Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

DLC - Tegn på grådighet og latskap?


Kan hinte tilbake til en tid hvor vi med jevne mellomrom tok oss en tur til butikken, kjøpte et spill. Satt det i maskinen og begynte å spille. Du sluttet ikke å spille før spillet var ferdig. Og de fleste spill var strukturert på en slik måte at det gjerne kunne ta lang tid å fullføre spillet.
Og når det var gjort, var det langt ifra utenkelig å ta enda en gjennomgang for å utforske spillet videre. Kanskje finne noen skjulte gjenstander som du ikke visste om under første gjennomgang, kanskje noen kombinasjoner du ikke hadde testet enda.. Kanskje det var en alternativ slutt? Det var vanlig å la mystikken drive deg til å fortsette.. Få noen nye perspektiver, gi deg følelsen av at du spilte et helt nytt spill vær gang du tok en ny gjennomgang.

Så til det store spørsmålet:
Hva er årsaken til at hele industrien nå er preget av denne forferdelige pesten, bedre kjent som DLC - Downloadable Content? Hvorfor krever det ikke mer enn EN enkel gjennomgang før du føler at spillet du spiller er totalt utbrent? Er det tiden vi lever i? Har vi blitt bortskjemt?
Noen velger å tro det, men selv har jeg en HELT annen teori på hvor problemet ligger.

Alle de største spillutviklerene der ute har allerede bygget seg opp et navn, alle vet hvem de er og navnet i seg selv er nok til å selge produkter. Bra eller dårlig, spiller ingen rolle. Ingen av disse har som hovedfokus å produsere kvalitet. De bruker den kjipeste metoden som finnes, nemmelig å lansere halvferdige spill hvor historien er hovedfokus, fremfor gameplay i seg selv. Resultatet av disse historiene skaper selvsagt nysgjerrighet, og du vil gjerne vite hva som skjer videre.. Men om dette lar seg gjøre ut av det blå? Nei og atter NEI! De vil ha deg til å gjennomføre en transaksjon som innebærer en pengesum. Og vi faller faktisk for det..

Dette er teknisk sett en videreutvikling av noe som eksisterte før gaming-kulturen ble dominert av internettet.. Og da snakker jeg selvsagt om Expansion packs
Den store forskjellen derimot, Expansion Packs hadde sine tendenser til å inkludere MYE innhold. Ikke bare 40 minutter med ekstra fillers, som det gjør i dag. Expansions kunne nesten tolkes som helt nye spill, og det ga deg gjerne følelsen av at du fikk mye valutta for pengene. Personlig har jeg ikke hatt den følelsen på en stund..

På den annen side, jeg skjønner at business-verdenen endrer seg med årene. Jeg skjønner at det spares der det spares kan, og at minst mulig arbeid for mest mulig profitt er en vær tulling sin drøm. MEN.. Så til den delen jeg ikke forstår... HVORFOR TILLATER VI DETTE HER?!?!
Hvilken godtroende, naive pappskaller er vi egentlig? Hvorfor mater vi Ubisoft, Blizzard, Activision, EA og resten av pakket på den måten? De prøver ikke engang å gi deg noe som ligner på kvalitet.. De lager frivillig de mest uferdige produktene de kan, med håp om å ikke bli gjennomskuet, og legger til billige elementer over tid.. Som VI, kundene ender opp med å betale for.. Gang på gang!! .. Og dette selvsagt etter at vi allerede har betalt 5-6 hundre kroner for selve spillet. Et annet glimrende eksempel er Blizzard sin månedlige avgift på WoW, hvor de i tillegg har lansert en cosmetic shop hvor du har muligheten til å betale for ubrukelige gjenstander. For ikke å glemme, faction og server-skifte som heller ikke er gratis. Og la oss ikke glemme, ferdigbyggede level 90 karakterer.. Laget for at du skal slippe å gå gjennom den utrolig kjedelige level-up fasen... ONLY 60 EUROS MOFOS!!!!!
For noen år siden var dette utenkelig.. Folk som benyttet seg av denne modellen mistet ALL respekt fra sine kunder, og det eneste de bidro med var å grave sin egen grav.
Hvorfor har denne typen virksomhet plutselig blitt akseptabel?
Burde vi ikke sette foten vår ned og si ifra? Eventuelt boikotte hele industrien og la de gjerrige kvakksalverene seile sin egen sjø. Eventuelt, midlertidig henvende oss til indy utviklere?? Og kanskje vurdere å tilgi dem når de unnskylder for alt faenskapet de har gjort.. Mot at de også lover å prioritere kvalitet og fornøyde kunder fremfor penger?

Vet ikke hva dere synes folkens..
Er veldig nysgjerrig på hva flertallet tenker om dette her, ikke nøl med å dele dine tanker
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
Fryktelig enig med deg. Også glad for at du nevnte Blizzard her.
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
Jeg liker DLC, men det er langt ifra all DLC jeg liker. Men det har godt litt overbord med mye av DLCen. Slikt som i Evolve hvor du kunne kjøpe DLC for rundt 1000kr om jeg ikke tar feil allerede på dag 1. Nå var riktignok mye av det bare utseendemessige dlc som ikke gjorde deg bedre. Det er ikke noe gale med det, det får bare utvikleren til å se ut som en fryktelig grådig douche.
I'll shove that bat up your ass and turn you into a popsicle
  • 0
Ganske så slitsomt at spillutviklere skal dytte DLC-er i ansiktet på deg med en gang spillet kommer ut.
mah boi
Jeg har blandede følelser ovenfor DLC. På den positive siden kan det være med på å øke spillbarheten og levetiden til et spill betraktelig og ofte er det heller ikke noe vi absolutt er nødt til å kjøpe.

Jeg kan nevne eksempler fra spillene jeg kjenner best og hvor DLC har blitt ganske utbredt. League of Legends er i og for seg helt gratis å spille, men du har mulighet til å kjøpe poeng som kan låse opp nye helter, utseende osv. Det meste av dette kan du spare opp selv ved å spille nok kamper, så du blir i svært liten grad tvunget til å betale for disse poengene. Men selvfølgelig er det fristende, når du først er hektet som fy.

Når det gjelder Blizzard, så føler jeg heller ikke at de er verstinger på å dette her. Månedsavgiften til WoW er der for en grunn og Blizzard har klart å holde kvaliteten på spillet oppe lengre enn noen andre MMO's. Bare se hva som skjedde med The Old Republic når de fjernet abonnementet.

Det de tilbyr i in-game shopen er vel heller ikke akkurat noe du MÅ kjøpe. Med mindre du er fullstendig avhengig av pets og mounts. Level 90 boosten, er jeg derimot mer kritisk til. En slik "pay-to-win" tjeneste er det absolutt største aberet jeg ser med DLC og så fort det går over til den tilnærmingen, er jeg sterkt imot det. Nå skal det sies at du nesten må opp i en 500 lapp for å booste en til 90, så det er ikke akkurat småpenger, men allikevel. Den tjenesten har jeg ikke alt for mye til overs for.

Så kort oppsummert. Jeg har ingenting imot DLC så lenge det øker holdbarheten til spillet og i all hovedsak tilbyr ting du fint kan klare å skaffe i spillet selv. Pay-to-win er jeg derimot helt imot.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Mitt første møte med DLC var i 2010 med Assassin's Creed II - jeg ante rett og slett ikke hva det var, men jeg fikk med meg at det skulle komme to nedlastbare sekvenser til spillet, og det gjorde meg mildt sagt lykkelig - pengene på den tiden betydde ingenting.

I nyere tider er Dead Kings til Assassin's Creed: Unity den nyeste DLC'en jeg har vært borte i - som jeg fikk helt gratis.

Jeg henger meg på Elektro Banana og Glorfindel, for DLC kan være så mye forskjellig - av og til er det noe som tilfører spillet noe positivt (i hvert fall når man får det gratis), mens andre ganger er det et heller tvilsomt tiltak fra utviklerne - men fansen kjøper det jo stort sett.

I eksempelvis Dead Space 3, så ble det jo lansert en DLC i ettertid som var en direkte fortsettelse på hovedhistorien i spillet - og samme kan sies om Dead Kings, men denne fikk vi som sagt gratis - det er verre når utviklerne "tilfører" noe viktig (?) til hovedhistorien som man må betale for.
DLC kan også være Expansion packs, og når det er det, har jeg ikke så mye imot det. Men det må gjøres riktig. Jeg elsker Nintendo hvordan de gjør det med MK8. Det eneste unntaket er kanskje at den andre pakken kommer så seint når den var annonsert så tidlig. Men de var billige. DLC- er som kommer uten mye innhold, er jeg imot. Og jeg oppfordrer alle til å ikke laste dem ned.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!