ikke krigssulten sånn sett men han mente at zero besludret the boss's siste viljer.
  • 0
Siterer taska:
nå er det jo faktisk sånn at big boss/naked snake aldri er beskrevet som no bad guy i historien av no anna enn sjefen din (som er styrt av the patriots). Big boss var egentilg ikke krigssulten sånn sett men han mente at zero besludret the boss's siste viljer.


Det er vanskelig å skille mellom "gode" og "onde" i den serien, siden det i bunn og grunn er et maktspill mellom flere parter. Jeg vil si at Big Boss egentlig ikke faller inn under noen av kategoriene. Men han ender dog opp som Spoiler:opponenten til Solid Snake i Metal Gear. Det er nok det Grallen mente.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Phantom Pain hiver seg visst også på mikrotransaksjonsbølgen.

Ikke akkurat veldig sjokkerende, men det står også at de blir valgfrie, så da har det vel egentlig ikke så fryktelig stor betydning.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Jeg kjøpte Ground Zeroes på steam salget og har nå spilt igjennom hovedstoryen i det spillet. Personlig er jeg ikke helt overbevist. Tror spillet hadde stått mye sterkere om det ikke hadde lent seg så mye på Peace walker og eller gjort sin egen greie med en gang. Gameplayet var helt ok, litt seigt for min del, men det er endel kule muligheter i hvordan man velger å løse de ulike situasjonene som oppstår. Selv liker jeg nok en litt mer rettet opplevelse i MGS spill der leveldesignet og kameraer + soldater er en slags puzzle du må løse. Den følelsen fikk jeg ikke nå.

Men jeg tror det jeg likte minst var at det (for meg) ikke føltes som et MGS spill i det heletatt. Ingen ting av det som har trukket meg til serien tidligere var her nå. Var det spennende? Absolutt, men jeg savnet fremdeles MGS stilen, humoren, karakterene og hvor sært det på mange måter er. Dette ble et standard semi-åpent sandbox stealth spill.

Jeg er ganske skuffet, sånn egentlig. Selvfølgelig er dette bare en smakebit på PP som kommer senere, men hvis man er en ihugga MGS fan og da særlig av de klassiske MGS spillene (1-3) så må det ha svidd godt å bruke 250kr på dette spillet på lansering.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Absolutt, men jeg savnet fremdeles MGS stilen, humoren, karakterene og hvor sært det på mange måter er. Dette ble et standard semi-åpent sandbox stealth spill


Det kommer nok i Phantom Pain. Gjør sideoppdragene, så skal du se at det fremdeles finnes et par sære situasjoner der

Siterer Crazy Kraken:
men hvis man er en ihugga MGS fan og da særlig av de klassiske MGS spillene (1-3) så må det ha svidd godt å bruke 250kr på dette spillet på lansering.


Vil ikke akkurat si det. Jeg kjøpte det på lansering, med det faktum at dette kun er en prolog i bakhodet. Det er begrenset hva man kan kreve av et slikt "spill" (så har man jo fremdeles den diskusjonen om det burde vært en del av Phantom Pain og ikke sluppet på egen hånd). Jeg har fått minst 20 underholdende timer ut av Ground Zeroes og blitt mer bevisst på hva jeg kan se frem til i Phantom Pain. Noe mer enn det forventet jeg ikke.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Det kommer nok i Phantom Pain. Gjør sideoppdragene, så skal du se at det fremdeles finnes et par sære situasjoner der


Når ble sideoppdrag en stor del av mgs? Jeg trodde historien og karakterene drev serien fremover, ikke gameplayet alene? Dette er da ikke Just Cause eller et annet gameplay drevet spill?

Siterer Glorfindel:
Det er begrenset hva man kan kreve av et slikt "spill" (så har man jo fremdeles den diskusjonen om det burde vært en del av Phantom Pain og ikke sluppet på egen hånd).


Hvis man kjøper et MGS spill så forventer man jo endel ting som har vært en standard gjennom hele serien. Når man ikke får disse tingene så blir man jo lett skuffet. Dette burde vært en del av MGS5 og fungert som en prolog til hovedspillet, som tanker missionet i MGS2 var. Jeg skjønner det at meningen med denne "demoen" er å vise frem grafikken og mechanicsa i gameplayet, men det er ikke det MGS tidligere har handlet om. Det er tross alt historien og karakterene som driver mgs spillene.

Siterer Glorfindel:
Jeg har fått minst 20 underholdende timer ut av spillet og blitt mer bevisst på hva jeg kan se frem til i Phantom Pain. Noe mer enn det forventet jeg ikke.


Fordi du likte gameplayet og det kunne vært et hvilket som helst snikespill om ikke hovedpersonen så ut som Big Boss?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Når ble sideoppdrag en stor del av mgs? Jeg trodde historien og karakterene drev serien fremover, ikke gameplayet alene? Dette er da ikke Just Cause eller et annet gameplay drevet spill?


Siterer Crazy Kraken:
Hvis man kjøper et MGS spill så forventer man jo endel ting som har vært en standard gjennom hele serien. Når man ikke får disse tingene så blir man jo lett skuffet. Dette burde vært en del av MGS5 og fungert som en prolog til hovedspillet, som tanker missionet i MGS2 var. Jeg skjønner det at meningen med denne "demoen" er å vise frem grafikken og mechanicsa i gameplayet, men det er ikke det MGS tidligere har handlet om. Det er tross alt historien og karakterene som driver mgs spillene.


Nei, dette er en prolog, hvor hovedoppdraget kan spilles igjennom på underkant av 45 minutter. Forventet du en komplett MGS opplevelse ut av det, så forstår jeg godt at du er skuffet.

Selvfølgelig er jeg enig i at Ground Zeroes burde vært en del av Phantom Pain, men når Konami lar griskheten ta overhånd, så er det lite vi får gjort med det. Da tar jeg det jeg får, i vente på hovedspillet. Først da skal jeg begynne å lete etter feil og mangler.

Siterer Crazy Kraken:
Fordi du likte gameplayet og det kunne vært et hvilket som helst snikespill om ikke hovedpersonen så ut som Big Boss?


En smakebit er vel en smakebit. Selvfølgelig er det gameplayet jeg var mest interessert i når jeg kjøpte Ground Zeroes. Og ja, jeg likte det veldig godt. Kontrollene og bevegelsene til Big Boss flyter bra. Mest sannsynlig bedre enn noen gang. I tillegg var jeg veldig spent på stemmeskiftet til Big Boss, som kanskje var det jeg var mest skeptisk til på forhånd. Det var heller ikke så ille som jeg hadde fryktet.

Historie, karakterer, dialoger? Phantom Pain.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Forventet du en komplett MGS opplevelse ut av det, så forstår jeg godt at du er skuffet.


Nei, jeg forventet at dette var en 2 timer lang prolog til PP, men jeg syns man kan bli skuffet uansett. Jeg kan forvente at en hundebæsj lukter vondt når jeg må plukke den opp og kaste den, men bare fordi jeg forventer det så gjør ikke det lukten noe bedre.

Hvis det bare var 2 timer men at de 2 timene føltes ut som et MGS spill, så hadde jeg vært fornøyd.

Siterer Glorfindel:
Først da skal jeg begynne å lete etter feil og mangler.


Hvorfor kan du ikke være kritisk til dette spillet? Bare fordi det er en prolog?

Siterer Glorfindel:
. I tillegg var jeg veldig spent på stemmeskiftet til Big Boss, som kanskje var det jeg var mest skeptisk til på forhånd. Det var heller ikke så ille som jeg hadde fryktet.


Det er jeg enig i, men det manglet kanskje litt karakter? Nå følte jeg at Big Boss ble litt anonym. Men det var langt bedre enn jeg trodde det skulle bli.

Siterer Glorfindel:
Historie, karakterer, dialoger? Phantom Pain.


Vi får se. Hadde Peace Walker noen av disse tingene? Egentlig ikke. For meg virker det som GZ og PP fortsetter med stilen Peace walker startet i 2010.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Hvorfor kan du ikke være kritisk til dette spillet? Bare fordi det er en prolog?


Jepp. Det og milde forventninger. Det blir litt som å skille The Tanker Incident og Virtous Mission fra sine respektive spill. Du må se helheten, for alene var ikke de så forferdelig spennende heller.

Siterer Crazy Kraken:
Det er jeg enig i, men det manglet kanskje litt karakter? Nå følte jeg at Big Boss ble litt anonym. Men det var langt bedre enn jeg trodde det skulle bli.


Litt anonym, ja. Men nå snakket han jo ikke så voldsomt mye i Ground Zeroes uansett, så akkurat helhetsinntrykket må nok vente.

Siterer Crazy Kraken:
For meg virker det som GZ og PP fortsetter med stilen Peace walker startet i 2010.


Med tanke på at det er en fortsettelse på både Peace Walker og Big Boss historie, så er det ikke umulig nei. Men det er enkelte ting som taler for at det blir mer interessant enn PW, blant annet at det kanskje knyter seg opp mot de tidligste spillene i serien, samt et gjensyn med flere kjente fjes. Ocelot er tilbake, Spoiler:vi får mest sannsynlig møte Liquid og kanskje også Solid Snake som barn. For ikke å snakke om et nokså omfattende gameplay.

I tillegg tror ihvertfall jeg det kan bli spennende med det første ordentlige open-world MGS, selvfølgelig med det forbehold at de klarer å opprettholde en viss kontinuitet og det ikke blir en eneste stor grindfest. For da skal jeg personlig slenge meg på "skuffelsestoget" jeg også.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Jepp. Det og milde forventninger. Det blir litt som å skille The Tanker Incident og Virtous Mission fra sine respektive spill. Du må se helheten, for alene var ikke de så forferdelig spennende heller.


Ja, men de var en del av sine respektive spill og gav en ganske god introdukson og representasjon av hva resten av spillet kom til å være sånn ca. Hvis man betaler penger for et produkt som føles uferdig, selv om man vet at det er kort så er det ikke bra nok.

Siterer Glorfindel:
Litt anonym, ja. Men nå snakket han jo ikke så voldsomt mye i Ground Zeroes uansett, så akkurat helhetsinntrykket må nok vente.


Nei det er klart. Får håpe det blir mye bra dialog i PP.

Siterer Glorfindel:
Med tanke på at det er en fortsettelse på både Peace Walker og Big Boss historie, så er det ikke umulig nei.


Det er klart, men spillet er også en oppfølger til MGS3 og har nå beveget seg ganske langt vekk fra det spillet. Jeg syns PW var en dårlig oppfølger til MGS3 og håpet GZ og PP skulle stå mer på egne bein og heller være "sitt eget spill".

Siterer Glorfindel:
Men det er enkelte ting som kan tale for interessante hendelser


Det er klart, og det er vel en av grunnene til at jeg vil spille det.

Siterer Glorfindel:
I tillegg tror ihvertfall jeg det kan bli spennende med det første ordentlige open-world MGS, selvfølgelig med det forbehold at de klarer å opprettholde en viss kontinuitet og det ikke blir en eneste stor grindfest. For da skal jeg personlig slenge meg på "skuffelsestoget" jeg også.


Hvis man "må" gjøre sidemissions så blir jeg på mange måter skuffet. Men man kan ihvertfall like spillet for gameplayet, om storyen svikter eller det blir for mye sidequests.

Lagt til 2015-06-25 15:04:
Så en litt av den 40 min e3 demoen og der kom det frem at Big Boss ikke kan russisk. Det er litt rart, for han snakker vel russisk i store deler av MGS3? Eller har alle de Sovjetiske soldatene lært seg engelsk i MGS3? Mener å huske at han får en kommentar på russisken sin i 3ern.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Ja, men de var en del av sine respektive spill og gav en ganske god introdukson og representasjon av hva resten av spillet kom til å være sånn ca. Hvis man betaler penger for et produkt som føles uferdig, selv om man vet at det er kort så er det ikke bra nok.


Sant nok og derfor mener jo også jeg at GZ aldri burde vært gitt ut som et enkeltstående spill. Men, når "skaden" først er skjedd så får det heller bare være.

Siterer Crazy Kraken:
Jeg syns PW var en dårlig oppfølger til MGS3 og håpet GZ og PP skulle stå mer på egne bein og heller være "sitt eget spill".


Jeg synes heller ikke PW når opp til MGS3. Men å få PP til å stå på egne bein er jo relativt vanskelig når historien allerede er nedskrevet. Big Boss sin historie ender jo tross alt opp med Spoiler:Outer Heaven og den kaka der. Da har de jo i grunn allerede kjørt seg inn i et spor de ikke kan vike vekk fra.

Siterer Crazy Kraken:
Hvis man "må" gjøre sidemissions så blir jeg på mange måter skuffet.


Jeg håper helt klart også at dette blir valgfritt, eller ihvertfall at det ikke påvirker historien i betydelig grad.

Siterer Crazy Kraken:
Det er litt rart, for han snakker vel russisk i store deler av MGS3? Eller har alle de Sovjetiske soldatene lært seg engelsk i MGS3? Mener å huske at han får en kommentar på russisken sin i 3ern.


Jeg stusset litt på det selv, men etter å ha lest litt om det, så kom det frem at det skyldes Spoiler:en hjerneskade av noe slag, etter den 9 år lange komaen. Om den teorien er bekreftet enda vet jeg ikke men.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Men å få PP til å stå på egne bein er jo relativt vanskelig når historien allerede er nedskrevet.


Det har vært et problem fra dag 1, men det å oppleve det vi har hørt om fra de andre spillene kunne vært kult. Big Boss sin personlige krig mot Major Zero, skapelsen av Solid Snake og alt det der. Men det jeg mener er at selv om alle spillene henger sammen så har de hver sin story. MGS1 står fint alene, MGS2 står også fint alene fordi de bytter hovedperson (og det er dritforvirrende uansett) og MGS3 fungerer også helt fint alene. I starten av hvert spill blir man introdusert for karakterene og settingen, og problemet vår helt må løse. "Tutorialen" går ofte ut på å at missionet man skal løse går til helvete og så begynner den ordentlige storyen. Ground Zeroes sitt premiss, utgangspunktet til spillet henger så sammen med Peace Walker at jeg nesten føler at spillet ikke har en ordentlig start. Det er liksom bare: "Hey, husker du de folka fra det forrige spillet i serien? Ja nå skal du finne dem!". Disse karakterene kunne vært noen helt nye karakterer introdusert og det at det skal være karakterer fra PW er for meg bare kunstig. Dessuten, hvem bryr seg om Paz eller Chico? Start en ny story god damn it!

Siterer Glorfindel:
Om den teorien er bekreftet enda vet jeg ikke men.


Det er veldig tåpelig, og høres bare ut som en dårlig grunn for å ha en "interpreter" klasse i spillet.

Jeg spilte noen av de sideoppdragene og det var litt artig, men checkpoint systemet er helt dust. Det plasserer meg konsekvent på helt andre plasser enn der jeg var da jeg fikk checkpointet. Langt unna også. Spillet sliter også med å på en smart måte la deg gjemme deg om du blir sett. I de andre spillene var det skap og kasser, samt mange andre ting man kunne bruke. Her blir det mer som assassins creed hvor det eneste som gjelder er å løpe og holde seg unna helt til de gir opp. Det er litt dust. Men når stealthen fungerer som det skal så er det artig.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Det har vært et problem fra dag 1, men det å oppleve det vi har hørt om fra de andre spillene kunne vært kult. Big Boss sin personlige krig mot Major Zero, skapelsen av Solid Snake og alt det der.


Yes. Spørs dog over hvor mange år Phantom Pain vil utspille seg.

Siterer Crazy Kraken:
"Tutorialen" går ofte ut på å at missionet man skal løse går til helvete og så begynner den ordentlige storyen.


Men det gjør vel i grunn Ground Zeroes også, på sett og vis?

Siterer Crazy Kraken:
Dessuten, hvem bryr seg om Paz eller Chico? Start en ny story god damn it!


Har vel vært borti mer spennende karakterer i denne serien, men det spørs vel hvor stor rolle de får i Phantom Pain uansett. Miller håper jeg derimot å få se mye mer av.

Siterer Crazy Kraken:
Det er veldig tåpelig, og høres bare ut som en dårlig grunn for å ha en "interpreter" klasse i spillet.


Tja. Han får en splint kjørt inn i skallen, samt ligger 9 år i koma. Kan vel gjøre litt av hvert med hodene til folk det

Siterer Crazy Kraken:
Det plasserer meg konsekvent på helt andre plasser enn der jeg var da jeg fikk checkpointet. Langt unna også. Spillet sliter også med å på en smart måte la deg gjemme deg om du blir sett. I de andre spillene var det skap og kasser, samt mange andre ting man kunne bruke. Her blir det mer som assassins creed hvor det eneste som gjelder er å løpe og holde seg unna helt til de gir opp. Det er litt dust. Men når stealthen fungerer som det skal så er det artig.


Nå er det over et år siden jeg spilte det, så det checkpoint systemet kjenner jeg ikke helt igjen. Men jeg husker at det kunne være vrient å få ristet av seg vaktene.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Eg gler meg.
  • 0
Steam sier nå at jeg har brukt 6 timer i GZ og da må jeg være fornøyd. Spillet ble bedre etter som jeg spilte det litt mer, for dette er virkelig et gameplay drevet spill. Flere ganger var jeg oppi veldig spennende situasjoner og det føltes virkelig ut som spillet reagerte på mine valg. Spillet er dog ikke perfekt, som sagt på checkpoint systemet virkelig fikses og man burde belønnes mer for å være oppfinnsom. Det er trist at spillet også legger opp til en "optimal" måte å løse en situasjon på, noe som ikke gir mening med tanke på friheten spillet tilbyr. Et eksempel er når man skal bære Paz ut av området, så er det ikke mange forskjellige måter å gjøre dette på, og det er litt trist. Å gå inn på ulike måter er ikke noe problem, men når man må bære noen så forsvinner over halvparten av mulighetene når man skal ut igjen. Men, hvis dette fikses og finpusses til PP så vil det ihvertfall bli et veldig underholdende spill.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Spillet kommer ut en dag før bursdagen min. The hype is real.
Ikke lenge igjen nå. Dette blir mitt første Metal Gear Solid spill jeg spiller ferdig. (Bortsett fra Revengeance der du spiller som Raiden) Blir herlig å spille som Big Boss.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Siterer albaga:
Dette blir mitt første Metal Gear Solid spill jeg spiller ferdig.


Dayum. Da har du vel egentlig noe å finne på frem til september
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Siterer albaga ette blir mitt første Metal Gear Solid spill jeg spiller ferdig.

Dayum. Da har du vel egentlig noe å finne på frem til september


Jeg vet egentlig det meste om historien og karakterene så det er ikke et problem. Men jo hadde prøvd å fått spilt de om jeg ikke skulle på ferie i en måned.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Siterer albaga:
Jeg vet egentlig det meste om historien og karakterene så det er ikke et problem.


Good, good.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Men spillet foregår etter Metal Gear Solid 3 ikke sant?

Spoiler:Er dette perioden der Big Boss "visstnok" blir drept av Snake. Det er vel i dette spillet konflikten mellom Big Boss og Zero fortsetter antar jeg. Må ha noen til å forklare bare for å være sikker.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Siterer albaga:
Men spillet foregår etter Metal Gear Solid 3 ikke sant?


Stemmer det. Ground Zeroes/The Phantom Pain foregår mellom Peace Walker og Metal Gear 1.

Spoiler:Big Boss blir "drept" av Solid Snake i Metal Gear 1, så yeah, konflikten mellom Zero og Big Boss er i fokus her. Det er slik jeg har forstått det, i alle fall.
Let the voice of love take you higher
  • 0
I see. Takk for infoen.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Spoiler:Solid Snake er 12 år i starten av Phantom Pain, så noen stor rolle spørs det vel om han får. Men det kan jo se ut som om vi får et lite møte med han uansett.

Big Boss blir "drept" av Solid Snake i Metal Gear 1, så yeah, konflikten mellom Zero og Big Boss er i fokus her. Det er slik jeg har forstått det, i alle fall.


Nesten. Men det er i Metal Gear 2: Solid Snake

Konflikten mellom Zero og Big Boss står vel i fokus både direkte og indirekte gjennom hele serien, så den blir nok trukket frem her også. Den nye antagonisten: Skull Face, skal visstnok være en av Zero's agenter og mest sannsynlig den som står bak angrepet på Mother Base. Så jeg regner med historien i dette spillet vil dreie seg rundt det.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler:"Nesten. Men det er i Metal Gear 2: Solid Snake"

Detaljer, han "dør" jo i Metal Gear 1 også.

Uansett, er vel prat på at Skull Face også er ute etter å ta Zero. Det virker jo som om han torturerte Paz for å finne ut hvor Zero oppholder seg. Og det siste som blir sagt etter at rulleteksten i GZ ruller er jo "Where is Cipher? Where is Zero?"

Let the voice of love take you higher
  • 0
Spoiler:Detaljer, han "dør" jo i Metal Gear 1 også.

Hvis å "dø" er det samme som å bli overvunnet, så ja. Men han klarer å rømme i MG1. Det er i MG2 Snake setter fyr på han.

Uansett, er vel prat på at Skull Face også er ute etter å ta Zero. Det virker jo som om han torturerte Paz for å finne ut hvor Zero oppholder seg. Og det siste som blir sagt etter at rulleteksten i GZ ruller er jo "Where is Cipher? Where is Zero?"

Ja, Skull Face ønsker visst også hevn på Zero eller Cipher som de kaller han der. Og ut ifra noen bilder fra spillet, kan det se ut som om Big Boss og Skull Face slår seg sammen etterhvert. Midlertidig ihvertfall.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!