Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Civilization Revolution

Muerte la Revolution

Revolusjoner er historisk sett en hendelse som markerer overgangen til en ny æra, eller store gjennombrudd. Det er ikke tilfellet med Civilization.

Siden 1991 har Civilizationserien bydd på strategi og detaljstyring av keiserdømmer. Vi har hatt gleden av å kunne styre den samme sivilisasjon gjennom 6000 års historie - en prosess som ofte har tatt veldig mange dager. Og alle dagene har vært kos.
I 2008 tar Civilization skrittet over til konsollmarkedet, med alle de utfordringer og muligheter det byr på.

Som en trofast spiller gleder jeg meg til å spille i en gigantisk verden mot samtlige sivilisasjoner ikke bar foran skjermen på min lille laptop - men i høyoppløsning, uten lagging på store tv -stor er derfor min skuffelse når jeg setter på spillet.
Først blir jeg møtt med en oppstartsfilm der en sivilisasjon følges fra steinalderen og ut i verdensrommet. Grafikken er bra, musikken passer - og det hele virker lovende.
Jeg kommer deretter til hovedmenyen. Her kan jeg velge mellom singel player, multiplayer, extra og settings.

I settings kan jeg stille litt på lysstyrke og lydstryrke, mens jeg under extra kan sjekke statusen min online eller se på trofeene jeg har gjort meg fortjent til gjennom spillene mine. Her finnes byster av ledere jeg har slått, kopier av undere jeg har bygget, og bilder av alle spesialister jeg har avlet fram.

Min første skuffelse starter når jeg sjekker multiplayer; det er ikke mulig å spille hotseat, eller fra samme maskin, jeg må enten gå online, eller linke. Det er rett og slett for dårlig da de foregående spillene har hatt denne muligheten.

Jeg sjekker ut singel player. Her kan jeg velge om jeg vil hurtigstarte et nytt spill, starte et nytt spill, spille et scenario eller spille ukens spill. I ukens spill er alt forhåndsbestemt og man kan sjekke sine ferdigheter i forhold til andre spillere da alt her er likt for alle.
Jeg velger å starte et nytt spill og blir umiddelbart voldsomt skuffet. Jeg kan velge en sivilisasjon, men alle sivilisasjonene har kun en leder. Etter valg av sivilisasjon har man i 17 år kunnet velge størrelse på jorden, hvordan sammensetningen av jormassen skal være, hvordan atmosfæren skal være og i den senere tid hvor mange andre sivilisasjoner man skal spille mot, og hvor raskt tidsregningen og spillets progresjon skal være. Tradisjonen brytes i år - jeg får ingen valgmuligheter - jeg spiller i en heller liten forhåndsbestemt verden, der du spiller mot et lite antall sivilisasjoner og der tiden går så altfor fort...

Jeg er skuffet når spillet starter, og herfra går det egentlig bare nedover.
Spillet har såpass rask progresjon at mine militære enheter ikke rekker å komme fram til fiendene før de er utrangert to ganger og de fleste verdensunderne har blitt for gamle før jeg rekekr å bygge dem. Verdensundere har tidligere vært voldsomme bygg som krever store ressurser å bygge, men som gir din sivilisasjon en veldig fordel på et bestemt område. Nå er de ressurskrevende, gir ofte dårlige fordeler, har kort levealder og gir ikke engang en liten filmsnutt eller animasjon ved ferdigstillelse.

Ressursene jeg finner rundt i terrenget gir ingen spesielle fordeler annet enn økt produksjon eller inntekt. Hele handelsprinsippet er fjernet, og man kan bare bygge noen små karavaner som knapt nok er verdt innsatsen.
Når vi snakker om handel er det naturlig å nevne diplomatiet i spillet også. Dette er en like stor skuffelse som alt annet. Man har få valgmuligheter, krig eller fred, kjøpe eller selge teknologier eller angripe andre sivilisasjoner. Det hele fungerer så dårlig at jeg som regel unngår det. Å få til en fredelig seier er umulig dersom du spiller på en høyere vanskelighetsgrad enn det aller letteste. De andre sivilisasjonene kriger aldri seg imellom, men går mer enn gjerne etter deg- og da overøser de(gjerne alle de andre sivilisasjonene på en gang) landet ditt med soldater... Utrolig irriterende - jeg har alltid klart å få til fredelige løsninger før, men Firaxis mener tydeligvis at dette ikke er bra nok lenger.

Alle konsepter som misnøye, korrupsjon og sykdom er fjernet. Dette er noe som gjør detaljstyring unødvendig .

Grafikken er i tillegg gjort veldig tegneserieaktig. Det ser kanskje artig ut, men hele spillet får et mye mindre seriøst preg, noe som tar bort en del av gleden.
Det er i tillegg veldig få animerte sekvenser og filmer - det er ingen filmer ved vidunderbygging, og faktisk ingen ved seier heller. Jeg har kun sett to filmer, en ved oppstart, og en dersom du sender et romskip til Alpha Centauri.

Når spillet nærmer seg slutten etter 2-3 timer sitter du ikke med følelsen av at dette er sivilisasjonen din, du bare gleder deg litt til å bli ferdig. Ikke noen god avslappende Civilizationfølelse med andre ord, bare stress.

Det hele koker ned i en konklusjon - Civilization revolution er det dårligste spillet i serien så langt. Mens det kanskje er greit nok til Nintendo DS er det ikke holdbart til Xbox360. Ønsket om å gjøre spillet raskere og mer strømlinjeformet har her gått på bekostning av den gode følelsen og de kvalitetene som har gjort Civilization til en tidløs klassiker.

Spillet har fortsatt god gjenspillbarhet og to spill er aldri like, men for den vante Civilizationspiller blir det litt for tamt.
Firaxis får nok inn en del nye spillere som tidligere har syntes at spillet har vært for komplisert, men de mister nok langt flere gamle fans som har fulgt serien lenge.

Grafikk: 7
Lyd: 7
Gameplay: 6
Sluttkarakter - 4/10
Konklusjon - et greit spill å kjøpe brukt dersom du liker strategi og gjerne vil spille online...

Revolution? I dette tilfellet vil jeg kalle det Devolution!

Samlet karakter: 5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10