Flow

Flow er et knallbra puzzle spill som er laget av "That Game Company" (hjemmeside: www.thatgamecompany.com). Jeg synes Flow er et fint spill å spille når du vil slappe av og ikke orker mer skyting. Det er behagelig og rolig musikk i Flow samtidig som det kan være stressende fiender. Flow er som snake på en måte siden man må spise for å utvikle seg større og større. Man kan også kjøpe en psp version av spillet på playstation store, men på den har man så klart ikke motion sensing.

Spillet koster 40 kr på playstation store og har en utvidelse pakke som koster 25 kr.

Det fungerer slik:

Man spiser all maten på et level. Det er 2 forskjellige typer mat. Den ene typen utvikler leddene dine mens den andre fyller ut leddene. Den som utvikler leddene er den viktigste å spise. Den utvikler ett ledd ett høyere level. Den blinker seg ned til leddet som den skal utvikle og på hvert blink lager den himmelske lyder. Disse lydene er en sann glede å høre på. Den andre typen mat er forskjellige små ting som ikke er fult så viktig, men de har litt å si.

Det er 2 små ting på hvert level. Den ene har en rød running mens den andre har en blå running i seg. Rød betyr ett level nedover/videre, mens blå betyr ett level opp/tilbake.

Etterhvert som man kommer nedover jo mer farlige og større fiender kommer det. Man styrer med motion sensing som gir deg en ganske god innlevelse. Det er også gøy spille multiplayer. Man kan spille optill 4 spillere. På multiplayer kan man samarbeide for å komme ned til bunnen eller konkurrere for å bli størst. Man ser forskjell på hverandre gjennom forskjellige farger. Spiller 1 er oransj, spiller 2 er blå, spiller 3 er grønn og spiller 4 er lilla. Skjermen blir ikke delt opp i fire, men alle spillerene deler samme skjerm. Det dumme med dette er at du ikke kan gå oppover hvis en annen prøver å gå ned. Altså...den ene må følge etter den andre for å bevege seg rundt på hvert nivå

I Flow er det 6 forskjellige typer vesen som du kan spille:

nr 1. Er et lite vesen i vann som utvikler seg til en lang skapning. Spesialevnen dens er å svømme fort hvis man trykker på en knapp.

nr 2. Er en slags blekksprut som jeg synes er den kjedeligste. Den blir bare litt større og det eneste den kan er å spinne rundt hvis du holder en knapp inne

nr 3. Er som en slags delfin/hval vesen... Når man begynner ligner den på en Delfin, men den ligner mer på en mini hval i slutten av utviklingen. Delfinens spesialevne er å bruke et haleledd for å booste. Man booster ved å trykke på en knapp. Hvis man bruker opp halen får man automatisk 2 ledd tilbake og du får lenger hale av å spise. Denne er den morsomste å spille synes jeg

nr 4. Er et stealth/poison vesen. Dens spesialevne er å gå i stealth. Den kan ikke være evig i stealth...Den har to grønne rundinger ved hodet som fungerer slik:
Hvis man trykker en knapp bruker man opp den ene runningen og er i stealth i noen sekunder. Etter de sekundene går man ut av stealth igjen. Man kan gå i stealth igjen rett etter ved å bruke den andre runningen. Etter man har brukt opp den andre må man vente litt før man kan bruke den igjen. Mens man er i stealth kan man forgifte fiender som får dem helt urørlige i noen sekunder. Dette gir deg nok tid til å drepe byttet. Dette vesenet utvikler seg til et litt langt vesen.

nr 5. Er en aggresiv skapning. Den begynner å gløde rødt hvis den kommer i nærheten av en fiende. Hvis du trykker en knapp mens den gløder rødt vil den booste sånn ca. mot fienden. Det gjør det ganske lett å ta byttet sitt. Den utvikler seg til en lang rakker mens du spiller deg nedover.

nr 6. Er en den simpleste skapningen. Det er Credits skapningen. Den begynner som 3 helt like ledd og det finnes ikke fiender på denne skapningens verden, bare mat. På hvert credits navn er det en lilla running. Det er de man spiser for å utvikle denne skapningen og for hver sånn du spiser blir du ett ledd lenger. Man blir helt sinnsykt lang til slutt hvis man spiser alle.

Jeg gir dette spillet 9 siden jeg synes det er et veldig bra spill. Det er en rolig utveksling fra de andre spillene. Det er gøy og spille med venner og alene. Man må klare nr 1. for å få nr 2. man må klare nr 2. for å få nr 3. også videre...Det er ikke et stort spill og tar ikke lang tid å spille gjennom. Det eneste minuset med dette spillet er at man kan bli litt fort lei, men man får lyst til spille det på nytt igjen senere. Alle kan spille dette spillet, men det kan kanskje være litt vanskelig for en 4 åring å styre på den måten man styrer på.

Hva utvidelsen inneholder:

Utvidelsen inneholder en ny skapning og nye typer mat.

Den nye skapningen er en rund skapningen som kan låse seg til en liten sirkel for å så utløse seg. dette kan paralysere fiender og det er et ugjennomtrengelig forsvar mens du holder inne. Du kan ikke bevege deg noe særlig mens du holder den inne, men du få bittelitt boost når du slipper som får deg fortere frem. Denne skapningen er litt kjedelig å spille i starten, men når den begynner å se kul ut og den får mer fart ja da er den kul.

Den nye utviklingsmaten er en ganske sjelden ting som istedet for å utvikle et ledd...utvikler alle leddene du har 1 gang. Den lyser oransjt på hvert ledd den utvikler og den lager kule lyder, spesielt lyden av det siste leddet den utvikler. Det følger også med masse nye små mat ting

Jeg husker ikke om det fulgte noe mer med i utvidelsespakken.

Samlet karakter: 7.5/10
1