Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Dragon Quest VIII: The Journey of the Cursed King

Dragon Quest er den 8 delen i den ganske kjente spillserien. Vel, spillserien er den mestselgende RPG serien i Japan, og dette er europas og amerikas første spill fra Dragon Quest serien.

HISTORIE:
Spillet's historie følger en old-skool stil, og er ikke like dyp og kompleks som andre J-RPGs, men det er ikke på noen måte en dårlig historie. Spillet startes med at et helt slått blir omfavnet av torner, og forvandler alle til stein. Kongen selv blir forvandlet til en liten grønn skapning og hans datter blir forvandlet til en hest, men en vakt overlever og slipper unna i livet, det er han vi tar kontroll over og spiller hele spillet med. Helten og kongen drar ut på jakt etter han som gjorde dette, slik at forbannelsen over slottet og kongen kan bli opphevet. Mens de jakter på denne mannen møter de personer som blir med på reisen. Klassiske greier, og det er akkurat det som er så bra med spillet!
Alle som har spilt litt old-skool RPGer vil finne seg igjen i historien.
Historien er enkel nok til at alle kan henge på, og akkurat dyp nok til at du blir sittende igjen for å spille videre. Gjennom spillet blir du kjent med Angelo, Yangus og Jessica som blir med deg på jakten etter erkeslemmingen. Du blir godt kjent med de etterhvert, og spillet forklarer fortiden deres og gir de et troverdig bilde.

GAMEPLAY:
Spillet spiller akkurat som litt eldre RPG spill, komplett med tur basert kamp, random battles og et world map du kan utforske fritt for fot, båt, fly eller tiger. Eeh, ja, du rir på en tiger.
Spillet har egentlig ikke noe veldig nytt, men de gjør alt så veldig godt. De to tingene som tiltrekker med ved spillet er utforskingen og den store verdenen og spillets slossing. I det siste har nesten alle RPG'er som har kommet ut vært real time uten random encounter, og dette har vært skuff for meg.
Slossingen styres i runder, du velger angrepene til deg og de andre som er med i kampen. Når alle angrepene er valgt, utføres de, men rekkefølgen de utføres i blir bestemt av forskjellige faktorer, slik som agility og andre egenskaper. En karakter kan også velge å hoppe over en runde for å "hype" seg opp isteden, og dermed slå hardere og ta mer liv.
Som jeg nevnte tidligere er spillet stort, du har et stort verdenskart du kan reise rundt på, og tonnevis av forskjellige byer og grotter. På kartet kan du finne skattekister, hemmelige steder og spessiele monstere som kan fanges og brukes i et "monster team" hvor du kan sloss mot andre team. og inne i hver by er det alltid skattekister og tønenr som kan knuses for å finne medaljer. Det er folk som kan snakkes med og butikker som kan besøkes.
Det er mildt sagt mye og se og gjøre.
Hvis du bare følger spillets hovedhistorie vil du ikke få nyte like mye av det spilelt har å tilby, men det er fortsatt mye å gjøre. Hovedhistorien er lang, og tar deg innom mange forskjellige steder, alt fra forbannede slott til snøfylte land, og det er mye som skal bli gjort.
Jeg nevte monster slossing tidligere, og det er en stor del av spillet. Selv om hele monsterdelen ignoreres hvis du følger bare hovedhistorien, vil nok de fleste nyte et avbrekk med monsterjakt en gang i blant.

Det hele fungerer slik: Du møter et monster, ikke hvilket som helst, men monstere som du kan se når du er ute og går (vanelige monstre kan du ikke se). Disse monstrene er som regel litt sterker en vanelige monstre. Etter at du har slått monstret vil det spørre om den kan bli med deg, i teamet ditt. Du kan max ha tre monstre i teamet samtidig, men du kan reserve monstre også, men du kan ikke ha evig med monstre.
Når du har et team med monstre kan du bli med i en kamp. Disse kampene finner du i en arena. Kampene er enkle, du bare velger hvem som skal angripe hva, og de velger hva de gjør. Men hvert monster er unikt, så de kan enten bare angripe, eller kaste magi. Det er det som gjør dette så spennende, både kampene og jakten på monstre.
Hvis du vinner, går du opp en rank, og du vinner en ting.

GRAFIKK:
Spillets grafikk er cel shaded, og er tydelig basert på klassisk middelalder. Spillet har ikke noe big ass machines og slick machine guns eller roboter, bare sverd, magi og drager. Dette er et veldig deilig avbrekk, og det hele føles veldig klassisk og gjennomført.
Cel-shadingen ser bra ut, en av de bedre cel-shadingene i et rollespill. Spillet's monstre er deisgnet av Akira Toriyama, han som tegner Dragon Ball. Monstrene er originale og har en tegneserie stil over seg.
Det hele ser hekt unikt ut, og er veldig annerledes en de fleste andre Jrpgs som er ute akkurat nå.

LYD:
Musikken i Dragon quest spilles av Tokyo Metropolitian Symphony Orchestra, så det betyr at all musikk i spillet spilles av et ekte orkester. Musikken er veldig klassisk, veldig middelaldersk og litt "kongelig". Jeg har alltid litt problemer med å beskrive musikk, så du kan høre for deg selv.

http://www.youtube.com/watch?v=AZd4LlG-1RQ&feature=related

TOTALT:
+ Orginal grafikk og design, fin musikk, fengslende historie, mye å gjøre.

- Starter litt treigt

Spillet er et veldig annerledes rollespill, og passer perfekt for de som er litt lei av spill sånn som Final fantasy og andre JRPGS som tytes ut. Spillet utføres fanastisk bra og anbefales for alle rollespill fans.

Samlet karakter: 9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10