Resident Evil 4 (2004)

Jeg stirrer spent på tv skjermen. Jeg ser noen mennesker i en liten landsby, jeg er ikke sikker på hvem de er. Jeg går sakte mot de, hjertet mitt stopper nesten. Menneskene ser på meg, og angriper. Jeg springer så fort jeg kan bort fra dem, jeg finner ingen flyktrute. Jeg er omringet, panikken kommer! Hva har jeg spilt? Jeg har spilt Resident Evil 4 og jeg elsker det.

I spillet er du Leon.S.Kennedy, du må redde presidenten sin datter som er blitt kidnappet. Du blir sendt til et skummelt sted, det virker egentlig ganske enkelt. Du må bare finne en jente, problemet er at det er mange zombier mellom deg og henne.

Når jeg først startet spillet merker man noen ting ganske fort. Jeg merket fort at grafikken var bra, noe av det beste jeg har sett på PS2. Detaljene er nydelige, og alt ser rett og slett bra ut. Det kan være litt hakkete, men det er en pris jeg gjerne betaler for slikt grafikk.

Gameplayet er veldig bra. Capcom har prøvd å skape en panikk følelse i spillet. Og de klarer det veldig bra. Du har ikke mye ammo, du møter mange fiender og du har få steder å gjemme deg. Når du har 3 kuler igjen, og det er 8 zombier rundt deg slår panikken inn. Dette gjør Resident Evil 4 til en spill, som jeg husker godt. Men gameplayer er men en bare panikk, du blir sugd inn i historien ganske fort. På starten forstår man ikke mye, men jo lengre man spiller jo mer kommer frem. Dette gjør at man vil spille mer. Man vil finne ut hvorfor folk er zombier, og finne ut om hva den mystiske kulten som er kilden til alt egentlig er. Det er mye mer som kan sies, men det må nokk spilleren selv oppleve.

Du skal spille deg gjennom forskjellige og skumle miljøer. Du skal løpe for livet i en landsby, du skal lete etter gjenstander i et stort slott, du skal tilogmed kjempe mot farlige zombier på en liten øy. Du får oppleve mye i de ca 17 timene Resident Evil 4 varer. Noe som jeg også liker med spillet er kameraet. Den kan ikke vries rundt, og gjør det vanskelig å sjekke om noen kommer bakfra. Dette bidrar til å gjøre spillet litt skummelt. Spillet har også flere bosser, som alle er tøffe. De er varierte, og er alt fra sjø monstre, til store " troll ". Du skal få slåss mot mye rart i Resident Evil 4.

I løpet av spillet møter du flere personer som hjelper deg. Du møter en mystisk person som hjelper deg, og den mystiske kvinnen Ada Wong. Etter du har klart spillet kan du spille spillet, som Ada Wong. Dette gjør at levetiden blir mye lengre. Du får også se historien fra en annen vinkel. I deler av spillet vil du også spille som Ashley, som er presidentens datter. Hun har ikke våpen, så det gjelder å tenke fort for å overleve. Men hun er ikke en stor del av spillet.

Du vil også få muligheten til å kjøpe nye og fikse på dine gamle våpen. Du kan få alt fra hagle til sniper rifle. Disse våpene selges av en mystisk mann, som du vil møte ofte gjennom dine reiser. Det er litt dumt at han ikke selger ammo, siden du finner lite ammo rundt omkring.

Det skal også sies at spillet er vanskelig. Du har lite ammo, og det er ofte langt fra checkpoint til checkpoint. Noen fiender gjør mye skade, og noen dreper deg tilogmed på et angrep. Spillet er ikke for folk som gir opp lett.

Spillet er alt i alt bra laget. Det er ikke skikkelig skummelt, men panikk følesen er stor. Du kan ikke drepe alle zombiene nå, du må tenke smart og spare ammo. Du kan ikke bare skyte vilt , du må tenke. Og dette liker jeg godt. Historien er bra, spennende, vel fortalt. Capcom har laget et fryktelig bra spill.

Men det er noen svakheter. Jeg syntes noen ganger at miljøene ble kjedelige, og etter å ha kjempet mot så mange kule bosser så ble siste boss en skuffelse. Det ble også veldig irritende at mange finender sier de samme ordene alt for ofte. Dette fører til at du rett og slett blir irritert. Men ikke la disse minusene komme i veien. Dette spillet er veldig bra, og er noe jeg anbefaler sterkt.

Grafikk:9
Gameplay:9
Lyd:9