Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
hardware-tekst

SteelSeries Rival 700

Toppmodellen til Steelseries er ikke bare en fremragende datamus, den er også den første vi har vært borti som vibrerer!

Rival 700 er flaggskipet i Steelseries' nye og slankere utvalg av datamus. Det er toppmodellen i Rival-serien og til forskjell fra lillebror 300 er 700-varianten meget god i bruk. Der 300 hadde skeiv ergonomi på grensen til det ubehagelige ligger faktisk Rival 700 svært godt i hånden. Til forskjell fra Steelseries' Sensei-mus er nemlig Rival-modellene ulike også i utformingen og ikke bare i innmaten. Det er små variasjoner i passform, layout og detaljer, og i dette tilfellet er variasjonene store nok til å gjøre et utslag for det bedre.

Rival 700 er noen få millimeter kortere enn sin lillebror. Det høres ubetydelig ut, men i mine hender utgjør det hele forskjellen. Følelsen av å måtte strekke fingrene er borte, og kort fortalt er Rival 700 en fryd å bruke. Den ligger godt i hånden, knappene og hjulet er av høy kvalitet og vekten føles riktig.

SteelSeries Rival 700

Alle standardknappene er med her. Du har selvsagt høyre og venstre museknapp, samt rullehjulet og en knapp på toppen for å endre sensitiviteten (CPI). I tillegg har den hele tre knapper for tommelfingeren, altså én mer enn de øvrige Rival-modellene. Har man tilgang til en 3D-printer kan man selv printe ut et navneskilt og feste det til musas bakside, og skallen med den lysende Steelseries-logoen kan også byttes ut med hjemmeprintede komponenter. Du kan til og med bytte ut selve sensoren, uten at jeg helt kan skjønne hvorfor. Steelseries selger nemlig ikke eksterne sensorer. Kanskje dette er på vei?

Rival 700 har høyere jålefaktor enn de fleste andre datamus. Lyset i logoen og rullehjulet kan selvsagt skifte farge, og i tillegg sitter det en liten svart-hvitt LCD-skjerm på venstre side. Som standard viser den Steelseries-logoen, men du kan bytte ut denne med hva du vil. Du kan også bruke skjermen til å stille inn ting som følsomhet, løfteavstand og så videre direkte på musa. Behovet for å bruke ekstern programvare til dette er derfor borte. Dette kan virke litt overflødig til vanlig, men det er veldig kjekt hvis du skal bruke musa sammen med en annen data enn den vanlige.

Dette er en annonse:

Skjermen blir imidlertid mer interessant hvis du spiller et spill som støtter Gamesense. Hva er Gamesense, spør du? Det er en plattform Steelseries introduserte i fjor, som lar spillene sende informasjon direkte til tilkoblet utstyr som mus og tastatur. Avhengig av hvordan spillet er kodet kan dette eksempelvis brukes til å endre fargene på musa etter hvor mye helse du har igjen. Du kan også få statistikk og annen informasjon direkte på skjermene tilkoblet utstyr måtte ha.

Det er en artig funksjon, men samtidig har den rimelig lav praktisk nytte. Hvor ofte legger du egentlig merke til lysene på musa? Og hvorfor flytte blikket vekk fra den store skjermen for å se på en bitteliten en?

SteelSeries Rival 700

Rival 700 har derimot én annen funksjon som gjør at den skiller seg vesentlig ut fra resten av markedet, som plutselig gjør Gamesense mer interessant.

Musa er nemlig utstyrt med en liten vibrasjonsmotor av samme type som du finner i mobiltelefoner og håndkontrollere. Rival kan dermed vibrere og gi det man kaller haptisk feedback basert på hva som skjer i spillet. Dette spiller faktisk en rolle, og kan være en "game changer" i spill som har støtte for Gamesense.

Per nå er det imidlertid bare Minecraft (via en mod), Counter-Strike: Global Offensive og Dota 2 som har denne støtten, men spiller du mye av de to sistnevnte bør du definitivt vurdere Rival 700 neste gang du skal kjøpe deg en ny mus. Begge spill sender et vell av opplysninger til Steelseries' Engine-programvare, og derfra kan man sette opp alle mulige slags vibrasjoner i musa.

Som standard er eksempelvis Dota 2 stilt inn til å gi små pulseringer når man dipper under 20 prosent i helse, og den rister kraftig hver gang man går opp i nivå. Du kan også sette opp dine egen vibrasjoner, slik at musa eksempelvis vibrerer på en bestemt måte når en spesialegenskap er klart til bruk igjen. Selv satt jeg den opp til å gi meg et lite varsel 10 sekunder før jeg respawner. Listen med muligheter er langt og fin her.

I Counter-Strike er det litt færre muligheter for den lille motoren, men de er likevel tilstede. For eksempel gir musa fra seg vibrasjoner når freeze time slutter, og man kan bevege seg. Alle motorens bevegelser foregår dessuten horisontalt, så de burde ikke ødelegge siktingen din med mindre du er ekstremt lettskremt. Det er i hvert fall løftet til Steelseries, og det stemmer godt overrens med min opplevelse.

Alle de store utstyrsprodusentene prøver å differensiere seg fra hverandre med stadig flere "intelligente LED-lys", profiler, makroer og funky designvalg, men vibrasjonene til Rival 700 står for den første gangen jeg genuint har tenkt at dette var annerledes. Det er ikke bare en gimmick heller, men noe som gir mening og beriker spillingen. Det er kanskje den største innovasjonen siden rullehjulet, og med tanke på hvor lenge mobiltelefoner og håndkontrollere har ristet er det nesten litt merkelig at dette ikke har kommet tidligere.

Den eneste haken er at spillene må være programmert for å benytte seg av funksjonaliteten, og foreløpig er altså utvalget nokså magert med bare tre spill på listen. Forhåpentligvis vil flere utviklere følge på når de oppdager at dette kan brukes til noe mer enn bare å endre fargene til tilleggutstyret.

SteelSeries Rival 700

Steelseries Rival 700 er med andre ord en fremragende mus, som ved siden av god ergonomi går nye veier. Til CS og Dota er den førstevalget, og musa gjør seg også godt til andre spill. Ikke er den avskyelig dyr heller, selv om du må regne med å bruke en tusenlapp i de fleste butikker.

09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
God ergonomi og respons, tøft design, har alt man kan forvente av en datamus, vibrasjonene er ikke bare en gimmick, men tilfører opplevelsen noe nytt.
-
Spill må ha Gamesense-støtte for å få vibrasjoner, og foreløpig har kun tre titler dette.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene
Dette er en annonse: