Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Elite: Dangerous (Elite IV) ~ Offisiell tråd ~


Elite angerous. Oppfølgeren til Elite, Frontier: Elite II og Frontier: First Encounters.

Noen som husker "romspillet" Elite. Et av de første 3D spillene, om ikke det første, og uansett et helt unikt spill når det kom. I tillegg så var Elite det første spillet som var helt åpent, hvor du sto fritt til å velge din egen vei. Ingen tvungne plott, men kun en rød tråd som du kan følge hvis du vil. Romspillet Elite er en av de virkelig store dataspill klassikerene fra 80 tallet.

Hvis ikke dere husker Elite, så husker dere kanskje en av oppfølgerene Frontier: Elite 2 og Frontier: First Encounters.
Elite ble lansert på Acorn Electron og BBC datamaskinene i 1984, men er vel mest kjent på C64 or Sinclear Spectrum her til lands.
Oppfølgeren "Frontier: Elite II" kom til PC, Amiga og Atari ST i 1993.
Den siste i serien så langt, "Frontier First Encounters" kom i 1995 på PC.

Nå har David Braben og Frontier Developments annonsert det 4. spillet serien, "Elite: Dangerous" bygger på de samme prinsippene og har "multi-player" nettverk i tillegg.

De har startet en kickstarter kampanje for å delfinansiere spillet og for å undersøke om det er et marked for det.

For å sitere David Braben:
"Elite: Dangerous is the game I have wanted Frontier to make for a very long time. The next game in the Elite series - an amazing space epic with stunning visuals, incredible gameplay and breath-taking scope, but this time you can play with your friends too. I want a game that feels more like the original "Elite" to fly, and with more rapid travel (to allow for the multi-player nature of the game) - so you travel quickly using local ‘hyperspace' travel rather than by fast-forwarding time - but with the rich galaxy of Frontier - and more, so much more."

Tanken bak spillet er at det skal være helt åpent. Du velger selv hva du vil gjøre og hvor og hvordan det skal gjøres, og du har hundretusenvis av planeter og stjerner du kan gjøre det i. (Frontier spillene hadde en generert modell av hele galaksen, så det var nok av plass)

"Take a ship and 100 credits to make money legally or illegally - trade, bounty-hunt, pirate, assassinate your way across the galaxy."

Det er ditt valg.

Frontier Developments har lagt ut noen bilder og litt informasjon om spillet, men det er heller sparsommelig med informasjon så langt. Det er dog lovnader om mere informasjon snarlig.

Vel verdt en titt.

Hjemmesiden til spillet:
http://elite.frontier.co.uk/

Kickstartersiden hvor man kan bidra til finansiering av spillet finner dere her:
http://www.kickstarter.com/projects/1461411552/elite-dangerous

Dagbladet skrev om saken på sine spill sider her:
http://www.pressfire.no/nyheter/PC/6080/Dette-romeventyret-tok-
mindre-plass-enn-en-epost


While we are waiting: http://www.oolite.org
  • 0
Jeg har ingen erfaring med spillet, men det høres spennende ut, og jeg håper det blir finansiert.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Jeg har ingen erfaring med spillet, men det høres spennende ut, og jeg håper det blir finansiert.

Takk for det. Jeg har lagt inn litt mere informasjon i første innlegg. Som du sikkert forstår, så håper jeg og at dette blir en realitet.
  • 0
Når jeg leser om det, så tenker jeg litt på EVE Online, som jeg heller ikke har spilt. Men jeg liker å høre at det skal være åpent og i verdensrommet. Mest av alt åpent. Jeg liker åpne spill med endeløse valgmuligheter og store verdener uten barriærer og falske vegger.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Det de fleste som har spillt Elite frykter mest av alt er at det skal bli et nytt MMO ala EVE. Tilbakemeldingen fra Frontier er at multiplayer delen er fleksibel slik at du selv kan velge hvem som kan opptre i ditt univers. Vet ikke hvordan de skal gjøre det, men skal bli spennende å se. (Håper jeg).
  • 0
Det ser jo ut til at de har fått ganske god respons med donations. Jeg har ikke for vane å gi til Kickstarter-kampanjer, men jeg skal følge med på denne når det nærmer seg Januar.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Jeg har ikke for vane å gi til Kickstarter-kampanjer, men jeg skal følge med på denne når det nærmer seg Januar.
Likeledes her, men dette er spillet som stjal en del dager og uker av barndommen min, så denne gangen har jeg gjort et stort unntak og støttet et Kickstarter prosjekt for første gang..
  • 0
Det skjønner jeg godt. Jeg hadde nok kunnet gitt til en Kickstarter for et Total War-spill. Eller et spill om hvorfor Tesla er mer awesome enn Edison.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Da er det lagt ut en oppdatering om hva som kommer i Elite: Dangerous
http://www.kickstarter.com/projects/1461411552/elite-dangerous

Det er også lagt ut en video om "procedural generation". Elite II Frontier hadde
100 000 000 solsystemer på en 3,5" diskette. Videoen forklarer litt om hvordan det er mulig og hva mere denne metoden skal brukes til for å lage en stort og rikt univers som man kan fly rundt i. Blant annet blir det mulig å fly inn i skyene på gass-planeter som Jupiter.
Video finner dere her: Procedural Generation

Det er også verdt å ta en titt på hvordan multi-player vil fungere. Dette er beskrevet i "FAQ" helt nederst på siden. Dette blir ikke en ny EVE eller MMO i vanlig forstand (heldigvis). Elite: Dangerous
  • 0
Elite: Dangerous (Elite IV)
Flere oppdateringer med informasjon, concept art og video om Elite Dangerous.
Video som demonstrer dog-fighting of noen aspekter ved multi-player.

Elite: Dangerous multiplayer dogfighting demo
http://youtu.be/P5JYRyhxYhI

Vil også anbefale at dere tar en titt på FAQ nederst på Elite: Dangerous sin Kickstarter side: http://www.kickstarter.com/projects/1461411552/elite-dangerous
Den inneholder mye oppklarende informasjon.
  • 0
Det dukker opp veldig mange spill med verdensrom-tema på Kickstarter og andre steder for tiden. Det kan bli vanskelig å velge når de alle kommer ut om et par års tid.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Det er mye smak og behag. Det er også en del fundamentale forskjeller mellom de større prosjektene, Veldig grovt kan man si at to av hovedkategoriene er:

1. Linjære Mission baserte spill, hvor innhold, grafikk mm er programmert for hånd. Antall systemer man kan besøke er ofte begrenset men svært detaljerte og innholdsrike.
2. "Sandbox" spill hvor innholdet i er generert. Disse er ofte mye større (større spill område). Du står gjerne fritt til å dra hvor du vil og gjøre hva du vil. Detaljering i hvert enkelt system er ofte noe mindre, men som sagt, spilleområdet er enormt, og der hvor missions også er generert så tar de aldri slutt.

De fleste spillene er ofte en kombinasjon av disse i større eller mindre grad. For eksempel heller Star Citizen mot første typen med 40 Solsystemer planlagt.
Elite: Dangerous heller mot den siste typen med enorme spilleområder som i praksis aldri tar slutt, (millioner av solsystemer).

Hva man foretrekker er smak og behag.
  • 0
Jeg foretreker generelt sandbox, så også i verdensrommet.

Jeg kunne tenke meg et spill i verdensrommet som gav gjenklang av Firefly og minnet litt om den TV-serien. Ikke nødvendigvis noe direkte likt, men westerninspirert i rommet hadde gjort seg bra også i spill.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Jeg foretreker generelt sandbox, så også i verdensrommet.

Jeg kunne tenke meg et spill i verdensrommet som gav gjenklang av Firefly og minnet litt om den TV-serien. Ikke nødvendigvis noe direkte likt, men westerninspirert i rommet hadde gjort seg bra også i spill.

"Sandbox" er helt klart min favoritt også. Ellers så burde han som kansellerte Firefly fått sparken umiddelbart, og et spill i samme stil hadde vært bra. Ta en titt på den siste Elite Dangerous videoen jeg linker til. Dog fightingen ser ut til å bli noe i den stilen...
  • 0
Noen som spiller dette aktivt nå? Kunne tenke meg å spille sammen med noen herfra! Hittil har jeg kun spilt alene, og er veldig imponert. Tar litt tid å sette seg inn i det, men etter noen timers spilletid er du langt på vei!

Give me a shout om noen er interessert i å spille litt sammen med meg!
"Handles like a tank. Hits like a tank. Basically, it is a tank. It just looks like a van..."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!