Kaptein Sabeltann: Grusomme Gabriels forbannelse

Jeg starter med å si at jeg er mektig imponert! Ikke bare beviste art Plant at de er kongen på haugen innen norsk spillutvikling, men de satte et realt avtrykk i spillhistorien hvor Kaptein Sabeltann - Grusomme Gabriels forbannelse er et spill i høy toppklasse. Faktisk kan jeg mer eller mindre sammenligne spillet med Jak og Crash-spill. Innhold og historie er i en klasse for seg selv og måten utvikleren har klart å fanget meg og mine barn på er hinsides god. Nei, jeg fortsetter med skrytet og tar av meg hatten før jeg i grunnen har kommet i gang med selve teksten...

Da det første spillet dukket opp var jeg i fyr og flamme og slukte det rått og brutalt. Ikke bare hadde man klart å få med den gode stemningen man finner i Kaptein Sabeltanns rike, men art Plant hadde lagd et spill som var variert og et grafisk mesterverk. Både jeg og mine barn gjennomførte spillet og håpet inderlig på at det skulle komme et nytt spill med denne "sinna" sjørøveren.

Nå har det altså skjedd og jeg sitter med et flunkende nytt Kaptein Sabeltann-spill i DVD-drevet. Det snurrer lett og lystig mens tonene av den kjente melodien runger ut av mine store høytalere. Jeg nynner med " Hiv og Hoi, snart er skatten vår, så kan vi ta det rolig de neste hundre år"...

Spillet starter med en gang uten at du trenger å styre med innstillinger av grafikk m.m. og det hele er gjort så enkelt at selv min toårig sønn kunne ha klart å sette på spillet *bare nesten*. Historien er slik: Pinky (som du spiller) blir med Kaptein Sabeltann på nye eventyr og denne gangen har den "alltid sinna" kapteinen snust opp en fantastisk gullskatt. Det han ikke vet er at over skatten hviler det en forbannelse. Akkurat i det sjørøverne (deg - Pinky, Kaptein Sabeltann og resten av mannskapet slår kloa i skatten, dukker Grusomme Gabriell opp. Han kaster en forbannelse over gjengen og slipper fri sine skumle og sinte vesener. Det er her det hele starter og via mang en dialog, forskjellige oppdagelsesturer, båtferder på de syv hav hvor andre sjørøverskip gjør alt for å senke deg opplever du et spill uten sidestykke. Her finner du alt hva et godt barnespill skal inneholde. Du trener både språket, leseferdighetene, refleksen og de små hjernecellene jobber hele tiden under hardt press. Hvordan skal jeg komme meg til øyen der, hva skal til for å slå denne rakkeren, hvor mye koster det å kjøpe nytt utstyr til skipet, hva sier Kaptein Sabeltann til dette da? Det er mange ting man må passe på, men gjennom spillet får du både hint og tips over hvordan du skal gjøre det.

Grafikken i spillet er rå og jeg bøyer meg i støvet over hvor variert den er, samtidig som den oser av stemning akkurat slik den gjorde i det første spillet. Men denne gangen er det enda mer å glede seg over. Her har den fått en kraftig ansiktsløfning og fått forbedret både animasjoner og væremåtene til de forskjellige figurene som er med i spillet. Som jeg skrev tidligere kan jeg faktisk sammenligne dette spillet med den grafikken vi finner i spill som Spyro the Dragon, Crash eller Jak. Grafikken er überfet.

Lyden og sangene er selvfølgelig på norsk og dette gjør det hele enkelt for barnet å skjønne og mindre strevsomt for oss voksne som slipper å forklare så mye over hva som skjer. Selvsagt kan det enkelte tider virke litt skummelt for de aller minste, men er du i nærheten så skal ikke dette være noe problem.

Selve styringen er enkelt som inituitiv. Alt sammen skjer via piltastene og mellomromstasten. Med enkle grep får du Pinky til å hoppe, klatre og slå uten at du trenger noen doktorgrad for å få det til. Med andre ord, spillet passer godt til de mindre barna.

Jeg har mange år på baken som spiller og målet mitt med dette spillet var å gjennomføre det. Personlig brukte jeg faktisk en god stund på det og det ble en del løping rundt for å finne ting og tang som trengtes til eventyret. I tillegg er det en del animasjoner som kan sammenlignes med mellomsekvenser som forlenger spillet samt at du kan kjøre fritt med båt på leting etter skatter eller andre båter som du skyte ned med dine dødbringende kanonkuler. I tillegg kan du stille inn spillet i tre vanskelighetsgrader og dette sørger for at du eller barnet kan bestemme hvor vanskelig det skal være.

Alt i alt er dette et meget holdbart spill som gir masse glede til barnet og hvis det i tillegg er stor fan av Kaptein Sabeltann, ja så er dette et stort gavetips jeg uten å blunke kan anbefale. Jeg har selv brukt en del timer på spillet og vet med sikkerhet at mine barn vil bruke enda mer tid enn det jeg har gjort. Akkurat det har ingenting å si, når jeg vet at spillet for det første er lærerikt og for andre artig og veldig underholdende, så hva mer kan en pappa ønske seg. Tusen hjertelig takk art Plant for et fenomenalt spill som har gitt meg og barna mine mye. Jeg er evig takknemlig! Så til dere andre, hva venter dere på, har dere ikke kommet dere ned til butikken ennå. Kjøp spillet og vit at julen er reddet med tanke på at barnet ikke vil få en eneste kjedelig stund...!

Samlet karakter: 9/10
1
2