Silent Hill Origins

Silent hill Origins, det første ordentlige spillet til PSP. Og jeg kan si, at den ikke skuffer overhode.

STORY:
Denne gangen tar du rollen som Travis, en latebilkjører på vei mot Silent hill. (Hojsann!)
Plutselig går en veldig kjent gjente ut i veien, og Travis bråstopper. Han går ut for å se hva det var, men ingen var der. Han løper langs veien til Silent hill, og finner et brennende hus! Ut av huset redder han jenta, før han detter sammen. Når travis våkner ligger han midt i Silent hill, og helvete bryter løs.
Det er grunn historien bak spillet, men når du komemr deg dypere i spillet, avsløres mer og mer av plottet, og vi får vite at Travis har sterke røtter i Silent hill som avsløres av flashbacks og lapper/memoes du finenr iløpet av spillet. Historien blir gangske dyp etter en stund, og kan bli litt vanskelig å holde følge på, men hvis du har spilt Silent hill før, vil du elske det. Det er rom nok til å komme med teorier og lage egne meninger om hva som egentlig skjer.
Med andre ord, historien er akkurat det du forventer av et Silent hill spill. En dyp historie og en eller flere personer med en tvilsom fortid.
Spillets historie henger sammen med det første Silent hill spillet, det vil at vi får se mer til Alessa og kulten som regjerer i Silent hill.

GAMEPLAY:
Gameplayet et kraftig forbredet til sitt håndholdte release. Denne ganger har du myke 3d kontroller som du finner i de fleste spill, og du vil sjeldent gå tilbake til de klumsete kontrollene i de forrige spillene. Kameraet er fortsatt låst fast på mange steder, og ender ofte opp på de raretse steder. Spillet tar kampsystemet sitt fra Silent hill 4 med oppladbare angrep og at våpen kan bli ødelagt. Det som er nytt, er arsenalet ditt. I de forrige spillene hadde du 3-4 nærkamp våpen, og 3-4 gunnere. Denne gangen har du nærmest uendelig våpen. Du kan plukke opp TV'er og smadre i hodet på fiender, du kan finne et jernrør bak en søpplekasse, og ta et dryppstativ og denge løs på monstrene. Det er ikke det samme med skytevåpen, det er noen få våpen du ikke har sett i det forrige spillene (pluss hemmelige våpen), men ikke noe altfor nytt. Spillet fungerer også det samme når på alt annet.
Måten du går gjennom spillet er enkel og grei. Du går til neste område, la oss si sykehus, løper gjennom sykehuset, løser gåtene og dreper bossen. Etter hver boss får du en pyramide lignende ting som er relatert til historien i spillet. Spilelt utnytter også et "Speil system", som lar deg bytte mellom de to dimensjonene, vanelig og Alternate Silent hill. I de forrige spillene skjedde dette bare noen få ganger, denne gangen brukes det aktivt til å løse oppgaver og komme videre i spillet.
Noe som kanskje trekker ti lseg et minus er løpingen, denne gangen blir Travis sliten hvis han løper for lenge, og må drikke energi drikk for å få kreftene tilbake. Men uheldigvis er disse drikkene så sjeldene, at du ikke har nok til hele spillet. Dette blir svært nervepirrende når du løper fra et digert monster i gatene til Silent hill, og går tom for krefter.

LOOKS:
Spillet ser nydelug ut til å være håndholdt. Topp 3d grafikk. Dette gjør spillet visuelt skremmende, og det liker vi! Områdene du utforsker er klassisk Silent hill. Nedslitte sykehus, hjemsøkte sanitoriumer og dystre hoteller. Stedene ser skumle ut, men det blir ikke bedre når du drar til Alternate Silent hill. Hele Silent hill blir omgjort til et blodig helvete som ser ut til å ha blitt forlatt for lenge siden. Monstrene er også klassisk Silent hill. Vi har vår venn Straight Jacket fra Silent hill 2 (Og filmen) med venner! Alle har det klassiske Silent hill utseende, det vil si brun hud so mser ut til at det har smelta rundt kroppen.
Mange av monstrene ser og høres skremmende ut, og det er mange av monstrene du vil heslt ikke bli jaget av mens du løper rundt i Silent hill.
Noe som også er interessant er at de fleste fiendene har en betydening for Travis. Det vil si at det er grunn til at Travis møter dem. Noen er teorier, noen er fakta.

LYD:
Lyden i spillet er fantastisk fin. Du vil høre at dette er et Silent hill spill med en gang du slår på spillet. Akira Yamaoka er også denne gangen sjefen for musikken, selv om spilelt blir utviklet av et britisk kompani.
Musikken er bred, med fine, rolige sanger som du ofte kan nynne stille på, til infernalske helvetessanger med søpplekasser og sager. Det hele passer så fint sammen.

+: Dyp passende historie, fin musikk og grafisk imponerende

-: kamera, voice acting (CURSE YOU AND YOUR DEVIL SON!) og noen ganger lange mellomrom mellom save punkter.