Battlefield: Bad Company

Når noen sier Battlefield så tenker jeg " PC ". Slikt har det alltid vært. Battlefield er spill som egentlig kun er bra på PC. Vel slikt var det til Battlefield Bad Company kom!

Jeg har alltid likt Battlefield spillene. Jeg har brukt mange timer på Battlefield 2 og jeg har savnet et skikkelig bra Battlefield spill til konsoll. Bad Company er ulik sine PC spill forgjengere på flere måter. Det er på konsoll, det har humor og det har singelplayer. Men spørsmålet er " er Bad Company bra " ? Ja det er bra, og nå skal jeg fortelle deg hvorfor.

La meg starte med singelplayeren. Dette er det første skikkelig forsøket på å skape en singelplayer i et Battlefield spill. Utviklerne har egentlig satset på denne kombinasjonen: Eksplosjoner,kjøretøy,humor,enkelt gameplay og de klarer det egentlig ganske bra. I spillet er du Preston Marlow det nyeste medlemmet i Bad Company. Bad Company er ikke akkurat drømmestedet å være, det er der militæret plasserer soldater som er " mindre verd". Du har 3 med soldater Haggard,Sweetwater og Redford. Haggard er egentlig en bonde knøl som elsker eksplosjoner, Sweetwater er en nerd som snakker for mye og er ganske feig, Redford er lederen din og han er i Bad Company kun for å kutte ned på tiden i militæret. Han er lederen og vil egentlig spille " safe " og få dra hjem tidlig. Men slikt går det ikke. Noe går galt og plutselig så starter det egentlig eventyret. Jakten på gull og kampen mot leie soldater. Historien er mer en det som jeg har nevnt, men det må du nok oppleve selv.

Singelplayeren kan egentlig beskrive med noen få ord: Action,humor,kjøretøy og eksplosjoner. Dette er en bra kombinasjon som gir deg en bra spill opplevelse. Spillet er delt opp i mission. Vært mission varer i ca 30-50 min og er full av action. Kampene er veldig intense, men en ting er irriterende. Det er at dine med soldater egentlig bare står å ser på. Du må selv drepe alle dine fiender. En og annen gang så skyter de også men når alt kommer til alt , så er det ikke mye hjelp å få. Spillet er ikke spesielt vanskelig siden du har evig med liv. Du kan dø så mye du vil og dette gjør at spillet blir ganske enkelt. Store deler av spillet blir å springe frem drepe helt til du dør så springe tilbake. Noe som også gjør at spillet blir enkelt er « Life Injector » denne sprøyten lar deg få fult liv, og det tar bare noen sekunder før den er klar igjen. . Men det som virkelig skiller spillet ut er at du kan ødelegge alt som finnes på banen. Du kan sprenge vegger,kjøre over trær med tanks og mye mer. Dette er også nøkkelen for å bli god. Du må lære deg å bruke muligheten din til å ødelegge miljøet for å ta dine fiender.

Jeg må også nevne humoren i spillet. For hele spillet er fult av vitser og de er ikke så dårlige. De er ikke så bra at jeg falt av stolen, men de lurte ofte frem et smil og litt latter. Dette er også noe som få FPS spill har, og jeg tør til og med å si at det er en grunn for å kjøpe Bad Company. For manuset er veldig bra, og dialogene føles realistisk. Jeg ble sjokkert over at spill humor kunne være bra.

Historien i spillet er ok, men ikke kjempe bra. Jeg syntes den var helt ok, og var verken spesielt bra eller dårlig. Historien er enkel å følge med og tar noen artige svinger. Den gjør jobben sin. Det er bra at Dice har prøvd å lage en skikkelig historie, og dette er et ok resultat.

Grafikken på spillet er ganske bra. Spillet ser ganske bra ut, og alle vil være fornøyd med grafikken. Det er ikke sånn super grafikk, men det er over middels. Men noe som er utrolig bra er lydene på spillet. For våpnene høres utrolig realistisk ut, og lydene fra kjøretøyene er kjempe bra. Når våpen,kjøretøy og eksplosjoner høres så bra ut så blir krigs følelsen forsterket. Det eneste minuset er at noen ganger så ser ting litt kornete ut. Men alt i alt så er grafikken vakker.

Det som blir faktum med singelplayeren er at styrken blir svakheten. Gameplayet er artig og ganske enkelt men blir litt for likt i lengden. Det er nesten bare eksplosjoner,humor,kjøring og skyting. Det blir aldri kjedelig, men det er ikke like artig på slutten. Singelplayeren blir alt i alt bra. Ikke noe mesterverk som vil huskes, men det er bedre en jeg forventet.

Men det som uten tvil er Bad Company sin beste side er online delen. For den er jeg veldig glad i. Det er litt negativt at det bare finnes 1 gamemode men det skal komme nye lover utviklerne. Men denne gamemoden er ganske bra. Den heter Gold rush og kan forklares ganske lett, 2 lag på 12 personer skal forsvare og angripe 2 gull krater. Det er enkelt men artig. Systemet for " spawning " er noe jeg virkelig er glad i. Du har 2 valg, og det er å starte i bassen eller i squad. Dette gjør slikt at det går fort å komme seg i kampen. Noe som utviklerne også har gjort er å klare å gjøre kampene ganske intense. Jo flere gull krater som blir ødelagt jo større blir banen, og bassene til hvert lag endrer lokalisasjon hele tiden. Dice har klart å gjøre kampene så intense at det gjør at det føles at det er mange på banen, selv om det kun er 12 personer per lag. Dice har virkelig klart å skape en skikkelig online krig, som er intense,action full og artig. Det er 1 ting som ikke liker og det er at man ikke kan bestemme hvilken squad man er i. Man kan selvfølgelig skape en squad før man starter en kamp men det er dårlig at man ikke kan endre under kamp. Dice har også valgt å gjøre slikt at man kun kan snakke med mennesker i gruppen sin. Dette fungerer bra, men jeg savner litt å kunne snakke med hele laget. Men det er ikke noe stort tap.

Men alt i alt så er online delen veldig bra. Kampene er heftige,klassene er bra balansert og man må er avhengige å samarbeide. Det er også lurt inn et unlock og ranking system. Og disse gjør at man har et mål når man spiller. Jeg synes personlig at mange av våpnene man kan få er dårlige, men dette varierer fra person til person. Men alle konsoll eiere har all grunn for å være fornøyd med Bad Company. Spillet er et skikkelig bra FPS spill og vil gjøre alle Battlefield fornøyd.

Grafikk:8
Gameplay:8
Lyd:10