Mario Kart Wii

Racet er i sin siste runde, og jeg ligger på 2. plass. For å vinne cupen må jeg komme på 1. plass nå. Det nærmer seg målstreken, og jeg klarer ikke å kjøre forbi fienden! Men så skjer det. Jeg kjører inn i en boks, og får et rødt skjell. Jeg smiler mens jeg skyter det ut. Lederen, som aner fred og ingen fare, blir tatt bakfra. Han blir kastet opp i lufta, og lander på bakken. Jeg er for lengst kjørt forbi ham. Jeg kjører enkelt gjennom målstreken, og vinner cupen.

Tittel: Mario Kart Wii.
Format: Nintendo Wii.
Utvikler: Nintendo.
Utgiver: Nintendo.
Alder: 3+.

Mario Kart serien har eksistert lenge. Det første spillet, Super Mario Kart til SNES, kom i 1993 i Europa. Spillet var annerledes en andre bilspill. Folk tenkte at Mario og hans venner som kjører karts, mens de hiver bananer og skjell på hverandre hele tida hørtes litt rart ut, men spillet solgte utrolig bra, og fikk god kritikk. Senere har Nintendo lagd flere spill, til Nintendo 64, Gamecube, GBA og DS. Nå inntar den fartsgale gjengen Nintendo Wii, og spillet er bedre enn alt annet i serien.

Helt siden jeg hørte at Mario Kart kommer til Wii, var jeg solgt. Jeg er stor fan av serien, og har spilt alle spillene som har kommet ut. Forventningene har vært store, og jeg har spart penger i en god stund.

11. april stod jeg med spillet i hånden. Jeg smilte, og løp inn på rommet mitt, la Super Mario Galaxy til side, og satte inn Mario Kart Wii.

I pakka for du med et ratt som heter Wii Wheel. Den er liten, men bedre en Wii-Mote og Nunchuck. Jeg satte meg godt til rette med rattet i hånden, og gjorde meg klar.

Det er fire ting du kan velge mellom. Singleplayer, Multiplayer, spille Online på Nintendo Wi-Fi, og Mario Kart Channel, hvor du også kan spille online. Jeg skriver mer om online etterpå.

Singleplayer består av Grand Prix, Time Trials, VS Race og Battle. Grand Prix er vel det beste. Der skal du kjøre i forskjellige cuper, og vinner du, låser du opp nye cuper, personer, Kart og Bikes.

Ja, du leste korrekt. Bikes. Nintendo har gitt en varm overraskelse, og selv om jeg visste at det kom Bikes, ble jeg litt overrasket likevel. Bikes er nemlig morsommere og spille en Karts. Du kan for eksempel løfte Wii Wheel litt opp, og karakteren din løfter Biken opp, og så kjører du på et hjul, isteden for to! Bikes er likevel mye vanskeligere å mestre i forhold til Karts. Grunnen til dette er kanskje at jeg er vant til å spille med Karts, ikke med Bikes, for det er jo nytt. Så, hvis du vil spille litt enklere, velg en Kart til å begynne med.

Men Nintendo har jo allerede ordnet med dette. Vanskelighetsgraden på Grand Prix er delt opp i tre. 50cc: Karts only. 100cc: Bikes only og 150cc: Bikes and Karts. Jeg er fornøyd med dette, og gir en bra vanskelighetsgrad.

Til tross for mye glede når det gjelder Kart og Bikes, bringer dette også en stor skuffelse. Det jeg likte best med Mario Kart DS(og Gamecube versjonen), var kule og kreative karts som var forskjellig til hver person. Jeg gledet meg til å se hva slags biler Nintendo har funnet på nå. Da kommer den største skuffelsen av alt, som trekker ned min karakter. Det finnes bare tre typer karts og bikes, Light, Medium og Heavy eller noe sånt. Personene bruker de samme bilene, etter hva de "veier". For eksempel: Mario bruker samme kart som Luigi, Toad det samme som Koopa Troopa osv. Dette skuffet med enormt, og jeg felte nesten en tåre da jeg fant det ut.

Nintendo har overført 16 gamle baner, og har i tillegg lagd 16 nye baner. Totalt 32 baner. Du kan også styre totalt 25 forskjellige personer.

Grafikken er bra, men jeg har sett bedre på Wii, men Mario Kart har sine høydepunkter. Alle banene er ulike og varierte. Nintendo har vært kreative. Den beste er såklart Rainbow Road, og det er fantastisk å kjøre gjennom detaljerte asteroider og stjerner, mens jorden er synlig nesten hele tida. Supert, rett og slett. Design på karts og bikes er gode, det samme med personene. Animasjonene er flotte, og ansiktet til personen du styrer, ser bra ut. Hvis du ligger på en bra plass, smiler personen din. Hvis du blir truffet av et eller annet, får du et sint utrykk og veiver sint med armene. Grafikken er godkjent.

Gameplayet har jeg vel egentlig sagt litt om, men jeg kan si litt om kontrollene å slikt. Wii Wheel funker utrolig bra. Det eneste du må gjøre, er å sette inn din Wii-Mote inn i en slags åpning, og du er klar. Du styrer med å vri rattet til høyre og venstre. Du må hele tiden holde knappen "2" inne, for med den gasser du. Med B kan du sladde, hvis du velger Manual. Hvis du har Automatic, som gjør at du sladder automatisk, skyter du med B. Hvis du har på Manual, skyter du ut våpen og slikt med styreknappene. Det er egentlig det hele. Hvis du går lei av Wii Wheel, fins det mange metoder du kan bruke. Du kan bruke bare Wii-Mote, Wii-Mote og Nunchuck, Classic Contoller og Gamecube kontrolleren. Med andre ord, mange muligheter! Nintendo har addet til hopp. Dette er utrolig fett. Hvis personen din hopper, så må du løfte rattet opp på rett tidspunkt, og personen din utfører råe triks. Fett!

Lyden er bra. Lyden når fienden din blir truffet, skriker og lander på bakken igjen, det er ganske bra. Musikken derimot, er utrolig bra. Musikken løfter opp gleden ved å spille på de forskjellige banene. Musikken på mange av banene er vakre og morsomme. Bra.

Det er online som virkelig er perfekt. Du kan spille på Wi-Fi, over hele verden, eller bare mot de i Norge. Det er også en ting som kalles Mario Kart Channel. Der kan du utfordre andres "Ghost", som er egentlig bare å prøve å slå andres rekord. Du kan også gå inn på friends. Du har ditt eget Mario Kart Friend Code, som du kan dele med andre. Hvis de adder deg, og du adder dem, så er dere friends, å dere kan spille mot hverandre og slikt. Når du blir lei av Singleplayer, kan du holde på en god stund med online. Du blir garantert aldri lei av online.

Multiplayer er gøy, og det er morsomt å sitte sammen med en kompis å spille.

Min konklusjon er at dette er et spill du absolutt må kjøpe til Wii. Utrolig bra online. Det er veldig skuffende med valg av karts og motorsykler, som trekker ned litt. Grafikken er godkjent, gameplayet er veldig bra, lyd er ok, musikk er supert, og holdbarheten er stor, med online. Noe av det beste til Wii, selv om det ikke kan måle seg med kongen selv, Super Mario Galaxy. Men dette er likevel et bra kjøp. Kjøp spillet, å svi litt gummi!

Grafikk: 8
Gameplay: 9
Lyd: 7