Battlefield: Bad Company

Egentlig burde jeg vel ikke ha skrevet noen omtale av dette spillet i og med at jeg fra før av en stor fan av Battlefield-spillene. Akkurat nå bruker jeg mye tid på Battlefield 2142 og er med i klanen Trønderbataljonen. I tillegg ligger jeg blant de 80 beste sniperne i verden med Park 52-riflen og det blant over 207 000 spillere. Med andre ord, Battlefield er livet mitt.

Nå er jeg nok en gang imponert over DICE og Battlefield. Denne gangen med undertittelen Bad Company hvor du som spiller får en unik sjanse til å være en del av Kompani B. Ikke bare er Bad Company annerledes, men helt fra jeg fikk være med på beta-testen av multiplayer-delen, så jeg at spillet ville gi meg en masse god og spennende underholdning.

Dessverre har jeg ennå ikke fått gått ut i krig online i og med at min trådløse sak sluttet å fungere, men bare vent til jeg får meg online, da skal det kjempes til siste dråpe blod. Mange har allerede satt navnet mitt på sine dødbringende kuler etter noen runder mot de i Battlefield 2142 hvor JEG har regjert.

Fokuset mitt i Battlefield: Bad Company har vært singleplayer-kampanjen og har siden de første minuttene av spillet vært totalt hekta. Ikke bare er gameplayet godt, men gud bevare meg vel for en grafikk og detaljer. Tenk deg å kunne ødelegge over 90% av det som finnes i spillet. Dette er noe ingen andre spillutviklere har gjort tidligere. Derfor er det i grunnen en ny æra som nå har gått opp for meg. Nå er du ikke lengre trygg om du gjemmer deg i bygninger, bak murer m.m. Nei, nå kan du like gjerne bli tuppet i ræva av en som skyter med granatkaster igjennom muren og treffer deg med at muren eksploderer. Å gjemme seg for stridsvogner er nærmest umulig og den beste måten for å komme seg unna er å sette inn noen treffsikre skudd og du kan se stridsvognen gå opp i flammer og en gedigen eksplosjon inntreffer.

Humoren i spillet er også noe jeg satte stor pris på og har mang en gang hatt en vill latter. Madammen har flere ganger lurt på hvorfor jeg ler og da har jeg måttet forklart at spillet er så hysterisk morsomt at jeg bare må le. Gjengen er og blir klovner. De løper, skravler om alskens som ikke har med krigen å gjøre samt finner løsninger som selv et barn på fire kunne ha funnet ut. Nei, DICE har overgått seg selv denne gangen og jeg hylflirer mens jeg tappert prøver å komme meg til neste mål.

Og ja, hva er så målet i spillet. jo, gull, men det er ikke gull alt som glitrer og man må bruke noen djevelske knep for å få tak i alt gullet.

Holdbarheten i spillet ligger uten tvil i onlinedelen, selv om jeg har hatt ufattelig mye glede av mine eventyr i singleplayerdelen. Med tanke på alt som DICE har tatt med, så får du et fullverdig spill som i mine øyne ligger i toppen av hva man kan forvente og det at man kan ødelegge det som finnes, skaper nye strategiske elementer jeg savner i spill som Battlefield 2 og Battlefield 2142. Musikken skal jeg heller ikke glemme og den er variert og jeg digger alle låtene som finnes i spillet hvor hovedlåten for lengst har satt seg fast i mine små hjerneceller.

Alt i alt er dette spillet det beste Battlefield-spillet jeg har testet, bare så synd at jeg ikke får lov til å bruke mus og tastatur. Da tror jeg ville ha briljert enda mer.

Medlemsanmeldelser24
Samlet karakter: 8.6/10