Bioshock: The Collection

BIOSHOCK 1:

ADVARSEL! Denne anmeldelsen inneholder spoilere angående historien til Bioshock 1, hvis du ikke har spilt Bioshock 1 enda, nå som til og med en samling med alle 3 spillene fins til dagens konsoller og pc, så har du ingenting her å gjøre(med mindre du ikke bryr deg om spoilere). Dette er min personlige mening, så jeg forventer ikke at alle skal være enige med meg.

Du er Jack som tilfeldigvis var på feil sted til feil tid. flyet hans stupte i havet. Du er den eneste overlevende, og svømmer bort til den eneste bygningen i mils omkrets. Når du har gått til bunnen finner du en ubåt. Siden du ikke hadde noe annet å gjøre bestemmer du deg for å sette deg inn i denne lille ubåten. Ubåten fører deg til en undervannsby ved navn "Rapture" gunnlagt av Andrew Ryan, stedet er helt forlatt(med unntak av noen få personer som oftest vil deg vondt. Man blir guidet gjennom Rapture av Atlas som du tilfeldigvis hadde alle kasett tapene til? Han hjelper deg forbi splicers big daddy`s og alt det andre som det kryr av i alle kriker og kroker av Rapture, ved å si den velkjente og overbrukte setningen "Would you kindly?"

Ved hjelp av denne kraftfulle setningen "Would you kindly?" har Atlas fått deg til å injisere deg selv med flere plasmids(superkrefter kan man kalle det, som bruker det man kaller EVE i spillet, dette er en blå flytende væske man injiserer seg med hver gang man er tom for EVE). Noen eksempler er Elektrisitet som man kan bruke for å drepe flere fiender som står i vann eller åpne låste dører med defekte brytere, flamme for å sette fyr på olje eller fiender generelt eller smelte is, telekinese for å ta imot flyvende objekter i lufta deretter skyte de tilbake med enorm kraft(på fiender eller gjenstander for å åpne skjulte innganger). Alle disse utøves ved hjelp av din venstre hånd.

Atmosfæren i Bioshock 1 er fantastisk. Dette gjenspeiles også i den fantastisk bra 60-talls musikken fra tidsepoken(ja, spillet tar sted på 60-tallet). Det hjelper også at grafikken er bedre her enn i originalen(mye mer imponerende enn mobilversjonen som jeg testet litt). Jeg opplevde ingen framrate drops i så fall, så var de ikke merkbare.

Atlas guider deg helt til Andrew Ryan og får deg til å drepe han ved å si(ja du gjettet det) "Would you kindly?" Ryan gjør ingen motstand(det var kanskje litt skuffende at det var en cutscene?). Du trodde kanskje at du var ferdig med spillet nå eller? Det viser seg at Atlas ikke er den du trodde han var. Han heter egentlig Frank Fontaine, og han har vært ute etter Andrew Ryan i lang tid. Du gjorde nettopp det til virkelighet! Du trodde at Andrew Ryan var fienden, men det har vært din følgesvenn hele tiden! Det er først nå puslebitene begynner å falle på plass. Fontaine går på jakt for å samle all den mulige ADAMen som mulig(ADAM er det mest verdifulle i hele Rapture og man bruker den flytende vesken til å kjøpe nye krefter som plasmids, Helse oppgraderinger og EVE oppgraderinger). For å få ADAM er man nødt til å redde/drepe "little sisters"(små jenter) man kan velge å redde dem for litt mindre ADAM eller drepe dem for å få mer ADAM, men før man kan komme til dem er man nødt til å kjempe mot deres "Big Daddy"(se for deg Iron-man, bare mye mindre high tech med et gigantisk tannlegeborr til våpen) som er som du kanskje skjønner som en far for dem. Du samler all den ADAMen du kan for å gjøre deg klar til den store kampen mot Fontaine. Bossfighten er ikke noe mesterverk, men den er underholdende. Du slåss mot Fontaine i helt ny figur(seriøst, han ser ut som Hulken bare blå, og dopa på ADAM). Din oppgave er her å tappe Fontaine for ADAM, samtidig som det er en liten fight mot ham etter hver gang du har tappet ham for ADAM. Når du er ferdig blir han angrepet av mange little sisters med deres eneste våpen(sprøyter, blir litt det samme som å tappe blod).

Det kan være at jeg må innrømme at jeg ble litt maktsyk, som da gjorde at jeg endte opp med den dårlige slutten.

Håper dere liker anmeldelsen av Bioshock 1. Holder på med 2 nå, og gleder meg til å spille gjennom både 2 og infinite. Gi meg tips om spill og vær ærlig om hva dere syntes(litt konstruktiv kritikk).

Dette er min første anmeldelse(så håper den blir godt mottatt), skal love dere at jeg kommer til å anmelde både 2 og Infinite i fremtiden(denne anmeldelsen vil da bli oppdatert med de spillene).