Sim City Samfunn

Som du sikkert har fått med deg for lenge, lenge siden så er jeg en stor fan av SimCity-spill og Maxis har helt siden det første spillet kom ut og til det siste SimCity 4 gitt meg mye god underholding til mang en sen natt uten søvn. Jeg sittet på timesvis og spilt SimCity, kjørt egne interne konkurranser med slekt og venner om å bygge den fineste byen hvor premiene har vært ære og berømmelse samt marsipangriser.

Overraskelsen var meget stor da jeg for første gang fikk høre at det ikke var Maxis som skulle utvikle det neste SimCityspillet, men derimot Tilted Mill som blant annet har lagt labbene på Caesar IV noe de klarte til stående aplaus. Men slik jeg ser det er ikke SimCity noe SimCity dersom ikke Maxis står bak. Jeg var utrolig spent da vår snille postmann dukket opp på døren med en liten hvit boblekonvolutt med spillet SimCity Samfunn lå i. Jeg var så spent at jeg nesten, bare nesten avsluttet dagens jobb, med å spille det. Heldigvis klarte jeg å overtale meg selv til å gjøre ferdig arbeidsdagen slik det bestandig ender selv om mangt et spill har hånet med stort.

Klokken passerte 16.00 og skive bar fort inn i DVD-drevet. Nå skulle jeg få oppleve et SimCity-spill som ikke var utviklet av Maxis - hvordan er det mulig. Selvsagt har jeg sett mange skjermiser og trailere fra dette spillet, men aldri fått muligheten til å prøvd det før nå. Derfor var spenningen veldig stor. Min bror (Geir Åge) som også er stor fan av SimCity-spillene, var veldig spent. Hvordan ville dette spillet være, hvordan vil det bli når man selv bestemmer bygningene og ikke maskinen som random satte de opp. Er spillet veldig likt de gode City Life-spillene? For likheten til City Life er slående.

Etter å ha kjørt igjennom tutorialen, kjente jeg med en gang at dette ville bli bra. For selve innlæringskurven i spillet er rimelig enkel. Bare pass på å følge de rådene spillet kommer med, så er du trygg og hvis du ønsker, kan du starte et spill med uendlige penger noe jeg gjorde helt i starten. Det er viktig å lære seg å kjenne bygningenes egenskaper og hvordan befolkningen takler denne levemåten hvor du selv bestemmer så mye. For i de andre SimCity-spillene popper bygningene opp randomly hvor du fra utgangspunktet har lagt ut soner de kan bygge. I SimCity Samfunn må du selv sette opp husene etter hvilke samfunnsgrupper du vil skal bo der. I tillegg til dette må du også passe på at de forskjellige samfunnsgruppene får seg jobbmuligheter som går i stil med måten de lever på og det samme gjelder med oppholdssteder. Dette gruppeoppsettet ligner mye på det vi fant i City Life, men litt enklere oppbygd. En annen ting er å følge hvordan dine simmer trives i byen din og her er det bare å sveipe over hodet til en innbygger og du får fort se hvordan det ligger an. Stort sett skal du høre på hva de sier, men ikke alle gangene, for de vil jo selvsagt ha lat sammen på en gang av goder, flere parker m.m. og det kan du ikke gjøre, for da blir pengebingen din fort slunken. Sørg også for at innbyggerne dine har nok å gjøre og pass på at de også har nok å gjøre når de ikke er på jobb.

I SimCity Samfunn slipper du å passe på at husene har nok vann og at det går strømlinjer til husene. Dette finnes ikke i spillet, du trenger kun passe på at det er nok strøm og that's it. Veiene er som vanlig og du må hele tiden passe på at innbyggerne dine kommer seg enkelt og greit til jobben. En annen ting som også er ganske stilig og det er alle de forskjellige arkitekturene som finnes i spillet. Her kan du selv bestemme hvordan du vil bygge om du vil kun ha industrihus med slum eller høye blokker hvor kun innbyggere med høye lønninger kan bo. Som Tilted Mill sier; Enhver by har sitt eget særpreg og stemning. Det er er her de forskjellige samfunnsverdiene kommer inn og hvor hver enkelt bygning har sin egen verdi. For eksempel, en barneskole produserer 10 enheter kunnskap, mens en klinikk bruker 10. Et barnemuseum leverer fire enheter kunnskap, mens forbruker seks enheter kreativitet. En velbalansert by har en fin blanding hvor alt er i harmoni og gjør at byen vokser seg stor med fin flyt av penger inn til bykassen. De forskjellige samfunnsverdiene er produktivitet, velstand, kreativitet, åndelighet, autoritet og kunnskap. Disse samfunnsverdiene er veldig likt de vi finner i City Life-spillene.

Grafikken i spillet er fin nok med massevis av detaljer hvor du også denne gangen kan zoome deg helt ned for så å se hvilket merke bilen som kjørte forbi deg hadde eller se om personene på gata ler eller gråter. Med høy oppløsning og alle effektene påslått blir spillet en sann fornøyelse for øynene. Du har denne gangen også natt og dag-funksjon, noe som gjør det hele enda mer spektakulært. Lyden er grei nok uten at den kan skrytes så altfor høyt i sky. Med i spillet finner du en egen editor hvor du selv kan lage dine egne bygninger og laste disse opp på en egen nettside for spillet. Her kan du også laste ned bygninger andre har lagt for å få enda mer variasjon i spillet. Denne delen fungerer veldig godt og jeg har allerede lastet ned noen tøffe bygninger som jeg har satt opp i byen min.

Alt i alt er dette et godt spill jeg kommer til bruke lang tid på, men skal jeg være helt ærlig så savner jeg litt den måten bygningene i de andre spillene poppet opp randomly rundt omkring i byen din - du sørget kun for sonene. Bevares utvikleren Tilted Mill får så absolutt ståkarakter, men ikke toppkarakter som f.eks. kanskje et nytt SimCity-spill fra Maxis ville ha fått dersom de hadde satset på den byggestilen de er kjent for og en annen ting, dette ligner litt for mye på City Life-spillene fra Monte Cristo og ikke noe som er nytt og annerledes. Hvis Tilted Mill skulle ha lykkes, burde de hatt med zoomingen, variasjonene, grafikken, samt muligheten til at maskinen selv hadde bestemt ut i fra byggestilen din hvilke bygninger som skal poppe opp uten at du selv kan plukke ut disse - noe spenning må du jo være eller hva? Hvis jeg skulle ha satt en karakter, ville SimCity Samfunn har fått en åtter og det litt på grunn av at det er litt for likt City Life, samt at en del klassiske ting som vann-strømtilførselen er borte slik vi kjenner den i de andre SimCity-spillene. Selv om ikke dette er perfekt, så vil jeg bruke lang tid på SimCity Samfunn og målet er en perfekt by ingen andre ville ha bygd...

1
2
3